hur "nyttigajag" äter!
hej.skaffar mig en egen tråd,så kan de som vill läsa.
jag har slutat med:
*mjöl
*pasta
*lösgodis
*ris
*potatis
jag försöker hålla mig under 50g kolhydrater/dag.
kvällsmaten idag:
1majskolv=27g kolhydrater
100g ost=1,5g kolhydrater
2st flatbröd =7g kolhydrater
citronvatten
-------------------------------------
35,5g kolhydrater.
en kopp te med en stoor klick grädde..
kolhydrater? inte en aning..
Det ser ju bra ut! Trivs du med detta?
# för mig och sambon funkar LCHF kanon,vi har gått ner redan och vi har bara ätit i 15dagar idag.(började 1mars)
vi är :
piggare,
gladare,
känner oss inte uppblåsta
mätta länge

men vart är fettet?
#5 i grädden,osten blandannat

Har du kollat fördelningen i www.minmat.net ?
#7 nej jag använder inte den,jag räknar ENBART kolhydrater som ska ligga lågt,i vårt fall max 50g kolhydrater/dag.

Men då äter du kanske bara LowCarb, inte HighFat?
#9 jag äter enligt lchf foldern:
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
och så länge fetthalten överstiger kolhydraterna i den vara jag köper och även i måltiderna så är jag nöjd.
#10 Står det där att majskolv är OK?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ok
#11 nej men eftersom man själv sätter gränsen för hur mycket kolhydrater man äter /dygn så avgör man ju oxå vad man vill äta..
LCHF foldern är bara en rekomendation…
#13 Och ändå så kan du snäsa åt folk att dom inte äter exakt efter foldern? Ser du inte varför folk tycker att du är otrevlig?
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#14 var och en får äta så som de tycker är vettigt,men de ska inte komma och säga att man "ska" eller "bör" äta på ett visst sätt,alla är olika.
vissa tycker säkert att jag äter LITE ,men om jag är mätt,glad,nöjd,belåten,går ner i vikt och håller mig frisk,då är det bra för mig.
tycker inte o när folk kommer och säger att man ska äta 500g kött/dag.kollade på willys idag och 500g kött är 4 kotletter! jag som knappt äter 1….även sambon reagerade på att det låter inte normalt att äta 500g kött/dag som mikaelj håller fast vid att man ska göra,då får man ju i pricip inte gjort nåt annat än att äta.
Men bara för att du har en egen tråd, kan du inte fortsätta prata skit sådär.
en fråga:
hur mycket kolhydrater är det i 2msk vispgrädde om det står på paketen att det är 3gkolhydrater/100g
anledningen till att jag frågar är att jag oftast har 2msk grädde i teet.
#16 prata skit? jag pratar om det som jag har diskuterat här på forumet och det som jag har läst och blivit tillsagd av andra användare,det kallas inte att prata skit det kallas att diskutera.
diskuterar gör man när man har olika syn på saker och ting.
#17 Om du väger 2 msk så får du fram vikten. Jag skulle tro att 2 msk väger 30 g och då blir det knappt 1 g kolhydrater.
#19 ok då räknar jag med 1kolhydrat på te med grädde.
mikaelj har aldrig sagt att man SKA äta 500 g kött per dag. Du sitter här och far med osanning om andra medlemmar, och det är inte bara fult, det är oacceptabelt
#15 Du svarade inte på frågan. Du har själv talat om för folk att dom äter fel och att dom ska följa foldern, så jag undrar varför du tycker det när du själv inte gör det?
Du säger i ena stunden att alla är olika, och sen så skäller du på folk för att dom inte äter exakt som Annika Dahlqvist? Jag är säker på att Dr Dahlqvist absolut är för att man ska se till individen och itne följa en folder slaviskt.
#21 orkar inte leta efter tråden men JO det svaret har jag fått i en tråd.
#23 … jag orkade leta, och hittade den. och NEJ, du har inte fått det svaret.
nyttigajag; visst får man äta som man själv vill; alla måste inte äta LCHF, vissa äter VV, andra svälter sig och lever på vatten och ett salladsblad om dagen.
Faktum är ändå att vi behöver minst 1gram protein per kilo kroppsvikt för att vi inte ska bryta ner kroppen (musklerna) och/eller få bristsymtom som tex. försämrat immunförsvar, ökad infektionsrisk, sämre sårläkningsförmåga, trötthet, Depression, apati eller dylikt. Alla dessa symtom kommer ur proteinbrist.
Detta innebär att om man äter 100 gram kött per dag (vilket ger ca 20 gram protein) måste man äta minst 300 gram ägg (ca 5-6 ägg) per dag förutom köttet för att få i sig minsta dos protein som kroppen behöver för att inte brytas ned om man väger 57 kg (visst var det det du vägde…?)
Kanske äter du minst 5-6 ägg per dag, och då är ju allt väl. Om inte bör du allvarligt se över ditt proteinintag. För din del innebär det ju inte 500 gram kött om dagen; det har aldrig någon påstått, snarare runt 300 gram (minst) per dag, vilket jag inte kan tro är omöjligt eller svårt för någon vuxen att få i sig. 100 gram kött per måltid 3 ggr per dag.
#25 man kan inte äta bara för att äta.
men du får tro på det du vill..
jag gör det som funkar för mig.
vart tror du vegetarianer får sina proteiner ifrån?
Ost innehåller ju också protein, 26 g per 100g ost

Nu ska vi inte bli otrevliga i tråden, när "nyttigajag" gjort en egen tråd att notera i..
jag hoppas att du(nyttigajag) iaf läste det jag skrev till dig i tråden ang. hur mycket. om du vill kan jag kopiera in det här.
(är lite orolig)
det är inte ett krav på någon att äta 500gram kött tänk dock på att få i dig protein och fett istället för de tidigare kolhydraterna..
generellt brukar en "köttbit" motsvara en handflata/portion, tänk likadant kring andra proteinkällor. om det så är tofu eller kotletter.
har ni båda ett stillasittande jobb?
har ni något rörligare jobb så borde ni iaf tänka på att försöka äta iaf upp till 300 gram proteinrik mat och iaf motsvarande mängd fett (för att hålla annikas 80protein/20 kh/80 fett… (som är för en stillasittande liten kvinna)
vill bara berätta att jag har utan svårigheter satt i mig .. hejudamig ca 600 gram kyckling idag. vilket för mig blev lite mer än dubbelt så mycket som jag behöver.. frukost/lunch/middag
men det är 1 dag.. normala fall ligger jag på ca80-110 gram..
#28 nej vi är VÄLDIGT rörliga bägge 2…jag är ute och går 1,5 timme/dag.
äter man rätt ,behöver man inte mycket mat,man blir mätt ändå.
#1 Åh grillad majskolv är sååå gott med en klick smör och lite salt på *mums* Käkade det i somras och oj vad gott det var.
Det här med man "ska" äta si och så tycker inte jag excisterar i detta forum. Jag tycker alla påpekar vikten av att äta efter vad som passar en själv.
#24 kolla inlägg 8 i denna tråden:
det va visst Babz som sa det där med mängden.
men ändå, vi använder 150g köttfärs när vi gör köttfärsås till oss,mer orkar inte vi(2personer) det blir massor…

150g köttfärs är vad jag behöver, minst, till en måltid. =) Jag ligger oftat mellan 150-200g/måltid.
Tänk på proteinet, men annars ät så att du mår bra.
#32, ja det var inte mikaelj.
men var får du i dig proteinet?
#27 exakt,folk verkar lite insnöade på just kött.
även andra produkter innehåller ju protein:
*youghurt 3,5g protein/100g
*filmjölk 3,4g protein/100g
*creme bounjour 3,5g protein/100g
*sill 11g protein/100g
*rökt skinka 20g protein/100g
*mjölk 4g protein/100g
så jag får nog inte preteinbrist iallafall..
#31 grillad? jag kokar min

jag vet att du inte gillar siffror och tycker att det inte ska spela roll, men nu gjorde jag en generell uträkning(troligen inte med rätt siffror och vad jag vet är det inte så stor skillnad mellan finncrisp och flatbröd- har aldrig lagt in flatbrödet så har inga siffror) på det du skrivit in att du ätit dag
detta var vad jag fick fram i minmat;
Energi kcal: 791,00
Proteiner: 33,19
Kolhydrater: 35,72
Fett: 57,22
24Gram finncrisp 1 skiva
120Gram Majskolv
60Gram Vispgrädde 40% fett
100Gram Ost hårdost 31% fett
stämmer detta eller har du ätit mera? jag hoppas..
är ni så rörliga bör ni försöka både öka fett och proteiner.. för att få i er mer fett, annars går ni på svält och det blir inte muskler er kropp bygger, utan den kommer att ta, visserligen fett ,men mest muskler för att få tilläckligt med protein till de inre organen..
kh är alldeless för mycket i den här jämförelsen..
då undrar jag vad du menar med att äta rätt? om man äter rätt blir man mätt ändå?
det mycket av lchf går ut på är att man byter ut energin kroppen bygger sig själv av från fettet ISTÄLLET för kolhydraterna. som du ätit nu är det ca 50/50..
visserligen innehåller ost, bönor tofu också proteiner, men ost och bönor innehåller också stora mängder kh vilket många här försöker undvika då vi vill ha ner kh, och öka fettet.. spelar kh ingen roll så fungerar de bra..
det är få FULLVÄRDIGA proteiner(med fullständig aminosyrebalans) som vegetarianer får i sig.. och det är bland annat via sojabönor..
#33 ja alla är vi olika
vi fryser ner "middagspåsar" när vi köpt köttfärs,och de ligger på 150g/påse= 1middag till oss 2.
#26 Vegetarianer äter ofta mejerier, ibland (rätt ofta) även ägg och kanske fisk/skaldjur.
Veganer däremot får ofta inte i sig det protein de behöver, antagligen är det delvis därför de ser så sjuka ut. Proteiner från växtriket är inte kompletta och måste kombineras ihop på olika vis, något som jag inte tror att alla som väljer veganism vet och tar fasta på. Dessutom är jag skeptisk till att det ger ett bra proteinvärde ÄVEN om man kombinerar efter konstens alla regler. Dessutom finns det ju viktiga vitaminer som man inte får i sig via vegankost, men det är ju en annan fråga…. Jag anser helt enkelt inte vegankost vara fullvärdig människokost.
Och ja, jag tror ju på det jag själv säger naturligtvis. Inte bara för att det är något som just jag säger och råkar tro på, utan för att det är något jag dels har fått lära mig av kunniga människor, och som dessutom har visat sig stämma genom mätningar där man sett vad brist kan göra med kroppen och vart gränsen går för brist.
Om du inte vill tro på det så fine, det är ju din kropp! Vi gör ju alla våra val vad vi vill tro och inte. Själv väljer jag att tro att snön utanför mitt fönster inte ÄR vit utan istället grå… Det ser nämligen så ut just nu när det är mörkt ute. 
#37 att äta rätt= mycket fett,lite kolhydrater och mängd så man blir mätt.

även andra produkter innehåller ju protein:*youghurt 3,5g protein/100g /fett 10 / kh 3,7*filmjölk 3,4g protein/100g /fett 3 /kh 4,8*creme bounjour 3,5g protein/100g /fett - / kh- (har inte info)
*sill 11g protein/100g /fett 18,5 /kh 0*rökt skinka 20g protein/100g /fett 4,9 /kh 0*mjölk 4g protein/100g /fett 3 /kh 4,8så jag får nog inte preteinbrist iallafall..
ja nog får du i dig protein, om du äter mycket skinka och sill (som inte har kh)..
men även från mjölkprodukter, men jämför då med kh, så ser du att det ofta är ungefär samma mängd.. så då får du i dig samtidigt med proteinet en hel del kh.. och inte jättemassor med fett däremot .
#41 caena,hur mycket kolhydrater man äter ÄR UPP TILL VAR OCH EN! om DU tycker det äer mycket får stå för dig.
allt beror ju på hur MYCKET man äter utav varan.
se #40
det viktigaste för mig= högt fettinnehåll+lågt kolhydratinnehåll I VARJE VARA MAN KÖPER.
maten man äter vid varje mål ska följa samma princip,dvs lågt kolhydratinnehåll och mycket fett.

# 35 Varför räknar du inte detta som Kött/fisk
*sill 11g protein/100g
*rökt skinka 20g protein/100g
#42 Jag tror det är just det caena syftar på; för att få i dig någon ansenlig mängd protein från de produkter som listas (främst mejerier) kommer man att få i sig väldigt mycket kolhydrater samtidigt, vilket naturligtvis är helt OK om man väljer en högre kolhydratsgräns.
Men du skriver ju själv att allt beror på hur mycket man äter av varan vilket får mig att tro att du väljer att äta ganska lite av dessa livsmedel för att hålla nere kolhydraterna; du kommer ju då samtidigt att hålla nere proteinet…
#44 den principen går även jag efter - när det gäller tillbehör som såser, grädde, creme fraiche, ost osv. Men det är dock kött/fisk/ägg som jag anser vara min huvudföda.
#44 Ja, men glöm bara inte bort proteinet.

#42 #44
du försöker säga att överlag så ska det vara lågt kh och högt fett innehåll?
vad hände med det jag skrev in i #37?
visst fettet hamnar över kh, men om vi kollar närmare på majskolven tex: 120 gram
Energi kcal: 150,00
proteiner 4,8
Kolhydrater: 26,52
Fett: 1,92
VAR ligger den där höga fetthalten? enorma mängder kh, låga prot och fettnivåer..
visst 100 gram ost;: Energi kcal: 386,00 Proteiner: 26,20
Kolhydrater: 1,40 Fett: 31,00
men det går fortfrande inte ihop med det du själv säger!
en väldigt lätt uträkning för att se att "kvoten" är tillräcklig (så här gör jag;
protein + kh = fett halt eller över!!
sen tycker jag att det e jättebra att du väljer mat under 5 gram /100 gram vara som princip.. men ska du äta massor av de så blir det fortfarande väldigt mycket kh per dag för att kalla det en lågkolhydrat/högfett "diet"
jag försöker vara lugnt och berätta lite saker som kan vara bra för din fortsatta hälsa(vet inte hur länge du och din sambo ätit så här), men du väljer verkligen bara vissa meningar att "diskutera"…

#46 mizzaz..
tack!.. precis så jag försökte få "nyttigajag" att uppfatta det.

ville inte lägga mig i. Men vill bara säga dt här:
Det känns när man läser denna tråda som det går lite över styr.
visst jag kan köpa att man blir sur på någon som försöker få andra att styra och ställa (det har jag också blivit).
Visst jag kan förstå att man vill se sitt sätt som rätt.
Visst jag kan se att man kan försöka bevisa att det som den som skriver utrycker sig är fel, eller att man försöker överbevisa att det blir mycekt kolhydrater etc.
Visst jag kan förstå att man vill göra sin röst hörd för att visa på sitt sätt att äta.
Men måste man (båda sidor av snöret), bli otrevliga mot varandra?
Tycker man det låter fel, kanske man ska upplysa att man tycker det. Men inte mer än det. då det står för "dig och din åsikt".
Jag äter själv inte strikt, men jag försöker inte heller få andra att göra som mig. Jag har bara mött förståelse för mitt sätt att äta, men då har jag även respekterat andras sätt. (och gör det här med).
Alla har sin tolerans nivå.
Men måste det bli så obehagligt att läsa en forumst tråd? Bara en enkel fråga?
(jag kan ha fel, även om "nyttigajag" har varit otrevlig i andra trådar, måste man släpa med det och fortsätta i andra trådar ? Kan man inte bara försöka hålla en god ton, och det gäller givetvis i andra trådat också. Nyttigajag, om du nu har varit otrevlig i en annan tråd, kanske du kan tänka dig att sluta vara det i fortsättningen, för att visa andra åsikter respekt).
(känns som jag är otydlig).
på beroende i fokus, har de jätte bra tanke tråd om hur man beter sig när man pratar på internet.
Visa varandra respekt. (båda sidor av tråden).
#47 när jag menar kött tänker jag på koteltt,fläskfile osv,inte på skinka,makrill,sill…
vi äter olika olika dagar,här kommer 2 förslag :
frukost:
kaffe med flatbröd med färsk makrillfile på.(köpt i fiskvagnen)
middag:
köttfärsoppa(gjord på köttfärs,grädde,kryddor)
kväll:
en näve nötter,ostrullar,ost/skinkmuffins
----------------------------------------
frukost: ost och skinkrullar,citronvatten,köttfärsbiff.
middag:
karrekotlett med kryddsmör,mineralvatten,sallad.
kväll:
flatbröd med creme bounjor,te med grädde.

här är tråden
#51 Jag ser flera i denna tråd som vill visa på det viktiga med att få i sig tillräckligt med protein. Inget otrevligt i det! Kan faktiskt inte se vart du hittat någon otrevlighet i något som någon har skrivit i sina råd? Detta är så viktigt, att inte få brist på protein, det är DÄRFÖR jag (antar att de andra har samma orsak) skriver vidare om det! Inte är det för att "vinna" diskussionen eller göra sin röst hörd, absolut inte!
#52 Vet du ungefär hur många kalorier du ligger på per dag? (inte för att jag anser att kalorier spelar roll, utan för att jag är nyfiken på fördelning)
Äter du fisk/kött/ägg/ 3 ggr per dag bör du ju få i dig en del protein i alla fall… När du sa 100 gram kött om dagen; menade du då istället 100 gram per måltid? *hoppas* När jag skriver "kött" menar jag även fisk/skaldjur och kyckling nämligen.
#54 INNAN jag började med LCHF för 14 dagar sedan så åt jag bara,och jag räknade inte på ett endaste dugg,men jag visste att jag åt för mycket kolhydrater= socker och stärkelse.
Nu med LCHF är det enda jag håller koll på =kolhydraterna.

Jag tänkte mer på alla dessa stora bokstäver som svävade runt och gjorde vissa saker tråkiga och obehagliga tt läsa. Det faktum att man inte ville ta till sig saker som skrevs utan ma mer försöker vinna med att skriva stora bokstäver. (men som sagt jag var nog otydlig).
Tror nog ni lyckas lösa det själva, så småningom, men någon är envis =) (då tänker jag inte på din kommentar, eller de kommentarer du skrev tidigare heller missaz).
Men liknande det här förekommer i fler trådar, och där saknas verkligen ömsesidig respekt.
Känns inte som det här blev tydligt heller, men någon kanske förstår i annat fall lägger jag bara ner.

#51 "ville inte lägga mig i."
Varför gör du det då? 

Sån av naturen 
(har dock lärt mig vikten av protein efter att läst denna tråd, finns det några fler "alternativa" protein källor, som inte innehåller en massa kolhydrater, som mejeri produkter och mjölk gör ?
#32: Babs skrev i det inlägget:"Ett bra riktvärde är 1-1,5 g protein per kg fettfri vikt (eller önskevikt), så om du vill väga 70 kg ska du äta (minst) 70 x 1-1,5 = 70-105 g protein per dag.
Kött innehåller ca 20% protein och fisk ungefär 15%, så det blir ca 350-525 g kött eller 467-700 g fisk per dag."
Du hade inte behövt se detta som en allmän rekommendation att alla bör äta 500 gram kött varje dag. Om du utläser det av Babs inlägg, så läser du kanske in för mycket mellan raderna?
Det hon ju skriver är att man bör få i sig 1-1,5 gram för varje kilo man väger, alternativt det man önskar väga. Om jag vill väga 80 kg, så blir det självklart en helt annan proteinmängd än om jag vill väga 50 kg! Därav spannet 350 gram upp till 525 gram kött.
Detta måste var och en anpassa individuellt, vilket också Babs innefattar i det hon skriver i och med att hon har med en lägsta och en högsta nivå- alltså så stämmer inte det du säger att folk här progagerar för att samma kostupplägg ska gälla för alla.
Fysikaliska lagar kommer vare sig du eller någon annan ifrån- dvs ca 1 gram protein/kg kroppsvikt krävs för att bibehålla kroppens muskelmängd. Du säger att du ätit LCHF i 15 dagar, ändå så säger du dig sitter inne med mer kunskap om kosten än t.ex Margareta som hållit på i fyra år? Vars forum du är medlem och gäst i? Rynkar du alltid på näsan åt värden eller värdinnan?
Om du istället för att vara så defensiv tog tillvara all fantastisk kunskap som finns här bland alla tusentals medlemmar, och kombinerade det med ditt eget personliga sätt att tillämpa LCHF så skulle alla vinna på det- forumandan som helhet, du själv samt alla andra enskilda medlemmar.
#58 att jag skriver vissa ord med stora bokstäver betyder att jag trycker på de orden,alltså att det är min åsikt.
#58 Ah, jag förstår nog ungefär vad du vill säga, och jag håller med dig om att visa respekt och vara trevlig.
Håller också med om att stora boktsäver kan se väldigt otrevligt ut; det ser ut som om man skriker! Jag skriver ibland så på enstaka ord som jag vill betona, bara för att det är enklare än att göra orden kursiva eller feta, men hela meningar ser… ja, argt ut.

Aha då förstår jag hur ni menar. Då ska jag ta det som ni poängterar saker i stället för som det kan uppfattas annars, som argt.
I så fall är det jag som ber om ursäkt. 

#60 Det tror jag inte. Jag tror att du ville lägga dig i, i annat fall hade du låtit bli. 

iom att jag varit en av dem som skrivit mycket om detta med hur viktigt det är att få i sig tillräckligt (inte för mycket) protein generellt så tar jag åt mig lite granna. Jag hoppas verkligen inte att det uppfattats som att jag velat överbevisa och ha RÄTT bara för sakens skull. Protein är en livsnödvändig byggsten i kroppen. tyvärr så är det fakta.
tycker att det är lika viktigt att få i sig tillräckligt med fett .. annars blir det svält..
(håller med missaz i #54)
ingredigenserna du äter tycker jag verkar vettiga..
men äter du INGENTING till lunch? isf tycker jag att det verkar lite lite med att dela på 150 gram kött som proteinkälla..
ökar du fettmängden utöver de som finns i ingredigenserna?
vet att du skrev att din mänd kh om dagen var 50 gram..
det är väldigt sänkt om man jämför med hur man åt tidigare på "normaldiet".
pratar inte annika någonting om att öka fetthalten överlag? (har inte varit inne på hennes sida alls, har läst mest SSS och litdsfelt)
#665 och vart var det inlägget meningsfullt nånstans? man behöver inte skriva allt man tänker
*går och häntar mig 1kolhydrat dvs 1kopp te med 2msk grädde i.*

#66 Jag tycker det är både bra och viktigt att skriva om detta. LCHF är ingen svältdiet och det är bra att berätta hur viktigt det är att få i sig ordentligt. Vi kan inte vara tysta för att någon blir stött. Jag ser det som vårt ansvar att hojta till om något verkar snett (eller magert).
#66 försök släpp luite på ditt kontrollbehov,alla äter inte flera gånger om dagen.

bra skrivet magma..
#60 Alternativa, bra proteinkällor till kött (och då menar jag denna gång nöt - vilt - gris) är ägg och fisk/skaldjur. Även hårda ostar med lågt KH är bra. På den vegetariska fronten kan i alla fall inte jag se något bra alternativ.
#69 men det blir varken snett eller magert om man går efter LCHF foldern och vet att det ska vara lågt med kolhydrater och högt med fett i kosten.
man behöver inte vara nojig och räkna kalorier,proteiner,fetthalt,men man kan göra det för sin egen skull om man vill,men man behöver inte föreläsa för andra som inte vill räkna.

O_O

# 51 jag tog din mer som att du försökte förklara samma sak på olika sätt, och du fick mig att förstå i alla fall (jag kan nämligen ibland minska på proteinet av någon konstig anledning)
tror annika pratar mycket om 80/80/20 eller så. Har inte riktigt förstått hur hon menar med det.(jag har haft sss som vägledning men förstått av det jag läst hos doc att annikas, kanske ligger lite lågt i kcal, mot vad tex sss mäter på)
#73 Det finns många som inte räknar; däribland jag själv. Men man måste utgå från det kroppen faktiskt behöver Vilket innebär att man ser till att först och främst få i sig tillräckligt med protein, sedan fyller man på med fett tills man blir mätt och ser samtidigt till att de feta tillbehören och/eller grönsakerna inte har ett för högt KH-innehåll.
#75 som sagt det finns inga regler bara rekommendationer..jag har denna uppsatt på kylskåpet:
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
och precis som det står där, så håller jag med:
LCHF handlar inte om kalorier in och ut,kroppen är mer komplicerad än så.
#75 med 80/80/20 menar Annika att man ska äta 80 gram protein, 80 gram fett och 20 gram kolhydrater. Det är inte hennes enda åsikt om hur man kan lägga upp kosten kanske ska tilläggas… Något att testa om man har svårt att gå ner i vikt har jag för mig.

Aha det är därför som doc tycker den ligger lite lågt, Det är för att man ska gå ner i vikt. Då förstår jag vad de menade.
Har man svårt att gå ner, så kan 80/80/20 vara ett tips att prova. (jag trodde det var på det andra sättet hon menade, men nu förstår jag)
#77 Det finns faktiskt en "regel" för kroppen, som det i och för sig inte är lag på att följa; men den regeln säger att kroppen har ett visst behov av protein; får den inte tillräckligt bryter den ner muskulaturen och blir sjuk.

gut, lägger det bakom mig, tack för förklaringen. (har ibland problem att läsa ut, och kan då ibland ta åt mig) tack vare den där länken frågade jag och fick min fråga besvarad.. =)
har också läst om det, men tycker det verkar väldgit väldigt drastiskt.. har också läst att hon tog det som "sista utväg" när viktnedgången inte fungerat 100.. och att det är menat för stillasittande små kvinnor..
inte hårdarbetande karlar, eller motionerande kvinnor överlag..
självklart gör du som du själv vill.. ingen kan tvinga dig att göra nått annat..
själv tycker jag inte heller om att räkna, dock gör jag det vid vissa tillfällen när jag känner att jag inte har koll på hur mycket kh det blir..
har ätit så här sedan juli 08 och känner ibland att det inte står rätt till..
idag blev en sådan.. imorgon är en annan dag..
nyttigajag;
I den folder du hela tiden refererar och länkar till framgår det ju klart och tydligt vad det är vi ska äta mest av.
Där står; "Du kan äta!" följt av ägg, fisk skaldjur, kött, fågel, såser.
Sedan står det; "Du kan också äta!" följt av ovanjordsgrönsaker och mejeriprodukter.
Jag tycker det framgår supertydligt att det är "Du kan äta!" som är huvudfödan. "Du kan också äta!" är tillbehören….
#81 Vad är det jag ska läsa där…? Jag har studerat nutrition på universitetet, så där står inget jag inte har läst förut.
eftersom fett ger mer energi per gram än kolhydrater och protein.
enkelt beskrivet kan man alltså äta 100g kolhydrater ELLER protein och få i sig samma mängd energi som om man åt 50g fett.
äter du fett behöver du alltså äta MINDRE.
Om du nyttigajag äter så lite som du skriver att du äter, då blir vi oroade, ja nästan lite bestörta. Då är det svårt att bara låta detta passera, då skriver vi. Det är av välvilja, inte att någon "vill vinna en diskussion", eller "veta bäst" för vetabästs egen skull.
Det är inte bara muskler som tar skada av för lite protein i kosten, det är mycket som går fel, även t ex hjärnans kemi när det gäller olika psykiska funktioner.
I mitt fall - jag blir obehagligt speedad och börjar tänka ologiskt av att vara i svältläge. Och jag märker det inte själv förrän det gått ett bra tag. Jag blir också "svag" och illamående istället för hungrig.
Andra blir deprimerade. Ytterligare andra fortsätter må bra rätt länge men kan sedan plötsligt bli allvarligt sjuka. Har flera exempel på ovanstående i min nära omgivning.
Alltså - Varningsklockorna ringer för oss!
Var rädd om dig nyttigajag!! 
P.S. Jag brukar också använda STORA BOKSTÄVER för att markera ord jag vill betona, eftersom vi ju inte HÖR varann. Det är INTE detsamma som att skrika åt någon. 
#84 jag behövde inte gå och läsa nutrition på universitet,näringslära lärde jag mig i klass 5.
#86 nej du behöver inte vara orolig,läs inlägg #85…
godnatt, nu ska jag sova,men återkommer med frukosten imorgon!

nej,
du kan inte välja att äta antingen kolhydrater ELLER protein..
http://www.nutrioutlet.se/article_info.php?articles_id=27
protein är livsnödvändigt!..
det vi försöker säga här på KiF och via lchf är att kolhydrater (!) kan bytas ut av fett och att det inte spelar någon roll hur många kcal du får i dig (iaf i många fall) men att du fortfarande behöver den rätta mängden proteiner..
#88 Du kan ALDRIG ersätta proteinet med något annat. Protein är livsviktigt!!
#87 Hahaha! Jadu… vad kan jag säga? Hmm… jo, det märks! 
#89 Gonatt, lägger mig jag med!
Jag förstår inte varför du vill ha en tråd och vill skriva in det du äter när du blir förbannad och snäser så fort någon har synpunkter på vad du skriver att du äter? Låt bli att skriva om du inte vil ha respons, eller vill du bara ha applåder och att man jamsar med?
nyttigajag, jag tror att de allra flesta här bara vill väl och är lite oroliga för dig, att du inte får i dig tillräckligt med näringsämnen. Det här är inte menat att på något sätt skriva dig på näsan. Vi utgår från vad du skriver här om vad du äter och om hur du tänker om maten. Du kanske utelämnar saker - det vet vi inget om, så det vore bussigt av dig om du kunde försöka förstå att vi vill dig väl, inget annat. Att anklaga någon för att ha "kontrollbehov" när hon bara vill väl tycker jag inte är förstående.
Du har helt rätt i att det inte finns fasta regler vad gäller mängd kolhydrater som vi äter, men
det finns essentiella näringsämnen, och med det menas sådana som kroppen inte kan tillverka själv. Man måste tillföra dem med maten. Ett sådant näringsämne är proteiner. Ett annat är fett. För att kroppen inte ska bryta ner egna muskler så måste man äta tillräckligt med protein, dvs minst 1 g/kilo fettfri kroppsmassa. Om man tränar behöver man upp till 2-2,5g/kg. Detta gäller oavsett vilken kost man äter - det har alltså inte enbart att göra med LCHF.
Lycka till, nyttigajag! Och ett tips är att alltid utgå från att vi vill dig väl. Det blir så mycket trevligare stämning då! 
#85:"enkelt beskrivet kan man alltså äta 100g kolhydrater ELLER protein och få i sig samma mängd energi som om man åt 50g fett"
Eh, kruxet är att kolhydrater inte är ett näringsämne men det är protein. Protein används inte enbart som bränsle utan även som byggnadsmaterial för kroppen- därför har det satts en minimigräns för att inte kroppen ska äta av sina egna muskler.
#96 Räknas inte kolhydrater till näringsämnena längre? 
#98 Det kan jag hålla med om, det är inget ESSENTIELLT näringsämne.
Godmorgon! dagens frukost:
2dl youghurt
2st flatbröd
30g creme bonjor
1kopp te med 2msk grädde
--------------------------------------------
19g kolhydrater
jag har aldrig mått så bra som dessa 15dagar då jag äter lite kolhydrater(lite i förhållande till hur mycket kolhydrater jag åt innan,uj,uj vågar inte tänka på det.)
jag har blivit piggare,mår bättre,går ner i vikt,orkar mer…..
och allt detta bara efter att jag började med LCHF.
om du tycker jag äter dåligt NU då vill du inte veta att jag kunde gå utan mat en hel dag och sedan säta i mig 1kg godis på kvällen..
med LCHF äter jag regelbundet och lågt med kolhydrater.
nyttigajag, vet du om att man kan bli lätt euforisk den första tiden på kosten på grund av en kemisk reaktion i kroppen? (Nu skulle mikaelj vara här och förklara för han kan det bättre…) Jag minns också hur överpigg jag var, hur glad jag var och hur otroligt bra jag mådde de första veckorna. Det var härligt
Nu har jag "landat" lite mer. Visst mår jag mycket bättre nu än när jag åt kolhydratrikt men den första euforin har lagt sig. Jag vill inte få dig att må sämre på något sätt, jag vill bara tala om att det kan hända att detta första "lyckorus" kommer att lägga sig lite.
Som sagt, proteiner behöver alla oavsett kostval. Själv var jag dålig på att äta protein när jag åt kolhydratrikt. Jag har blivit mycket mer medveten och påläst sen jag bytte till LCHF och det vinner min hälsa på. Det finns mycket att lära sig av alla kunniga medlemmar här. Bara att passa på att suga åt sig kunskap!
Hej,
jag vet inte vad du väljer för youghurt, men vill gärna tipsa om Turkisk youghurt. Den håller 10 procents fetthalt och är väldigt len och god!
midagen idag blir:
baconlindade köttfärsbiffar ,god gräddsås(gör själv) och en sallad.
dryck blir mjölk.
#104 jag har både turkisk och vanlig naturell youghurt hemma
den vanliga youghurten innehåller 5gkolhydrat/100g
den turkiska 3,7g kolhydrater/100g
men har inte vågat smaka den turkiska än,men får väl prova.

#102 Skönt att du känner att LCHF ger dej nåt. Hoppas att du kommer att fortsätta. Känner igen beteendet med godis efter en hel dag utan mat. Jag misstänker att du kommer att ändra mer i kosten eftersom. Man blir trots allt less vissa saker till slut :-)

#106 Förutom att den turkiska innehåller färre kolhydrater så innehåller den ungefär tre gånger så mycket fett som den naturella, vilket innebär att du blir tre gånger så mätt (slarvigt räknat) på färre kolhydrater.
Precis som flera andra här blir jag lite orolig att du bara tittar på kolhydraterna och svälter dig samtidigt. Jag menar, om man rent hypotetiskt slutar äta helt och bara dricker vatten så får man inte i sig en enda kolhydrat, och går ner i vikt gör man garanterat också, men det betyder inte att det är bra för hälsan.
Snälla, tänk på att äta ordentligt så att din kropp håller i längden också!
# 102 Då har du gjort en stor förbättring. Det är förstås VÄLDIGT BRA! Du är på rätt spår, helt klart! 
Men - och nu blir jag tjatig - det kanske inte betyder att du är "i mål" riktigt än. Kanske bör du stegvis utöka ditt ätande för att kunna fortsätta vara så frisk som möjligt hela livet.

Vilket tålamod ni har allesammans. Jag är helt imponerad.
#107 ja LCHF ger mig och min sambo massor!! vi har gått ner i vikt 2-4kg bara på dessa 15dagar(inne på 16dagen idag)
vi är sååå mätta,goa,glad,lättare,vill motionera mer (igår drog han med mig ut i löpspåret,det har ALDRIG hänt på 4år),trevligare mot varandra..
så JA vi kommer fortsätta med LCHF ,och det tycker jag säger sig självt att vi är långt ifrån fulllärda,men det vi har fattat är:
*fett ger både värme och energi
*kolhydrater ger INGENTING,mer än att spotta ut massa insulin och det insulin som kroppen inte använder lagras som fett.
mm.mm
#108 men vad menar du med att jag svälter mig? det gör jag verkligen inte.jag äter tills jag är mätt. och jag äter när jag är hungrig.
#112 Det är inte bara Aniara som skriver om risk för svält. Det gör ju jag också, men även flera andra ovan!
Svält är när man äter för lite mat totalt sett, vilket du verkar göra. När man svälter kan kroppen mkt väl signalera mättnad och "må bra känslor". Jag tror att det är någon sorts överlevnadsmekanism - att vi inte ska "ge upp" direkt vid svält.
Det är det jag har försökt beskriva ovan, att man liksom blir lurad att tro att allt är OK, fast det inte alls är det.
#113 kan du sluta föreläsa för mig tack.
är det inte meningen att man ska må bra av att äta,känna sig nöjd och mätt?
eller ska man räkna,vara orolig och må dåligt?
jag tror på det förstnämda.
så snälla,kan du inte bara vara glad för att en människa till börjat med LCHF?
vi får väl inse att nyttigajag INTE som alla andra startar en tråd för att få hjälp, det bästa vi kan göra är att strunta i att läsa hennes tråd.

nyttigajag, du har gjort en klar förbättring i kosthållningen och det kan jag se som det viktigast just nu. 
#115 som sagt har du läst trådstarten?
det är den tråd för de som är intresserade ,INTE för de som vill trycka ner och hoppa på och föreläsa.
men alla som vill komma med måltidstips och olika varor med lågt kolhydratinnehåll är välkommna.

Ni som oroar er för svält kan ju alltid tänka på att rekommendera lite mer kolhydrater. Det triggar ju igång hungern. Så jag kan tänka mej att majs är bra för det ändamålet. Sen är det ju alltid balansgången att trigga lite och att inte få det att välta över helt.
#116 TACK
ja nu äter jag iallfall frukost,det har jag inte gjort på nästan 20år.
#118 ju MINDRE kolhydrater-ju mättare blir jag.
jag har en gräns just nu på 50g kolhydrater/dag,första veckan va den på 100g/dag…så vi går sakta neråt..med en FÖR stor chock för kroppen finns risk för bakslag ,därför är det bättre att gå ner sakta i kolhydratsintag,för jag har kommit ur sötsuget redan och vill INTE ha tillbaka det.
Vad är dina mål med LCHF? Jag vet att du skrev vilka positiva erfarenheter du har haft men vad är alltså målen? Är du överviktig, t.ex.?
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#121 ja jag har lite fett på magen,väger 57kg nu,och då har jag gåttner 3kg på 14dagar..
mitt mål med LCHF är att må bättre,bli gladare,och ha bra hälsa helt enkelt,och till skillnad när jag åt kolhydrater typ pasta ris,potais,så är det MILSVID skillnad i hur jag mår .
med kolhydrater va jag trött,trögtänkt,aggressiv,irriterad mm
nyttigajag, du är på rätt väg men två veckor med lchf är inte en lång tid. Ge det ett par månader och berätta sedan

Nyttigajag>> Jag måste bara få säga…. jag förstår att du startat en tråd för de som är intresserade, men jag förstår inte riktigt varför.
Varför startar man en tråd i ett diskussionsforum om man inte är intresserad av en eventuell diskussion? Om du bara är intresserad av att få berätta vad du äter måste ju en blogg vara ett bättre alternativ, inte sant?
Alla (nåja, så gott som i a f) trådar i ett sådant här forum leder till diskussion och i vissa fall till debatt, det är ju liksom syftet med ett forum - att dela erfarenheter, uttrycka åsikter och då och då komma till insikt och bli än mer "upplyst".
Här finns många med omfattande erfarenheter och kunskap om LCHF, men när de tipsar och vill hjälpa snäser du åt dem att de ska låta bli att lägga sig i. Det tycker inte jag hör hemma här och jag tror att den attityden kommer att ligga dig till last i flera avseenden.
I övrig tycker jag att det är bra att du hittat en kost som passa dig och som du trivs med. Det är okej att göra en egen variant, som du har gjort, men var ödmjuk mot dem som kan mer och bara vill hjälpa.
//C
#123 nej har jag sagt att 14dagar är lång tid? nej,men får man inte på det här stället visa på att LCHF ger bra resultat även på kort sikt,eller är det bara lån tid som räknas?
konstigt sätt att tänka.
alla goda resultat är väl bra?? är det inte god hälsa vi eftersträvar med LCHF?
jag ser inte LCHF som en diet,jag ser det som en livsstil.
konstigt, knappt ett enda gott ord om att jag försöker!!

bara skäll,skäll..
#114 Jag tycker det var inte trevligt att skriva att kaisakavat föreläser för dig. Hon delar av sig av sin kunskap och jag tror hon vill dig väl.
jag trodde att man på ett forum skulle uppmuntra,inte hacka,skriva på näsan och föreläsa.
därememot kan man kommamed förslag på mat man kan äta som innehåller bra grejer…
#128 …. uppmuntra, inte hacka, skriva på näsan…… du vill alltså bli behandlad på ett sätt som DU INTE behandlar andra. DU är den som mest av alla försöker skriva på näsan, racka ner på andra och är otrevlig. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
nu ska jag gå och laga baconlindade färsbiffar och göra en god sås och en god sallad.mm,det ska bli gott.
#129 vart vad det inlägget konstruktivt nånstans??

En stillsam tanke bara, som inte alls har med vad och hur mycket du väljer att äta att göra. Jag vill inte fara med några anklagelser utan vill bara väcka några tankar hos dig, du behöver inte ens besvara mitt inlägg.
Utgångstonläget och skrivsättet på KiF är väldigt korrekt och artigt, ganska olikt många andra forum och communities på nätet. Många (dock kanske inte alla) är väldigt måna om att hålla en saklig och balanserad ton. Jag tror att ditt sätt att "föra dig" på KiF genom de formuleringar du använder uppfattas besserwissriga, vilket med all säkerhet får många att reagera negativt. Obs att jag inte säger att du är besserwisser eller liknande, utan att ditt sätt att skriva kan uppfattas fel.
Jag skulle tro att det du har allt att vinna på att fundera några varv till på vad du vill säga - egentligen - och därefter tog dig några minuter att formulera det på ett kanske lite mer omständigt artigt sätt.

De flesta som startar egna trådar här vill ha hjälp, tips och synpunkter på hur de kan förbättra vad de äter. Det är nog därför folk försöker ge dig såna råd, och inte räknar med att du inte är intresserad av det utan bara vill ha beröm för ditt sätt att äta. Många här har hållit på länge, läst mycket, och har väldigt mycket erfarenhet att dela av sig av. Och uppenbarligen är det många med denna mängd av erfarenhet som blir bekymrade över att du äter så väldigt lite mat.
Men eftersom du inte är intresserad av att lära dig nåt från andra så lämnar jag den här tråden nu och låter dig fortsätta din monolog ostörd.
Lycka till.
P.S. OK, här är en bra sak att äta: fläskkarré.
#122 Aha! Då är du alltså en kortis som jag? Under 160 i alla fall?

Det finns väl en hel del som sagt att du äter bra, men jag tror att det försvinner i mängden av alla oroliga inlägg om att du nog får i dig för lite proteiner.
Äter du ägg förresten? Det innehåller inte så supermycket protein om man jämför med kött men kokt ägg på en smörgås brukade jag tycka var gott innan jag började med lchf och slutade äta bröd. Du äter ju fortfarande flatbröd så det kanske kan vara ett frukost tips!
Äggsmörgås med en liten strimla paprika på!
"You just have to belive…"

Den enda som hackar här är väl du. Om du inte kan uppskatta de som kan en massa som Kaisa och Caena t.ex så kan du väl pröva att läsa på lite grann i Annika´s eller SSS´böcker. Finns dessutom massor med recepttips här på forumet
#135 jag är 171 lång
du väger 57 och är 171 lång? BMI på 20,2… på gränsen till undervikt… Du är ute på en väldigt farlig väg med ditt minimala matintag.
Menar du att du är 171 cm lång och väger 57 kilo?????
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
nu är biffarna i ugnen.såhär gjorde jag:
300g köttfärs
126g ost 30%fetthalt (99g riven vikt)
blanda dessa två och använd ett dl mått och forma biffar utav.
tryck till de i pannan lite.
stek de i stekpanna tills de fått lite färg.
linda på baconet.
in i mitten på ugnen i 40-60minuter.
SÅSEN:
smält 20g smör
tilsätt 2dl vatten
tilsätt 29g creme bonjor gräslök
cayennepeppar
svartpeppar
basilika(lite)
4msk vispgrädde(ej vispad)
nån som har ett tips på hur man reder en sås utan mjöl?
potatismjöl harr jag förvisso hemma,kan man ta det?
#139 felet med BMI är att det inte vet hur benstrukturen är,har man grov benstomme så blir BMI väldigt missvisande…
Hoppsan, då är du fotomodellsmal :) Du har kvar lite fett runt magen skriver du. Det är ofta fallet även med rätt slanka personer. I de fallen brukar vi misstänka stress. Det är ett särskilt hormon (kortisol) som står för fettinlagringen runt magen/stussen, vill jag minnas. Det är alltså bra att du känner dig lugnare och gladare med denna kost/livsstil. Jag har också märkt att jag blivit gladare.
Jag tycker också att det är jättesmart att ta nedtrappningen av kolhydrater i steg. Det minskar övergångsbesvären. Så länge sockermonstret håller sig borta, så är det en jättebra väg att gå.
Tips: nästa nedtrappning kan vara mjölken ni dricker till maten. Vatten med citron eller gurka är gott.
Fråga: har du smakat turkiska youghurten ännu 

Jag brukar låta såsen koka ihop av sig själv eller så reder jag med philadelphia. Tror man kan reda med en äggula också men det har jag inte vågat testa…
PS. Jag hatar sit-ups, så jag tänker inte ens föreslå det !
Nej, potatismjöl är alls inte nödvändigt. Såsen reder sig fint på grädde.

Creme fraiche (?) fungerar bra till redning. Men varför så mycket vatten? Då spär du ut de goda smakerna. CF och vispgrädde som bas är en höjdare :)
#139 enligt den här sidan:
http://www.markazits.com/diet/bmi.php
så har jag med 171 i längd och 57kg ett bmi på 19,5 och det ligger inom ramen för IDEALVIKT.
men tycker fortfarande inte att BMI är ett rättvist sätt att se på saken,eftersom jag HAR övervikt på magen(2-4kg)
Vi kanske inte behöver komma med en massa råd och tips till någon som inte bett om dom. "nyttigajag" med sambo har börjat med LCHF och upplever positiva effekter och är glad för detta. Det är väl bra och jag säger grattis till det och du är välkommen att fråga om det är något du vill veta.
#141 Om du vill att såsen ska reda sig, utesluter du bara vattnet. Du har ju redan creme bonjour, grädde och smör och det blir tjockt om du inte tar i vattnet. Vattnet kan du dricka till maten!
Och här är en bild på min figur:
o-O<
Du får luta lite på huvudet…
#144 tack för tipsen.
#143 nej fotomodellsmal är jag Inte,jag har allt kvar mina ridbyxlår efter 25års ridning..

#153 Det var väldigt vad du var lik mig, lizaohman….
#138 Jahapp.
#149 TACK. som jag har sagt så mår vi jättebra och jag har även köpt LCHF kokboken och läser,jag har även atkins kokbok och sen alla recept som finns här på sidan!
Mamski : hehe
#150 TACK
#153 nu kan de se en bild på min figur i inlägg 151.
nyttigajag: Väldigt fin bild, och härlig omgivning också! Du ser helt perfekt ut om jag ska tro på mina gamla ögon! Hoppas du hittar en väg ut ur stress och ångest. Jag vill gärna tro att den här kosten lägger grunden för en bättre tillvaro rent allmänt! Lycka till!
"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"
nu ska jag göra sallad…återkommer med hur den blev…
Varför har du så stort bekräftelsebehov, nyttigajag? Går du hos någon terapeut? Jag har mått dåligt, så jag vet. Ta hjälp om du har möjlighet. Här på forumet finns inte det du söker, tror jag
Lycka till
hihi, intressant tråd detta. Ville bara säga det, för det är fult att gå in och läsa och inte erkänna att man gjort det ;-)
Känns lite som det är Nyttiga Jags lilla matblogg eller nåt :-D fast sen kommer ju alla kommentarer oh ja,,, då blev det genast lite skojigare läsning, men inte så skoj för alla som tjafsar runt.
#162 TACK ,ja eftersom vi redan märker av bättre humör,viktnedgång,bättre kondition mm. tror vi inte på några bakslag.
#164 meningen var att det skulle bli min mattråd,där jag skriver in vad jag äter och sedan få kommentarer på det.
(trevliga sådana,typ,ät det här istället,dra ner på det där lite OM DU VILL)
#164 ALLA har ett bekräftelsebehov.
såhär blev salladen till oss 2:
115g gurka
120g tomat (1st)
60g grön paprika
60g orange paprika
mums.
jag gav såsen 1äggula+1dl grädde till…
Efter mina tidigare föreläsningar tänkte jag nu avsluta med ett par frågeställningar till den (ev) mottagaren. Att grunna på:
Du säger att du äter LCHF. Jag har inte någonstans stött på en definition av begreppet LCHF, som förespråkar att man ska äta mindre än hälften av vad kroppen behöver. Tvärtom betonas av alla kunniga, hur viktigt det är att äta ordentligt med mat. Dina angivna mängder mat per dag, reser frågeställningar om huruvida du då kan sägas verkligen äta LCHF.
Enligt min syn på det hela gör du det inte, men det är ju bara min uppfattning..
Du skriver om din dåliga psykiska hälsa. Har du någonsin satt den i samband med ditt dåliga och tidigare ännu sämre näringsintag? Om du inte har det - kanske du borde… Har du det - varför fortsätter du då att hävda det "positiva" med fortsatt alldeles för lågt näringsintag?
En skadad kropp behöver byggstenar för att kunna repareras, fortsatt svält är fortsatt skada, även om svälten mildrats något.
Tack för mig - Leverpastej!!
(och där fick du "på köpet" ett tips om nåt nyttigt och gott att äta)
#131… ja det tycker jag.
#173 jag har inte någonstans stött på några mängder av LCHF,jag använder ju som bekant LCHF -foldern och där står inga mängder.(troligtvis för att alla fungerar olika och blir mätta av olika mängder,det finns inte EN mall för hela befolkningen,det är därför jag trorLCHF inte har några mängder,eftersom vi alla fungerar olika)
sitter här och dricker en kopp te med 2msk grädde i.
middagen var väldigt god,men vi blev bägge lite övermätta,så vi sa att vi ska prova med 200g till oss 2nästa gång.(idag tog jag ju 300g färs till biffarna) vi är inga storätare och har aldrig varit.
#173 ja,jag har satt min psykiska hälsa i samband med den maten jag åt INNAN lchf,och om du har läst i tråden så ser du att jag både har blivit,lugnare(ingaaggressionsutbrott),gladare,stressar mindre,mer lust till motion mm.mm och detta tack vare LCHF.
såhär skriver SSS(sten sture skaldeman):
**Det handlar om förbränning!
**Hur mycket vi äter är ganska ointressant. Det viktiga är VAD vi äter. Om vi förbränner det vi äter spelar det ingen roll hur mycket vi äter.
Därför ska vi äta för förbränning. Det gör vi om vi äter mycket fett och lite kolhydrater.
och jag håller med honom!
och så här skriver Lars erik Litsfeldt om protein(som så många förordar här i min tråd)
Och proteiner är inte så harmlösa eftersom en del av de överflödiga proteinerna omvandlas till socker i kroppen och därmed ger upphov till insulinutsöndring. I och med detta stoppas fettförbränningen,vilket också ger hunger eftersom blodsockret hamnar för lågt. Var försiktig så att du inte äter för mycket protein!
#177 Men i det stycket står det inte något om vad som händer om man äter för lite. Bara vad som hände om man äter för mycket, då förbränner man överskottet om man äter mycket fett och lite kolhydraterna.
nyttigajag;
alltså…. Sten Sture menar med detta att vi kan äta mycket (jag bör enligt SLV äta ca 2000 kcal per dag, men gick ner i vikt på runt 3000 kcal per dag när jag började med LCHF tex) och ändå gå ner i vikt; inte att det är OK att svälta sig.
Litsfeldt har helt rätt; men han syftar inte till att man ska äta för LITE protein; hans varning gäller de som har en tendens att överäta proteiner. Ligger man på mellan 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt överäter man inte; man ger kroppen det den måste ha för att må bra.
Jag tycker att du läser kostråd som *** läser bibeln helt ärligt.
#179 om du hade varit intresserad och läst i länken hade du läst detta:
Från och med nu ska du äta så att ditt blodsocker höjs så lite som möjligt genom att byta ut sockerkedjor mot fett. Andelen protein behöver du inte ändra.
Och med en fettrik kost och lite kolhydrater hamnar du INTE under din idealvikt, vilket du riskerar att göra med svältmetoderna.
jo om du äter FÖR LITE gör du det givetvis… tänk att det ska vara så svårt att fatta….

#169: Har du gått tillbaka till början och kollat? Det är inga vänliga råd precis. Det är en väldigt konstig ton i "råden" där det verkar som om syftet är att sätta dit trådskaparen. Jag förstår mycket väl varför nyttigajag känner sig påhoppad när det blev så fel från början.
All oro över svält är överdriven tycker jag. Man ramlar knappast ner och dör av för lite mat, när mängden ändå är sådan att man känner sig mätt och man äter regelbundet tre gånger om dagen. Skulle en och annan muskel krympa så byggs de väl upp igen när matintaget ökar. Våra kroppar är anpassningsbara. Sååå lite protein är det väl ändå inte..? Är nyttigajag för mager? Nej, hon ser på bilden rätt lagom ut. Så varför så oroliga? Jag håller totalt med #149 om att man inte behöver ge råd om sådant som nyttigajag inte bett om. Man behöver inte föreläsa gång på gång om samma sak, det blir ju nästan nedlåtande. Den förbättring både när det gäller mat OCH upplevd hälsa är ju kanonbra. Jag önskar att jag också fick må så bra och märka skillnad.
"Every point of view is a view from a point."

#181 Hur mycket man behöver ändra andelen protein beror ju på hur mycket man åt från början. Åt man tillräckligt med protein redan från början så är det ju självklart att man inte behöver ändra nått.
Jag har, som exempel, fått börja äta mycket mera köttprodukter för att komma upp i en acceptabel nivå protein och samtidigt kunna hålla kolhydraterna så långt nere som jag behöver för att gå ner i vikt.
Jag tror inte man kan leva på bara fett och lite kolhydrater, proteinet måste finnas där för att kroppen ska fungera. Och det behöver finnas där i en vettig mängd.
Hur var det? Äter du ägg? Äggmjölk tycker jag är ett jätteenkelt sätt att få i sig både protein och fett men helt utan kolhydrater. Ett litet tips bara. 
och du har inte alls sett hur nyttigajag själv går in i andras trådar och hånar och *asgarvar* åt folk angående hur DOM äter? Jag tycker att hon själv blir bemött med mycket större vänlighet och tålamod än vad hon själv gör.

#181 Med anledning av hur du åt innan lchf så har du kanske höjt din protein-del rejält i alla fall
Påtvingad omtanke är inte kul. Vad du däremot kan göra är att vara uppmärksam. Proteinet hjälper dig dessutom att bygga muskler vilket kan hjälpa dig att få till magmusklerna 
'Om man inte har något positivt att säga, är det bättre att vara tyst'
Hmm, så med andra ord ska allt mindre positivt förtigas och döljas, så att den som bör få kritiken- om än konstruktiv och diplomatiskt framlagd- inte kan få en chans att se sig ur andras synvinkel?
Det ordspråket är inget bra sådant, direkt…
Positiv kritik…….
Allt går att säga på olika sätt…
Inget behöver förtigas och döljas…
Man tror inte det är på riktigt. Så många kunniga, välmenande människor, och så lite förståelse för vad de egentligen säger. Oj, oj, oj.

#185: Okej, så det handlar om att ge igen? Som jag trodde…

varit på jobbet idag så har inte haft tid att kolla förren nu på kvällningen..
**nyttiga jag;
**när det gäller dina citat från SSS och litdsfelt (om jag har läst rätt är jag den enda som nämnt dem i denna tråd)
så tar du dem ur sin kontext tycker jag.
SSS säger många många gånger att det inte spelar roll hur mycket vi äter (och fortsätter ofta med att man många gånger behöver äta mer, mer än det som REKOMENDERAS för sin aktivitetsnivå. ) och att det är där som det spelar roll VAD vi äter för att DET ska få rätt effekt.
Lidtsfelt menar nog precis som #180 missaz skriver, att det gäller om man äter en för sig normal proteinmängd. det som ibland är problemet när man äter lchf är att man får i sig för mycket, vilket han varnar med pga dess effekter på kroppen. men iom att det är en protein och fett "diet" (där man minskar kh drastiskt) så "borde" det inte vara något problem med för lite proteiner..
men vidare till positiva saker..
ditt upplägg på mat ser faktiskt mycket bättre ut..
skippa som andra sagt vattnet i såsen, så har du suveränt god sås.. alt. använd philadelphia eller creme fraiche som redan rekomenderats.
salladen blir ju en gosak nästan.. varken fett eller protiner ("bara" kolhydrater- som jag fortfarande tycker är de viktigaste sakerna du kan få i dig! i rätt mängder. )
självklart är det en förbättring det du gjort sedan innan du började på lchf, fastna dock inte i rutineran, förändra och förbättra för dig själv!
istället för att satsa på att gå ner i VIKT ,kanske det ska satsas på att omforma lite muskler så att de syns på magen istället för det där fettet du ser.. .. du ser absolut inte överviktig ut på din bild. väldigt normal faktisk.. tror inte magen försvinner bara för att du minskar ännu mera i vikt än dina 57 kg.. utan muskelträna för att öka chanserna ..
*lycka till*

#192: En del är tydligt ute efter hämnd, det var nog de jag fastnade vid. Andra är bakom sin saklighet väldigt påstridiga trots att det tydligt framkommer, allt eftersom, att trådskaparen har gjort ett val hon i grunden är nöjd med. Att vara påstridig för att "vi vill dig bara väl" låter lite krystat. Man vill förstås överbevisa. Men man borde ha någon sorts uppfattning om vem man pratar med och när det passar att informera och när det inte passar.
Hög social kompetens är för övrigt inte alla förunnat, av olika anledningar man inte alltid kan rå för. Att läsa mellan raderna borde inte vara så svårt för intelligenta människor. Ta åt sig den som vill…
#183 tack för ett välformulerat inlägg,håller med dig.
#185 vad jag har skrivit i andra trådar berör inte DENNA tråden.
ja,jag har kritiserat vissa som verkar äta konstigt det står jag för,för i mina ögon är det många här på forumet som tänker alldeles för mycket på kalorier,kvoter hit och dit…
vissa utav användarna tycker jag till och med att det är ätstörningsvarning på,och det står jag för.
man ska inte äta ensidigt.

Bra att du anstränger dig nyttigajag. skönt att du känner hälso vinster. Det är ju trots allt det det handlar om.
Någon frågade om du äter ägg men jag har inte sett om du gör det ( kan ha missat det bland alla inlägg om hur vi alla uppför eller borde uppföra sig :)
Så, hur är det med ägg intaget?
#186 jag äter protein!!
#194 återigen ett bra och välformulerat inlägg,tackar!
#198 ja jag äter ägg ibland,men inte varje dag.
jag vet att många på forumet har fastnat för sina ägg,och det får de göra.
jag äter omelett,stekt ägg ,kokt ägg,äggmuffins,äggmjölk.

#199 Ja, precis och det är ju bra :)
sitter här och smaskar på en kopp te med grädde och en ruta mörk choklad,mums.
#194 Bravo, har läst tråden från början och tycker spontant att många har en "besserwisser" attityd som inte passar, jag tycker att trådar med bara "fakir" bara "äggmjölk" etc. är mycket värre än TS som visseligen äter lite men ändå varierat.
Hur går det med LCHF:andet, nyttigajag?
#205 jodå det går bara bra,är 22:a dagen idag,vi mår kanon.
(jag har bytt nick)
idag åt vi kött ,ost,majjonäs,skinkost till frukost
till middag åt vi köttfärssås med mycket grädde i och en god sallad med god dressing på.
mums.
Hej Yakuna! Så bra att ni trivs och mår bra! 
#207 tackar,ja vi är förundrade över att vi inte ens vill se åt mcdonalds eller macken eller godiskioskerna som har varit som vårt andra hem innan vi började med LCHF.

Underbart att suget på mindre nyttiga saker verkar ha försvunnit :) Håller tummarna för att ni ska hålla i och fortsätta mot er bättre hälsa.
#209 ja vi kommer hålla fast vid LCHF.
läste precis i en annan tråd ett inlägg som magma hade skrivit,det va fisk med äggsås,det va min favvorätt i skolan.
även så blev jag häromdagen sugen på fläsk med löksås,så då inhandlade jag fläsk,men är löksås ok? det är ju sååå gott.
Löksås funkar, beroende på hur strikt man är… Lök har lite drygt 5 gram kolhydrater/100 gram.
Själv äter jag det med glädje ; steker fläsket i smör, fräser sedan löken i smöret/flottet och på med grädde, koka ihop, njut med lite kokt broccoli till…
Finge jag bara äta en sak till för resten av mitt liv så står nog stekt fläsk mycket högt upp listan
Tjänstehjon åt Bröderna Bus
såhär ser stekt lök ut i näring/kolhydrater:
Lök är ju lite knepigt, rätt många kh. Men nog kan man käka lite av det nån gång. Jag brukar hacka löken och strö den över maten rå, det ger mkt smak även med bara lite lök.
Fast det blir ju inte sås.. Smält en massa smör och häll över istället för sås, kanske..?
Så gott det låter, äggsås också! 
om du LCHF-anpassar löksåsen bör det ju vara ok, tex 100 gram lök, grädde och reda med lite creme fraiche, till 2 blir ju inte så farligt med kolisar.
#211 ja jag kollade faktiskt på fineli,och det är 4,9g kolhydrater/100g om man ska vara NOGA!
så för mig är det då okej och 100g lök,det är väl rätt mycket?
#214 detta recept skrev magma i en annan tråd:
äggsås:
koka ägg och hacka grovt
rör ihop äggen med grädde och/eller cremefraiche,dill,salt,peppar,pressad citron
det måste väl vara LCHF?

#210 JA, löksås på lök, grädde och creme fraiche (som man låter koka ihop) är inte bara ok, utan även urgott ihop med fläsket. 
det var den underligaste löksås jag sett
ser mer ut som äggsås…
#218 ja,det ÄR äggsås,blev så exalterad av mig när jag skrev ordet löksås så jag blandade ihop de 2,men det ska vi ändra på..
#215 Sant! Och 100 g lök är ju jättemycket, det behövs inte als så mkt lök för att få ut mkt smak. Käka du!
Magmas recept är LCHF, fast jag tror det kanske ska va äggsås i rubriken. Det är ju ingen lök i. Däremot är det ju lätt att göra om till lökröra/sås.
#220 se 219
åt middag klockan 16.30 så nu är det dags för en kopp te med grädde och ett par ostrullar med majjo på!
I "äggsåsreceptet" så ingick även fisk av något slag:) Jag häller såsen över fisk i en form och gratinerar i ugnen. Mot slutet är det gott med riven ost som får gratineras och få lite färg sista kvarten…
På tal om lök, så brukar jag riva lite lök till t ex köttbullar. Det blir mycket mer smak på så sätt och då går det åt minimalt med lök!
#224 min kille är väldigt ICKE lökätande,så här gör vi köttbullar bara på ren färs.
jag hittade lite räksallad oxå
så det blev:
neutrala ostrullar
ostrullar med räksallad
ostrullar dippade i majjonäs
te med grädde
liten bit sylta.

Vad gör jag för fel i MinMat?
Lagt in en del i "mina" MinMat men lax och creme fraiche luckas jag inte att få in innehållet. Står hela tiden 0 istället för vad jag lägger in. Någon som har ett tips?
Lev i nuet.
idag blev det äggröra på 4ägg och 2dl grädde till frukost,men orkade inte allt.
har varit och köpt rostbiff nu.
Energifördelningen på stekt lök stämmer nog inte så bra på LCHF:are eftersom vi i allmänhet använder mer smör i pannan.
Hej!
Har läst detta hos Annika D också "…80protein/20 kh/80 fett…" och skulle vilja ha ett förtydligande.
80/20/80 vad??? gram? procent? I så fall procent av vad?
Hej!
Har läst detta hos Annika D också "…80protein/20 kh/80 fett…" och skulle vilja ha ett förtydligande.
80/20/80 vad??? gram? procent? I så fall procent av vad?
80 g protein, 20 g kolhydrater, 80 g fett
MEN det var i extremfall och ingen man rekommenderar nybörjare!!!
och dessutom har hon modifierat det efter synpunkter , det är för lite fett i förhållande till proteinet och kolhydraterna, men "dåliga råd" hänger sig kvar hur mycket än den som kom med dem försöker ändra på det….
Tack, Axelina!
Men, 80 g protein låter väldigt mycket! 1 g per kg kroppsvikt har jag hört är en bra norm. Varför så mycket som 80 g? Om man nu inte väger 80 kg förstås!
Tack, Axelina!
Men, 80 g protein låter väldigt mycket! 1 g per kg kroppsvikt har jag hört är en bra norm. Varför så mycket som 80 g? Om man nu inte väger 80 kg förstås!

¨#236 1-1,5 g är en vanlig rekomendation här på kif.
Jag äter ungefär 80 20 80 och har fått igång min viktnedgång. Jag mår bra än så läng men tror man ska vara försiktig. Kaloriintaget när man äter på detta viset blir ju ganska lågt.
Jag tror att det bästa sättet är att prova sig fram och känna vad som fungerar bäst för just dig.
ta insperation i från alla här som har provat olika varianter och hitta din egen.
Lycka till
Annika rekommenderar inte 80 20 80, efter att hon fått påpekat för sig att det blir en dålig balans, fettet blir för lågt, det bör överstiga kolhydraterna och proteinet. Hon ändrade då rekommendationen… men det är klart, man får ju bestämma själv om man vill äventyra sin hälsa elelr ej!

Jag tror inte att jag äventyrar min hälsa. Jag har provat mig fram till detta och tänker hålla mig till det ett tag. Jag tror definitivt inte att det är bra i längden. Om jag skulle må dåligt av vad jag äter skulle jag sluta direkt. Jag menar… det var ju därför jag började med LCHF… för att komma bort från sötsug och mat som gör mig fet och sjuk. Jag rekommenderar därför inte heller andra att följa det sätt jag äter, utan att prova sig fram till den metod som fungerar bäst.
Det viktigaste är att lära känna sin kropp och läsa av vad den behöver.
(Jag följer inte 80 20 80 maniskt utan äter när jag är hungrig ibland blir det mer fett ibland mindre.)
försök komma upp i 90 åtminstone! Sen om man tex bara äter 10 gram kolisar så hamnar man nästan rätt enligt formlen att fettet ska överstiga protein och kolisar…

Det hamnar nog där omkring. 85-90
det beror som sagt på hur hungrig jag är.
Jag uppskattar omtanken och tipsen
Nu har jag iaf ätit jätte god kycklingfile med sallad och en fet cf basilika sås. mumma

#240 - det där med fett lika med eller mer än prot och kollisar…..är bara ett riktmärke för att folk skall förstå proportionerna någorlunda och absolut inget man behöver följa (ingen exakt vetenskap).

Precis så ser jag det med. Jag tycker det verkar som att nästan alla på forumet har sin egen variant. en del äter mer kh, andra mer fett, andra mer prot.
Tror att det viktiga är att se till att man får i sig det man behöver och mår bra av.