Frustration!
Frustrerande var ordet för natten! Det är fruktansvärt frustrerande då vänner och bekanta drabbas av sjukdomar som man förstår grundar sig på felaktig kost. Då man inte är Doktor så faller ens ord som betydelselösa parenteser i lyssnarens öron. Nyligen fick en rejält överviktig affärsbekant beskedet att han var typ 2 diabetiker. Råden han fick var att dra ned på socker och godis samt motionera. Medicin skrevs ut och han var nöjd med detta. Då jag försiktigt försökte förmedla det jag kunde om just detta problem och hur man skulle kunna lösa det med enkla medel, ja då bytte han ämne. Jag gav mig inte utan försökte med annan taktik men resultatet blev detsamma. Han menade att han hade en jäkligt bra läkare som han hade det största förtroende för. Nu blev jag frustrerad då jag inte fick fram mitt budskap. Jag tyckte synd om honom och jag förstod att jag inte skulle ha en chans att få honom att ifrågasätta sin läkares utsago. Han tyckte situationen blev obekväm och nu var det min tur att byta ämne och därmed lät jag saken bero. Man vill ju så jäkla gärna få folk att förstå och man blir så entusiastisk och detta kan bli prövande för den man försöker övertyga. Nu har jag intalat mig själv att ge den jag talar med en, och endast en chans att ta till sig budskapet. Lyckas inte detta så har jag i alla fall gjort det jag anser mig skyldig att göra. Det finns trots allt gränser även för ens vänner och för bevarandet av vänskapen.
#0, Visst är det svårt, det är flera personer i min omgivning som skulle må bra av LCHF kost också, men som inte skulle ta till sig det om jag sa något.
Det gäller att inte predika, utan man kan ju nämna det i förbifarten, och är någon interesserad så kan man berätta vidare.
Om inte annat så sprider det sig bara mer och mer, och får allt mer uppmärksamhet i t.ex. media. När personerna har fått höra det på ett par olika håll så kanske dom tar till sig budskapet lite mer. Om ett par år är det förhoppningsvis inte någon som inte känner till lchf kost och vad det kan vara bra mot.

Jäpp andresa0, så är det förhoppningsvis!

Förmodligen är han i ett tillstånd av chock och förnekelse vad gäller sjukdomen och är mycket lättad över att den gode doktorn gav medicin så han ska kunna leva nästan som förut.
Ingen vill ju få dåliga nyheter eller tvingas lägga om hela livsstilen!
Men kanske kommer det en dag då han själv känner sig frustrerad över sakernas tillstånd och börjar söka alternativa vägar att gå och då kanske han minns vännens ord om den nygamla kosten som fungerar helt revolutionerande för diabetiker!
Jag träffade nyligen en kvinna som jobbat åtta år på lungmottagningen. Medan hon puffade på sin cigarett berättade hon att hon själv fått göra en lungbiopsi och trodde livet var slut, att hennes barn skulle bli moderslösa. Men inte kunde hon sluta röka för det!

Tänkvärt Greddelin!

Som människor vill vi inte förändras om inte nöden är tillräckligt stor. Antagligen din vän tyckte också att hans problem var löst för tillfället.

Jag känner igen både situationen och frustrationen….men man kan ju aldrig tvinga någon att lyssna.
Du vet talesättet " du kan leda hästen till vattnet men inte tvinga den att dricka"? Stämmer ganska bra.. Tyvärr för ibland önskar man att man kunde tvinga folk att lyssna och iaf prova…

kanske ska låna/ge honom Lars Litsfelds bok.
Jag tycker ditt resonemang är bra, Bustas, att det räcker att nämna dina åsikter/synpunkter/erfarenheter en gång.
Jag resonerar som så att det räcker att nämna det jag vill framföra en gång, då vet "mottagaren" var jag står och vad jag tycker. (Onödigt att försöka "hamra" in min åsikt - brukar ju leda till motsatsen…). Om och när h*n är beredd att ta det till sig, så gör h*n det.
Jag ser det som att man visar på en "dörr" - när personen är redo att glänta på dörren så gör h*n så. För nu vet personen att den dörren också finns… för det har h*n hört (minst en gång)…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Alla popcorn poppar inte
hur enerverande är inte det.
#10 - bra liknelse 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing