Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8289 ggr
IrisEriksson
0

Cola Cola

Vet någon vad det är för skillnad på Cola light och cola zero??

Vilket av de två är isf det bästa att dricka?

Lena123
0

de är nog lika dåliga bägge 2 Skrikandes

http://www.winthers-skafferi.se/

konichiwa
0

Olika (syntetiska) sötningsmedel?

niloss
0

same shit different label

Lena123
0

Jag har hört att colazero är speciellt framställt för att locka killar att dricka lightcola…det skulle isåfall kunna förklara den larviga reklamen med den töntiga killen som får alla snygga tjejer,men inte går väl ni killar på den billigaFlört

fenixthebasketcase
0

Haha bra svar Lena!

Marylojs
0

Cola zero är godare, så den väljer jag de få gånger jag välder att dricka det. Ja, jag vet att jag svär i kyrkan nu.

sepersl
0

light är aspartam och zero är ett annat sötningsmedel - kommer inte ihåg namnet

greensis
0

#7 sukralos

Fabricati diem, pvnc!

AnneliS
0

#7 Tvärt om är det. Det är sucralos i Cola light och Aspartam i Cola Zero.

Nu dricker jag inte cola längre men enligt min åsikt som jag hade förr så är Cola Zero den som smakar blä!

Margareta
0

Jag skall besöka Coca Cola Co i Atlanta just idag - vilket sammanträffande vad?

Numer pensionär i Nynäshamn

Vargalyster
0

Vet att bönderna i Indien använder coca cola för att bekämpa skadeinsekter på åkrarna(Odlaren nr 1:2009). Huruvida Zero är bättre än Light där skulle vara intressant att veta. Hade nämligen ett otrevligt angrepp av skadeinsekter i mina balkonglådor förra året!

greensis
0

#11 Använd Fun Light (aspartam) funkar dödsbra mot myror!

Fabricati diem, pvnc!

Medlem
0

Vi får hoppas på att vi får coca cola sötad med stevia i framtiden.

shamani
0

#11 Tack för tipset! Jag brukaar få en invasion av skogsmyror på våren så det ska jag prova. Tur att det finns något Plastsaften går att använda till. =) Ifjol strödde jag kanel utanför altandörren och altanen. Funkade också bra. =)

[iovis]
0

Vad kan man strö ut så man slipper katter på altanen?          

(Är grymt allergisk och katthåren som de lämnar/gnider av gör mig dålig.)

sarag
0

Undrar om inte det är en skröna. Låter som ett dyrt bekämpningsmedlel i fattiga Indien.

Luccy
0

Cool Har en julmust light sen i julas, kanske man kan ta död på myrorna som vill invadera sen med den????

IrisEriksson
0

"#13 - Fårhoppas vi får coca cola sötad med stevia i framtiden."

Hmm? Varför just stevia? Vad är det som gör just det bättre än de andra sötningsmedlena??

nyborjare08
0

#18 Stevia är en naturligt söt ört och jag har förstått att det är nyttigare för kroppen än övriga kemiskt framställda sötningsmedel

AnneliS
0

Arsenik?

Vargalyster
0

#11: Nope, det är sant. Coca colan är framställd av lokalt vatten så forskarna diskuterar kring om det är gifter i vattnet som kan vara det verksamma ämnet mot insekterna. Ett annat alternativ i diskussionen är aspartam och om fun light funkar så… :)

fenixthebasketcase
0

Arsenik! HAHA :D

PetterH
0

Såg en dokumentär om aspartam för inte så längesedan. Det var tydligen inte alls bra för människor. Det var med folk som hade fått hjärnskador bland annat och aspartam var starkt misstänkt. :/

Här tror jag dokumentären är:

http://video.google.com/videosearch?q=aspartame+sweet+misery

Vargalyster
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Aspartam verkar mysigt. :)

Andina
0

(#13 - De är redan på g… att söta med Stevia… Jag tror att de t o m börjat med det på andra sidan Atlanten… Så, en tidsfråga tills EU-muren rasar nå'n sten för att släppa in Stevia som sötningsmedel till vårt "kära EU"…)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

hoppet
0

Sukralos är mycket miljöfarligt, det bryts inte ner i kroppen utan hamnar i naturen.

Kan påverka lever och njurar. Biverkningar diarré, huvudvärk, yrsel och ångest bl.a.

Lena123
0

Jag har hört att de använder stevia som sötningsmedel i Japan

Karin20
0

Det är sötat med Aspartam i båda dryckerna. Cocacola slutade med suckralos för några år sedan.

Aspartam är i stora doser ett nervgift som bl a testades i Desert Storm dvs Kuwaitkriget (vandringssägen?)

Sucralos rinner igenom kroppen och kommer ut i naturen orenat, vilket gör att vattendrag förorenas. Man har funnit högre halter av sucralos numera i naturen.

Samma sk*t alltså.

Senaste gången jag använde cocacola var när jag blev magsjuk i Egypten och inte kunde få i mig någonting, då blev det medicin med socker i. Och det hjälpte! Och om mina ungdomar vill ha läsk, tycker jag att det känns bättre med riktigt socker än något konstgjort underligt.

Dietisterna rekommenderar lightdrycker till diabetiker, men jag tror knappast de mätt blodsockerhalten efteråt, den stiger nämligen för det mesta. Vilket de inte tror (eller förstår, eller nåt)

//Karin

Karin20
0

Å det här med cocacola. Lite knäppa är dom.

Det finns något som heter GDA Guideline Daily Amount. En cocacola innehåller 26% socker, vilket är 29% av GDA på deras bild.

Precis som om det skulle finnas en riktlinje över hur mycket socker vi ska äta!!!

//Karin

Monky
0

Barn i åtta års ålder i El Salvador skördar och hanterar sockerrör för hand inför coca cola produktion. Vet inte vad de tjänar med det är väl vad som är rimligt för en barnarbetare… Cola pumpar även färskvatten i Kerala Indien för att sen släppa ut giftigt avfall som sedemera drabbat den lokala befolkningen och skadat miljön. Dessutom bidrar utpumpningen av grundvattnet stor problematik för den lokala befolkningen när det kommer till boskapsskötsel, jorbruk m.m.

Av ovanstående anledningar kan jag inte längre tycka att coca cola är gott. Slutade dricka cola när jag fick veta detta. En del av de människor som drabbats av coca colas framfart saknar trots allt rent dricksvatten. Så kranvatten får duga för mig.

Margareta
0

Idag har jag sett kranarna till 60 olika Coca Cola-sorter på Coca Cola i Atlanta, USA. Jag såg inte en enda med Stevia trots att jag sökte. Hade den funnits hade jag smakat. Nu avstod jag från alla istället. Det kändes supercoolt! Det var fritt fram av allt!

Margareta
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här har jag tagit mig från vänsterfilen över till den fil näst längst till vänster som blir en avfart så småningom. Det är 8 filer just här.

Lite thrilling är det strax innan - men det är inte så svårt som det ser ut.

Vårt sällskap är 33 personer och vi har två minibussar som tar 15+14 så vi brukar vara fyra i bilen. Det är ingen som varit avundsjuk på att jag får köra i alla fall.

Medlem
0

Nej i Japan sötar de med Lakanto, inte med stevia.

konichiwa
0

Vad tuff du är Margareta! Bra gjort!

60 olika sorters cola??? Och du avstod. Själv behöver jag bara läsa ordet cola för att få ett nästan oemotståndligt sug.

Hoppas att du har trevligt :-)

Lena123
0

#33 vad är lakanto?

magma
0

Lakanto är gjort av Stevia, alltså samma sak men under ett annat varunamn. Stevia är örten. Tror jag! Vi har haft en gammal tråd som hette något med "Lakanto" i rubriken, sök på det namnet den som är nyfiken:)

Lena123
0

jaha,samma sak…tråkigt jag som hade hoppats på något annat naturligt att söta med…stevia är så lätt att överdosera och då smakar det inte gott Skrikandes

sepersl
0

HJÄLP !!!!! Min syster är gravid Gladoch trots all fakta om aspartam som jag har gett henne (gått så långt som att säga aspartam dödar myror, tänk om du inte har blivit gravid innan (tog över 1 år) eftersom aspartamen dödat fostret)! så fortsätter hon dricka sin cola-light med tron om att (jag citerar): "jag tror att det finns mycket mycket annat i denna värld som är mycket skadligare för bebisen än den lilla mängden lightläsken jag dricker"

Hur ska jag få hennes lilla ärthjärna (förlåt uttrycket… blir bara alldeles galen Skrikandeshur hon kan utsätta sin lilla bebis för detta =( ) att fatta ????

magma
0

Usch, vad trist sepersl… Kan du inte skriva ut lite basfakta kring aspartam?

Jag blir så irriterad på folk som säger att "jaja, man kan inte tänka på all skit som finns i maten, för då kan man ju inte äta något alls" och tar det som en ursäkt att inte bry sig alls!!

Walnewra
0

Hmmm…vad e det jag har fått det i från att Stevia även används som preventivmedel i vissa kulturer!?!?!? -kliar sig på huvudet-

magma
0

Hmm, jag vet inte riktigt? Du kanske kan få fram något om du googlar på det:)

sepersl
0

#39 ja det är jättetråkigt. Har gett henne all fakta men hon vägrar. Jag får nog inse att jag måste ge upp. Förhoppningsvis matar hon inte bebis med lightläsk när hon är född

Cissit
0

Jag googlade lite på det och hittade något om att Paraguays indianer använder växten som preventivmedel. Det hämmar tydligen spermieproduktionen. Kan ju vara något att tänka på för er som försöker skaffa barn ;) Jag försöker undvika det men jag tror inte riktigt att jag skulle lita på stevia som preventivmetod, tror framförallt att det blir svårt att veta hur stora doser man ska ta ;)

Något annat jag hittade var att anledningen till att stevia inte är godkändt i EU, liksom i Usa, Kanada och större delen av världen, är att ämnet visat sig vara cancerframkallande i en del, men inte alla, djurförsök.

Känns ju lite olustigt. Jag hoppas de kan reda ut det där ordentligt, så länge tror jag att jag håller mig undan från sötningsmedel helt så länge.

[Pennylane1]
0

det beror nog på mängden, i de ytterst små mängder man tar som sötning tror jag inte att det är farligt. Saffran kan också döda i stora mängder ( i msk?) t.ex! Vanligt salt också.  Och så ska man tänka på de intressen som finns mot att stevia ska bli godkänt, nämligen producenterna av de syntetiska sötningsmedlen så ska man nog ta sådan uppgifter med en liten nypa salt (inte så stor att den är dödande förstås Flört )

[Pennylane1]
0

dessutom! I paraguay lär alla barn ha tuggat stevia som godis sen urminne tider och om den skulle vara preventivmedel skulle väl paraguanerna dött ut vid det här laget.

Cissit
0

Det beror väl på mängden där också pennylane, misstänker jag :)

[Pennylane1]
0

ja det är det jag menar

fast jag kanske uttryckte mig suddigt!

Alltså: de mängder som vi tar som sötning bkan jag itne tänka mig skulle orsaka barnlöshet

Soya
0

Det är aspartam både i light och zero. Det som skiljer i innehållsförteckningarna är ordningen på de två sista posterna, aromer och sötningsmedel. I zero kommer sötningsmedel sist, i light kommer aromer sist. Men eftersom det inte finns någon redovisning på vad "aromer" är (annat än att det inkluderar koffein) så säger det ju inget om totala mängden sötningsmedel. Skräp är det, men fasiken vilket gott skräp… Obestämd När jag blir vuxen ska jag sluta med det helt och hållet. Tyst

ewaran
0

Här i Sverige har vi ju Stensöta som växer i naturen. Om ni kommer ihåg de här gamla farbröderna Erik och Sigvard som var på TV för nåt år sen, så plockade de stensöta och använde istället för socker.

Har försökt hitta info om hur mycket kolisar det finns i stensöta, men kan inte hitta det nånstans.

Vet bara att man kan bli lös i magen om man använder för mycket och att det är sötare än socker.

Nån som vet mer?

monsunrain
0

#15 Katter gillar inte doften av citron, såg jag på "Rent Hus" för några veckor sedan. Billigt och enkelt att testa.

Karin20
0

#49 Stevia smakar faktiskt väldigt lika stensöta. Det rev man fram och skrapade av när jag var liten och jag har lärt mina barn att göra samma sak. Man kanske skulle kunna torka roten?

//Karin

ewaran
0

Tror att de gjorde det. Har en bok här hemma med deras recept.

Gjorde visst nån sorts ansiktsvatten av lindblommor också. 

Det jag undrar är hur det påverkar blodsockret, om det ger reagerar eller inte. Hittar bara några få rader via google, om att det är en medicinalväxt.

Man får väl prova kanske, äta lite och kolla blodsocker före och efter, eller hur man nu gör?! Obestämd

Luccy
0

Kollade ni Rent Hus, man kan tydligen göra rent det mesta med Coca Cola, ryyyyyyyyyyyyyyyser

Aniara4
0

Jamen hur gör man rent FRÅN Coca-Cola? I datorn t.ex?

Luccy
0

Tangentbord gör jag rent under rinnande vatten med massa yes o borstar o öser på vatten o sen får det hänga på tork 2-3 veckor, har alltså ett utbytes under tiden.

Så har jag gjort i flera år Cool

Aniara4
0

#55 Funkar inte på laptop. Rynkar på näsan

Luccy
0

#56 så sant så sant

Vargalyster
0

En bekant tappade ut en hel back coca cola på sin matta i sitt lan-café. Dagen efter hade den frätt sönder!

monsunrain
0

Såg ni "Rent hus" igår? Man kan tydligen putsa både bildäcken och rengöra ugnsgallren med cola…

fd-sockerknarkare
0

Cola är bra till mycket…

Men till ursprungsfrågan så det som förr hette cola light är den som i dag heter cola zero. När det nya sötningsmedlet kom så gick man över till det men försäljningen tappade så då kom de på att lägga den gamla drycken i ny förpackning…Som skall vara mer riktad mot män ;-)

Margareta: Vi var på coca cola i Atlanta 2005. Samtidigt som en galning sköt ihjäl en domare utanför!

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Http://northnaked.com

Vi väntar kattungar (mitten av september!)

[Pennylane1]
0

vem ska man tro på tro på … denna gamla visa dyker upp Flört , enligt vissa är det olika sötningsmedel enligt andra är det samma enligt en tredje är det åter inte samma… hur ÄR det egentligen!!??

nyborjare08
0

#61 Jag bekymrar mig inte över det eftersom jag ändå ratar allt vad light-drycker heter ;-)

mumin61
0

Min moster jobbade på en restaurang i Helsingfors för många år sedan.

De skulle prova att marinera kött på lite annorlunda vis o la det i coca cola under natten. Dagen efter hade alla ben fräts upp. Men på den tiden var det cola med vanligt socker.

Tur att jag inte gillar cola längre (det blev lite för mycket rom o cola en gång i ungdomen).

Står det inte på flaskorna vilket sötningsmedel det är i?

[Pennylane1]
0

det är nog inte sockret i colan som fräter upp saker utan forsforsyran, annars skulle det vara samma sak med alla läskedrycker

konichiwa
0

Att coca cola löser upp tänder, ben osv är en myt:

cokelore

mumin61
0

#65 Det var faktiskt så att benen i köttet försvann. De kanske har ändrat nåt i innehållet sedan dess, det var många år sedan det hände.

Minorca
0

Hej #63

Jag jobbar på en skola, där vår förra Husmor införde Cocacola-stek som festrätt det är en av de mest populära festrätterna, den är rikigt god. Jag kan inte receptet, men jag tror att den är gjord som porterstek men man byter ut ölen med Cocacola. Såsen görs av marinaden, köttsaften och grädde.

Så jag får i mej lite Coca-cola en par gånger per år genom denna stek, men det är jätte gott.

greensis
0

#67 Någonstans i min receptsamling (som är nästan lika imponerande som min boksamling, till vilken vittnen finnsSkäms) - har jag receptet på skinkstek i coca-cola.

När jag letat fram det kan jag PM:a dig, om du vill.

I grunden ska man bryna en rå(dvs inte rimmad skinka), flytta till en stor gryta och fylla upp med cola (OBS! EJ Light), några nejlikspikar och ett par klyftade lökar. Sjudas i ??? en timme? beror väl på storlek.

Köttet blir mört och inte alls så sött som man föreställer sig, nästan lite pepparkakssmak.

Jag har receptet efter Nigella.

Fabricati diem, pvnc!

ceicli
0

#28 Ett par år sedan slutade de inte med sucralos. Jag köpte två flaskor för ca 1,5 år sedan. Efter det så slutade de med sucralos och bytte sötningsmedel. (Nu har jag vatten i flaskorna istället…)

En gammal vän till mig samlade på allt i sin källare. En dag fann han en urgammal, oöppnad colaflaska. Han tog fram en ny flaska och två rostiga skruvar och lade dem i varsin mugg med respektive cola i. Den gamla var bättre på rostlösning än den nya… *s*

Minorca
0

Tack för erbjudandet!! men skulle jag behöva receptet kan jag få det på jobbet. Tack ändå

lindacse
0

Varför ska alla gå på den där grejen att saker som är "naturliga" är nyttiga? Hur många gifter finns det i naturen egentligen? Narkotika och mer dödliga saker… Det är som vanligt med sådant som man kan tjäna en massa pengar på att stoppa i livsmedel, oftast vet man inte riktigt vart allt tar vägen men stora halter i urinen tyder på att det går ut. Så tryggt! Äter man tillräckligt mycket av de flesta sötningsmedel så har dom ju biverkningar, men de flesta är så starka att risken anses minimal (förutom en… cyklamat tror jag det var, den är relativt "osöt" och det  krävs alltså mer av den för samma söta resultat, finns väl i läsk i Spanien, men det kan vara ändrat). Om stevia är starkare blir riskerna mindre. Men även om riskerna är små av att få lungcancer pga avgaser så sticker inte jag huvudet vid avgasröret och inhalerar!

Det också visats att råttor som käkar light-foder äter mer, blir fetare och får mer relaterade sjukdomar än råttor som inte fått "light-foder". Går nog att hitta undersökningen med lite googlande för den som är intresserad.

(Och det är nog ändå farligare för foster med hysteriska blivande mammor som stressar upp sig - eller blir stressade av sina anhöriga - över vad dom äter och gör, än en liten mängd aspartam - man får nog så många saker att hålla reda på i kosten som är bekräftade genom förskning som man vet kan vara skadliga.)

(Jag kokar julskinkan i cocacola, från Nigella (på tv))

Margareta
0

Arsenik är väl rätt naturligt - men inte så nyttigt kanske

Jennix
0

#71 Så… du tycker inte vi ska undvika sådant som är skadligt bara för att det ÄR onaturligt, eller hur menar du? Flört Man ska undvika att tänka på sånt som gör en stressad?

Ja, själv föredrar jag att veta fakta och sen undvika det jag vill undvika.

Jag blir mer stressad av sötningsmedel och socker än något annat, så för mig är det rätt logiskt vad jag undviker.

Naturligt är inte alltid bäst MEN jag anser att maten ska vara så ren och fri från tillsatser som möjligt. Det betyder inte att alla konserveringsmedel är skadliga, en del behövs men långtifrån alla.

Allt som är naturligt är inte nyttigt men det betyder ju inte att vi inte ska undvika det som är konstgjort och onyttigt, eller hur? Flört

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Vargalyster
0

I senaste bitidningen (jag är biodlare) ges rådet att man kan avliva myrstackar med outspädd Fun Light som innehåller aspartam! ^^