Ålandspannkaka
Vet inte om det är någon här som har smakat på Ålandspannkaka. Kom av en slump på ett recept som iallafall jag tycker är nästan identiskt… Sååå gillar ni ugnspannkaka så måste ni smaka på den här! Jätte god och lätt att laga.
6 ägg 3 dl grädde 3 dl kokos mjöl Sötningsmedel Salt Kardemumma Kanel
Blanda ihop allting och sväll en stund. Häll sedan smeten i en ugns form och in i ugnen. 225 Grader i ca 20 minuter så den är fint brun.
Skall helst serveras kall. (Egentligen skall man ju ha vispad grädde och sviskon kräm eller sylt till… men jag åt den som den var). Den var så god att jag nu har lagat den tre gånger! Är SÅ god till frukost!

Låter gott, skall testa detta och ha till frukost imorgon

Var finns kokosmjöl?

Mixa vanliga kokosflingor bara… :)

Bokmärkt! Får väl bara se till att skaffa en mixer…kan bli jobbigt att hacka med kniv 

Någon som räknat på kollisarna? Dumt att äta en hel plåt? 

Njaa… Jag har inte räknat. Men det innehåller ju inte så mycket kolhydrater om man använder ICAs - I love Eco kokos flingor. Den har mycket mindre än den vanliga.
Och en hel plåt pannkaka orkar du nog inte äta.. Den är väldigt mättande.. :)
#0 Tack för tipset! Kryddig pannkaka - har bara hört talas om saffranspannkaka.
Men det får bli utan sötningsmedel - och kokosmjöl - tål inte kokos.
Jag gör pannkaka av bara ägg & grädde (+ smält avsvalnat smör), rör ihop lätt. Gräddar ugnspannkaka i en liten ugnsplåt klädd med bakplåtspapper eller tunnpannkakor i stekpanna. Ska prova att krydda med kanel & kardemumma! Kall kan det kanske bli lite "smak av kanelbulle" ?
Kanelbullar!!!? Göra rulle av krydd-pannkaka, skära i bitar, lägga i bullform av papper ? Bjuda på till fikat - istället för gräddbakelser, som jag - vid festliga tillfällen - gör av pannkaka eller keso-ostkaka.
Jag har räknat på det och fick följande siffror, gäller för hela pannkakan.
Har inte smakat ännu.
Energi kcal:
2368,50
Energi kJ:
9884,00
Proteiner:
59,15
Fiber:
0,00
Kolhydrater:
10,88
Vatten:
430,60
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
234,10
Kolesterol:
1797,30
E-mättade:
43,65
Mättade:
88,40
F-mättade:
6,00
Vitaminer:
A:
1716,00
B1:
0,35
B2:
2,05
B3:
0,00
B6:
0,35
B9:
173,50
B12:
6,15
C:
0,00
D:
5,80
E:
9,00
Mineraler:
Fosfor:
868,00
Järn:
6,95
Kalcium:
391,00
Kalium:
741,00
Magnesium:
69,50
Natrium:
537,00
Selen:
88,20
Zink:
1,95
Tycker väldigt mycket om Ålandspannkaka.
Måste pröva den här. Låter jätte gott.
Den var jättegod. Jag har provat många olika recept men denna måste jag bara rekommendera. Gott till frukost, gott till kaffe. Tänker göra fler gånger, speciellt när man behöver något gott till kaffe när andra fikar med kakor od.
Jag delade min i 9 bitar och då blir det lite mer än 1 gram kolhydrater per bit. Det är inte så mycket. Jag använde ekologisk kokos, ekologisk grädde och ekologiska ägg. Bara ytterst lite sötningsmedel och så kanel. Jag tror att det går lika bra utan sötningen.
Tack för receptet.

Låter mums, ska prova detta men jag har lite svårt för kokos efter att jag fått magsjuka samma dag som jag ätit kokosvåfflor *ryser* men det kanske går när det blir mjöl… får nog prova så jag vet 
Tål du kokos annars?

Ja kokos tål jag men det är en psykologisk spärr eftersom jag kommer ihåg att jag spottade kokosflingor länge…
jag älskade kokos innan men nu börjar jag nästa må illa av att tänka på det eller känna lukten av det.

Tack, Mervi för uträkningen! Jag delar också pannkakan i 9 bitar och man äter ju inte så många eftersom den är ganska mättande. Men det är ju bra att veta att den innehåller ca 1 g kolhydrater per bit, för då kan man ju äta hur mycket som helst (OM man skulle vilja).
Och till Pyre-lena jag tycker inte att den här pannkakan ens smakar kokos. Den smakar helt enkelt bara som helt vanlig ålandspannkaka :)
Den smakar inte mycket kokos. Den var jättegod.

Ska prova
det är väl som med honungsmelon, jag fick världens migränanfall efter att jag ätit dey första gången och åt det inte på säkert 15 år efter det och jag känner fortfarande lite motstånd mot det när jag ska handla det trots att jag inte fått migrän någon mer gång när jag ätit det.
Man vet ju inte förän man provat ju
kanske ska göra det imorgon när sambon åkt till jobbet 

Till kokosmjölet, fungerar en vanlig stavmixer? Och när ni säger sötningsmedel, lite av det, vilken typ pratar vi om då? Jag har inget hemma och undrar lite vad det är jag ska köpa och vad "lite" är. En tesked? En knivsudd? Eller flyter det kanske? 
Jag körde med en blender och tror att stavmixern funkar bra. Testa.
Sötningsmedel, jag tog 1 msk hermesetas. Det spelar ingen roll vilken sort. Det går säkert utan också. Stevia kanske funkar men då får man vara försiktig och dosera med knisudd.
krävs nog en riktigt hög behållare om det inte ska sprätta med en stavmixer skulle jag tro!
Jag tror att det funkar med en hushållsmaskin med kniv. Då har man lock på.
Ska mjölet bli som mjöl eller är ert mjöl fortfarande kornigt??

Men resten, salt kardemumma och kanel. Hur mycket c:a, så man inte sabbar . Jag ska defenetivt prova men kan underlätta med ett ungefärlig mängd

Det får man avgöra själv enligt smak… Men kanske du kan ta en halv tsk kanel och en halv tsk kardemumma, lite lite salt.. Ja, som sagt.. du får testa dig fram. Det blir nog gott hur du än gör :)

Det låter miammi miammi….
Kopierat och utskriven. Tack för receptet!
Vänliga hälsningar Stephan

Hur stor ugnsform ska man använda till receptet?
Jag använde mig av min långpanna, la ett bakplåtspapper i botten, det blev bra tyckte jag.

Ja det beror ju på hur tjock pannkaka du vill ha. Jag tog en lite mindre ugnsform från ikea så jag skulle få lite tjockare bitar :)
Jag hade en form från Höganäs-keramik, ca. 30-40 cm sida, en fyrkantig, blev ganska tunn pannkaka men jag tyckte det var lagom.
Jag tog 1 tsk kanel och uteslöt kardemumman, och en knivsudd salt. Jag smakade smeten för att se om det blev bra.

Detta kommer att bli vår söndagsfrukost här hemma på söndag 
Jag gör mindre bitar så att det ser ut som kakor och tar till kaffet ibland, smakar bulle 
Tack! Tack! Nu har jag äntligen testat.
Äntligen något som faktiskt ÄR ett bakverk och samtidigt LCHF. Jag hackade hasselnötter och rostade och lade ovanpå. De åker med på utflykt imorgon.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
Är det bara jag och min familj som inte tyckte om det här??? Jag hade visserligen inget sötningsmedel i men fy fasen så illa vi tyckte om det. Jag kan ev tänka mig att göra den med nötmjöl och sötningsmedel om ett tag, men förutom tre tuggor åkte hela rasket i sopen!
*bokmärker inför framtiden*

#33 Smaken är väl som baken… men isåfall tror jag inte att du är så förtjust i ålandspannkaka heller. Menmen.
hmmm… varför ser det ut som en länk!?
#35: Så kan det vara! Har aldrig smakat Ålandspannkaka. Brukar det vara kokos i Ålandspannkaka?

Bara råkade bli så…
Nej det är inte kokos i ålandspannkaka. Det är risgryn eller mannagryn…

Har inte ätit Ålandspannkaka förut heller, men vi tyckte det blev kanonbra och gott var det.

Jag mixade fläsksvålar och använde istället för kokosmjöl. Uteslöt kryddorna, ja förutom salt då. Fläskpannkaka! Lade en stor klick smör på som fick smälta… Mmmmmm….
Jag gjorde Ålandspannkakan för första för ett tag sedan och den var verkligen god! Vi tog bitar som fikabröd till eftermiddagskaffet i två dagar. Man tar ju inte så stora bitar eftersom den är ganska mäktig. Så efter två dagar så frös jag in resten.
Häromdagen tog jag fram Ålandspannkakan ur frysen och tinade den och den var helt OK också efter upptiningen. Några goda vänner som inte äter LCHF bjöds på kakan till fikat och de gillade den också! Så här ska bakas Ålandspannkaka igen!

Har aldrig ätit ålandspannkaka tidigare, men jag provade i förra veckan. Tyckte att det var riktigt gott. Smakade fikabröd och kokos.
Vet inte om jag malde kokosen ordentligt, den var lite grynig som mannagryn mär jag tröttnade på att skramla runt den.
Ska prova att göra lite tunnare nästa gång nu blev de nästan 2 cm tjocka, funderar om det kan bli tårtbotten av smeten.

Nu är ålandspannkakan med kokosflingor i slut. Tänker prova med malda mandlar nästa gång eftersom maken klagar att kokos flingorna fastnar mellan tänderna.
läste fel
#43 Jag gjorde den med mandel idag. Det blir inte lika saftig då men helt klart god, lite smuligare än med kokos.
Jag använde mandelmjölet från Lidl men man kan mala mandeln själv om man vill.
#43 då hade du inte malda kokosflingor/kojosmjöl som det står i receptet förmodar jag? För då lär det väl inte fastna i tänderna?

Finns det köpa malda kokosflingor/kokosmjöl någonstans eller få man göra det själv?
Jag har inte hittat mald kokos.
man får mala/mixa själv! Se # 3!
Jag köpte mald kokos i Reykjavik i vintras, men har aldrig hittat det här hemma!

Jag har bakat i silikonbakform och det gick utmärkt. Bra smak och vi hadde bläbär på med vispad grädde.
Vänliga hälsningar Stephan

Gud va gottt detta låter! Måste prova. Tycker ni att den här är godare än ostkaka? funderar på o göra detta ikväll… vilket e godast, äta varm eller kall?? =)
Ostkaka är inte min favorit så ålandspannkakan vinner enligt mig.
Jag gillar den lite ljummen men äter den även kall. Det är en smaksak.
Men verkligen värd att prova.

okej! tack för svaret, ska prova mig fram =) Gör just nu en ostkaka med mascarpone o keso i, får se hur det blir… blir ålandspannkaka till helgen kanske! mums 
Är tacksam för receptet. Min make är ganska petig med frukosten och kan inte äta samma flera dagar i rad. Har nu testat ålandspannkaka och den vart en hit.
Nu varvar vi med ålandspannkaka, ägg och baconmuffins och omelett. Funkar än så länge.

Emmisha, vad har du för ostkaka recept med mascarpone och keso i?
Måste testa detta recept, men det blir inte som omelett-koncistens då?

#55 Här är ett recept som jag gjorde igår, blev såååå GOTT!!! Lite vattnig, men ta i mer mandlar (du kan mala till ett pulver istället) Sak testa det nästa gång. Men den va jättegod tyckte jag. speciellt med kanel och kardemumma som ja strödde på precis innan ja åt den. =)
Gå in på min blogg och läs receptet: http://modell-lchf.blogspot.com/
Sitter nu med pannkaka och vispgrädde. Lagade dubbelsats det blev lagom i stora ungsformen och räcker till hela familjen ännu i morgon. Jättegott!

#58 Nej det blir inte alls som omelett konsistens. Smakar jättebra.
Måste nog göra mig en sats ikväll… mums :)

skulle man kunna ha i keso ist för kokos? avskyr verkligen kokos! 
#62 Jag har gjort med mandel men den blir ganska torr då.
Keso tror jag ger ostsmak.

bara jag slipper kokosen
tänkte mest på om den kommer hålla ihop o bli "pannkaka" eller bara en geggig sörja…

Vad är det du inte gillar med kokos? För mixar du det till mjöl så slipper du ju kokos konsistensen. Men jag tycker ändå inte att den här pannkakan smakar kokos.
Nog kan du testa med keso, men då smakar den nog lite ostigt. Kan tänka mig att det skulle bli lite omelett konsistens om du använder det istället för "mjöl" .. Men du kan ju alltid testa och skriva hur det blev!
Jag gillar inte vanlig pannkaka så denna är helt fantastisk god och liknar mer en kaka. Kokossmaken är inte så framträdande då man tar kanel, kardemumma.

jag känner smaken av kokos bara det är en nypa i… kan verkligen inte med det! men ja ska pröva me keso helt klart och återkommer!
#66 jag är ingen fanatiker av kanel eller kardemumma heller (jag som trodde jag åt allt… verkar nu väldigt kräsen=))
fast då fattar jag inte varför du promt ska prova receptet!
När du ogillar mer än hälften av ingredienserna. det finns ju beprövade ostkakerecept med keso i det blir väl ungefär det som du ska prova. Leta bland recepten!

Jag tror inte jag lyckades mixa kokosen tillräckligt. Det knastrade mellan tänderna när vi tuggade på kakan. Annars hade den nog varit ok.
Hur gör ni för att få kokosen som mjöl??
Jag lät mixen gå en lång stund. Hade i 2 stora påsar så nu har jag "rent" mjäl i skåpet att ta till vid behov.

Oj vad det här lät smaskit….ska provas snarast….kanske idag ……återkommer med min smakrecension……

Tack för receptet, ska provas snarast möjligt.
Vi kom hem från från Finland idag. Vad lätt det var att ta med färsk ålandspannkaka och mumsa i sig det när man kände behov av något mer matnyttigt.