Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 8700 ggr
shogun
1

Puck ost

Jag vet inte var jag ska tag på Puck ost. Jag har hittat spännande recept från KiF. I min näraffär finns det inte. Jag bor inte så långt ifrån varken Göteborg, Borås eller Kungsbacka. Kan jag få lite hjälp? Jag behöver nog vet var affärerna ligger och i vilka disk jag han hitta Puck ost.

Tack på förhand!

Kyliga vårdagar

Shogun

Greddelin
0

Jag köpte Puckost igår, i en sk "invandraraffär"! Fast jag har ingen aning om vad jag ska göra med den, haha!

shogun
0

i Göteborg?

Greddelin
0

Nej, i Västerås! Men du ska inte behöva ta dej hit, det finns säkert affärer med internationell mat närmare dej.

mariech
0

´nån som vet i Linköping? Har tidigare köpt på Willys i Ikanohuset, men finns inte kvar där längreRynkar på näsan

hoppet
0

Jag har köpt i en Nettobutik.

shogun
0

#1 Här kommer ett förslag till ett recept om fisk som jag hade tänkt lag (om jag kan få tag på oste).

htpp://www.kolhydrater.ifofus.se/Forum/Read.aspx?TheadId=d76db755-5440-4ac6

shogun
0

#5 var?

hoppet
0

Olofström, långt från dig kanske? Men det kanske finns fler Nettobutiker som för den.

Effie
0

Jag har köpt Puckost på Coop Eriksberg. Men sist jag var där hittade jag den inte. Ska kolla igen, så jag vet om det var tillfälligt.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Angelfish
0

Jag köper min Puckost i affären här i Hammarkullen. Dom brukar ha den i olika storlekar också fast senaste gången jag köpte hade dom bara dom små burkarna kvar.

Kanske alla i Göteborg hade åkt hit och köpt upp all Puckost. Skrattande

lillan66
0

coop forum brukar ha den i ostdisken

fianh
0

#7 Coop Backaplan har jag äntligen hittat den.

#9 Hittade den inte heller på Coop Eriksberg

Ron-Jag
0

Jag hittade en burk i förrgår och blev så lycklig. När jag kom hem med den så visste jag inte vad jag skulle göra med den. Nu står den i kylskåpet och väntar på min inspiration.

Medlem
0

Ni kan använda puck i att baka Oopsies bröd/rulltårta/pizza. Mycket gott.

I Gamlastan i Göteborg finns många arabiska mataffärer där hittar ni säkert den varan.

shogun
0

Tack allla! Resan gå till Göteborg, verkar det som. Jag var på Backaplan igår men då fanns den inte. Kanske är det fler som vill ha osten. Gamlastan - här kommer jag!

fianh
0

#15 dom har ju byggt om på Backaplan och det är lite svårt att förklara var den ligger, bättre tur i gamelstan kanske  =)

lillan66
0

Använd den i sås, omelett, röror, på finncrisp el flatbröd. Går att använda till allt. Hur bra som helst, bara fantasin som sätter gränser.

Guld i mun

Hausswolff
0

Vad är det för skillnad på Puck och annan cream cheese?

lillan66
0

Puck-ost har mer smak tycker jag. Annars vet jag inte om det är så stor skillnad.

Jag tycker den är god. Glad

elisabeth83
0

Någon som vet vilken vegetabilisk olja som puck består av? Hoppas inte en allt för dålig….

lillan66
0

På min burk står det inget om vegetabilisk olja, har jag missat nåt?

elisabeth83
0

På min 950g burk står det vegetabilisk olja och E339 Obestämd

lillan66
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På min ser det ut enligt bilden här:

Och E399 är Natriumfosfater och de används för att binda vatten i köttprodukter. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning. Framställs av Salt av fosforsyra (E338) Finns naturligt i kroppen. Används t ex i ost, glass, soppor ocj såser, frukostflingor och kött och fiskprodukter. Har inga kända hälsorisker. Enl. Boken Den hemlige kocken av Mats-Erik Nilsson.

Allså ingen vegetabilisk olja !!

greensis
0

Jag köpte min på Coop Forum Boländerna i Uppsala.

Jag är inte särskilt förtjust i Puckost som det är, i sig självt. MEN den är guld i gratänger, framför allt i lasagneliknande varianter.

Fabricati diem, pvnc!

elisabeth83
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad lustigt, såhär står det på min

lillan66
0

Vad märkligt tycker jag, min burk är en 500g:s burk men det ska väl ändå inte skilja på innehållet bara för att det är olika storlekar!!!!!

niloss
0

På min 950 grams burk står inget om vegetabilisk olja

fianh
0

inte på min 500 gr burk heller..

lillan66
0

Nu blir det ännu märkligare!!!!!!!!!!!!!!

lillan66
0

Varför bara i vissa????

niloss
0

mycket märkligt , ska man maila till arla o ställa frågan tro??

niloss
0

va in på arlas hemsida men där finns inte ens puckosten med, konstigt eller så e de jag som e usel på att letaSkäms

elisabeth83
0

Kanske borde försöka kontakta Arla…

Känns ju konstig om jag fått tag på nån kopia…. :)

niloss
0

ja dom har ju nån slags kundtjänst kanske får ringa dit så vi får svar på tal

Greddelin
0

Jag har en 240g burk och där står det vegetabilisk olja.

Vem mailar dem och frågar?

niloss
0

Jag har mailat iväg en förfrågan redan o hoppas att dom ska svara fort

lillan66
0

Kanonbra, nu blir man ju nyfiken!!!!

Den burken jag har hemma nu har jag köpt på Coop Forum men till veckan ska jag ändå köpa en ny så då ska jag masa mig till Österns Livs där jag brukar köpa den och se vad det står på deras burkar de har 3 el 4 storlekar hemma tror jag. Det ska bli spännande….Tungan ute

niloss
0

#37 östernslivs??är du från östersund? de e jag

lillan66
0

jupp det stämmer

niloss
0

aha va kul, de e ju föreläsning på folkets hus imorron, har beställt biljett kul ska de bli, ja de  e bra att dom har flera olika storlekar på österns sist köpte jag 900 grams burken den går åt fort

lillan66
0

ja det skulle vart kul att gå men jag kanns inte ha råd så jag funderar på att gå i maj i stället och försöka dra med min bror (han är VÄLDIGT överviktig och har högt Blodtryck och JÄTTE stressigt jobb) så det vore ett sätt att få ha honom ett tag till om han kunde köpa konceptet sen har han en son som har typ 1 diab och familjen är bara SÅ fettskrämd!!!

Jag har redan hört Annika men hon är så bra så det är bra att höra igen.

Ja det är bra på Österns, vi handlar en del där faktiskt fast mindre nu än före LCHF för vi älskar att äta mat från andra länder men endel är det ju rätt mkt kolisar i tyvärr.

Baklava och turkisk delight t ex Förvånad

niloss
0

mm de finns en hel del gosaker där, jag är ju en stor älskare av all thai mat o en hel del funkar ju i lchf skulle önska att man hittar nåt som ersätter frityrsmet, ääälskar friterat

lillan66
0

Jag frierar aldrig längre….det hjälpt mig att gå upp från 52 till 85 kg.

När vi köpte fritös så åt jag friterade strips flera ggr i veckan Förvånad

niloss
0

ok ja de e ju inte så bra men ibland längtar jag efetr friterad kyckling o räkor strips gillar jag iaf inte o de e ju tur

Fialotta333
0

Hittade äntligen Puckost på Coop i Boländerna i Uppsala. Slet upp burken när jag kom hem, men jisses vad besviken jag blev - det var inte alls så gott som jag hade tänkt mig. Nästan lite sur smak?

Fast jag kan tänka mig att den är helt OK i matlagning.Flört

Förresten - VEM hade köpt alla Fläsksvålar??? Det var soprent just i det facket - chips och annat trams fanns det långa rader av, men inte en fläsksvål så långt ögat nådde!Gråter

greensis
0

#45 Det är dåligt med fläsksvålar i Boländerna, men Coop Forum Gränby brukar ha Lykas.

Fabricati diem, pvnc!

Fialotta333
0

#46 Vi har alltid köpt svålarna i Boländerna, men nu stod där bara en tom kartong…man får väl masa sig upp till Gränby istället.Obestämd

lillan66
0

Nån fler LCHF:are har varit snacks-sugen Tungan ute

greensis
0

Coop Forum Boländerna har en LCHF-vänlig inköpare på mejerisidan - jag har fått henne att ta in 1kg eko-smör. De har rätt bra snurr på gammaldags mjöl, också, samt eko-vispgrädde i 1liter.

Gissar att det är fler LCHF:are som bunkrar där, vilket säkert som du säger #48 påverkar även chipshyllan.

Fabricati diem, pvnc!

lillan66
0

Vilket kanonställe att handla på. Synd att det är lite långt att åka dit och handla!!!

Ingrima
0

# 23 o 25

Det förefaller vara två olika produkter med samma namn: Gräddsmältost resp. Bredbar produkt baserad på mjölk och vegetabilisk olja. Lurigt!

niloss
0

Har nu fått svar av Arla ang vegetabilisk olja i puckost eller inte! Så här svarar dom

Hej!

Tack för ditt mejl.

Vi har ingen produktfakta på Puck smältost eftersom det är ett företag som
heter FLS Food som har tagit över distribution och försäljning av
produkten.

Vänliga hälsningar
Arla Forum 020-996699

Kristina Holländer
Lindhagensgatan 126, Stockholm
Kristina.Hollander@arlafoods.com, (+45) 89381000

Ska söka FLS Food o se om man kan få svar.

På  min senaste burk står oxå att den innehåller veg, olja

shogun
0

#52 Tack niloss! Väntar på spännande svar.

elisabeth83
0

#52 Kanske har innehållet ändrats sedan Arla lämnade över Puck till ett annat företag. Konstigt i alla fall tycker jag. Blir väl till att läsa på burken innan man köper nästa gång.

Bra att du kollade upp det i alla fall!

niloss
0

hej , har försökt söka FLS Foods men utan resultat, konstigt att inte Arla kunde vidarebefordra mej till nåt kundtjänst nummer eller så.

annasanna
0

Jag hatar att känna mig dum, men jag lär väl göra ett gott försök..igen nu då.

Vad hundan är puckost egentligen? Har aldrig hört talas om det..

Låter ju onekligen som en spännande produkt.

Ha det gott i vårsolen!Kyss

//Anna

niloss
0

en otroligt god gräddsmältost som säljs i glasburk, finns oftast i sk orientaliska matbutiker.