Jordnötssmör?
Undrar om det är okej att äta jordnötssmör. Det är väldigt gott men det blir gärna för mycket har jag märkt när jag väl äter det. Vill gå ner 5-6 kg, kanske borde jag låta bli att äta det, eller?
mvh/Saga1
Det är att betraktas som godis både smakmässigt och näringsmässigt. Ok att äta men bara lite och sällan…
Ok tack Wildrat! Det är nog bäst att betrakta så som du skriver, som godis
Lika bra, no more jordnötssmör för mig. Just nu i min viktnedgångsfas iallafall!
läs på innehållsförteckningen och se om det har något mystiskt i sig, eller mixxar du eget från rena jordnötter?
Köper färdigt jordnötssmör men det är bara jordnötter och salt. Har dock inga problem att äta upp en hel burk på 300 gram under en dag så jag får avstå helt!

Problemet med jordnötter är ju att fettet är praktiskt taget enbart Omega 6 och fleromättat, eller enkelomättat
, dom enda riktiga nötter (jordnöten är ju i själva verket en ärta) är paranötter för dom innehåller ju mättat fett. Själv har jag inget problem med jordnötssmör, prövade det en gång, blää! det var inget gott alls, hela jordnötter är okey men smöret var ingen höjdare.
Var får man tag på oskalade paranötter förresten? Dom skalade är inte alls lika goda som dom oskalade. Det är inte lika illa som räkorna, där dom skalade inte smakar någonting, men det är en klar skillnad
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#6: Tack ngupa! skall testas vid tillfälle (vill testa deras torkade ananas också men den var tillfälligt slut)

Jag köpte danskt ekologiskt jordnötssmör på Coop.
torkad ananas har massor med kolisar!
Macadamianötter är okckså okej, under 5 % kolisar vad jag sett.
Jag köper skalade paranötter på en invandrarbutik och macadamia med.
Angående paranötter så undrar jag om dom ska smaka mögel. Jag har provat att köpa dem 3 gånger vid 3 olika tillfällen och lika illa varje gång. Jag kunde inte äta dem. Mögelsmak usch. Och datumet hade inte alls gått ut. Nu äter jag hasselnötter istället, men bara ibland
mögel ska dom inte smaka, (mögliga paranötter är livsfarliga ! har cyanid i sig) men dom har ju en speciell smak, men inte smakar det mögel tycker jag! Har du ätit sådana tidigare som INTE smakat så? Så du vet att det inte är deras egen smak som du tycker smaka mögel?
"12 Nej jag har aldrig ätit paranötter som inte smakat mögel. Så jag vet inte hur dom ska smaka egentligen. Jag kan inte tänka mig att det är deras rätta smak. Men hursom helst så tänker jag inte chansa och köpa dem igen, bara för att kasta dem Det var på willys jag köpte

#9: Jo jag vet det, men jag unnar mig torkad ananas ytterst sällan och då skall det smaka gott, den lokala butiken har en sort som inte är god.
Macadamianötter lär vara lika nyttiga som Paranötter vad fettet beträffar, men jag kan inte med smaken
Min favorit är macadamianötter - de finns att köpa saltade här, och även om just saltet kanske inte är så bra så är de jättegoda, maffigt feta, låga på kolisar och otroligt mättande när man är på språng! Har alltid en liten 60-gramspåse i handväskan.
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

De ska inte smaka mögel, men para nötter har ofta mögel på sej och ska inte ätas då, smaken är annars mer lik macadamia mild och smörig. Den var vanlig som julnöt förut (med skal) men sedan stoppades den flera år i rad pga aflatoxiner. Känner flera som blivit dåliga av paranötter undrar om det inte fannas en tråd om detta för länge sedan kär på Kif.

#16: Jo den som kom i skal på jularna förr var mycket godare, vi brukade tävla om ett få den i så få delar som möjligt, i ett stycke blev den ytterst sällan
fast jag tror jag såg sådana förra julen, kanske de säljer dom på vissa ställen bara?

Jordnöten är inte bara en ärta, utan innehåller även samma elaka saker som ärter och bönor brukar innehålla - Lektiner, fytinsyra, fytoöstrogener, massor av omega 6 och en hel del kolhydrater. Inte bättre än sojabönan….möjligen att smaken är bättre ( vilket knappast gör den hälsosammare
).
#15 SLV försöker få oss att fokusera på det "onda" saltet, kanske för att vi skall glömma att gnälla på kemikalier och annat i maten. Hur som helst finns det inget som tyder på att salt skulle vara av ondo.

By the way - Skall tråden verkligen ligga i Docs frågelåda?
Hittade i veckan äntligen Kung Markattas ekologiska jordnötssmör i min lokala ICA-butik! Den fanns tidigare, men sen togs den av någon outgrundlig anledning bort från hyllan. Kvar blev då bara den sockrade transfettsmörja som går under namnet Skippy. Men, nu är alltså KM tillbaka!
Visst, jordnötter är jordnötter och inget man bör äta helt okontrollerat. Men Kung Markattas j-smör har 7,6 g kh/100 g vara (Skippy har nästan det dubbla) och innehåller inget annat än KRAV-odlade jordnötter och havssalt. Gjorde Airams jordnötskyckling med smöret igår, åt tillsammans med broccolibuketter. Det blev otroligt gott, såsen överraskande smakrik.
Rekommenderar alltså både jordnötssmöret och kycklingreceptet!