Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 3168 ggr
milky
0

Kryddor

Hur är det med kryddblandningar, tex. Aromat, Grillkrydda osv.

Måste finnas en hel del kolhydrater i dem, någon som vet vad man ska undvika…

Maia
0

En hel del kryddor finns det socker i och sedan har vi problemet med smakförstärkare som glutamat. Det får i alla fall mig att samla vatten i kroppen och så får jag magknip. Man får läsa på förpackningen helt enkelt. Och ibland känns det som om man skulle behöva ett förstoringsglas för att kunna läsa på just kryddförpackningar…

Glöm inte att buljonger också innehåller samma saker ganska ofta!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

JAUS
0

Glutamat förstör bl.a. hjärnan och finns i de flesta kryddblandningar.

matsmurfen
0

Glutamat - E619 till E625 tror jag, men förekommer väl mest som E621. Strunta i det… gör egen kryddblandning istället.

milky
0

tack snälla för svar :)

[Pennylane1]
0

Om ni som jag gillar citronpeppar men vill slippa socker och E621 som finns däri så testa att göra egen: jag tog en gnutta askorbinsyra (kanske 1 krm) ett par matskedar grovmalen svartpeppar och lite lökpulver och mortlade ihop. Tycker det blev ett helt ok substitut!

Andina
0

Att använda askorbinsyra - vilken bra idé!!! Vitamintillskott på köpet i kryddan! Bravissimo säger jag. Det måste jag testa… att "krydda" med vitaminer och mineraler… :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

milky
0

Superbra tips :)

[Pennylane1]
0

tack tack!  Glad

babybel
0

Jag älskar citronpeppar och här i England brukar jag köpa ett märke som heter Schwartz.

Innehåll (översatt): torkat citronskal, salt, socker, citronsyra, vitpeppar, torkad lök, svartpeppar, vitlökspulver, torkat apelsinskal, vegetabilisk olja.

Vad tror ni om den, det låter väl inte så illa…?

Sockermängden måste ju vara försumbar iallafall!

I never worry when I get lost. I just change where I want to go.

Minorca
0

Hej

Jag brukar köpa Santa Maria organiska grillkrydda, som är KRAV märkt Innehåller: salt, lök, paprika, svartpeppar, tomat, vitlök, cayenepeppar och ingefära.

milky
0

Jag brukar hålla mig till varor som har under 4 g kolhydrater / 100g, samt se till att jag inte överstiger 20 g kolhydrater per dag.

Så kryddor borde vara rätt ok…det e en så liten mängd, men man vill ju så gärna köra 100% fullt ut…

Är rätt ny med LCHF, detta forum är super för att få hjälp med info.

Tacl ALLA, än en gång :)

Empe
0

Får jag tipsa om Änga Gård, på Sätra Brunn (mellan Västerås-Sala) som säljer ekologiska kryddor helt utan tillsatser? Finns även internetbutik. http://www.angagard.com/index.cfm

monchan
0

Kryddor utan e-nummer och glutamat finns att köpapå Kryddhuset i Ljung.

Här finns info om deras åsikter i ämnet …

http://www.kryddhuset.se/?id=1221

Här i regionen finns deras kryddor på ÖB. Vet inte hur det är på andra ställen.