Äkta smör?
Hejhej, jag har precis startat upp med LCHF och är inne på min tredje dag men har ett problem. Jag har uppfattat dte som att man ska välja 'äkta smär' istället för vanligt margarin när mnan steker. Men då jag bor i Frankrike så har jag lite svårt för att hitta och undrar om någon kan beskriva för mig hur man vet att ett smör är 'bara smör'? Hur mycket fett ska det inehålla osv? Skulle också vilja ha lite olika frukosttips som inte innefattar omelett eller äggröra då jag inte är särskilt förtjust i det. :)
Jag har även hört att man ska/kan äta mycket feta såser, typ bearnaisesås. Funkar påsvaranten med mycket smör i bra eller ska man helst göra egen variant från scratch?
Ska man ta högsta fetthalten på creme fraichen eller näst högsta? Kan den bli 'för fet'?
Ju fetare dess bättre. 
Jag antar att ordet smör är varumärkesskyddat även i Frankrike, så om det står.. ehm.. beurre? … på förpackningen så ska det vara riktigt smör. Margarin får antagligen inte kallas smör.
Annars kan du läsa på innehållsförteckningen. Riktigt smör innehåller grädde (crème, va?) och salt (sel…?) samt någon sorts syrakultur.
På en margarinförpackning hittar du däremot en massa ord som är obegripliga även på svenska.
En pås-bearnaise kan duga alldeles utmärkt ur fettsynvinkel, men även här måste du läsa på förpackningen. Den kan innehålla socker om du har otur. Kolla den totala kolhydratmängden - se till att den är under 5%. Många vill även undvika de tillsatser och dåliga fetter som färdigmaten oftast består av, men om man inte är så petig kan det funka med helfabrikat ibland. 
Hej,
Till frukost äter jag fil med en skvätt vispgrädde, lite av hackade hasselnötter, mandel, kokosflingor, solroskärnor och linfrön……tror inte att det finns fil i Frankrike, men det kanske finns naturell yoghurt, ta högsta fetthalten du kan hitta.
Ibland gör jag en röra på majonnäs, tonfisk, hackad rödlök och svartpeppar, detta äter jag med 1 kokt ägg och en halv avocado.
Man kan också äta ostrullar med något pålägg, typ salami.
Ang. smör så tror jag att det finns "riktigt" smör i Frankrike, det finns iaf. i Spanien, där jag brukar semestra. Fetthalten på smör är 80% och tillverkat på färsk grädde, alltså INGA konstgjorda ämnen i riktigt smör.
Ingen påsbearnais, för mycket "fel" i innehållet, gör själv!
Creme fraiche ska vara den högsta fetthalten….i Sverige är den 34%, vet inte vad den är i Frankrike.
Brieost kan du också äta mycket av…..den är ju super god söderöver!
Hoppas att du fick några svar som kan hjälpa dig.
Lycka till!

Till stekning finns det alternativ, använder normalt smör men det är nästan bättre med kokosfett eller ister
I Frankrike borde du hitta ank- eller gåsfett, det ska tydligen vara jättebra att steka i med helt rätt fettkvalitet…

Kila in på Carrefour, gå till kyldisken och plocka upp lite av deras eget saltade smör som finns i röda "smörpapperspaket" Carrefour beurre demi sel, eller de små gröna paketen beurre de normandie. Annars kan du köpa Presidents smör som dock kostar mer.
Kan även rekomendera deras billiga ostar och salami du hitta i kyldisken, visst det är turistostar för fransmännen men för svenskar så funkar de bra och med bra priser :)
Carrefours smör innehåller:Crème de lait pasteurisée-ferments lactiques.
Bifogar en bild med lite olika smörmärken, saltat smör dock
PS: testa deras paté och "pastej"

#0 Kan den bli för fet?
Svar: Nej
Du märker att du äter för mycket fett när du blir dålig i magen. Vissa här äter mellan 200-300g fett per dag utan illa effekt, så utgå från att fullfet creme fraiche och bearnaise med riktigt smör inte kan bli FÖR fett.
Fabricati diem, pvnc!

Lurpack smör…trodde jag var ganska vanligt i hela Europa, men jag vet ju inte läget i Frankrike…