Blomkålsmos
Eftersom jag är ensam om att äta lchf här hemma och dessutom skulle bli ensam om att äta blomkålsmos undrar jag om det går att frysa efter tillagning??? Ett helt huvud blir rätt mycket mos för en mun. Eller måste jag äta moset i flera dar om det nu inte går att frysa men förvara i kylen? Kokar det med grädde.

Jag har inte testat att frysa det själv men jag kan inte tänkta mig att det inte skulle gå. Skulle jag få mos över hade jag nog frusit in det i alla fall.
Men med tre vuxna som äter blir det sällan så myket över…
"You just have to belive…"
Tack för ditt svar flikkan! Nu blev det inte så mycket som jag trodde att det skulle bli, det blev en portion till middag och en till morgondagens matlåda. Jag testade receptet från airams och dr dahlqvists kokbok, supergott!!! Nu fick man chansa lite för det stod att man skulle lägga i smör men just det fanns inte med i ingredienslistan,,,, Nåväl, supergott med philadelfiaost i alla fall. Känner nästan för att göra en ny laddning ganska snart i veckan…

Vägrar familjen att pröva? Annars har jag lyckats övertyga de mest skeptiska med att blomkålsmos är jättegott :)
Ja, jag ska inte berätta vad de tycker att det luktar… Lillkillen äter inte ens potatismos, han gillar inte konsistensen.
fyrdubbelt, datorn låste sig, ber om ursäkt, helt utanför min inblandning
datakrångel
du kan ju också bara göra en mindre sats, blomkålen håller sig, jag brukar göra lite mos, och sen ha lite i coleslaw och så gör jag lite blomkålsjansson ibland… ett par veckor brukar gå bra, man kanske får skära bort lite som blivit missfägat, men innanför är det som nytt.
tror det är siten, det är jättesegt, har inte kommit in alls på ett bra tag! Ja förrän nu alltså. Det står och laggar jättelänge, trycker man på skicka flera gångerför man tror att det inte funkar så kommer det flera gånger.. kanske annars med?

När jag gör blomkålsmos använder jag frusen broccoli. Kokar den nästan mjuk, mixar den tillsammans med smör, en äggula, varm grädde och litet kryddor med staven. Sist blandar jag i knaperstekta små baconbitar.
Älskas av hela familjen. Även de två kräsna barnen som annars inte är överförtjusta i den numera rätt "konstiga" mat mamma lagar.
Pröva - kanske du får med dig familjen?
hm… blir det verkligen blomkålsmos av broccoli? 
#10 Kokar du "blomkålen" i vatten som du sen häller av innan mixning??

Här äter barn och kompisar blomkålsmos…min son föredrar det framför potatismos och häromsistens rensade hans kompis kastrullen.
Prova att blanda broccoli eller blomkålsmos med potatis i början.
Barn gör som man gör inte som man säger… Om någon antyder att något inte luktar gott så förknippas naturligtvis "lukten" med "luktar illa!"
Mina barn är tonåringar nu men har alltid ätit allt… fisk, grönsaker, svamp, inälvsmat, linser, bönor…. så länge jag stod för maten !! Sedan har de själva valt att koka nudlar eller beställa pizza medans jag har jobbat sent och tyckt det ganska skönt att de fixade maten själva utan att tänka på konsekvenserna.
Dessutom tror jag mig veta att hungriga barn äter, kolhydratmellisar förstör nog mycket aptit.
Ha en bra kolhydratsnål vecka allihop!

Haha…!!! Ja så det kan bli… En liten Freudiansk felskrivning… Gör blomkålsmos genom att koka broccoli…
Fast faktum är att jag (min man gjorde det)… Jag skulle bli sen hem och talade om att jag skulle tycka om ungsbakad falukorv med blomkålsmos (recept som ovan)… Han hörde fel och använde broccoli. Trot om ni vill - men det var riktigt, riktigt gott!

Haha…!!! Ja så det kan bli… En liten Freudiansk felskrivning… Gör blomkålsmos genom att koka broccoli…
Fast faktum är att jag (min man gjorde det)… Jag skulle bli sen hem och talade om att jag skulle tycka om ungsbakad falukorv med blomkålsmos (recept som ovan)… Han hörde fel och använde broccoli. Trot om ni vill - men det var riktigt, riktigt gott!
# 15 Ska allt testa det nån gång! Det jag gjorde härom dan blev så gott att jag nästan längar efter att göra det igen. Snacka om att jag måste vara svältfödd på tillbehör, senaste tiden har det mest blivit sallader på jobbet, nu är det matlåda som gäller, har tröttnat på sallad. I dag hade jag med mig ratatouille och 93% korv fr Lidl. Mums det med! I morgon blir det samma ratatoi… med färsbiff.
Jag gjorde blomkålsmos men det fick en besk bismak. Vad kan det bero på, tro? Jag använde både kålhuvudet och ytterbladen. Jag kokade dom i grädde och smör och mixade alltihop med salt och peppar.
har inte gjort med ytterbladen, kan vara det… beskt har det iaf inte blivit för mig

#17 Jag har också lyckats få en besk bismak på blomkålsmoset någon gång. Har aldrig använt ytterbladen så hos mig kan det inte bero på det. Brukar göra på samma sätt varje gång med så ja ghar ingen aning om vart bismaken kommer ifrån… Lite mysko är det allt!
Längtar tills i höst när jag kan göra mos på egna färsta blomkålshuvuden och se om det blir någon skillnad mot dem jag köper. Nu har fröna växt kansk 1½ cm så det dröjer ju ett litet tag till. 
"You just have to belive…"

Tror att du förlorar både smak och konsistens på att djupfrysa.
Jag gör också mitt blomkålsmos på fryst blomkål. 200 g blomkål, kokt i 3-4 minuter, landar i stavmixerbägaren med 1 msk grädde, 10 gram finriven parmesan, nymald svartpeppar och tryffelolja (mängden beror på sorten). Det är så gott så det är löjligt!
Om jag känner att jag behöver mer fett i måltiden så funkar det att dra i en matsked smör också.
jag har fram tills nu ratat kokt blomkål totalt! Rå har jag tyckt om till dip tex, men absolut inte kokt. Men mos med philost, jeazuz vad gott! Ska testa med parmesan nån gång, låter äveen det himmelskt ;D