Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3372 ggr
Muskrat
0

Konstgjort Kött

Jag brukade gilla idén, brukade anse att när vi lärt oss framställe kött på konstgjord väg så skulle det lösa alla våra problem.. Men… ju mer jag lär mig om hur vi fungerar.. ju mer om vikten av vad vi äter… ju mer förskräckt blir jag inför tanken på vad det kan ha för effekt på oss om vi inte är jäkligt noga och vet exakt hur det ska göras, och med exakt rätt näringslösningar.

Konstgjort kött

Fetrik-Snubbe
0

Urk och tvi. Artikeln ger bara avsmak inför tanken att äta odlat kött.

Wtn3
0

Hoppas att tekniken kan bli användbar i framtiden, och det finns ingen anledning att tro att det är omöjligt, människan har lyckats med många omöjliga saker genom historien.

Cowboy
0

Om man lyckas framställa nåt på syntetisk väg som påminner om kött kan man ändå inte sälja det som kött.

Det skulle vara som att sälja margarin som smör och så fräcka är man inte från margarintillverkarna.

Jennix
0

Nej, jag tror på det naturliga sättet - det går inte att ersätta kött och grönsaker på konstgjord väg.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wtn3
0

Klart att det går att odla fram kött på konstgjord väg, kanske inte idag men vänta några decennier eller kanske uppmot ett sekel då människan lärt sig, kan man lära sig bota sjukdomar och transplantera organ kan man bemästra tekniken att odla fram kött också.

Muskrat
0

#5 Klart att det GÅR, men skulle du vilja äta det när dagens kostexperter och massfabrikanter bestämer vilken näring det odlade köttet odlas på?

Jennix
0

#5  Varför är det så självklart? Flört Jag tror absolut inte det går att "skapa" kött när vi knappt klarar av det vi har idag. Jag tror att människan leker gud och knappt kan överleva som det är idag.

Och varför skulle vi vilja ändra på ett perfekt naturligt val? Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Wtn3
0

Jag menar kött med precis samma sammansättning som riktigt kött, inte någon köttliknande massa som innehåller näring efter tallriksmodellen.

Varför tror du att det inte går? Jag tycker absolut människan ska "leka Gud" för att förbättra våra överlevnadsförutsättningar, skulle vi inte ha uppfunnit vaccinet och istället låtit idag triviala sjukdomar förbli dödliga? Det kan i framtiden bli nödvändigt att lära sig odla fram rätt näring på konstgjorda sätt, för mänskligheten breder ut sig, men planeten blir inte precis större. Att dagens konstgjorda mat snarare gjort oss sjuka bevisar bara att vi hittills inte lyckats, dels pga dålig kunskap om hur människan fungerar och dels för dåliga tester innan produkterna godkändes, men det är inget som talar för att det aldrig kommer gå. Vem trodde för 20 år sen att det var möjligt med videotelefoni för alla? Det var något som bara fanns i science fiction-serierna…

Jennix
0

#8  Jag sa inte att vi skulle sluta forska och experimentera, eller hur? Flört Bara att vi inte ska vara så jäkla arroganta och sluta säga att allt är bra när vi faktiskt inte vet det.

Jag tvivlar iallafall starkt på att det går att ersätta naturlig mat med något annat och är också motståndare till genmanipulerad gröda.

Att människorna blir fler och fler, det får vi lösa på annat sätt. Jag skulle inte gråta om vi begränsade barnafödandet i alla länder…

Wtn3
0

Något program för befolkningskontrollering tror jag inte på, då ser jag hellre att vi snabbar på utvecklingen för att kunna befolka andra planeter eller just hittar nya sätt att nära befolkningen på konstgjord väg, idag har vi alla mycket att tjäna på att äta som våra förfäder gjorde, men jag tror på människan och älskar all form av tekniska framsteg, historiskt sett är det som sagt mycket som inte var naturligt för människan men som ändå visat sig gynna vår levnadsstandard, är övertygad om att det kommer gälla maten också i framtiden, men vi är inte där ännu och så länge som vi inte är det så är det bäst att äta vår naturliga föda från dess naturliga källor.

Tvillingsyster
0

Du kan knappas ha så många år på dina axlar. Du låter som min bror för 25-30 år sedan.

Muskrat
0

Eller mig själv för något decenium eller två sedan *ler*

Det är dock en väldigt orealistisk tanke, befolkningskontroll genom emigration till en annan planet. Även om vi lyckas utveckla teknologin så vore möjligheten att ens flytta ett par tusen invånare ett gigantiskt företagande. . men visst vore jag för idén, om inte annat för att försäkra sig om mänsklighetens överlevnad.

starhawk
0

Undras varför det bluddras om klimatet i artikeln, NIPCC har ju slagit fast att det är naturen, inte människan som styr klimatet, fast det är ju mode nu för tiden att bluddra helt ovetenskapligt om klimatet

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Wtn3
0

Många av framtidsvisionerna som fanns för 30 år sedan har blivit verklighet idag, inte de mest extrema kanske men det är bara en tidsfråga. Man behöver inte vara ung för att dela den entusiasmen, hellre är jag lite naiv än en skeptiker som tycker att vi borde retirera tillbaks till grottstadiet (och nej, det behöver inte tolkas som att jag tycker att de med en tveksam inställning är bakåtsträvare)

Pasi
0

#14 På "grottstadiet" fanns troligen inte problem med överbefolkning och troligen inte heller den stressen en föränderlig värld med folkus på annat än de primära behoven innebär….där ett påhittad sak som pengar är den drivande faktorn. Är det verkligen bättre nu?
Borde de övriga djuren i däggdjursfamiljen avundas oss att vi tagit steget ur det för människan normala livet?Flört
*Jag är en sann bakåtsträvare*

Jennix
0

#14  Fast jag är nog det, på ett sätt. Flört Jag tycker vi har tappat mycket av ursprunget, det naturliga och jag tror det är en av anledningarna till att folk mår så dåligt i dagens samhälle. Skrattande

Tvillingsyster
0

De framtidsvisionerna min bror hade har inte blivit verklighet. Dessutom det sätt som man försöker utveckla mat idag kan omöjligen leda till bättre kost i framtiden. Jag förstår inte hur du tänker eller om du ens tänker. För det mesta så innehåller den mat vi köper i affärer kemisk tillverkade ingredienser som gör oss sjuka, men en del tjänar grova pengar på det. Varför skulle de plötsligt producera bra mat som är mycket dyrare? Det brukar väl också vara så att den som felar lite i början brukar fortsätta på den vägen.

rifla
0

Nej nu får det vara nog på eländet!!