Njursten
Jag har läst på vissa sidor att LCHF-kost kan öka risken för njursten, är det så?
Jag lägger denna tråd i gruppen Hälsa för det hette ingen som hette "Vi som har ont som fan".
nja, inte njursten väl?, men redan befintliga gallstenar börjar röra på sig när gallan börjar producera igen efter en längre period av fettsnålhet. det kan märkas med illamående och ibland smärta. Men sedan flyter det på perfekt.

Nej jag tänkte väl mest på det eftersom jag har mitt andra njurstensanfall på 2 månader och väl blir tvungen att ringa vårdcentralen på måndag. Jag läste på samma sida där de påstådde att LCHF kan ge diabetes 2 att det kunde förvärra njursten, även om det med diabetesen låter befängt blir man ju orolig och jag vill inte bli påhoppad av läkaren om jag berättar att jag äter lågkolhydratskost eftersom jag vägrar sluta med det.

Det var konstigt för socialstyrelsen säger att LCHF hjälper mot diabetes, trodde i min enfald att alla inom sjukvården var tvungna att jobba enligt "vetenskap och beprövad erfarenhet"!??
Och socialstyrelsen är främsta uttolkare av detta!!
"Socialstyrelsen ansluter sig till professor Bernes yttrande och bedömer att dr. Dahlqvists rekommendationer av "lågkolhydratkost" till patienter med övervikt och patienter med diabetes typ 2 idag kan anses vara i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet."
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

http://www.halsosidorna.se/index.htm#olika%20kostmetoder
Det stod iallafall på denna sida under Kolhydratfattiga ketogena dieter. För tillfället är jag av förståeliga skäl (fet jävla smärta i underlivet) inte så himla intresserad av diabetes utan av njursten och om jag gör saker värre för mig genom att äta LCHF!

Joo det förstår jag, men dom lämnar inga referenser alls och jag har svårt att förstå hur det skulle gå till?
"Njursten är en sjukdom som drabbar ca 10 % av männen och 3 % av kvinnorna i Sverige.[källa behövs] Förekomsten av olika typer av njursten varierar i olika delar av världen. I Europa är stenar med högt kalciuminnehåll vanligast."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Njursten
Tror inte kosten ger mer förekomst av stenar men antagligen så skyddar den inte heller.. har för mig att stenar främst uppstår som följd av för litet flöde som leder till att slaggprodukter koncentreras och bildar kristaller som sen blir stenar!
http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=2c5ef316-9a29-432c-a989-f21898aed08b
E du säker på att det inte är gallsten, för det kan i bland uppstå känningar av det när man går från fettskrämd tiil högfett!
Helt plötsligt pressar gallfödet på för att hand om allt fett och stenarna rör på sig och orsakar smärtor.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nej jag vet precis vad det är, vi har det i familjen, min syster höll på att stryka med av pyelonefrit med allvarlig sepsis orsakad av en njursten som täppte till njuren för några år sen.
Jag har gallsten också och har haft anfall av det med stora smärtor i levertrakten sen jag var runt 9, men det känns helt annorlunda. Dessutom hade jag ett riktigt stort njurstensanfall mitt framför min mor som är sjuksköterska i början av decemper, innan jag gått över till LCHF. Borde såklart uppsökt läkare då, men är man barn till en sjuksköterska och en läkare vill man inte springa dit i onödan.

Jag har även kissat ut stenar, det gör man inte med gallstenar.
Vart tar gallstenarna vägen då?? Tarmen kanske?

Att ersätta socker och spannmål med fett kan knappast påverka njurstensbildning på nåt negativt sätt.
#8 Gallstenar tar tarmvägen och gallstenar urinvägen.
Precis Pasi, gallstenar via tarmen och njurstenar via uninröret.
Jag fick ett njurstensanfall när jag hade ätit LCHF i ett par månader - tog då själv på natten diklofenak då jag ändå hade det hemma och kissade ut stenen på morgonsidan. Sedan dess har jag varit besvärsfri - det var mitt tredje njurstensanfall i livet.
Tror att det hade med omställningen av kosten att göra - vi får se hur det går.

Efter mitt första anfall i början av december tog det 3 veckor innan jag kissade ut stenen. Det anfallet höll på jättestarkt i kanske 20 minuter och gick sen över helt. Nu har jag haft obehag i ett dygn. Det ska bli skönt när man får tid på vårdcentralen. Orkar verkligen inte sitta och lida på akuten!!!

Jag har haft mycket problem med njurarna, i flera år.
Har du provat att undvika oxalsyra i kosten? Sedan jag har börjat med det har jag blivit nästan helt smärtfri.
Min läkare har varit skeptisk till att det skulle kunna förbättra o ta bort anfallen, men det är verkligen så.
Jag har klarat mig flera månader i sträck utan att ha ont, o sedan när jag har provat äta oxalsyra har jag fått ont ca 1 timme efterråt. Har provat äta oxalsyra flera ggr, o det slår inte fel, smärtam kommer som ett brev på posten!
Oxalsyra finns det mycket av i koffein(te, kaffe, cola), spenat, rabarber, choklad, nötter mm. Lite mindre mängd i gurka, tomat, paprika, äpple, päron, morötter mm.

Jag äter nog inte så mkt sånt, har blivit högst 3 koppar kaffe eller te i veckan och det andra äter jag inte av nu eftersom jag kör strikt LCHF och typ bara äter blomkål. Det är nog bara så att jag är från en "stenfamilj". Nu har jag ringt sjukvårdsupplysningen och de tyckte att jag skulle söka akut så jag får väl göra det. Inte så kul nu när jag haft ont i ett dygn.

Förtydligande, jag äter typ bara blomkål som grönsak. Det finns alltid folk som kan (vill?) missuppfatta…

#14 Haha, ja man vet ju aldrig vad folk får för sig!
Har du varit på akuten? Till mig har de bara gett smärtstillande spruta o sedan får man klara sig själv med ett gång stolpiller.

Nu har jag varit på vårdcentalen och tagit en massa prover och jag känner mig så ledsen så jag vill krypa upp i soffan med glass och tycka synd om migsjälv!
Jag hade blod i urinen "men inte tillräckligt för nån åtgärd nu" och jag hade inte urinvägsinfektion. Alltså får jag gå runt med denna obehagliga ilande känsla i underlivet tills den behagar försvinna av sigsjälv! Hon skickade iaf en remiss till uroskopo, men den kommer bli av om kanske 2 månader. Dessutom vet man ju aldrig om det gör nån skillnad heller.
Läkaren sa att om jag hade stenar var det inte bra att jag drack sura saker som det citronvatten jag dricker mycket av, då kände jag mig tvungen att berätta om att jag äter LCHF och alltså har ketonkroppar i urinen. Till min förvåning blev det ingen större reaktion från henne på det och hon blev glad för min skull att jag gått ner 1 kg per vecka sen jag började. Alltid något.
Nu tänker jag dra till gymmet, jag kan ju lika gärna stå med benen korsade där! Det är väl lika bra att jag vänjer mig vid att ha smärta i urinröret :(
Blod i urinen kan förstås vara kopplat till att du släppt stenar som skadat dig lite på sin väg. Även om du inte använder citron längre, så drick mycket vatten så att njurarna får hjälp. Hoppas du också får hjälp, så du slipper ha det så jobbigt!

Hmm. Jag tror det var för njurarna som persiljevatten skulle vara bra (om inte hoppas jag att någon rättar mig om det skulle kunna förvärra!). Koka vatten, häll på det på persilja och låt brygga i åtta minuter, ta ut persiljan och drick ljummet (går nog bra som varmt och kallt också).

#18 Jag vet inte om jag vågar… vissa saker är ju bra vid vissa saker som t.ex. citronvatten och surt vid njurbäckeninflammation, men det är inte bra när man har stenar. Jag dricker vatten med gurka i istället. Har ju blivit van vid att ha nått som smakar i vattnet :P

Wohoo! Idag kom en sten ut! Dessutom fick jag remissen till röntgen. Redan den 22/4 ska jag vara där. Dan innan blir det fasta med klara drycker. Antagligen LC den dagen men knappast HF.

Hade njurstensanfall igår, så förfärligt. Trodde att min sista stund hade kommit. I går morse var jag hos husdoktorn för buksmärtor. Han bad mig komma tillbaka (efter 5-minuters undersökning) med urinprov på torsdag (imorgon). På vägen därifrån blev jag helt plötsligt så dålig och kunde knappt ta mig hem. Smärtona blev till slut outhärdiga att ringde efter ambulans. Gjorde CT-röntgen idag och den visade att urinledaren var utvidgad på på det stället stenen hade suttit. Undrar vart den har tagit vägen. Den kanske simmar lungt i blåsan tills vidare…
Jag har aldrig haft problem med urinvägarna. Kan det vara denna protein- och fettrika kosten som kunde vara boven i dramat? Äter en hel del mjölkprodukter och tog en period B-calm för vadkramper som ofta forekommer i början av dieten.
Denna smärta kan man jämföra med förlossningssmärtor (har 2 barn) och vill verkligen inte oppleva den igen.
Mvh
Maja
Lic. kostrådgiver i LCHF

Jag fick mitt första anfall innan jag började med LCHF så jag vet inte om det påverkar..