Nu när det går åt sommar
Visst är det underbart nu när man ställt om klockan.
Visst blir det bättre när man börjar närma sig sommaren.
Jag tycker det blir mycket lättare att ta tag i saker man behöver göra nu när det blir varmare ute.
Tycker ochså att det blir lättare att äta lchf för att man får grilla så mycket på sommaren, och det smakar mycket bättre, och det är väll ända gången som man använder så mycket gönsaker.
Så har ni några goda maträtter så är det bara att dela med sig till sommaren.

Ingen som har något att komma med??

Njae, flera dm snö ger inte direkt några vårkänslor…

Jo för tusan, jag planerar redan grillsäsongen, folieknyten fyllda med marineradlax o passande tillbehör, grillspett, fläskfile med tzatziki, goda goda tjocka revbensspjäll ….herregud jag dör. Vi brukar börja ganska tidigt, april va de i fjol så vi fick skotta fram grillen hos svärfar (bor i östersund rätt mycke snö)

Samma här drivorna har säckat ihop lite MEN dom är svårsmälta o att ställa om klockan har aldrig varit min melodi, usch va neg jag är.
MEN den som väntar på nått gott 
Men jag grillar året runt! Skönt att värma händerna vid grillen. Köp en tallriksvärmare så håller köttet/fisken värmen medan man tar in det. Grillen har jag lätt tillgänglig och ställer på snön.

#5 önskar de gick vi bor i lägenhet 
Vi har redan tjuvstartat, 2 gånger! Underbart gott med fläskkarré ena gången och helgrillad fläskfilé andra gången. Ett gott kryddsmör på och ett gäng babyspenat, mums.
Idag ska vi gilla igen, fläskkarré. 

Här grillas det i öppna spisen hela vintern, elda 1 timme innan ta ett galler från en ugn o lägg över 2 tegelstenar. Låt gärna maken grilla som han brukar för det blir varmt 
#3 och #7 Vad frestande gott det låter! Här har vi pratat om det men tvekat och inte "fått tummen ur" men nu när jag läste detta frågade jag om vi skulle ta och inviga nya sommartiden med att grilla, vi ska ändå till ICA idag så kan vi passa på att köpa en köttbit och lägga i marinad tills ikväll 
Tja, jag kände mig bara deprimerad när jag tittade ut i morse. Det har snöat här på östkusten i flera dagar nu, även om det är rätt blött eftersom det inte är särskilt kallt. Jag åker till Malta i veckan så då ska jag väl slippa skiten. Fast det är aldrig något som är säkert. För några år sedan reste jag och maken till Cypern. Jaha. Det blev snö för första gången på över hundra år. Surt, va?

#10 hmm maximal otur va!!! hoppas på bättre tur denna gång

#10 - Hoppas att Malta "sköter sig" bättre vädermässigt!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
#10 Det var verkligen otur… Hoppas du får en underbar resa denna gång.
Nyss hemkommen från ICA. Vi köpte köttbitar och har lagt dem i hemlagad vitlöksmarinad. I butiken stod vi och tittade på de färdiga påsarna med marinad men vad jag kunde se innehöll de alla socker…
Så ikväll blir det grillat kött och jag tänkte äta kålsallad till. Igår provade jag lägga en halv-en tesked med bostongurka i min cole-slaw som jag åt till hemlagad kebab. Det var jättegott! Speciell smak…

Portugisisk gurksoppa i stora typ vinglas som förrätt till vimmel innan grillning…
Fabricati diem, pvnc!

Här har jag varit ute och rensat rabatten så mina krokusar och påskliljor kom fram. Ska grilla ikväll men vet ej vad det blir. Det var +10 grader idag. Gick en stund i kortärmad med i solen. Gott då är det på väg åt rätt håll nu.

Här är det ännu vita landskap och vi har promenerat på isen under veckoslutet. men jo, det blir väl varmare tider bara det hinner. Visst är det skönt med ljusare och längre dagar!
Till köttbiten/fisken äter jag ofta en röra av räkor, dill, CF och majonnäs, peppar. Supergott. Gärna broccoli- eller blomkålsmos också.
Något underbart gott till grillat men kanske något för myclet kolisar. Nåväl, för den som inte är så känslig kommer följande tips.
Skiva en zucchini,
hacka en vitlöksklyfta,
tärna en halv paprika och två tomater.
Stek allt mjukt.
Häll på ett glas vitt vin,
salt och nymald svartpeppar efter eget tycke.
Låt koka minst 30 minuter.
Ahh, det är så gott både till kyckling, fläsk och nöt. Kan verkligen rekommenderas. Det är min variant på fransk rattatoile/ungers létsho. (stavfel förmodligen)
Jag brukar hälla i lite oliv olja i en skål. Sen lägger jag i massor med färska örter t ex rosmarin, timjan, salvia, oregano (ta de du gillar) och svartpeppar. Skär kyckling file i bitar o blanda ner i oljan så kryddorna fastnar på köttet. Vira sen in kycklingbitarna i bacon och sätt på grillspett. Sätter man in två pinnar i varje grillspett så blir det lättare att vända dem. Grilla tills köttet är riktigt genomstekt. Jag brukar göra en sås på matyoghurt med lite pressed lime i. Innan hade jag alltid potatishalvor i ugn till. Nu får det väl bli en god sallad. Det här är sommarmat för mej.

Mmmmm härligt! Eldade upp en massa enris i helgen och avslutatde med…GRILL! marinerad fläskfile på grillspett med kall sås (dijonsenap, turkisk youghurt och creme fraiche)
Stog i snön med värmen från glöden mot ansiktet och bara njöt!

#15 vad avis jag blir, gå ute i kortärmat, här e de snö snö o snö vart man än tittar o kallblåst, bor i östersund o här blåser de alltid kallt från fjällen

Det här är ett bra recept för varma, lata sommardagar:
Skinkmousse
1 burk skinka (450 g, finns glutamatfri på Lidl)
3 gelatinblad
3 dl tjock grädde
2 tsk ljus fransk senap
2 msk ketchup (tomatpuré?)
2 msk torr sherry
nymald vitpeppar
½ dl klippt dill
Lägg gelatinbladen i blöt i ca 20 minuter. Krama ur dem och smält dem i 2 msk hett vatten.
Skrapa bort gelen från skinkan och hacka den i små bitar.
Vispa grädden till lätt skum (gräddfilskonsistens)
Rör ned senap, ketchup (tomatpuré), sherry och dill i grädden. Rör ned skinkan och smaka av med peppar. Blanda ned det avsvalnade gelatinet.
Häll smeten i en vattensköljd form och låt stå i kylskåp några timmar (eller över natten). Servera med isbergssallad, citronklyftor och smågurkor.
Smaklig spis!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk