Kebabkött
Är det någon som vet om kebab-kött är bra? Jag menar det man får på restaurang främst, men svara gärna om det frysta också.
Brukar nämligen köpa kebab-tallrik med bara kött, grönsaker och såsen.
Vad tror ni om det?
Handlade ett 400 g paket på Lidl idag. Det står att det innehåller 93 % nötkött (vet dock inte hur mycket av det som är det man förr kallade för köttbiprodukter) och lite annat smått och gott men inga E-nummer. 17 % protein, 15 % fett och 3 % kolhydrater så det lär väl vara en hyfsat bra produkt. Köpte den som en snabbmatsvariant när det är brådis med maten. Hur det är med köttet i kebabstånden hoppas jag någon annan kan svara på men min hypotes är att det inte bör vara någon större skillnad. Om det är ett bra LCHF alternativ till snabbmaten så har vi restauranger vi kan gå till på lunchen om inte annat.
Smaken får jag återkomma om.
Micke
Normal people worry me!
Kebabköttet på vanliga snabbmatshak är ofta fläskkött, och det är också ganska dåligt sådant. Det märker man på konsistens, samt kryddning.
När kebaben gjorde sitt intåg i Sverige, så var det hela köttbitar av nöt eller lamm på spetten. Till detta serverades bröd, grönsaker och tomatsås. Idag har du ihoppackat ihjälkryddat fläsk som har "rullats ihop" till lämplig storlek för grillspetten. Som alla vet så serveras det med lite grönsaker. bröd och någon mjölksås. Inte alls som det var från början, alltså. Då var det riktigt, riktigt bra mat, och nu är det inte det längre. Tråkigt nog!