Rooibos!
Fick av min svåger tipset att dricka Rooibos-te.
Jag, en kaffemoster av kollosalformat? Skulle jag?
Min mage är en tråkig historia och det faktum att jag oftare och oftare känner av den i samband med kaffesörplande dagarna i ända gjorde att jag igår inhandlade det röda teet.
Och som jag njöt av min första kopp Rooibos någonsin! Så lent, så mjukt, så gott! Magen liksom stillnade, blev snäll och vänlig. Ett te med vacker färg, lite sött och kryddigt. I paketen luktar det tobak…men i temuggen doftar det ljuvligt av kanel, ingefära,kardemumma…
Så gott! Helt enkelt så himla gott!
Själv tål jag inte roiboos-te. Jag blir jättesur i magen av det. Både innan jag började med LCHF och nu efteråt. Tycker dock att det är jättegott och tar en kopp då och då, inte varje dag men någon gång i månaden.
Jag dricker mer rooibos än annat te numera. Går i teaffär och köper olika sorters smaksatt rooibos: blåbär och lingon är en favorit; apelsin/kaktus går an, "brunkullan" också; nästa gång ska jag testa lime. På jobbet blir det tepåse med rooibos spice för det finns inget annat. Dricker även icke smaksatt. Det lär vara nyttigt.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
TantRafa- Vilken sorts rooibos var det du provade?
jag som är kaffemoster älskar roibooste, specielllt den med vaniljsmak och en tsk kokosfett - yummie!
Roiboos ska visst vara nyttigare än grönt te, mer antioxidanter.

Har letat med "ljus och lykta" efter en artikel jag vet jag läst för länge sen om roobisos, på Gerbiler iFokus.. Och till slut hittade jag den. Tyckte det var intressant läsning, gäller alltså både människor och djur: http://gerbiler.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=07ba269f-0b01-4daf-9c1e-edc6624fb1fe
Jag har också börjat dricka rooibos, gärna med vanilj eller någon annan smak. Till detta kan man läsa böckerna om Damernas detektivbyrå där det dricks mängder av rooiboste! 

Jag köpte Liptons Infusion Rooibos i påse. Men jag har beställt Yogi Te Rooibos från evitamin.se, lösvikt.
Har ännu inte provat med fruktsmaker, men det kommer!

Hittade lite mer info här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rooibos
Och diverse kuriosa info från en sida:
Jag älskar vanlig rooibos, och dricker ibland en mugg på kvällen med en tesked kokosfett och en skvätt grädde. Mums!!
Perfekt för dom som har godissug, skulle jag tro… det tar iallafall bort mitt sug efter "nåt att tugga på", men då är jag ju inte nån sockergris…
I never worry when I get lost. I just change where I want to go.
Jag tål inte längre svart te och grönt har jag aldrig förstått vitsen med utan för mig är det rött te för nästan hela slanten.
Hittade en rolig variant i kaffeaffären sist, de kallade den "greenbos". Det är en grön variant av rooibos. Det visade sig nämligen att rooibos är jäst precis som det svarta teet och om man inte tål jäsningen kan ju greenbos vara en variant. Tyvärr är den ju ännu svårare att hitta än rooibos men med lite mer efterfrågan så…

Fair Trade Original har ett rooiboste som heter Spicy Orange, det är gott. Jag köpte det på min lokala eko-affär (som numera har stängt), men jag vet att det finns att köpa på Barista Fair Trade Coffee i Malmö och säkert på alla andra Barista Fair Trade Coffee i Sverige… det är alltså ett påste i paket om 20 tepåsar.
Har provat många olika rooibos-varianter, men min favorit är: Rooibos Lime
Suveränt gott! Särskilt med grädde i!
I Söderhallarna i Stockholm så finns en te/kaffehandel. Där finns ett rooibos-te med tiramiso-smak, jättegott och gulligt med små chokladstjärnor i.

Jag har druckit rooibos i flera år nu. Eftersom jag inte dricker kaffe så blir det några koppar om dan.
Tidigare drack jag alltid örtte men rooibos är så gott att nu blir det bara det.
Jag har börjat köpa det i 3 kg påse och det räcker ca 1½ år :-)
Oparfymerat eller vanilj tycker jag är godast.
Agneta
#14 mums, det där lät väldigt gott, måste vara toppen när man är sugen på något gott. brukar dricka lakritste annars när suget sätter in.
Ok nu dricker många Rooibos för att slippa dricka kaffe men ändå. Testa att blanda en skvätt Rooibos Chai med Kaffe. Blir hur gott som helst. Svor jag i kyrkan nu? 

Lidl har roibos med apelsin… jättegod

Ja Lidls tepåsar är verkligen goda!
Bra att ha med i väskan när man är på stan.
Agneta
Om du gillar rooibos rekommenderar jag att du även provar honeybush. Påminner om rooibos men mindre tobaksmak och mer honungssmak.

Anega jag har provat honybush, kanske fick jag tag på en dålig sort för den var inte god. Står kvar i sin påse i teskåpet.
Agneta
Ja, jag har bara provat en sort som jag köpte i en affär som inte finns längre, men det kan säkert skilja. Eller så gillar du inte honeybush helt enkelt, smaken är ju olika :).