Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettfrågelåda-minmat
Läst 3114 ggr
EvaMartin
0

Kolhydrater kontra socker

I vissa näringsdeklarationer står det ex.vis 20% kolhydrater varav 1% sockerarter. Vad innebär det för den som följer LCHF kost?

Förvirrad Eva

[Pennylane1]
0

att det är för mycket kolhydrater, under 5% är riktmärket de flesta håller sig till, andra under 3%

av de 20% kolhydrater är alltså en andel rena sockerarter , de andra blir till glukos (= socker) när de bryts ner i kroppen…

kanske inte helr vetenskapligt korrekt men så har jag fattat det hela

Aniara4
0

De flesta av oss bryr oss mindre om vilken sorts kolhydrater det är, och mer om den totala mängden. Alla kolhydrater blir till socker i slutänden, en del tar bara något längre tid på sig.

storost
0

Här kan du läsa om kolhydrater http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolhydrat

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

Hausswolff
0

Jag har hittat en chokladkaka där det i innehållsförteckningen står att det är 34 % kolhydrater, men att 32 av dessa är sockeralkoholer.

Vidare innehar jag Sukrin som består av 100% sockeralkoholer och enligt innehållsförteckningen innebär det 0% kolhydrater.

Vad gäller i detta fall, någon som vet?

[Pennylane1]
0

sockeralkoholer är en lite annan sak, de lär inte kunna tas upp av kroppen och därför kan man bortse från dem.

Hausswolff
0

Oj, det skulle betyda att jag hittat en chokladkaka med endast 2% kolhydrater! Skrattande

psp04msa
0

Blev lite frågande angående sockeralkoholer. Blir lätt det när något låter för bra!

Sockeralkoholer är en typ av molekyler som liknar sockerarter, men där en syreatom som är dubbelbunden till en kolatom i sockerärter har ersatts med en hydroxylgrupp. Sockeralkoholer betraktas som sötningsmedel, därför har de ett E-nummer. Flertalet av dessa förekommer i naturen, men oftast i så låga halter att utvinning inte är lönsam. I stället framställs sockeralkoholerna ur naturliga sockerarter genom reduktion med vätgas under högt tryck och med nickel som katalysator.

Dessa sötningsmedel absorberas långsamt och ofullständigt, vilket leder till att vatten hålls kvar i tarmen, vilket kan ge upphov till diarré. Konsumtion av större mängder sockeralkoholer kan därför ha laxerande verkan. Livsmedel som innehåller mer än 10 % sockeralkoholer bör därför märkas med uppgift om att överdriven konsumtion kan ha laxerande verkan.

Sockeralkoholer är ej lämpliga som sockerersättning till diabetiker i och med att de påverkar blodsockernivån, även om höjningen inte är lika stor som vid sockerintag. Hur mycket blodsockernivån höjs varierar, men det har sällan ringa betydelse för en person med diabetes.

Hämtad från "http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol"

Micke

Normal people worry me!

[Pennylane1]
0

men till dem som inte är diabetiker…

och förresten många anser även att LCHF inte är bra för diabetiker… så var och en får väl som alltid prova vad som passar en själv!

Hausswolff
0

Är LCHF inte bra för diabetiker? Förvånad

[Pennylane1]
0

joo men det finns sådana som inte tror på det heller menar jag

Kalle-B
0

Jag tolkar det alltså som att sockeralkoholer ska undvikas om man ska äta hälsosamt (=LCHF)..

[Pennylane1]
0

jaja

men åter igen… var och en avgör väl hur puritansk man vill/behöver vara