Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 1698 ggr
annasanna
0

Vaniljpulver..

..det låter ju som en bra idé och det skulle kunna vara gott. Men smakar det inte väldigt lite vanilj..? Eller är det mina smaklökar som är åt helvete?

Jag har har bakat, gjort glass och haft det här pulvret i turkisk youghurt, men jag tycker inte att jag får någon vaniljsmak.Gråter

Finns det något extrakt, essens eller något sådant som man kan använda istället?

/Anna-ledsen vaniljälskare utan vanilj

berndt
0

jag har exakt samma erfarenheter - vi har alltså genom konstgjorda extrakt vant oss med en starkare och onaturlig vaniljsmak… jag har funderat om man borde försöka mala de små vanlijkornen för att få fram mera smak av dem..?

jag har köpt pulver från hälsokostaffären, har en stång som jag ännu inte har testat, men det borde ju vara samma sak..

brukar sätta det i turkisk yoghurt som ännu med lite grädde inblandad blir himmelskt mjuk o len!

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

korseett
0

den smaken som vi annars itutas är inte vanilj utan det mesta är helt enkelt malet socker med lite vanilj tillsatt

greensis
0

Det blir starkare om det värms upp och/eller om det får dra sig lite.

Fabricati diem, pvnc!

annasanna
0

Hmm..jag förstår och har inte tänkt på det så innan. Så vanilj smakar väldigt lite då alltså?

Jag tycker nog att vanilj från vaniljstång smakar mera än pulvret..eller är det som jag inbillar mig, månne? Bara för att jag liksom vill tro det?

Jag saknar ordenligt mycket vaniljsmak iaf..även om den är fejkad!Obestämd.

greensis
0

Om du är lite mer kemi-tolerant finns flytande vaniljessans…

Fabricati diem, pvnc!

annasanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild på en essens som jag inte har någon aning om var den är ifrån..finns det någon som vet?

/Anna-som håller tummen

korseett
0

#6 vaniljextraktet från crearome är en naturlig aromextrakt och utvunna ur eteriska oljor. Att det är äkta ser du bl.a. på det latinska namnet på växten som alltid ska finnas med och får inte vara där om det inte är naturligt

annasanna
0

#7:

Ohh..tack! Vet du var man kan köpa det med?*hoppas hårt*

korseett
0

ja via naturkosmetikkompaniet men Lifebutikerna brukar beställa därifrån. Kolla in om du har någon återförsäljare med fullsortiment i närheten på NKK´s hemsida

länk

[

](http://www.naturkosmetikkompaniet.se/)

annasanna
0

Tack snälla du, Korseett! Glad

Nu är jag en lycklig tös igen!

//Anna som snart smakar vanilj

[Pennylane1]
0

jag har så svårt att fatta att man inte känner vaniljsmaken Obestämdjag tycker det smakar MYCKEt vanilj om det ekologiska pulvret.

mejram
0

Vaniljpulvret är ju hela vanlijstången mald. Säkert efter att fröna är urskrapade för att säljas svindyrt. Att skrapa fröna ur en vaniljstång ger säkerligen starkare vaniljsmak.

[Pennylane1]
0

hela vaniljstången MED fröna är mald…  om dom inte blåljuger…

annasanna
0

#11:

kan ju vara att mina smaklökar är bortdomnade med. Eller att jag använder det fel. Vaniljpulvret alltså.

Hur använder du det?

Ruska
0

Lustigt, jag känner inte heller nån vaniljsmak av pulvret! Det är svårt att använda, tycker jag. I äggmjölken lägger det sej på botten bara. I blendern likaså (skulle göra smoothie).

[Pennylane1]
0

ja i äggmjölken tycker inte jag heller att det funkar riktigt måste jag hålla med om, där sjunker det , det måst vara i något där det blandar sig, jag har det oftast i creme fraiche prova att blanda i lite och smaka, och se om ni inte känner smaken där

konichiwa
0

Jag använder vaniljextraktet från Crearome (naturkosmetikkompaniet) men tycker inte att det heller ger så mycket smak. Man måste pilla bort droppkorken för annars är det omöjligt att få ut något ur flaskan. Det är gott men som sagt smakar inte så mycket. Antagligen har vi blivit vana vid stark syntetisk vanilj och väntar oss att den äkta ska smaka lika starkt.

wimawe
0

Hmm…en fråga ang vaniljextraktet… Det finns två olika extrakt på Crearomes sida. En ligger under "naturliga aromer" och där återfinns även hallonarom, kokosarom, lakritsarom etc. Sedan ligger det ett annat, betydligt dyrare vaniljextrakt under kategorin "äkta aromämne". Vad är egentligen skillnaden? Och hur naturliga är egentligen dessa aromämnen tro?  Vill minnas att Hemlige kocken skriver att "naturliga aromämnen" inte alls är så naturliga pga hur de extraheras. Någon som vet mer?

korseett
0

vet faktiskt inte mer än att de extraheras från eteriska oljor som är naturligt. Skicka ett mejl till crearome och fråga