Vassleprotein
Är det ok att dricka vassleprotein tex som mellanmål eller efter träning. Minns att jag någon gång läst att det ska ha dålig inverkan på insulinet eller något… minns inte riktigt. Kanske någon som vet?

Det har lite kraftigare effekt på insulinet än de flesta andra proteiner, vilket mest beror på dess snabba upptag i tarmen. Å andra sidan misstänker jag att insulinpåslaget är något kortvarigare.
Nu tror ju inte jag att vassle är världens bästa protein och tror man får fördelar av att äta bättre…någon riktig mat med en mix av protein (billigare dessutom) - ägg, ost, en bra korv etc.
Men vassleprotein är väl ändå att föredra framför sojaprotein, tycker jag mig minnas från vara tidigare diskussioner, Pasi?!

#2 Ja, det tror jag absolut.

#3 Varför?

#4 Soja innehåller inte lika mycket fullvärdigt protein som animaliskt, därför kan kroppen inte använda lika stor andel (för få essentiella aminosyror).
Jag kan även tänka mig att det innehåller en hel del proteiner som kroppen inte kan ta upp….men det är mest en spekulation från min sida.
Skulle jag äta sojaprotein så skulle jag även vilja ha en garanti för att proteinet inte innehåller lektiner, som annars kan ta med sig onedbrutet protein* genom tarmbarriären med konstiga symptom som följd.
*Normalt har endast fria aminosyror, inte protein, tillträde genom tarmbarriären. Lektiner binder sig med vissa protein och tar dem med sig genom denna…..tarmläckage brukar det kallas.

ok… kanske bra att jag bytte från soja till vassle…. fast d allra bästa e nog att jag börjat äta kött igen :D
Hej,
Egentligen är det vissa aminosyror som har större inverkan på bukspottkörteln.
Har läst att utifrån träningen är det bäst att ta en blandning av kasein/vassle. Jag har använt en Complete från Fairing och en köpt på MMS, Body Science.