Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-på-stan-hur-gör-jag
Läst 2623 ggr
[tililili]
0

china

mina föräldrar har fyllt 50 båda två och nu vill derars vänner bjuda dem på middag, och jag ska följa med. JAg måster följa med, ingen som helst chans att slippa!

Vi ska på china resturang

Vad gör jag, vad ska jag äta!

missaz
0

Ibland har de buffé på kinarestauranger, då är ju det ett alternativ. Annars får du väl fråga efter en rätt som är så "ren" som möjligt, utan en massa sås och söt-surt (jag har aldrig ätit en sås på kinarestaurang som inte varit söt - men det kanske finns?) och be dem ta bort riset.

Magert blir det kanske, men det kan du ju åtgärda med att äta något fett innan och/eller efter.

igilla
0

Tilda

Jag var på en asiatisk krog, kommer inte ihåg från vilket land maten angavs komma ifrån. De hade stekt/friterat ankbröst som var mycket fett och verkligen gott. Vi bad om att få extra grönsaker eftersom vi inte äter ris. No problemas, inte heller när vi bad om påfyllning av grönsakerna!

Kan du inte ta reda på vilken krog ni ska gå på? Du kan ju då ringa och höra dig för vad de har på menyn, kan annars av värdparet kanske upplevas som att du "krånglar" och inte vill äta som vanligt folk. Det är få som inte är LCHF:are som förstår, eller kan ta till sig, att det är en helt ny livsstil som man inte har lust att sabba ens för att fira sina föräldrars 50-årsdagar! Jag håller på anka, mycket fetare än kyckling!

Smörälskare

Skogiz
0

Mmmm. Länge sen man åt kinamat. Jag skulle ta grillspett med den där starka satay-jordnötssåsen som brukar finnas. Och så grönsaker istället för ris. Det är lite socker i såsen men inte så farligt mycket tror jag.

[tililili]
0

kan man be om "skulle jag kunna få lite grönsaker och lite mindre ris tack?"

utan att anses konstig tror ni? vill sbsoulut inte ha ngt mat, kost-prat med dessa människor

missaz
0

#4 Klart du kan! Frågar någon kan du ju alltid hänvisa till att VITT polerat ris inte är bra för hälsan - det har snabba kolhydrater. Då lär de inte fråga mer (att du inte äter fullkornsris heller behöver du ju inte ta upp).

malin0222
0

Tänk på att kinamat i regel är fullproppad med glutamat och annan smakförstärkare - så även den "icke söta" kan vara bra att undvika i det här fallet…

greensis
0

Riset brukar man få i en skål vid sidan så det är lätt att hoppa över. Undvik den sötsura såsen (socker, stärkelse…) men ibland har de jättegod kall vitkålssallad. Om det inte finns buffé skulle jag satsa på anka eller kycklingspett och be om grönsaker istället för ris, som sagts ovan.

Fabricati diem, pvnc!

keja01
0

Griskött är också vanlig kinamat.