Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1070 ggr
Littlezoe
0

Illamående

Hej

Jag är nu inne på 5:e dagen och jag mår illa av allt fett. Svårt att känna hunger och bara tanken på att laga mat med allt detta fett får mig att må väldigt illa. Jag är van vid v-v kost och är inte van vid att välja feta alternativ. Öppnade igår kväll en påse fläsksvålar att knapra på när resten av familjen åt chips, det var absolut det värsta jag någonsin smakat, bläää.

Jag har hållt mig strikt till minimerat med kolhydrater och jag är nöjd med min nedåtgående viktkurva. Trots mens idag går jag ner, vilket aldrig har hänt förut under den perioden.

Har någon något tips på mat som kan tillagas som är fet men inte smakar så fett? Jag vill verkligen fortsätta, energin är på topp samt humöret och magen.

marsan-3
0

Det kommer att bli bättre. Jag upplevde också illamående ibörjan och hade svårt med att steka ägg och bacon till frukost tex. Nu äter jag istället kokta ägg med en smörklick på och en skinkskiva med lite majo. Du behöver inte överdriva fettmängden heller. Kolla i Calcounter så det blir rätt. Ex på mat du kan laga: Bre på ett tunt lager majonäs på en laxbit, krydda och stek i ugn 15min. Eller en halv avokado med en röra av räkor majonäs rödlök och creme fraiche. Eller strimlad kycklingfilé stekt i smör och kryddat med cyrry, häll på lite grädde. Finns mycket enkelt och gott att prova, tänk på att ju magrare kött- desto fetare tillbehör.
Första 3 veckorna är värst. Håll ut. Lycka till.

Littlezoe
0

Tack,

Det är just nu smörlukten när jag steker som får mig att kväljas, så mat i ugn låter bra, tack.

Kia
0

Jag är oxå gammal VV :are och för min del är det så att jag är helt överlycklig över allt fett jag får äta som jag då låtit bli i alla år *L*

Men visst jag håller med ibland kan det bara bli för mycket av det med:

magma
0

Första veckorna hade jag också jobbigt med lukten när jag stekte i smör, tyckte det luktade "uräckligt". Numera så rör det mig inte i ryggen! (Har hållit på i 3 månader drygt) Marsans förslag var ju annars bra på mat som inte luktar så mycket, jag brukar ibland äta t.ex räkröra med creme fraiche, majonnäs, lite rödlök och dill ovanpå ett isbergssalladsblad samt ett kokt ägg ovanpå anrättningen. Trodde thé med cocosfett skulle vara helsnubbigt att dricka, men det funkar faktiskt helt OK- antagligen för att det inte smakar eller luktar något. Så det är också ett tips om du vill få upp fettandelen.

Håll ut, och lycka till!

[Gitsan]
0

Littlezone, jag är också nybörjare, men startade kanske lite lugnare än du.  Dels behöll jag min morgonmacka de fem första dagarna. Frukosten vara lltså kaffe och macka. Men resten av dagen var jag mycket mer noga och hamnade på 9-16% K per dag.
Igår och idag åt jag mild yogurt till frukost och i morse la jag i lite jordgubbar och linfrön och till det tog jag en bit brieost.

Jag har inte övergått till smör än utan använder fortfarande Milda i matlagningen. Jag plockde hem "Mamma äter inte vitt" som du hittar på Maria Tausons hemsida. Den kan jag rekommendera för alla oss som är nybörjare.

HEOL
0

Det var precis likadant för mig i början. Det går över! Jag var så nöjd med att jag mådde bra så jag ignorerade illamåndet och det gick över. Jag åt t.ex. pannbiff och lade en smörklick på som fick smälta och massa kryddor. Sedan skar jag pannbiffen i bitar så den sög upp smöret och det blev lite som " det man inte vet mår man inte illa av".

Men idag stekte jag lax i massor av smör med torkad dill och citronsaft. Och då gick smöret ner!

Fläsksvålar var också det vidrigaste jag smakat!

Lycka till i fortsättningen.

agnetasch
0

Jag gör som du Littlezoe,mår illa av allt fett.Jag är inne på sjunde dagen o lyckas hålla igenomsnitt P26-K3-F72.Jag känner mig mycket piggare än förut o har inte så ont av min tumbasartros.MEN jag mår illa av fett,fr.a varmt fett.Det förvånar mig lite för jag åt verkligen inte fettfritt tidigare.Nu försöker jag hålla mig till kall mat som har "dolt" fett o hoppas på att det ska gå över.Det verkar ju finnas hopp.

Littlezoe
0

Hej

Jag har just nu en fiskpaté i ugnen och till det ska jag göra en riktigt fet och god sås, tror att det borde funka bra. Jag har även lagt till lite grönsallad till maten i helgen, jag tycker om sallad och det blir lättare att äta, trots att det blir lite mer kollissar tycker jag att det är värt det.

Försöker härda ut ut då jag mår så bra samt att det är kul att väga sig och se att det går ner för varje dag.

Tack alla för peppningenGlad

Amiechan
0

Hur går det för er som mådde illa av allt fettet? Har det blivit bättre Littlezoe och agnetasch?