Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 56566 ggr
Sindri
114

Morötter

Enligt LCHF skall man undvika grönsaker som växer under jord. Morötter innehåller dock bara 5,6 g/100 gram, inte så mycket mer än hallon. Majrova och kålrot bara 4,2 resp 4,6. Är det nägot speciellt med deras kolhydrater som gör dem olämpliga?

finntroll
2

tja, det är väl just det att 100 g morot överstiger 5 kolisar. Många strävar ju efter ett lågt kolhydratintag, och då ryms inte morötterna med. Men om man inte äter strikt så är det säkert helt ok att äta morötter ibland. Nivån bestämmer var och en själv enligt egen målsättning och syfte med att äta kosten.

Emea67
3

Oftast är det väl att man tillagar dem och då höjs sockerhalten om jag inte missminner mig.

Enligt min mat är råa = 8,7 g kolhy/100 g

kokta= 10,8 g/100 g

shamani
2

Undrar hur det kommer sig att det är mer i kokta än råa? Man kokar dem ju i vatten och inte i sockerlag…. Obestämd

[iovis]
0

Det är nåt kemiskt…. Omogna bananer har mindre sockerprocent än mogna, det bildas mer socker under mogningsprocessen, nåt händer således med moroten under kokningen.

finntroll
2

Enligt fineli.fi har kokt morot fortfarande 5,6 kolisar

shamani
4

Vad ska man tro på när det finns olika uppgifter på olika ställen?

gluffgluff
1

Det där med "ovanjordsgrönsaker" är väl en tumregel i Annikas matprogram. Jag äter rotfrukter utan att fundera mer över det, men jag är inte så strikt och äter för att vara frisk, inte för att gå ner i vikt.

Å andra sidan äter jag inget bröd eller några andra spannmålsprodukter, hur tunna skivor det än är. Jag mår dåligt av det, helt enkelt. Och jag tror att det generellt för med sig större hälsoproblem än rotfrukter.

Var och en måste väl dra sin egen gräns.

Apropå tillagning, jag tror att det är mer av kolhydraterna som kan tas upp av kroppen när de är tillagade.

bustas
3

Kroppen kan ta upp kolhydrater mer effektivt då moroten kokats och en rå tuggad morot kommer ut med visst kolhydratsinnehåll!

greensis
0

Fineli räknar inte med osmältbara kolhydrater, det gör slv's tabeller. Därför ligger en del livsmedel mycket högre i de svenska listorna.

Fabricati diem, pvnc!

Jennix
4

Jag skulle ju hellre äta morötter än socker eller sötningsmedel, om man säger så. Flört Vissa äter rätt mycket kolhydrater, andra äter lite. Du bestämmer själv vad du ska testa, och kolla sen vad som funkar för dig. Skrattande

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[iovis]
2

Det enda som jag äter som växer under jord är lök, men är sparsam. Frukt och rotfrukter ratar jag, vill inte ens dricka citronvatten, sån är jag, en annan på ett annat sätt, prova dig fram och gör som du känner är rätt för dig annars håller det inte.

Zepp
4

Det där med "ovanjordsgrönsaker" är bara en förenklad tumregel som man säger för att folk skall skippa potatisen framförallt!

När man blivit varm i kläderna så har man läst på lite mera och kan även äta en del rotfrukter.. här är en bra lista att kika i!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Vad gäller rotfrukter så innehåller de till största delen stärkels e i en form som vi tar upp väldigt lite av i tarmen, men tillagar vi dessa så sprängs cellväggarna och då blir stärkelsen tillgänglig!

Så råa rotfrukter kan man äta typ morotsstavar o sånt!

Potatis tex innehåller vad jag tror kallas för resistent stärkelse den kan vi inte bryta ner såvitt vi inte kokar den.. grisar har ensym för att bryta ner sådan stärkelse.. dom äter ju en del rötter!

"Stärkelse består av molekylkedjor av glukos som kan vara raka (amylos) eller grenade (amylopektin)."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Amylopektin

Har för mig det är amylopektinet vi inte kan bryta ner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[iovis]
0

Meh, va ? Morot har ju mindre än hallon!!? Och lite bär ska ju va ok, ja man lär sig nåt nytt varje dag!

Zepp
0

Som sagt blir man varm i kläderna så vet man att det är mängden kolhydrater som räknas!

Lite svårt att förklara för nybörjare så det är enklare att säga avstå från potatis o liknade!

Hur mycket bär äter man i en portion?

hemul
0

Heja! Svårt att förklara är det väl ändå inte, men förutsättningen för att folk ska förstå är ju att man säger som det är och inte att det beror på hur vegetabilierna växer eller vilken grupp de tillhör om man kan äta dem eller inte. Säger man att bara ovanjordsgrönsaker är tillåtna är det väl lite mycket begärt att folk ska förstå att man kan äta morot eller körsbär, bara man inte äter för mycket! Skrattande

finntroll
0

# 13 enligt fineli har hallon 4.1 kolisar/100 g det är ju ingalunda mer än morot ????

[iovis]
0

Jag var fruktansvärt trött igår när jag skrev inlägg #11. Hoppas ni ursäktar…? Skäms

När jag tar hallon i gräddfilen så är det inte mer än en struken matsked. (Motsvarigheten till rågad alltså, för den som inte bakar.. Flört)

Av morot äter man ju oftast mycket mer än så!

Jennix
1

Rent generellt sett så tycker jag att folk fokuserar för mycket på mängden kolhydrater istället för att testa vilka livsmedel som funkar. Vissa kan äta mycket mer grönsaker och rotfrukter än mjölkprodukter eller frukt…

Det är absolut skillnad på hur folk reagerar på olika kolhydrater, det bevisar ju denna sajt om nåt. Flört

Vissa kan äta t.ex. mörk choklad men går upp direkt av grädde, andra kan äta frukt men inte spannmål…

Det verkar finnas otroligt många olika varianter.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

[iovis]
0

#18 Ja min mage ballar ur när jag får i mig socker och mjöl. Grönsaker är lite lättare, men jag märker att jag blir hungrig rätt snabbt efter måltid, fastän jag ätit ordentligt,  när jag äter mycket grönsaker till maten.

Zepp
2

Mnjaaa.. det är inte alltid lätt att förklara vad denna kosten handlar om när de flesta inte ens vet vad kolhydrater är eller att de tror att det bara finns i socker!!

Såå.. då kan man säga ät grönsaker.. va bra då kan jag fortsätta med mina morötter och potatis de e ju så gott..nääe grönsaker inte rotfrukter.. grönsaker växer alltid ovan jord.. rotfrukter är rötter.. sånt som växer under jord.. osv ..osv!!

[Pennylane1]
0

men rättika går bra… för att förvirra ytterligare Flört och majs som växer ovan jord går INTE bra…

Zepp
0

Majs är gräs.. altså ingen grönsak det är fröer!

[iovis]
0

Jag äter fett o protein, ibland men mer sällan även grönsaker. Rotfrukter o frukter ratar jag helt. Jag gör det med andra ord enkelt för mig, men jag trivs.

hemul
0

#20 Inte ofta man hör att det faktum att det finns okunskap utgör ett incitament för att den bör uppmuntras.

Det förekommer ju, förstås. Som när "etablissemanget" säger att man ska inte äta efter en viss tid på kvällen, för då blir man minsann tjock. Det gör de för att de tror folk bara äter chips och bullar framför TVn efter Rapport.

greensis
0

#22 Om vi inte kan äta fröer av principskäl kan vi inte heller äta linfrö, psylliumfrö/loppfrö eller vallmofrö.

Rätt ska vara rätt.Flört

Fabricati diem, pvnc!

Zepp
0

Problemet emanerar nog mest ur orsaken att som vi alla vet att det är mängden kolhydrater som gör skillnaden!

Så då borde det räcka med att säga; ät sådant som knappt har några kolhydrater.. så enkelt e det!

Problemet uppstår då när folk inte har en aning om vilka livsmedel som innehåller kolhydrater.. så vad säger man i ETT ORD!!

Att man skall undvika socker tror jag de flesta fattar.. men att socker är en kolhydrat vet jag att inte ens alla diabetiker fattar!!

Och så kan man ondgöra sig över uttrycket, " Ovanjordsgrönsaker", då borde det finnas underjordsgrönsaker oxå men mig veterligen så finns inga sådana, utan de heter rotfrukter, då de betsår av rötter eller rotknölar!