Kokta ägg - vad äter du till det?
Jag äter ofta kokta ägg som mellanmål. D v s, jag har ätit kokt ägg med
smör
salt
kaviar
rom
färskost/philadelphiaost
Skulle vara spännande om det finns någon med mer fantasi än vad jag har och som äter något annat gottigt till sina kokta ägg?
Min fråga gäller alltså inte hela måltider…
(Har tittat runt lite på KiF men inte hittat inspirationen än… Jag är l-o-vÄgg oxå)
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
jag äter oftast med majonäs; en stor klick på ägget o i munnen; fetthalten automatiskt högre!
Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg
LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017
Sockerberoende.
Jamen, Berndt, det är ju klart! Varför har jag inte tänkt på att varva med majonnäs också? Tack!
Kommer osökt att tänka på smörgåstårta när du nämner majonnäsen - där finns ju ofta lite av varje i en enda kompott, leverpastej (finns ju "vegetarisk pastej"), majonnäs, smör, rom och lite grönisar… Kanske ska titta på recept på smörgåstårtor också för att få inspiration…
Jag skulle ju kunna göra en smörgåstårta utan bröd… när jag vill äta större mellanmål… 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Du kan göra smörgåstårta med LCHF-bröd också.

Tinar frysta räkor slänger dit en eller två klickar majonnäs, lite salt och citron.
Makrillfil'e i tomatsås med lite smör, salt och peppar.

Jag använder också ofta majonäs.
När jag är sugen på annat så tar jag CF och någon smaksättning… wasabi t.ex.
Philadefia med vitlök/örter funkar också.
Ägg e livet!
CF med litet stenbitsom, räksallad/skagenröra, med majo, med makrill i tomatsås, med spenat, med brocoli…
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
böcklingpastej, CF och ägg = mumma!
Ägg, citronmajonnäs och kräftsjärtar! Mycket gott 

Äter ibland kokt ägg med pickles (sån där på tub). tror det är 6 g kolhydrater/100g. Ganska gott!

kokt ägg m tonfiskpastej eller majo o rom funkar finfint i min värld!

Kokt ägg med smör! konservativt, men varför ändra ett vinnande koncept?
Jag har gjort mikroägg-omelett några gånger och då är gräddfil-majo m gräslök gräsligt gott till.
Eller en enkel burk makrill i tomatsås…
Fabricati diem, pvnc!

#8 Åhh… böcklingpastej!! Det har jag inte ens tänkt på, hur många kolisar är det i en sådan?
På tal om pastejer, det kanske fungerar att äta kokta ägg ihop med en klick kycklinglevermousse? Någon som har testat?
Ansjovis kanske fungerar bra till ägg? Det går ju till påsk, så det borde gå resten av året också.
Jag skulle vilja hitta något kaviar-liknande att ha till äggen, vanlig smörgåskaviar är det alldeles för mycket kolhydrater i. Är det någon som vet ett lågkolhydratalternativ?
#12, Jag håller med dig, kokt ägg och smör är en självklar del av vardagen.

Nej har inte hittat någon och jag kollar alltid på tuberna. 11 är det minsta jag sett. Så nu köper jag ishavsrom och blandar med CF, tomatpure (pytteklick) purjohack och andra (färska) örter å det smakar tillräckligt gott. Jag åt en tub kaviar om dagen innan jag började locarba.

Abbas böcklingpastej har 3 g kh/100 g har jag för mig. Tydligen ska det finnas märken med ännu färre kh också.
sill inlagd i nån cremefraiche-sås, typ http://www.abba.se/produkter/sill/sillinlaggningar/abba_skargardssill/
Jättegott och funkar om man inte är superstrikt med kolhydrater.

Jag har provat att hacka ägget smälta smör och blanda detta med keso, och kryddor. Det är inte mitt recept utan jag har hittat det här på någon sida.
Har haft med mig det i kylväska om vi åker någonstans och jag inte vet om jag hittar något bra för mig att äta

Ha, jag var ju tvungen att gå in på sill-länken och kika på de olika sorternas kh-halt… och det visade sig att min favorit skärgårdssill har lägst kh-halt av alla (8 g/100g)! *nöjd* Då kan jag äta den utan att skämmas allt för mycket. 

Bigges i "silverkorv" 0,5 kolisar godare än abbas dessutom.
annars är det superlätt att göra egen skärgårdssill av abbas inläggningssill, gjorde jag i påskas. Lika gott och knappt några kolisar!
Jag tar ofta en bit av ABBAS skärgårdssil till de kokta frukostäggen som jag hackar och blandar med den hackade sillen och en klick smör. Jättegott och bara något gram kolhydrater

Jag tar ut ägguland och häll i ättika och olja istället. Sen tar jag äggulan i munnen och efter det äggvitan med blandning…. mums…..
Vänliga hälsningar Stephan
#23 Storost - Låter spännande, du skriver verkligen många suveräna inlägg när det gäller ost och ägg :-)
Jag vet att jag har haft ett härligt gammalt (och i bekantskapskretsen allmänt betraktat som "skumt" och "konstigt") recept på hela, kokta, skalade _inlagda_ (i någon ättiks/vinägerblandning av något slag) ägg som var helt suveränt goda som utflykts - badstrandsmat på sommaren 
Tack för tipset/påminnelsen, det receptet ska jag försöka rota reda på ikväll.
VH!/K.

"Pickled eggs" är ju ett vanligt (om än ganska gammaldags, det är nog inte så många som äter det längre) tillbehör till fish and chips i UK… tillsammans med mashed peas.
Vilka goda tips! Jättekul! Tack allihop! Jag kommer nog att äta ännu mer kokta ägg än hittills…
#23 - vilket tips! Måste absolut provas! Låter märkligt - men så spännande! Sättet som du beskriver att du äter ägget får mig att osökt att tänka på hur man dricker Tequila (med salt och citron)!
Så denna anrättning kommer jag att kalla för
T'ÄGGILA à la Storost!

#23 - Förresten - ar Täggilan kokt eller rå?

Hej alla
Det är så lite så och Kricko1 tack för det!
Andina, äggen är "hård kokt". Man skär äggen itu i längden och sen tar man ut var hälften av äggulan.
receptet heter Solägg 
Vänliga hälsningar Stephan
Hambugerdressing är gott på ägg, den sort jag köper innehåller 5g kolh/100g.
Tabasco är också gott att skvätta på ett kokt ägg om man gillar starkt. Ost är gott till kokta ägg; varva tuggor av kokt ägg med tuggor av en ostrulle med lite smör i; gott!
Blev så fascinerad av Storosts Täggila / Solägg så jag googlade på solägg och hittade bl a detta alternativa recept på Solägg i Lindas receptsamling som säkert innehåller fler recept man kan inspireras av:
Solägg
Ett danskt sätt att skapa en liten salt munsbit, som passar en lille een, snapsen. För ca 4 pers.
4 ägg
1 liter vatten
6 msk grovt salt
4 msk teblad
Fyllning:
2 msk svensk senap
1 msk majonnäs
2 msk kapris
Hackad gräslök
1. Koka upp vatten med salt och teblad. Koka 1-2 minuter.
2. Lägg i äggen i det kokande vattnet och koka dem 6-7 minuter (mjukkokta).
3. Ta upp äggen, spola under rinnande kallt vatten och skala dem. Låt lagen kallna.
4. Lägg ner äggen i den salta, mörka lagen igen och låt dem ligga i lagen 3-4 timmar. Då har äggen fått färg.
5. Halvera äggen, ta ut äggulorna och mosa dem med senap och majonnäs.
6. Blanda i kapris och hackad gräslök, men spara lite till garnering. Fördela fyllningen i äggen.
7. Garnera med kapris och hackad gräslök
Edit: Kolla in hennes "Laxrullar med wasabiröra" t ex - ni som äter fisk. ="Svensk Sushi"… Ser så gott ut.
Recepten är LowCarb i huvudsak.
Jag får nog skippa middagarna ett tag framöver för nu vill jag prova så många av era tips - på en gång!
Inlagda ägg har jag smakat några gånger - men det var från en indisk eller thailändsk restaurang (för hämtmat) - och det var jättegott! Tack för de tipsen Kricko1 och Nimh! Ska leta recept på inlagt ägg.
Hot Eggs - med tabasco, det låter som något för mig, Missaz! Mums! Och även med hamburgerdressing kan jag tro att det är gott.
Andina - Jag återkommer senare i kväll om jag hittar igen mitt gamla recept 
VH!/K.
Nimh! Du har exakt rätt
Jag hittade igen receptet och det hette tom. "Pickled Eggs" vilket jag inte hade det blekaste minne av.
Andina, så här lyder mitt recept:
Lägg hårdkokta skalade ägg i en glasburk och koka upp vitvinsvinäger med vitpepparkorn, gula eller bruna senapsfrön, en kvist färsk fransk dragon och några färska hela röda chilifrukter Häll lagen het över äggen och förslut burken. Klara att äta redan efter några timmar men kan förvaras i lagen i flera dagar.
Urgott på badstranden när man vill ha nåt med klös i! Gärna serverade tillsammans med stora skivor av en god rökt skinka. Blir en hel och god lunch med minsta tänkbara arbetsinsats.
Trevlig kväll! /Kricko.
Andina - Jag hittade ett insomnat äggrecept till när jag rotade igenom högarna. Jag tycker det är en jättegod äggrätt som passar bra på sommaren med kallskuret. Funkar både som lunch och lättare middag. Slit det med hälsan :-)
Ägg med senapssås:
Lägg medium/hårdkokta (beroende på tycke och smak) ägghalvor på ett fat täckt med hela vackra salladsblad (så att det blir lite som en korg). Garnera efter smak med tex. späda rädisor, oliver och stora kapris och allra helst med färsk körvel.
Sås:
Skaka ihop (så den går ihop ordentligt) tre delar olja, en del vit dragonvinäger och en _rejäl_ klick god fransk senap (gärna Bournier) samt några klyftor pressad _färsk_ vitlök och lite mald svartpeppar. När såsen gått ihop så rör i turkisk youghurt. Såsen ska vara såpass rinnande att den går att servera ur kanna bredvid. Blir den för tjock med bara TY så späd med lite ovispad vispgrädde till lagom konsistens (men såsen ska ha sting och fortfarande vara syrlig, inte fadd eller sötaktig). Hacka i färsk dragon och färsk körvel och servera såsen ur kanna för var och en att hälla över ägg och tillbehör efter eget tycke och smak.
VH!/K.
Mums, låter jättegott allting, ju! 
Jag brukar öppna en lite burk tonfisk, hackar en lite avocado och blandar med majo och cf. Hackar i lite kokta ägg eller så har jag dem vid sidan av. Om jag orkar åker lite purjo i blandningen också. Såå gott!
Ni är helt fantastiska!!! Tusen Jättetack för alla läckra tips och recept!!! Ni är Guld allihop!
Kricko - dina recept är bara ett måste! Kan knappt bärga mig!
Iovis - jag älskar avocado, så din komposition till ägg kommer bli väldigt vanligt här hemma!
Tack igen!