Panera...schnitzel
Jag sitter här med ett kilo, antagligen torr, men billig (29.90/ kg) benfri fläskkotlett.
Jag har klurat och har nu bestämt mig för att, av ett par skivor, försöka panera och göra schnitzel.
Tänker mig uppvispat ägg med kryddor och sedan vända i malda fläsksvålar. Vidare är tanken att om jag lägger rikligt med smör i pannan kanske det blir genomstekt utan att bli bränt och det "fettfria" köttet håller sig någolunda saftigt.
Någon som prövat?

Jag brukar panera på samma sätt, steker på ganska låg värme. Tar lite längre tid, men blir aldrig bränd eller torr. Ibland dubbelpanerar jag (mandelmjöl istället för vetemjöl i första lagret)

Det här låter ju bra…… mandelmjöl passar kanske med strömmingar och sedan med mycket smör vid stekning.

Jag provade med 3 skivor. Cm.tjocka som jag bankade ut med köttyxan, kryddade och bredde ett tunnt lager Dijon på. Uppvispat ägg och sedan fläsksvålar.
Det blev bra….men jag hade nog för hög värme och imorgon ska jag banka dem lite tunnare. (Hade sjusovare hemma så jag höll mig lite lugn)
Iväg till ICA och köper mer kött till det låga priset, tröttnar vi på schnitzel kan jag ju alltid göra Girobitar av det.
Göra Giro-vadå…?

Pröva att göra Picata Milanese.. det är ostpanerad fläsksnitsel!
Ioförsej skall paneringen vara både ströbröd och riven parmesanost.. men det kanske går med bara parmesan om man är försiktig.. föresten sånt man är rädd skall brännas vid kan ofta eftyerstekas i ugn!!
Oops.. klart jag hittade ett recept på Piccata.. hos Airam så klart!
http://airamsmat.webblogg.se/2007/may/piccata-a-la-lchf.html
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
mandelmjöl och parmesan borde bli gotteligott gott!
Jag har stekt strömming med mandelmjölspanering, gick jättebra!

#4 matsmurfen…….Gyro… Grekisk kebab…fast sv fläskkött. Hemmavarianten blir fläskkött i tunna skivor med salt, peppar och lite oregano….välstekta! Att servera med tomat, lök, feta, tzatziki… och med eller utan pitabröd
Tack Zepp…. Jag kanske ska köpa yterligare ett kilo?

Please
måste ni skriva om så god mat nu när jag är hungrig. Snart är min mat klar, köttfärs med lite lök som jag tänker smaksätta med cf och nå goda kryddor, förslag mottages tacksamt.

#8 Ja, det låter väl bra….riv ner lite ost som får smälta på slutet och behöver du något att tugga på så gör du en bädd av strimlad isbergssallad under eller fläsksvålar…klart! Huvudsaken att det inte är tort, "fettfritt" och tråkigt kött!