Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3332 ggr
Mcshep
0

För fet för din ålder

Ny test på aftonbladet för att skrämma folk.

Fett ålder

Jag är död för länge sen tydligen för min mättat fett ålder blev över 300 år. Som LCHF:are lever man länge? Förvånad

Tydligen ingår det inte att lära sig kritisk granskning av vetenskap och självständigt tänkande i dietistutbildningen, åtminstonde inte hos dem som uttalar sig i media.

Karin

Agyr07
0

Det som jag skulle vilja veta är hur de kan förklara att vi fortfarande lever om det är så att vår fettålder är flera hundra år.

ebet
0

Du vann, jag blev bara 285 år Skrattande Kul. Det måste ju betyda att jag kommer att leva tills jag blir 285 årObestämd

odezza
0

Ack ja… jag skulle väl vara lika död… min fettålder blev 120, och den mättade fettåldern blev 242… Flört

Men jag kanske räknade smöret i underkant, man skulle ju ange hur många portioner man åt under en dag, dvs den mängd man brer på ett rostat bröd… Jag räknade ca 10 gram, dvs en portionsförpackning smör… men i fettskrämda sammanhang är det säkert alldeles för mycket, jag skulle kanske ha angett dubbla antalet portioner… Flört

"still lost in space and time"

Mcshep
0

#2 Visst är det så annars stämmer ju inte det där resonemanget eller hur?

Min mättat fettålder blev över 300 men fett åldern var under 300.

Sen vet inte jag om jag uppskattade mitt fettintag riktigt eftersom jag inte väger min mat utan äter det jag känner för.

Karin

Andina
0
Your fat age is 71
Your saturated fat age is 116

Jag klarade mig alltså ganska bra! Men så äter jag inte djur heller… det var ju mest smör och ägg som passade in på mig…

Som 71- och 116-årig 52-åring (antal år jag levat på jorden) - så har jag väl ganska goda framtidsutsikter… Puh!

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

Isa56
0

Jag äter nog för lite fett, för min fettålder blev bara 97Gråter och den mättade fettåldern 157.

Fast jag förstod nog inte alla frågorFlört. Och jag har inte mjölk i kaffet utan grädde.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Andina
0

Nämen Isa56, din ålder är ju jättebra! Du är som en pigg 97-/157-åring nu (oavsett din jordiska ålder)!
Det handlar inte om hur gammal de tror att du kommer att bli - utan hur gammal du "är" nu… Så uppfattade jag testet… (kanske har jag fattat fel?)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

maxiq
0

"- De mättade fetterna bidrar till att mängden ont kolesterol höjs, vilket kan leda till åderförkalkning, säger Marlene Olivares-Dahlby som är dietist på Centralsjukhuset i Karlstad.

Hon är noga med att understryka att det finns gott om fetter som kroppen mår bra av.

- I till exempel olivolja hittar man enkelomättade fetter som hjälper till att få ned mängden ont kolesterol"

Okunskap, sa Bull Rynkar på näsan

maxiq
0

Fettålder: 45

Mättat fettålder: 60

Dags att lägga om min livsstil! :-|

Viktor-88
0

Jag blev bara ett år äldre än min riktiga ålder i "fettålder", samt 4 år äldre i den mättade-fettåldern. Jag tar det som en varning, jag borde äta MER FETT! Med tanke på att jag ligger så nära deras hälsorekommendationer. Och då äter jag redan smör som godis.

Inkanyezi
0

Märkliga frågor; det mesta som frågades efter är ju sånt som jag inte äter alls, så jag fick bara fat age 37 och saturated fat age 41, och jag är 63…

Men det mesta med fett i saknades ju bland frågorna, det enda som jag hade någotsånär mycket av i svaren var ägg. Och portioner med ost? "in a sandwich, with cracker"? Aldrig!. På Willys har de ett tillfälligt parti med Prästost 35+, och normalt brukar ju osten numera alltid vara mager. Jag har köpt ett litet lager… Men jag brukar ta osthyveln och dra av några rejäla skivor, och så en skiva smör på och så rullar jag ihop det. Ibland följer en skiva skinka också med i rullen…

Nej, "testet" är nog något av det dummaste jag har sett på länge.

Aliki
0

Hm..Jag känner mig inte som 136 år , kanske ska ändra mina matvanor och börja äta lite mer fett?  Trams!Cool

Lisabet
0

Jag äter helt klart alldeles för lite fett, för jag fick 46 resp 53, och jag har faktiskt 58 verkliga år.

Men det var ju inte heller några vettiga frågor.

Både fettet och vettet saknades totalt.

Effie
0
Your fat age is 70
Your saturated fat age is 106

Något fel måste det ju vara - jag tyckte jag svarade 0 och No på det allra mesta - utom då ägg och smör och kött.

Och sedan läste jag vad det stod i Aftonbladet, och undrar hur de tänkt när de skrev detta - typ att om man som trettioåring äter skräpmat har man fått tillräckligt med fett för hela livet. Jag menar, om jag äter ägg och smör och kött idag - vad säger att jag har gjort det i hela mitt liv?

Hjälper det att gå ut och ta en smörgås (utan bröd, förstås)? Begriper man bättre då?

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

babybel
0

Jag är 41 och hamnade på fat age 54 och saturated fat age 80… Var väl lite väl lågt, tycker jag!  Tungan ute

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

greensis
0

Jag är 40år enligt den vanliga kalendern och testet hävdade att jag är född 1821.

Och då var jag ändå tvungen att svara 0 på slutet - nej, jag dricker inte mjölk. Hade de frågat om grädde eller äggmjölk däremot…

Fabricati diem, pvnc!

NomNom
0

Mjää, den undersökningen ger jag inte mycket förObestämd,eftersom jag inte äter kött så blev mitt ikryssande inte mycket att ha, så min fettålder blev 24!!! Men ingenstans fick jag frågan om hur många dl grädde jag hivar ner i kaffet, eller hur ofta jag äter vispad grädde med en ruta mörk choklad smält i en msk smörTungan ute

Karin20
0

Den var intressant. Om jag gjorde som jag borde var jag rätt så gammal. Om jag då ändrade min ålder till 20 blev jag väldigt ung.

Om jag skrev precis tvärtom, dvs att jag åt pizza och chips, margarin men inte smör och lite annat tokigt, då blev jag bara 40 år

//Karin

skogs-tolva
0
Your fat age is 37
Your saturated fat age is 53

Lite skumt alltså… det var ju bara chicken och red meat som var utöver smöret och äggen som fanns att äta i deras lista…

Så jag ska alltså dö då om några månader?????

Eller hur menar de?

Sen lchf känner jag mig ju piggare och yngre rent fysiskt! Dvs, min fysik är äntligen anpassad till min själsliga ålder, ha ha ha! Skrattande

shamani
0

Jag tror jag äter för lite fett…Obestämd 

49/71

werner
0

förlåt att jag tränger mig på men var tvungen att testa eftersom tonåringar är ju kända för att vräcka i sig fett och socker.

Your fat age is 19
Your saturated fat age is 20

Min riktiga ålder är 20 och jag är sockerberoende, väger väll dock bara 52 :S

Mig förstår ingenting Förvånad

Min sambo kollade sig själv även.

Your fat age is 20
Your saturated fat age is 21

hans verkliga ålder är 23 och han väger väll mer än 120kg (överviktig).

StefanBlixt
0
Your fat age is 43
Your saturated fat age is 56

Det otäcka är väl att det finns människor som tror att sådant där faktiskt är sant. Kul pryl… men något att bry sig om?? Nae!

Nu ska jag äta lite HF! Man vill ju inte krympa och försvinna.. Skrattande

/Stefan, som fyller 44 i maj

För den outbildade är ett A bara tre pinnar.

Källa: Nalle Puh

Stefan Bloggar här på sajten

Stefan bloggar också här, på extern sajt

Mcshep
0

Hur i hela friden fyllde jag i min test när jag fick över 300 i mättat fett ålder??? Förvånad

Så mycket överdrev jag väl ändå inte  Oskyldig

Pasi
0

86/140 bara…kanske för att jag inte kunde lägga in så mkt ost som jag verkligen äter!?Flört

Tvillingsyster
0

59/79 bara…. det ser inte lovande ut. Förvånad