Kolhydratsfrossa
Har nu gått på lchf i drygt 8 veckor , detta har resulterat i -10 cm midja och -8,2 kg (lör morgon)
Min flickvän har stött mig bra under denna tid men tyckt att det var lite tråkigt att vi inte längre kunde spontant göra en dt på burger eller ta varsin pizza på kvällen.
Så jag lovade henne för ett tag sen att när jag gått ner under 95 skulle jag ha en "ätardag" Väl under 95 fegade jag ur och sköt upp gränsen till 93.
Men så i helgen visade vågen fina 93,3 och jag höll mitt löfte och frossade i kolhydrater.
Mcdonalds m cola , pizza, Ljus Choklad,öl,glass……
PÅ kvällen mådde jag allt annat än bra, kännde mig som en vattenballong på gränsen till explosion.
Vågade så klart inte väga mig i morse, men jag undrar bara om ni tror att "ätardagar" som denna har stor inverkan på ens viktnedgång eller kan det tom chocka kroppen så att ens förbränning får en nystart??
Mvh DAniel
Jag tycker att du ska ställa dig på vågen. Om du inte väger dig så vet du ju inte vad som hände, eller hur? Du har säkert gått upp ett, eller ett par vattenkilon, men bry dig inte om det. Tror inte det inverkar gynnsamt på nedgången, men det ska du inte deppa för! Kör bara vidare nu och se det som ett intressant experiment.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Får väl ta mig upp på vågen och kisa lite försiktigt på displayen när jag kommer hem 

Om din flickvän på allvar tycker det är viktigare att du följer med (och äter!) på McDonald's än att du mår bra och blir av med din övervikt, så har ni problem.
Det kommer säkert att ta några dagar att komma över den här utsvävningen, men snart har du blivit av med vattenkilona och ställt tillbaka ämnesomsättningen på fettdrift igen, och då är det bara att fortsätta med ditt framgångsrika LCHF-ätande. Gissar att du inte känner nåt behov av att göra om experimentet och se om du mår lika dåligt nästa gång…?

En gång är ingen gång. Två gånger är en vana. Sker de där ätardagarna för ofta hinner kroppen inte ställa in sig på fettdrift ordentligt. Vad man klarar och inte är individuellt, så du får prova dig fram.
Tips: Gå till Max och ta en lowcarb-burgare istället för att gå till McDonalds eller Burger. Plocka bort bröd, pommes och sötläsk om du ändå går på en vanlig hamburgerställe. Ta kebab istället för pizza och ta bort kebabbrödet. Gå på en lite finare restaurang istället istället för att äta "skräpmat". Se till att flickvännen också börjar med LCHF. Tänk på hur dåligt du mår om du äter skräpmat om tjejen försöker fresta dig någon mer gång. Det ska vara bättre att dricka vin än öl, men öl är ju öl. :)

Nja helt ärligt så var det ganska skönt att bara för en dag stoppa i sig allt skit man annars inte får röra. Om jag gör om det beror mest på hur mycket det förstört av min viktnedgång.
Det som jag däremot inte kommer prova igen är colan som för mig kändes som att dricka sirap!!! Pizzan och pommesen måste jag medge va riktigt gott!
Har idag ätit 0 kollisar och allt känns som gårdagen aldrig ägt rum 

Hej. Jag vet inte hur du egentligen kände det personligen när du var på väg att sätta i dig de här sakerna?
Själv har jag kommit till en punkt där jag faktiskt inte är ett enda dugg sugen på dessa saker mer. Jag har ingen som helst längtan eller sug efter det och det är ju verkligen en fördel 
Som igår t ex var vi hos svärmor och hon bjöd på Fastlagsbullar men det enda jag kände inför tanken på att sätta tänderna i en sådan nu var total avsky!
….. och då kan jag tala om att tidigare när mitt sockersug styrde mitt liv var det en av livets stora glädjeämne.
Jag skulle själv inte komma på tanken att bestämma mig för en sådan "ätardag", dels för att jag skulle må så jäkla dåligt efteråt och dels för att jag är mycket sockerkänslig och det räcker med bara lite sötsaker så är jag igång igen med det där hemska sockersuget.
När jag "fuskade" under jul och nyår med clementiner, julmust, choklad och andra sockerbomber så var det som att ta många steg tillbaka. Jag gick direkt upp en massa vattenkilon och dessutom stannade hela viktnedgångsproceduren upp ett bra tag.
Sockersuget var enormt och jag hade mycket svårt att sluta med clementinerna, julmusten och det andra.
Som Parsley sa så finns det ju ganska bra alternativ om ni vill gå ut på snabbmatsrestaurang. Du behöver ju inte dricka cola och du behöver väl inte äta strips och glass?

Känner inget sockersug alls, har dock lite dåligt samvete och halsbränna. Känns lite som man varit otrogen hehe.
Mycket riktigt visade vågen lite mer än vanligt d.v.s 95 kg em. Så ett kg vätska har man väl gått upp, kan även rapportera att det bränner något sanslöst i överkroppen , verkar som min kropp jobbar för fullt med allt skräp jag stoppade i mig i går.
Ska bli spännande att se húr fort dom 1,5 kilona försvinner igen om dom nu gör det 
HAHAHAHAHAHA

Oj då! Stammar visst? 

Uppdatera gärna om ett tag, vore intressant och se hur fort det försvinner igen :)
Räkna med att du lägger på dig ett par kilo vatten efter en sådan ätar dag. Ligger jag på tex 69kg så väger jag ofta 71 efter en helg med pizza o godis.
Lycka till!
p.s, Njut av livet. oavsett hur onyttigt kolhydrater är så är det gott! oh man borde kunna äta det utan ångest :)

Hej igen, Det va ju i söndags jag festade till det ordentligt. Nu så här 5 dagar senare är jag fortfarande 0,5-1 kg upp(som mest 1,8), väldigt irriterande.
Känns lite som om jag inte har haft samma förbränning dom sista dagarna men det kan ju va inbillning åxå.
Vet någon hur lång tid det brukar ta innan denna vätska brukar försvinna?
#11 Ja precis det håller jag absolut med om, men man kanske ändå ska vänta med det man är hållt på lite längre och känner att man har 100% kontroll. Jag va ungefär halvägs till min idealvikt och var fast besluten om att det var 1 engångsföreteelse.
Återkommer efter helgen men uppdatering/ 94,2
Min personliga erfarenhet är att en utsvävning betydligt mindre än din tar ca 10dgr att bota för mig. Det har gjort att jag slutat med dem - det är inte värt det helt enkelt.
Numer pensionär i Nynäshamn

Usch ja!
Jag har samma erfarenhet som du - jag går direkt upp flera kilo i vattenvikt och samtidigt är det ett litet mindre helsike att starta "motorn" igen.
Så för mig gäller också "inga avsteg"!

För mej gäller det också att inte göra avsteg. Egentligen är det inte alls svårt, för jag har inte ens längtan efter hamburgare eller pizza. Ibland tycker jag att det kunde vara gott med kolhydratrik mat som vitlökspotatis eller klyftpotatis, men det ställer ju till i kroppen en hel del så jag avstår. Så länge jag hålls hemma är det inget problem.
Vi brukar vistas två veckor i söderns värme två ggr/år och då har jag ätit "vanlig" mat och gått upp två kilo i vikt/resa. Det tar mycket längre tid att få bort dem. Nästa resa tänker jag avstå från potatis och bröd för det är inte värt alla problem som jag har efteråt!

Då har det gått en vecka sen min utsvängning ägde rum, och det har varit ganska lärorikt att få ta del av det lilla äventyr min kropp tagit med mig på eller vise versa. Det jobbigaste var nog att inte veta hur lång tid det skulle ta att komma ner till "alltime low" igen"
Iaf så blev det en hel del festande i fredags och igår med vin, lowcarböl och svålar. Allt inom ramarna förutom att jag blev riktigt full och det slog på väldigt överasskande, kunde inte ens följa med på den tilltänkta nattbowlingen utan fick stanna deckad i sängen.
Så man kan väl säga att formen inte var på topp i morse, men det skulle snabbt ändras då jag ställde mig på vågen 93,1 ,nytt PR
.
Håller nu detta sig och jag fortsätter resan neråt kan jag med facit i hand säga att ja det var värt det, men absolut inte ofta och absolut inte om man har haft prb med att kontrollera sitt sockersug etc.
Så sammanfattningsvis: + Det var gott!!!!
+ Man kännde sig fri!
+ Man blir motiverad på nytt
- Magen blev förvirrad
- Tillfällig viktuppgång (mest vätska)

Jag vill absolut inte förstöra din glädje men jag är alltid ett kilo lättare om jag festat dagen innan men det går man upp igen till kvällen eller följande dag. Men det behöver ju inte gälla för dig idag. Kanske gäller det bara kolhydrat-ätare… för nu vet jag inte då jag är såpass ny LCHF-ätare.
Jag förstår dock att man saknar den där "stämningen" med att äta skräpmat. Det är ju förknippat med mys. Lösgodis, cola, pizza och glass. Jag kan sakna det där med att göra det mysigt. och jag är en sån som gärna vill ha det mysigt. Men istället så dricker jag te och tar en bit mörk choklad och det är faktiskt mysigt det med.
Sen gör jag LCHF-pizza och äter grädde och lite bär till istället för att smälla i mig godis. Det är också mysigt. Godis gör bara att jag får så ont i magen att det inte alls är mysigt efter 5-10 minuter längre. Så jag kommer nog inte ha såna riktigta ätardagar längre. Det hade jag ibland när jag gick på fettsnål kost och det gick bra då. Men nu känner jag en sån skillnad och det är inte roligt att ligga och ha ont i magen en hel kväll och natt. Jag har en känslig mage och kanske är det bra ;)
Fast jag kan däremot äta lite fler kolhydrater utan att bli sugen på mer. Så lite fruktsallad med grädde går även bra för mig. Det gör inte att det triggar mitt "sockersug" och det ju skönt. Men sen äter jag det inte så ofta heller, bara vid "kalas"
Här sitter en som blev mentalt godissugen i slutet av arbetsveckan.
Funderade på att faktiskt äta en påse lösgodis för att bli av med "suget" och sedan ta smällen för att lära mig avstå.
(Do I make any sense?)
När så lördagen kom, nöjde jag mig glatt med jordnötssmör med frön i.
Och nu känns det alla tiders att jag inte trillade dit! :o)
Kul att läsa om ditt "experiment", och skönt att få bekräftat att det inte måste vara kört bara för att man tar en ätardag.
(Jag har tidigare gått ner mycket i vikt, och haft ätardag varje lördag, det funkade då, men nu i lchf-livet känns det onödigt.)

Tänk bara på hur mycket godare och nyttigare saker det finns att frossa i, samt för att inte nämna hur mycket bättre du mår av det.
Själv brukar jag ha en LCHF monsterfrossardag (5-7000kcal?) en gång i veckan, och vikten påverkas inte mer än +/- 1-Hektogram av denna matorgie, efter att maten passerat systemet på naturlig väg dvs. Inte ovanligt att man är mätt hela samma+följande dag.
Nästa gång ni blir sugna på att frossa i pizza, Crapdonalds och dyl. mjölföda, så pröva mitt substitut, i den form som det senast såg ut:
Stek upp 400gram lever med vitlök/svartpeppar/salt/smör, låt puttra i 0.5 liter grädde de sista minutrarna.
Skala av allt från 1kg kycklingklubbor, ner i pannan med habanero, salt, peppar och vitlök,får det tillagas tillräckligt länge så minskar köttets volym till 1/3'e del, sprinkla med mejran på toppen.
I en annan stekpanna så steker du ett par tre ägg, separera äggvitan från äggulan, stek gulorna var för sig, enbart i salt+kokosfett, då får det konstistensen av ptoatisbullar, och smaken av skyarna.
Använd kycklingbenen och äggvitan för att laga en soppa. Koka det såpass länge att man sedan kan tugga i sig kycklingbenen hela(!) som salta pinnar, äggvitan tillsäts i slutskedet av soppans tillkomst, då får de en fin "poucherad" konsistens (hur stavas det ordet egentligen).
Såklart bör du krydda allt som du själv behagar, men själv brukar jag alternera mellan det Malaysiska/indiska/italienska köket.
Efterrätt:
Köp kokosgrädde som du har ställt i frysen ett par timmar i förväg (då skiktar sig fettet från den sötsliskiga vätskan, altså en kokosgrädde som redan innehåller så lite som 1% kh, kan därmed hamna långt under enprocentsgränsen! Elit!).
Detta är ingenting som man äter på en kvart, se till att ha tankat en bra rulle, ladda hungern genom att inte äta på cirkus 15 timmar, drick mycket vatten, dra ett tungt gympass (laga maten innan du sticker hemmifrån för att träna), njut därefter av endorfinerna+enkefalinerna. Hem och ät, få en superendorfinkick igen p.g.a. den goda starka maten och smärtan som den tillförser dig med, avrunda med kokosgräddsglassen.
OBS. mängden rent smör utöver den som använts i matlagningen brukar variera från 100-150 gram per frossartillfälle.
Kokosfettet(silverpaketet) ~80 gram. Soppans volym brukar hamna på strax över en litern, och en flaska á 1.5 liter vatten eller mer tillkommer.
Ang. glassen så kan man köpa "hyperpasteuriserad" kokosgrädde i 1-liters tetrapack från Willys, halva glassen som extraherats ur detta paket brukar bli lagom mycket för mig. Förr så brukade jag tillsammans med glassen sippa i mig en kopp kaffe, men det har jag inte gjort på länge av olika anledningar.

#19 Förlåt min okunnighet men du menar att enbart fryst kokosgrädde blir som glass?

Kanske mauro di pasquales böcker "metabolic diet" och "the anabolic diet" eller Rob faigins "natural hormonal enhancement" är något för dig?
Cyklisk ketogena dieter som jag själv följt i ett par år. Anabolic diet är i princip 5 dagar low carb sen 1-2 dagar laddning på tex helg..
Natural Hormonal enhancement är samma ide men man sprider ut laddningarna.
Har både provat en hardcore keto och jag upplever att det är lättare att komma förbi plattåer vid deff eller när man ska träna vid deff när jag har ändrat till en cyklisk ketogen diet..
Det kan också vara skönt med lite variation..

Kokosmjölk fungerar finfint det med, fast det tycks kräva en särskild sorts teknik. Ställer man det rakt in i en halvslö frys, så kommer fettet att separera sig så att det ligger som en täckning längst med burkens metall, som ett fetthölje kring vattnet så att säga. Fryser man det riktigt fort så tycks det inte hinna skikta sig , utan ligger vart om vartannat vatten och fett.
"Tekniken" som jag upptäckte av en slump var att jag glömde en burk kokosmjölk i bilen i ett par timmar då det var nollgradigt, för att sedan slänga in det i frysen i 40 min. Resultatet blir prima då det får kylas av långsamt men länge, och hårt i slutet. Har jag kokosmjölk, så brukar jag ställa ut det på balkongen på morgonen innan jag begér mig hemmifrån.
-----------------------------------------
Hakan, mycket bra böcker det där. ;)
Har dock inte läst Rob Faigins bok, tack för tipset!

#22 och sen så äter man det bara sådär?
Värt att prova nångång alltså?

Aslaug
Yes, och rysligt gott är det.

Hej igen! Ligger nu på 93kg d.v.s 0.3 under det jag vägde förrförra söndagen när jag hade min ätardag. Har alltså i stort sätt stått stilla på knappt 2 veckor :(
Så det krävs väl ingen kärnfysiker för att räkna ut att min utsvängning iaf inte hjälpt min förbränning på något sätt.
Ska försöka köra extra hårt nu i en månad innan jag åker till Las Vegas för där lär det knappst gå att köra "gi0"
Får väl skriva ett nytt inlägg då hur den resan kommer påverka min väg mot 85!
#25 Låter som om du fungerar som de flesta här.
Frågan är om du idag tycker att frossan är värt att stå still i två veckor? Det kan ju vara så att du tycker att det var så gott att det inte spelar nån roll?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Eftersom jag idag vägde 92,2 (92,5 i sön) så är jag ändå ganska nöjd med 1 kg på 2 veckor, särskilt med tanke på att jag nog passerat halva resan mot min idealvikt (80-85kg)
När jag nått dit kommer jag absolut dom dagar jag känner för det äta det som man blir sugen på! Allt handlar ju om att ha kontroll över situationen.
Så länge fett är ens godis 98% av tiden så tror jag knappast att det spelar någon större roll fysiskt, psykiskt däremot är en helt annan fråga.
Så intressant att läsa om den här utsvävningen!
Jag åker till Peking nästa vecka och vet att jag förmodligen kommer äta sushi. Jag kan ju peta bort en del av riset men visst finns dom där, kolhydraterna…
Som tur är, är Pekingankan fet, det är det krispiga skinnet som är mums! Dock äts den tillsammans med små tunna ljusa "pannkakor"… Jag vet dock inte hur dessa tillagas men jag får väl ta färre pannkakor och mer krispigt skinn!
Återstår att se vad min resa innebär för min viktnedgång!

Tänkte uppdatera om någon mot förmodan skulle vara intresserad.
Har ätit lchf som vanligt dom senaste 5 veckorna efter dagenD óch vågen ligger på 91,2, frågan är om min ätardag bromsade överhuvudtaget.
2,1 kg på 5 veckor är ju inte speciellt uppseendeväckande men känns samtidigt ganska naturligt att kurvan planar ut i takt med att fettet försvinner.
Här är en översikt LCHF-start; 3 jan : 101,6kg 1feb: 96,8kg 1Mars 93,8 1 April : 91,6kg
Ska på semester 14e april och kommer knappast hålla lchf där, ska bli intressant och se hur kroppen kommer hantera detta.
Trevlig helg/ Daniel

Roligt att läsa hur det gått och grattis till ett fint resultat! 

Tack ska du ha!! 
Jag har nu kommit hem från Peking och har inte hållit LCHF ett smack. Jag verkar däremot ha hållit vikten. Skönt att inte behöva börja om från noll.
Nu ska jag laga matlådor igen så att jag kan få tillbaka mitt lugna humör utan sockerfall.
Det bästa är också att min väninna börjat med LCHF och hon är en hejare på matlagning, jag kommer få så mycket tips från henne!
Kanon!

Hemma igen efter 2 veckors semester i Usa. Åt nog inte under 300g kolhydrater en enda dag. Frossade i all den typiska amerikanska maten : pizza, pommes, pannkakor, söta drinkar, läsk, glass mm mm.
Mycket riktigt visade vågen 94,5, 4 kg mer än mitt lägsta resultat.
Dock nu i morse 1,5 dygn senare vägerg 93kg så jag antar att den lilla tiden med lchf sen hemkomst gett resultat (vätska).
Men gått upp har man ju iaf minst 1 kg fett men det fixar man snabbt.

För att kunna fungera i sociala samanhang får man lära sig en viss strategi.. tex så kan man äta klägget oppe på pitzzan, dricka vatten till och resten oljedrypande pissasallad!
På Macdonalds och sådan ställen kan man skippa pommesen, slänga översta brödet och dricka vatten, ta alltid detfetaste alternativet med bacon och ost!!
På caffe, ta en macka med myckett pålägg, ät upp pålägget, häll grädde i kaffet, eller som en sista utväg ta smör i kaffet!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.