Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-jag-behöver-måltidstips
Läst 7255 ggr
[tililili]
0

är så trött på lchf-maten

orkar inte med det här längre, måste få mer variation, smör smarkar smör, olja går ju att krydda olika,

men jämför det med alla frukter och grönsaker som finns, lite mer variation  tack.

någon som har tips. Är inte så förtjust i kött och har tröttnat på ost, smör är väl gott lite grann, men det står mig snrt upp i halsen det med… föratt inte tala om ägg…

Monsun
0

Titta på recepten här och skaffa en kokbok (tex Airams kokbok som är skriven tillsammans med Annika D). Jag använder alla mina gamla recept (nästan) och gör bara om dem.

Glöm inte fisk, skaldjur, kyckling, gås, anka, kalv, lamm, lever. Finns massor att variera med! Lägg till lite grönsaker - sparris, bönor, spenat (t.ex. spenat med philadelphiaostt och riven parmesan ost i - mums) broccoli (t.ex. broccoli mosat med grädde och massor med svartpeppar), bara för att nämna några få.

Mal nötter och panera fisk som du friterar i lite olja - till det en god majonnäs med vitlök eller saffran i.

Jag tycker nog att det är lättare att variera maten nu än när man alltid åt potatis, ris, pasta till. Du kan ju äta som du brukade då - men låt bli riset, pastan, potatisen..

Malusen
0

Avokado, broccoli, harricot vert, spenat, blomkål, paprika, gurka, är goda grönsaker som är mycket bra att äta. Glad

Zepp
0

Här har du en lista med grönsaker som du kan variera med!

http://www.hertzmanfrukt.se/html/naring.html#

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

joelwe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förstår verkligen inte hur folk kan tröttna på LCHF-maten? Är det så svårt? Nog om man ska vara fakir, men för att ligga på runt 5% kh, 15-20% p och 75-80% f så behöver man inte anstränga sig mer än att ha en tallriksmodell som liknar min vardagsmat.

Dvs. En tredjedel protein, en tredjedel grönsaker och en tredjedel sås.

Min vardagsmat liknar bilden nedan. En laxbit stekt i smör, grönsaker bestående av paprika och broccoli stekt i smör med vitlök och ingefära och en sås (i detta fall vitvinsås):

http://thebroilercontest.blogg.se/

monsunrain
0

Alla hamnar vi i "allt är trist" någon gång, men gå in på någon av bloggarna som en del av lchf:arna kör, typ "vägen från 137 kg" den ger mig lite j*a anama! Det finns massor av grönsaker som du kan piffa till snabbt och lätt. På det igen!

nimh
0

Jag brukar också känna det där ibland… "jag är så less på ägg/kött/sås". Och just nu är jag grymt less på omeletter. Trots att jag inte ens ätit det på åtminstone två veckor.

[iovis]
0

Koka en ratatoille, gör blomkålsmos, jättegoda tillbehör. Köp karrér och kotlettrader, helstek i ugn. Finns massor av varianter. Stek eller koka fisk. Håller med om att man äter väl som förut men utan stärkelser.

Leilin
0

Förstår dig - känner också så här ibland, MEN jag kände likadant förut när jag inte åt lchf. Inspirationen tryter helt enkelt ibland när man lagar mkt mat.

Vad gillade du för mat innan lchf? Kanske kan du modifiera de rätterna?

Kolla in de här bloggarna och gå till bokhandeln/biblioteket och bläddra i SSS böcker och andra kokböcker.

Fett bra mat

Vägen från 137 kg

Airams matblogg

Lycka till i köket:)!

[tililili]
0

hej, jag åt precis allt som fanns förut, backade inte för ngt, utom leverSkrikandes så jag åt varierat

älskade olika kryddstarka böngrytor

och så saknar jag knäckebröd, ricktigt sprött, torrt knäckebröd, mmm, "fäbodknäcke"

yoghurt med frukt var favorit mellanmålet, eller knäckemacka med ost, skinka eller bara en grönsak, eller bara en frukt. KESO<3

Inte som nu, en klick smör med ngt tillSkrikandes

miinns inte vad jag åt, men nog fanns det mer att välja på! Egentligen är det nog mellanmålen som är problemet, och frukosten!

storost
0

Titta ochså här http://veglchf.wordpress.com

hon har mycket vegetariska recepter! Så har du ytterligare variationsmöjligheter.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

frukaos
0

#9 Tilda_91

Testa ett Finncrisp med gott pålägg av typen ost/kött.

Fortsätt med Youghurten. Själv köper jag turkisk youghurt på burk (gärna KRAV). Den är lite väl fast så det funkar super att späda med lite grädde (då blir den mildare också). "Krydda" med vaniljpulver och/eller en näve bär.

Jag fösöker också ha en god ölkorv och nå'n ostbit hemma om jag får lust att gnaga på nå't :)

Thea
0

Förstår du helt och fullt!

Jag var också där och jag kom aldrig ur det. Jag tyckte ALLT smakade likadant! Kött, sås och grönsaker, kött, sås och grönsaker. Alltid samma smaker trots att jag varierade kött sås och grönsaker in i det oändliga. Allt smakade samma och jolmigt av allt fett….! Jag saknade också kryddstarka böngrytor!

Det och viktuppgång gjorde att jag gick över till mer GI-inspirerad kost. Frossar inte i kolhydrater, men äter knäckebröd, surdegsbröd, yoghurt (naturell), frukt, quinoa, linser, bönor mm. Den viktuppgång jag hade avstannade efter några veckor och nu efter 2 månader på GI-kost är jag tillbaka på "nollvikt". Hade ingen övervikt alls när jag började med LCHF, men höll sakta men säkert på att "odla" en.

Nu lever livet och jag är ute ur mitt "matfängelse" jag satte mig själv i!

Jag vill poängtera att jag tror fortfarande på att man ska minska kolhydratintaget generellt även om man får se det ur ett individuellt perspektiv. Hur mycket man behöver minska får man själv hitta!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Listeria
0

Tilda: Låter typ som jag käkade innan :P Dock känner jag mig väldigt tillfreds med LCHF då jag får äta massa gott utan dåligt samvete ;)

Frågan är bara hur pass strikt då måste vara? Själv är jag frisk och normalviktig så jag kan vara ganska liberal med kolhydraterna.. Äter både mycket grönsaker och någon frukt/liten port bönor då och då. Så länge jag äter ordentligt med fett till (ex bönor i en gräddig köttgryta eller lite frukt och grädde till efterrätt) triggar det inte mitt sötsug.. Om jag skulle vilja kan jag säkert ta en tunn knäckemacka med mycket smör och ost på också.

Så jag tycker du ska fråga dig vad dina mål med kosten är? Hur pass strikt måste du vara? Även om man är hyfsat strikt kan man ju äta jättegott ändå.. Gäller bara att testa sig fram och vara öppen för alternativ :)

frukaos
0

Taco utan bröd är ju också en höjdare. Eller varför inte en Pizza med Oopsiebotten?

Se'n har Zucchini (eller hur det nu stavas) blivit en favorit. Den kan användas som pasta (strimlade skivor), potatis (tärningar) osv. Den funkar stekt, kokt och ungsbakad. Den har en ganska mild och neutral smak så den passar att krydda.

För mig har det blivit så att jag letat reda på råvaror som är low-carb och succesivt bytt ut mitt skafferi. (Mamma fick en hel kasse med gryn, mjöl och annat) Se'n älskar jag att testa mig fram. Ta råvaror du gillar, krydda efter dags-önskemål, lägg tillen god sås (gräddsås eller kryddig tex-mex kanske) och toppa med en kyckling, kött- - eller fiskbit.

En kopp kaffe med kaffeost eller vispgrädde blir perfekt avslutning.

Lycka till.

frukaos
0

Thea Du menar att sedan du ökat kolhydratintaget har du börjat gå ner i vikt? Låter lite konstigt om du inte förändrat något annat också i din mathållning (eller livsstil i övrigt). Säger inte att du har fel men det går inte ihop i min värld.

Kan inte förstå varför det skulle vara svårare att få en Zucchini att smaka kryddstarkt än en burk bönor? Varför skulle en Pizza på Oopsiebröd smaka annorlunda än en på vetemjöl? Är verkligen tacos utan Tortillias så mycket sämre?

Jag tror att problemet många har är att man tillagar sina grönsaker som man gjorde innan man började med LCHF. Man kryddar inte sin blomkål/zucchini/paprika utan äter den naturell.

För övrigt så ligger mycket av smaken i såsen. En god pepprig gräddsås eller en hot tex-mex inspirerad röra är precis lika god nu som förrut.

Hoppas ni hittar nå't ni gillar, för det är inte så svårt när man väl kommit på de't :)

Thea
0

frukaos: Det är precis det jag menar! Flört Det låter väl inte helt logiskt hos mig heller, men det ENDA jag har ändrat är att lägga till mer kolhydrater och minskat ner på fettet. Inte totalt fettfritt! Jag har fortfarande smör/kokosfett i matlagningen utan att snåla, grädde, smör på smörgåsen mm.

Ja, jag går ner i vikt eller säg så här; Jag har gått tillbaka till startvikten jag hade innan LCHF. Det handlar inte om några jättemånga kilon, men fullt märkbart på kläderna! Idag har jag ett par byxor på mig som jag inte kunde knäppa för 4 veckor sen…..Bara en sån sak! Flört

Min personliga teori är att jag åt för mycket på LCHF! Jag drack tex äggmjölk till frukost som mättar så himla bra enligt många här. Jag stod mig i ett par timmar, MAX! Sen var jag hungrig igen! I skrivandet stund är klockan tjugo i 10 på fm och jag är fortfarande mätt och belåten på min frukost!

Jag tror vi är olika helt enkelt! Jag tror att mitt system stängdes ner på LCHF = kroppen ställdes in på svält och därför sög kroppen åt sig varenda liten energignutta som lager. Trots att jag höll ut i 6 månader upplevde jag aldrig att mina portioner automatiskt blev mindre, snarare tvärt om. Jag behövde äta mer och mer för att hålla mig mätt. Det och viktuppgång gjorde att jag ansåg att strikt LCHF inte är en hälsosam väg FÖR MIG! Att jag pratar om det här på forumet beror på att jag ser i trådar att jag inte är ensam. Vi är fler som upplever samma sak! Detta behöver den strikta varianten av LCHF balanseras upp med för alla lösningar på problem är inte "dra ner mer på kolhydrater och öka fettet".

Så om man ska gå efter de teorierna som LCHF lutar sig på borde jag gå upp i rask takt nu, vilket alltså inte sker!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

frukaos
0

Thea Kan bara gratulera att du hittat din modell! Vet själv hur skönt det är när man är ohungrig mest hela tiden.

Det vore intressant att höra om det är fler som upplever det du gjorde. Att du inte var mätt och att du gick upp i vikt när du åt LCHF. Finns det nå'n gemensam nämnare till varför det inte funkade osv.

Hur som haver, jag är inte en evangelist som känner att jag måste omvända hela världen. Mår du bra så är det gott och väl i mina ögon. Kör hårt!

TjockaBerta
0

Varför kan du inte krydda smör?

>>>Malum domesticum<<<

[tililili]
0

mitt mål med kosten är

att komma ur ca 4 år av anorexi och bulimi…

Är inte överviktig i medecinsk mening, men i mitt huvud, ett par kilo

är dessutom glutenintollerant, så jag mår mkt bättre nu( kom på det i samband med övergången till LCHF)

frukt och annat som jag "anser" onyttigt tiggar lätt igång hetsätning, behöver inte vara så särskillt sött eller så egentligen, men är så att säga "redan kört" bekant tärm bland bulemiker

Listeria
0

ah men då är vi i ungefär samma sits!

har varit frisk från bulimi länge nu men har fortfarande svårt att reglera min hunger/sug vilket fortfarande kan leda till överätningar som inte är så roliga.. med denna kost känns det äntligen som jag har kontrollen!

dock måste jag poäntera att iallafall jag mår dåligt av att "förbjuda" livsmedel.. bara för att jag råkar äta en frukt med LCHF vill jag inte att den dagen ska vara förstörd. du får helt enkelt prova dig fram till vad som är okej för dig och försöka komma ifrån tänket med förbjudna livsmedel vilket jag tror är den största boven.. sen ska du ju tänka på att man som "normalviktig" har svårt att gå ner i vikt även på denna kost hur strikt man än är.

Lycka till med att finna den kost som funkar bäst för dig i din vardag!

[tililili]
0

#20 håller helt med dig i allt

bara lite svårt att tillämpa detObestämd

men tack ändå, det var skönt att läsa det en gång:)