Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3371 ggr
FlickanM
0

Sluta slänga - våga säg till

Hej!

Har tänkt på en sak, jag äter ute ibland och det funkar ibland bra ibland inte men jag brukar oftast ta nåt som finns men ber att få det utan potatis/ris/bröd etc.

Man ser och läser ofta att man beställer och sen slänger potatis/ris/bröd och ibland måste man ju det (för att maten är färdig upplagd).

MEN jag tycker vi har en skyldighet att be om få utan det vi inte vill ha (även om det är obekvämt),  dels för att VI inte slänger bort mat i onödan då OCH för när jag ber om det så frågar de ibland av nyfikenhet varför och jag berättar om LCHF varpå man kanske öppnar ögonen för fler! Speciellt mäniskor på restaurang!

Bara en synpunkt att tänka på (säger hon som slängt mat hela dagen pga en skafferi och kylskåpsrensning)!Skäms

evasch
0

Helt rätt, jag var lite feg i början och vågade inte säga till, speciellt på mc donalds. Men det är aldrig någon som undrar,jo! en gång på mc D, men det verkade som att han trodde att jag var glutenallergiker och skulle erbjuda annat bröd.

Melindrea
0

Jo, håller med om att det är bättre att helt enkelt beställa vad du vill ha. Den enda gången jag har slängt något var när "hamburgare utan bröd" tydligen hade pommes frites med, utan att jag insåg detta. *mutter*

UBCL
0

Kunden/gästen har alltid rätt Skrattande

Om krögare/serveringspersonal m.fl. inte inser det får man väl bli kund/gäst någon annanstans Skrikandes

Jennix
0

Absolut, jag säger alltid till vad jag INTE vill ha när jag är ute och äter. Det är så otroligt onödigt att just slänga pasta, ris, pommes frites eller nåt.

Jag ber oftast om extra sallad till istället, det brukar vara OK på dom flesta ställen.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Puhlo
0

På snabbmatställen som donken och liknande har jag inga som helst svårigheter att slänga brödet. Faktiskt. Men när jag går på lite finare ställen, så säger jag till. Det tillagas ändå a la minute, och då är det inte så svårt för kocken att plocka bort från tallriken.

helium
0

mycket bra inlägg!

Melindrea
0

#5 Om du specialbeställer på donken och liknande så får du hamburgaren nygjord, vilket jag föredrar framför att få en som legat, och sedan slänga brödet =)

Took
0

Jag var på ett café i somras och frågade faktiskt om jag kunde få fyllningen i en viss ciabatta fast utan brödet, upplagt på en tallrik. "Men det blir ju jättelite!" protesterade tjejen bakom disken. "Jo, men jag är inte särskilt hungrig", sade jag. "Och jag äter inte bröd." "Nä, det går nog inte", sade tjejen. "Ja, men det är ju bara att ta precis samma mängd saker som skulle varit i brödet, fast på en tallrik istället?" Nej, tjejen började se besvärad ut och vidhöll att det skulle bli jättekrångligt. "Jamen då tar jag väl en ciabatta med den fyllningen och slänger bort brödet när jag får den!" Ja, det tyckte hon var den enda lösningen. Snacka om oflexibilitet, speciellt som de alltid gör alla mackor på beställning på det fiket. Till caféets försvar får jag väl säga att det nog var en ny sommarvikarie som inte vågade ta några initiativ. Men jag blev väldigt irriterad på slöseriet, eftersom jag verkligen inte tycker om att slänga mat.

Å andra sidan var jag på ett annat café i Uppsala och frågade om jag kunde få tonfiskröran till bakpotatisen på en tallrik, utan någon potatis men med lite extra sallad istället, och det gick hur bra som helst. Hon lade till och med upp det fint och jag tror jag fick extra mycket tonfiskröra! Så det skadar aldrig att fråga…

Liguli
0

Var ute på krogen och svängde de lurviga igår. Vid 3-snåret var det dags för den sedvanliga nattamaten och jag bad då om att få lite bacon i kartong istället. Vilken uppståndelse det blev! Först de som jobbade, sen de jag var där med och sist gäster som jag inte hade en aning om vilka de var. MEN de yttrade snarare kommentarer som: Vilken kvinna, hon äter bacon!! Så någonstans gav det en positiv bild att man satt med flottiga baconskivor, istället för att peta i bland lite salladsblad!

Inkanyezi
0

Precis det gjorde jag igår, för första gången, på kebabstället i hörnan Kungsgatan-Vasagatan här i Stockholm. Tjejen frågade om jag ville ha pommes frites eller ris, och jag sa att jag inte äter det så jag tar helst utan. Inga problem; kocken lade upp snyggt och serverade med ett stort leende.

evasch
0

Det är faktiskt riktigt bra att "komma ut" så där på offentliga platser, det gör att man känner lite mer press att hålla sig på banan. När jag äter på food cuarten i centrum så äter jag alltid från Kings Steakhaouse, och jag behöver inte säga till om att jag vill ha sallad ist utan det har han full koll på, så där skulle det vara lite jobbigt att komma och säga att man vill ha pommes *S*

emiilia
0

Jag har jättevårt att be om "macka utan bröd" och linknande (löjligt jag vet) men just kebab tycker jag fukar väldigt bra att beställa utan pommes eller ris, tror det är vanligt har aldrig fått så mycket som ett höjt ögonbryn tillbaka.

Isa56
0

På "vår" pizzeria bad jag om kebab tallrik utan pommes, och fick nästan dubbelt så mycket kebab köttSkrattande. Det blev över till dagen efter. Jag fick också ett vänligt leende och välkommen tillbaka.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Maia
0

Jag tycker att detta är en intressant tråd. Precis som trådskaparen säger handlar det ju om att vi ska våga säga ifrån.

På McD är det helt OK att säga att man vill ha t.ex. en dubbel cheeseburgare utan bröd och ketchup. Jag har ätit tillsammans med dotterns glutenallergiska kompis och hon tar alltid hamburgare utan bröd, för deras glutenfria bröd är inget vidare. Man får bestick och ingen rynkar på näsan.

Jag tycker att det är svårare på fik, men börjar spotta upp mig. Går dock så pass sällan på fik att det inte är något större problem, just nu.

Men vi behöver börja tänka om.

För om ALLA vi 7000 LCHFare på KiF går in och ber att få en smörgås utan bröd så kommer det intressanta att hända att vi blir en grupp i samhället, precis som glutenintoleranta.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Empe
0

#13 Det där ska jag testa hos min, snudd på fd, pizzeria på hörnet. Har nämligen inte vågat mig dit sedan jag började med LCHF och ägaren står och glor surt efter mig…*S* (jag var väl en av hans bästa kunder)  Men jag har inte vågat att ställa krav på något matställe ännu om LCHFriktig måltid. Jag är ju så fet, vad skulle de säga/tycka om jag bad om mer fett och ingen potatis/ris?! Men nu ska jag banne mig börja!

Karin20
0

Jättebra inlägg tycker jag. Oftast försöker jag säga till  att jag inte vill ha potatis, pasta eller ris. På ett ställe frågade då han som lägger upp maten om jag åt GI och jag höll med, då slapp man ju lite frågor. På McDonalds är det bättre att be om utan bröd än att slnga brödet. Jag har ätit alla goda burgare med bacon, ost och dressingar.  Man får det i kartong med bestick om man ber om det. Men om man tar med brödet, så fastnar mycket ost i brödet.

//Karin

Adur
0

Igår åt jag kebab med bröd, men lämnade förstås brödet. Nu fick jag dåligt samvete av den här tråden.Glad

Grejen är att jag inte ville beställa kebabtallrik, för den var dyrare, och att beställa kebab med bröd utan bröd känns lite förvirrat…

greensis
0

Påstridig och utåtriktad som man ärSkämsFlört har jag inga som helst problem att be att "få utan" oavsett vad det gäller. Brukar sällan vara något problem. (Dock Vetekattens kondis i Stockholm: "Smörgås utan bröd är en sallad och det serverar vi inte på lördagar.")

Det knöliga uppstår när man inte bara vill ta bort utan önskar sig extra fett. "Har ni riktigt fett, inte margarin?" Vänligt men med fast blick. Ibland hittar de både smör och osötad grädde i köket om man frågar, är vänlig och står på sig.

Fabricati diem, pvnc!

Margareta
0

Jag håller helt med trådskaparen och har gjort så ett tag själv. Det som är fiffigt är att man ofta får extra av det man kan äta till samma pris - inte heller fel!

Numer pensionär i Nynäshamn

Effie
0

Ni får mig att tänka på vad min son en gång för länge sedan beställde i korvkiosken: En halv special, utan korv, och inget bröd! Han fick sitt potatismos…Glad

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Caena
0

har på flera ställen bett om att få utan pommes eller utan bröd.. 
både gällande kebaber och andra tallrikar.. 

däremot så brukar vissa knussla när man ber om extra av nått som ska finnas med.. TROTS att man bett dem att ta bort en kostnad i måltiden.. för då vill de att man ska betala extra för det man vill ha mer av!!

pizza utan bröd e dock lite omöjlighet.. =/ blir svårt i ugnen.. hehe..

stod tom på en stor "festival" i lunchrummet och bad om baconpastan - utan pasta.. =) fick ganska mycket baconsås.. =)
tycker nästan alltid att har de en bra attityd så får man ofta MER av det man efterfrågat..  vilket e niiiice!

Trillian
0

Vi kanske skulle göra lite reklam för de restauranger som gör våra tallrikar LCHF anpassade.

Själv var jag till Lillplogen i Hemmesta (Värmdö) häromveckan och det var inget problem att få maten serverad utan pommes. Frågade om jag kunde få lite mer sallad och baconinlindad sparris istället. Jag sa till servitrisen i samma andetag att jag betalar gärna extra för det. De tog inte extra betalt och min mat såg godare ut än sambons, som är kolhydratätare.

Kändes jätteskönt att våga stå för sin kosthållning. Hon frågade tom "ska det vara utan bearnaise" då svarade jag "Nej för bövelen".

MillisB
0

Har också börjat be om att få min mat utan extra kolhydrater, och det fungerar fint. Ibland dock med ett tillägg från personalen att "det kostar det samma även om du inte ska ha x eller y". Men det brukar gå till slut!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Johannika
0

På ett fik i Borgholm förra sommaren bad jag att få en räkmacka utan macka varvid servitrisen såg ut som fallen från skyarna och kommenterade: Nå´t sån´t har jag aldrig hört talas om! Nej, men det är ju bara att lägga upp pålägget på en tallrik utan bröd sa jag. Hon såg hemskt besvärad ut och började muttra om konstiga ovanor. Då sa jag, OK då om det ska vara så besvärligt så tar jag väl bort brödet själv. Då veknade hon och jag fick min tallrik med massor med räkor och majo! Jättegott!

Ett annat och bättre exempel är ett litet fik alldeles invid Trosa-ån som vi brukar frekventera. Första gången jag bad om en brie- och salamimacka utan macka gick det alldeles utmärkt och utan kommentarer eller underliga blickar. Tre-fyra veckor senare kom vi tillbaka och servitrisen tittade på mig och sa, utan bröd, eller hur? Guldställe med en fantastiskt proffsig personal!

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Hausswolff
0

Om någon frågar varför jag ska ha "special" säger jag bara att jag inte tål kolhydrater något vidare. Vilket ju är sant….

Siggebus
0

Det har jag också börjat med men jag säger det med ett lite "finare" ord Tungan ute. Jag säger att jag är "kolhydratsintolerant"! Skrattande

Det brukar funka för det påminner ju lite om gluten- eller laktosintolerant och det vet ju de flesta vad det är.

birja
0

MAX hamburgerbarer har en Delifresh Low-carb burgare. Min make och jag åt varsin sådan i förra veckan. Den var helt acceptabel. Burgaren var insvept i massor av sallad i stället för bröd. Kolla på MAX hemsida!  Vi är LCHF-are sedan början av december.

Solpuss
0

Tittar in och tackar för en bra tråd. :o)

Använde mig av detta när jag var på Espresso House i går.

"Kan du fixa en kycklingmacka utan macka till mig, tack!" ;o)

Och det gick hur bra som helst! Tjejen plockade ihop allt möjligt smaskigt och tillåtet på en tallrik till mig. *mums*

mejram
0

Usch, jag är för svensk och vill inte ställa till besvär. Skäms Måste skärpa till mig med detta. Springer hellre in på Konsum och köper en ostbit än krånglar med restaurangpersonal, det blir ju inte så kul. Nu äter jag ute väldigt sällan, men de gångerna försöker jag välja det som är mest LCHF utan att behöva slänga något, oftast sallader/soppa.

Tack för inspiration, ska försöka lära mig att beställa bara sovel.

spindelfot
0

Min erfarenhet av att säga till är att det antingen inte går alls, eller så blir man överraskad och jätteglad!

Någon gång åt jag på ett stekhus, idealplatsen för middag om man äter lchf - då man bestämmer biffar per gram, osv. Jag bad om en särskild rätt - men utan potatis som tillbehör. Servitrisen blev fruktansvärt förvirrad, det gick inte alls, det bara går inte, näe, det är inte möjligt! Jag försökte förklara.. 'en sådan här.. men UTAN potatisen..' Nej, det gick inte in, alldeles för jobbigt.

Sådant förstår jag inte alls, jag skulle gärna kolla in i köket och se hur de tar emot beställningar egentligen, att välja bort något är ju mindre arbete, då slipper de lägga potatis på tallriken. Jag har själv tagit emot beställningar som kock på restauranger..

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

[Pennylane1]
0

var på restaurang härom sistens och beställde lite sallad istället för potatisen, vi måste tyvärr ta extra betalt sa dom för sallad är dyrare än potatis, nåja, det är ok sa jag… 45 spänn extra för lite salladsblad , nån coctailtomat och lite gurka… ja de var nog någon flisa rödlök också…

rebens
0

Här i Stockholm är vi nog så pass många som är LCHF:are att restaurangfolket har vant sig. Har inte stött på några problem när man beställer utan potatis/ris/pasta utan man får lite extra istället. Så det är bara att stå på sig, kunden har ju alltid rätt, och är den som betalar. Här finns ju nästan någon form av matställe/fik i nästan varje gathörn, så skulle någon anställd ifrågasätta eller påstå att det inte går att ordna, så är det bara att gå till nästa.

markazits
0

Har aldrig stött på problem med att be om att få ta bort något: Fått hamburgare i kartong, mackor utan bröd på fat etc etc. Inga problem och inte ens ett lyft ögonbryn.

Men - be att få byta ut något! Nu har jag börjat säga att jag vill inte ha potatis/pommes/ris/bröd - men gärna lite mer "mat" istället! Kan säga att det är ytterst få gånger som jag fått mer att äta. Kan inte hjälpa att jag blir lite halvirriterad över att jag ska betala fullt pris, men få mindre på tallriken. Själva matkostnaden för restaturangen är mycket låg - det är personal, lokaler etc som kostar, så att då vara lite generös eller ta en symbolisk extra 5-krona i betalning (vilket troligen är den faktiska kostnaden) tycker jag borde vara en självklarhet.

Japp - det blir ett blogg-inlägg av det här! :)

Sugiyama
0

Åh jag kommer ihåg när jag körde fas 1 i GI-metoden och bodde på Hotel Knaust i Sundsvall. Ville ha en köttbit utan potatis men gärna sallad till. Ja men se då fick jag beställa en extra sallad som sidorätt och fick in en urtrist tomatsallad som kosta skjortan. Tummen ner för Knaust alltså.

Däremot åt jag vid samma period på Enskede Värsdshus och fick där en god blandsallad utan problem.

Nu för tiden tycker jag att många ställen har åtminstånde GI-allternativ på menyn så steget är inte långt till LCHF också.

[Sias]
0

Äter inte ute så ofta, senast var det på Ikea. Beställde kotlettrad med enbart bea-sås. Fick då frågan; -Vill du ha extra mycket sås? En köttbit till? Hon kanske kände till LCHF..

emiilia
0

Håller på att bättra mig, har nu två dagar beställt min mat utan potatis. Första dagen lax och andra dagen entrecôte och inte så mycket som ett höjt ögonbryn nån av gångerna! (fick även lite symbolisk pynt-sallad på tallriken som de andra inte fick, trots att det fanns salladsbuffé. Schysst eftersom maten såg mycket roligare ut då)

Tintaglia
0

# 35

Då kanske de har bättrat sig på IKEA - jag var där i Västerås för något år sedan och skulle äta. Där serverades också kotlettrad med pommes, sallad och gräddsås. Jag bad att få min mat utan pommes men med extra kött, men det skulle inte gå. Till sist sa de att jag kunde få köpa till en extra köttskiva för 15 :- men då fick det vara.

mikaelka
0

Håller med flera här, säger hellre till och förhoppningsvis får extra kött än att slänga något i onödan! Tycker det är en bra övning för såna som mig som kan vara lite mjäkiga och har svårt att ställa lite krav!

Minorca
0

Hej

Jag har en par gånger på olika matställen beställt till efterrätt, marängswiss utan maräng, glass och banan, alltså grädde med lite chokladsås. Det har varit positivt jag har fått en rejäl gräddklick  (minst lika mycket, som grädde och glass tillsammans på normal marängswiss) till halva priset av vad stället tar för en marängswiss.

FlickanM
0

#13 Ja du den där tanken med "vad ska de tro när jag äter fett när jag redan är så fet" är så vanlig! Tjockissyndromet kallar jag och mina vänner det. När vi skulle handla LCHF första gången höll jag på att vända i kassan, inte ville jag slänga upp bacon, ägg, vispgrädde och ost i alla sorter på bandet!

#39 Sån efterrätt vill jag våga beställa men jag skippar det hellre än att vara "så krånglig". Ganska bra att slippa men ändå!

Nåja det verkar som många vågar vägra! :) Och det där med att säga att man är Kolhydratsintolerant är super!! Jag har användt det och folk köper det!!

Aniara4
0

Till efterrätt brukar jag fråga om de har hallon och vispgrädde, oavsett vad som står på menyn. Har de inte det så blir det ingen efterrätt. Mindre försäljning för dem, och om tillräckligt många frågar samma sak så kanske de börjar ha det!

FlickanM
0

#41 den var ju trevlig! Det kan man ju fråga efter, lite bär och vispad grädde! Kanske blir det ikväll efter Tacosen också! Bra tips, tack!

Agyr07
0

Jag var på en grekisk restaurang här om dagen och beställde Gyros med beasås, inget annat. Ägaren frågade lite försynt om jag nöjde mig med att betala 50 kronor för maten istället för de 70 som den skulle kostat med alla tillbehör.

Fick en stor tallrik full med kött och en hyfsad beasås.

Jag har alltid haft svårt för att äta råa grönsaker som sallad, tomater och sånt så jag har under alla år beställt mat utan grönsaker. Det har inte varit några problem. När nu kolisarna ska bort också så blir det lite blickar men det är jag van vid och bryr mig inte.

Empe
0

#40 Ja det där med att gå och handla var fruktansvärt pinsamt i början. Numera bryr jag mig inte utan vill tro att folk noterar att jag inte har en massa halvfabrikat (tjockismat) och godis i min vagn.

hoppet
0

Jag var i Kalmar i helgen och det blev besök på fyra olika restauranger. När jag sa att jag inte åt potatis frågade all serveringspersonal om jag ville ha grönsaker istället. Det var inte sallad, gurka och tomater utan wokade grönsaker. Fick extra sås utan problem på två av ställena. Många pluspoäng till dem.

solskensmaja
0

I sommras var vi några goda vänner som gick till resturang pråmen i Karlstad, Jag beställde en rejäl köttbit och bad att möjligen få lite mer sallad ist för strips. Men se det gick inte, halva tallriken var visst tvungen att vara fylld med strips. Konstig reaktion av personalen, det är väl inte svårt att låta bli att skyffla på dem från fritösen. Vi skojade om att om det var micrade färdigrätter som serverades, där kocken bara drog av plastfolien. tummen ner.

Rynkar på näsan

greensis
0

#46 Tur att du verkar vara snällt lagd. Jag hade nog frågat om de i så fall vänligen kunde klyva tallriken åt mig, så kunde de behålla halvan med pommes frites.Glad

Fabricati diem, pvnc!

Facklan
0

Detta med att beställa utan ris, potatis , pommes är lätt dom höjer på ögonbrynet men det går bra .. men det svåra är när det är massa bröd o när dom promp ska ha extra sallad till *blä…

att få extra sås eller mer fett detta är svårare .. jag har se'n tidigare bett om att få såsen brevid, detta är super för man får oftast mer sås o kan då äta sås friskt !!

emiilia
0

#44 Jag har faktiskt börjat skämmas lite när jag handlar åt min icke LCHF-frälsta pojkvän. Står och glor ner i backen medan jag lassar upp bröd och snubbiga halvfabrikat på bandet Skäms

mikaelka
0

Idag var jag och skulle äta lunch med mina klasskamrater. Det enda jag skulle kunna äta var grekiska färsbiffar med potatismos och tzatziki. Minus potatismoset och tzatsikin då (min mage klarar inte vitlök). Jag beställde och hon stirrade vantroget på mig. Jaha, sade hon, slängde upp en biff på tallriken och började hjälpa nästa. När jag kom fram till kassan så tittade kvinnan som stod där på min tallrik och sade, jaha, vill du ha pannkakor till efterrätt då istället? När jag tackade nej så erbjöd hon mig istället en halv biff till + sky. :) 

Så visst brukar de inse att man ska få det man betalar för men det är pinsamt att stå där och deala med dem ibland…

Facklan
0

Jag var på vårt pizza hak .. jag har pratat med dom om min mat o dom är väldigt lyhörda o en av dom få pizzerier som har fullkorns pizzabotten. Förra gånen jag var där fick jag en pizza på tallrik helt utan  brödet(dom hade kört det i micron ), det var jätte bra gott o jag vart nöjd menObestämd det är inte lika gott som när den är gjord i ugnen så jag beställer den pizzan jag vill ha som en calzone o det är då lätt att bara äta innan mätet .. det känns lite slöseri men jag har gjort det innan o det går mycket bra … men jag hade hoppats på att kunna hitta ett sätt att kunna köra ingredienserna i ugnen utan deg .. ´ska klura det borde gå men tallrikar som fixar ugn .. men jag vet inte om jag vågar säga nått till pizzerian ..

slänger mindre o mindre .. tänker på det o skäms inte att säga att jag inte behöver få nått jag inte kommer äta upp.

Solpuss
0

Jag har just ätit en härlig middag!

Ingen ville eller orkade laga mat, så Mannen körde till pizzerian och hämtade.

Jag beställde och fick! bara kebabkött och pepperoni i en låda.

Mängden kött var förbluffande, och räcker till en hel måltid till.

Över köttet hyvlade jag över smör och ett par skivor ost, mikrade och åt med en klick cf. *yummy*

Ville inte äta något grönt alls, eftersom det väntar en chokladganache i kylen. :o)

Johannika
0

Chokladganache??? Vad är det?

"It´s not today que le ciel me tombera sur la tete"

Solpuss
0

Såhär ungefär:

Värm vispgrädde (jag tog ung en halv deciliter) i en kastrull på spisen, bryt i 85%ig chokalad (50 g ca), smaksätt med vaniljskrap, whisky, eller vad du vill, rör tills chokladen smält och du har en förförisk, härlig choklad. Häll upp i små glas, kyl, servera med liten sked.

Njuuuut :o)

[Pennylane1]
0

som tryffel då! mmmm

blackeyes
0

Så tänker jag också nu för tiden! Hoppas folk verkligen SER att här handlas inga halvfabrikat, onödiga E-nummer osv…*S*

Bloggade om mina tankar om det igår.

babybel
0

Jag blev positivt överraskad i fredags när jag var ute med mina fd jobbkompisar - vi besökte en pub i kedjan Slug & Lettuce här i London.

När jag studerade menyn hittade jag en "Better-For-You-Burger" - som visade sig vara inte alls en fettsnål rätt utan en rejäl ekologisk burgare med sallad, utan bröd och utan pommes frites! Jag bad om en extra ostskiva på burgaren och fick en mumsig tallrik med sallad på ruccola, körsbärstomater, rödlök mm. Fick be om lite olivolja också, det var ingen dressing alls på salladen först. De var hjälpsamma och blinkade inte ens när jag frågade.

Kul att se att det faktiskt finns alternativ på menyn ibland!

Lite torrt vitt vin slank det visserligen ner också, men det var ju sista gången jag såg min gamla personal innan jag flyttar till Englands västkust på fredag, så jag tyckte det kunde vara värt det… Skäms

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

aussiemia
0

Inne på South Australias största köpcenter, Marion Shopping finns det naturligvis ett food court med det mesta i snabbmat ifrån alla delar av världen.

Sist jag var där beställde jag en bakad potaits med stekt bacon/lök, riven ost och sour crem utan potatis. Hon vräkte på så mycket så jag nästan skämdes…Jag tror att jag betalade lika mycket som med potatisen, men jag fick dubbelt så mycket!

aswedishsmorgasbord.com

Aniara4
0

Kan meddela att på restaurang Carl Johan i Norrköping (har varit ute och rört på mig lite i påsk) var de trevliga och tillmötesgående och fixade kött med sås och grönsaker utan knot. De kom till och med ut en extra gång för att dubbelkolla så att det blev rätt. Gott var det också.

Facklan
0

Jag var på Ebbas skafferi i Lund där jag har fått att få köpa lite brie, Dom var jätte gulliga o fixade mig en tallrick med 3 stora brie skivor grönasker o solros skott (tror jag det heter ) fick en klick pesto till det var super bra…eftersom man då åt vad man ville.

Det är många som vill hjälpa bara dom har tid.