Varning för SB12
Har gått på SB12 i ett par veckors tid mot min taskiga andedräkt. Detta har gjort att jag har fått svarta missfärgningar på mina tänder. Det kanske inte är alla som får det. Dock visade en googling att jag inte är ensam. Det sägs att även Listerine kan ge sådana här missfärgningar på tänderna. Uppenbarligen skulle en ordentlig slipning, få bort dem, men vem fan vill ta detta skit, med sådana biverkningar. Kör med vanliga zinktabletter för egen del, ett tag framöver här, istället…
Bra du skriver..
Man kan också vara allergisk mot dessa medel, då får man blåsor och ömt tandkött. Många har det utan att sätta det i samband med munsköljet!

Jag är som alltid skeptisk till att använda kemikalier i eller utanpå kroppen. Nu vet jag inte vad sb12 innehåller, men eftersom det knappast är saft från pressad ko, så är jag inte intresserad heller.

Hmm, jag använder listerine de flesta dagar, det är mest av gammal vana, har inte upplevt sämre andedräkt sen jag började med LCHF (och en del polare jag har är inte lena i käften, de skulle inte tveka att tala om för mig att jag luktar illa (och de skulle använda rätt grova ord för det) om det vore så), kanske läge att sluta med det då. Och antagligen ska jag göra min rutinkoll hos tandläkaren snart, om jag avslöjade för honom att jag borstar gaddarna en gång om dagen, ibland bara varannan dag skulle han säkert tappa hakan med tanke på hur lite karies och bakterier jag känner att jag har.
Jag har använt Listerine två gånger i mitt liv och båda gångerna har det känts som om hela munhålan skulle frätas sönder. Kan inte vara hälsosamt.

SB12?????

#5 SB12 är en munskölj/munhygien-produkt från Apoteket.
Jag tror inte den är avsedda att ersätta tandborstning, dock…
Fabricati diem, pvnc!

SB12 är ett munskölj som baserar sig på Klorhexidin i svaga doser, detta är ett neurotoxin som fäster på biologiskt material och dödar de flesta bakterier, svampar, och annat oknytt!!
Klorhexidin används främst som antiseptikum både i hemmen och inom sjukvården.. förekommer i Desivon, och i tvålar och annat inom sjukvården!
Utmärkt att använda akut då man vill undvika lokala bakterihärdar vid sår elelr vid operationer.. men frågan är om man skall använda det i munen utom vid enstaka gånger!!
Fördelen med Klorhexidin är att det biter på resitenta bakterier som stafylokocker och att det antagligen inte ökar resistens hos dessa!
Frågan är hur hälsan påverkas av att skölja munnen med Desivon och hur en bra bakterieflora i munhålan är vesäntlig för magtarmfunktionen och därmed hela digestionen??
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

"Jag tror inte den är avsedda att ersätta tandborstning, dock…" Var det en pik mot mig det där, Grensis!?
I så fall tar jag tillfället att ytterligare en gång påpeka att min taskiga andedräkt uppstod LÅNGT (över 1 1/2 år) innan jag började att dra ner på tandborstandet…

#8 Nja, det var nog mest på skoj
men jag tror ändå inte att produkten är tänkt långsiktigt som enda munrengöring.
Någon form av mekanisk rengöring lär behövas som komplement, inbillar jag mig Dessutom, om SB12 nu är så antisptisk, riskerar den sabba den normala bakteriefloran. Kanske lite som antibiotika rubbar tarmfloran. Bara mina funderingar.
Fabricati diem, pvnc!

#3-4: Ja Listerine är ju ingen höjdare, endast en liten del av dom bakterier man har i munnen är skadliga, en stor del av bakterierna i munnen är en del av immunförsvaret, men Listerine tar död på hela bunten. Då har man raskt förvandlat munnen till en bra grogrund för resistenta bakterier för dom är ju dom enda som överlever. Dessutom läcker alltid lite Listerin ner i magen, där tar den död på bakterier som tillverkar kväve vilket är en mycket viktig ingridiens när det gäller att göra magslemhinnan stark nog att stå emot magsyran, utan den förstärkningen riskerar man magsår. Så vill man inte ha tandsten så är det säkrare att dra ner på kolhydraterna, för det är ju dom bakteriernas mat.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag har hört talas om en missbrukare som går på Listerine, kommer dock inte ihåg hur många flaskor per dag denne ansågs sig behöva. 6-10 tror jag.
Har testat SB-12, men det får mig att känna mig som en vägdöd ekorre.
Jag har också hört teorier om att sånt här munskölj dödar bakterier som vi behöver, både i svalget och i magen (hur det nu kommer dit?).
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

#12: När du sköljer munnen med något läcker alltid lite ner till magen

Har för mig att jag läst i nån tandläkartidning om att det finns ett samband mellan tandköttsinflammation och påverkan på hjärtat, att bakterier från inflammationen i tandköttet kunde göra att det blev inflammationer i hjärtat.
Karin
Klorhexidinet är det ämne som missfärgar tänderna och om du söker på tex Corsodyl på apotekets hemsida så står det att en biverkning är just missfärgade tänder. Det är lite märkligt faktiskt att det inte finns nån info om biverkningar med SB12.
På Aftonbladet fanns ett test med munskölj-medel så vill du fortsätta botanisera bland munsköljarna så välj ett som inte innehåller klorhexidin.
[

Undrade först vad det var för prat om att missbruka Listerin men det innehåller ju 22% alkohol! Aha Listerinanvändarna är i själva verket alkoholister!

En kompis till mig använde Listerin ett tag och fick loss en propp i vasken med detta eländet (en mun full varje dag)…. det kan inte vara hälsosamt att samma produkt som man sköljer mun med funkar i avloppet….
Sb12 och listerin innehåller fluor vilket gör dem till ett utmärkt råttgift.
Jag tror nog vi behöver våra bakterier…….. i munnen.

Det är lugnt Grensis. Jag tål att retas… :-)
Ja, alltså egentligen är väl jag en som drar mig in i det längsta, innan jag stoppar i mig någon kemikaliesmörja, som meckar med bakterierna. Satsade på SB12 egentligen bara för att kontrollera om jag blev av med min odör, som i så fall kunde utesluta att min odör utgick ifrån magen, som jag varit inne på en längre tid. Så här i efterhand bjorde jag ju ha tagit zinktabletter, istället. Fortsätter med dessa nu. Nåväl, ingen ont som inte har något gott med sig. Denna varning till alla som råkar läsa denna tråd, kan väl vara till godo för ER, om ni någon gång skulle ha fått för er att nyttja denna smörja…
Det är möjligt att någon form av mekanisk rengöring av både tänder och tunga kan behövas som komplement, om man går på "normal"kost. Ja, fast jag är då absolut inte lika säker på att det behövs om man gå på LCHF, och dessutom är väldigt noga med råvarorna till ens mat. Jag vill "labbtesta" också DETTA med mig själv, och det vore fel att ge upp bara för att jag nu dras med problem med andedräkten just, som avbryta det projektet. Som sagt var så hade jag problem med andedräkten redan långt innan jag drog ner på ivern att borsta tänderna som man indoktrinerats att tro är något absolut nödvändigt…

Skölj munnen med lite (1/2 - 1 tskd) bikarbonat och vatten alternativt en munfull vinäger. 

Det tipset hörde jag förut också. Låter ju intressant - vad är det i detta som neutraliserar taskig lukt!?

#20 Jag har ett utrymme under/mellan två tänder där det alltid fastnar köttslamsor, och ännu mera nu med LCHF. Där använder jag mellanrumsborste, funkar jättebra för mig. En vända när jag inte hann förbi apoteket att fylla på borstar blev tandköttet runt ikring alldeles rött, illaluktande, ömt och blödande…. 
Mycket riktigt hade det suttit grejs fastkilat. Inflammationen gick snällt ned på 1-2 dagar när jag borstade loss/rengjort samt - ja, gurglade bakteriedödande samma tid.
Så jag är varm vän av att man rensar bort matrester, slamsor osv ur munnen, oavsett hur man förhåller sig till slentriantandborstning.
Dessutom dog min pappa mkt hastigt sommaren 2006 av blodförgiftning som centrerades runt hjärtat
- och bristande munhygien kan vara (men kunde inte definitivt identifieras i hans fall) en inte ovanlig orsak till detta.
Fabricati diem, pvnc!
Eget munskölj, lite karbamid i björksav skölj och svälj.

# 23: Även tandläkarna verkar mena på att tandpetare är mycket bättre än tandborste, när det gäller inflammationer i tandköttet… Själv är jag väldigt flitit med att gå runt med tandpetare efter köttmåltider.

Jag kör Plackers, de med både tråd och petare,.Har lägligt nog ingen bil längre…så bussresan (ca 15min.) till och från jobbet spenderas med att läsa Metro och "flossa". Jag har frågat mina barn flera ggr om andedräkten…De är nog de ärligaste..och de säger Nej!
Hoppas så är fallet….paranoid som jag är har jag tyckt mig se personer "rycka till" precis som i reklamen för munskölj…Kanske ska prova zink
Vatten och tandborste funkar bra för mig. Ingen tandvärk än. Ibland sköljer jag med lite saltvatten, speciellt om jag har råkat få i mig nåt kolhydratrikt. 

Jag blev rent sjuk när jag körde med SB12 ett tag. Trodde jag hade fått influensa…
*stay calm - be brave - wait for the signs*
Har skrivit om det i andra trådar men det hör hit..
Både jag och min dotter får allergiska reaktioner på både SB12 och LIsterin, ingen av oss är allergiska av oss i övrigt.
Dottern tål det sämst - hon sväller upp inuti munnen och läpparna ser ut som om hon nyss vart och fått sillikonutfyllnad. Ont gör det åxå!

Jag använder zink-tabletter och tandstickor i stället för munskölj och det fungerar bra.
Kanske det kan hjälpa fler?