Gräddost!
Hittade av en händelse gamla hederliga Boxholms Gräddost i min affär idag!
For hem som en raket och gjorde en rulle med rökt skinka, stod rakt upp och ner och bara njöt! Tänk, det har jag inte ätit sen jag var barn.
Mmmmmm,den är supergod!! Har en hel oöppnat i kylskåpet…..längtar hem så jag kan ta mej en bit.

Den är faktiskt helt fantastisk…jag fick den äran att prova den för första gången för bara några månader sen…Finns nog inget ord förrutom len och krämigt kärleksfull så skulle jag vilja beskriva den

#3 Din lyckansOST
hheheh

Kära nån! Finns det mer en en variant???
Där ser ni- det ÄR längesen jag ens tittade efter osten i hyllorna!
Tänk att få bo granne med ysteriet… har man rabatt då, månne?
Boxholms gräddost är min favoritost. Tyvärr hittar jag den inte längre på Coop, sedan de gjort om där inne, men däremot på "ICA Kvantum".
Jag gillar alla sorterna och brukar äta lite för mycket av dem.

Mervi jag håller med köpte jättegod gräddost på en marknad och åt nog lite för mkt det gör svidont i magen:(
Jag tror jag blivit känsligare tål inte brie och sånt heller längre
Boxholmarna är jättegoda allihopa - men det är bara gräddosten jag tar mig råd med. De andra kostar över 100 kr/kg och det är lite mkt.. Fast ibland. Älskar både vitlökarn och kryddosten. Mums!
# 7 Samma här - och som jag har LETAT! Men icke. Så de får skylla sig själva att man springer över till ica istälelt.
Jag har aldrig smakat Boxholms gräddost. Men idag när jag handlade köpte jag en som ska avsmakas till frukost imorgon. Förut köpte jag ju alltid mager ost, så nu har jag många sorter att prova.
Det är ju kanon bra att läsa om allt möjligt nytt att prov smaka. Det värsta är att jag har börjat handla som en tok, så fort jag läser om nåt som låter gott skriver jag upp det på min inköpslista. Jag får väl snart köpa större kylskåp. När barnen bodde hemma o vi var fem personer som skulle ha mat räckte kylen gott o väl, nu är vi två o kylen är för liten. Å andra sidan är skafferiet nästan tomt.
Hej!
Är det den typen av gräddost som rekommenderas att göra ostflarn på? Låter onekligen jättegott med gräddost, men trodde det var avhängt Västerviksbor att syssla med det och inte folk i Boxholm ;)
Skämt åsido, avundas dig också som bor granne med ysteriet. Häftigt! Själv bor jag 500 m från Löfbergs lila, det är inte fy skam det heller. :)
Allt gott!
Ett tips: köp en extra ost och göm den längst bak i kylskåpet. Ta fram den lagom till julbordet.
Bästa ost som finns! Jag brukar göra detta med Åseda Gräddost. Minst sex månader bör den stå. Blir otroligt god, krämig och starkt lagrad på samma gång. Mums… *dreglar*
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Boxholms gräddost innehåller Natriumnitrat och Natamycin, dessutom 1g kolhydrater, inte bra. Wernerssons gräddost har inga tillsatser och inga kolhydrater mycket bättre med andra ord.
Nu har jag inte smakat Wernerssons gräddost, har inte sett den i någon butik någonstans faktiskt. Här på orten finns (konstigt nog?
) mest Boxholmsost. Jag försöker undvika e-nummer så gott det går men ibland går det inte. Och jag sätter mig inte i bilen och åker långt och förorenar luften bara för att köpa en (Tysklandsimporterad f ö) ost bara för att den innehåller färre e-nummer. Däremot kan man definitivt ifrågasätta varför Boxholmsost har tillsatserna!
Vad gäller kolhydratinnehåll är jag personligen inte så jättekänslig. Så 1 g kolhydrater per 100 g är inga problem för mig. Normalt när jag handlar brukar jag försöka följa tipset < 5 g kolhydrater per 100 g.
Ja, tyvärr är wernerssons gräddost svår att få tag på. Den finns endast hos Willys standardsortiment, och ibland hos ICA. Jag vill i alla fall inte ha i mig cancerframkallande ämnen i onödan, då köper jag hellre tysk ost.
Hur kan du veta vilken ost som har störst miljöpåverkan? Tillverkning påverkar utsläppen mer än transporterna, så innan det finns miljömärkning så handlar det endast om gissningar. Folk här verkar vara beredda att köpa tysk korv, så varför inte ost?
Jag tycker att Nettos gräddost är god 38%ig och inga märkliga E-nummer heller. 400 gr kostar 20 kr, det tycker jag är billigt
Jag hittade wernerssons gräddost på Hemköp idag! Jättegod1
# 19 Ja DEt var billigt! 50 kr kilo! Undrar om det finns på alla Nettobutiker?!

Hela Milko ostsortiment är utan tillsatser. Jag skrev de och frågade och har fått svar.
Stureost från Arla har också ingen farliga tillsatser och har dessutom 38% fett.
Vänliga hälsningar Stephan
Min Boxholmsfavvo är den med gräslök!! Svår att få tag i, men väl värd väntan. :o)
Hittade Boxholms borgmästarost på Netto för 79kr/kilo. Helt ok.
tror faktiskt jag bara sett den naturella här omkring.
Jag är inte speciellt rädd för nitrat, jag menar i den bästa av världar skulle det kanske inte förekomma som tillsats men jag har nog bra påbrå, min mamma är 92 i år, bor själv, är alert till tusen, och hon har nog ätit mer sånt än jag..
dessutom finns det olika åsikter om nitrat se här