Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2016 ggr
Memama
0

Nötbrödsvåffla

Jag tar nötbrödssmeten och gräddar som våffla. Mums med hallon och grädde eller grädde och kanel eller bara smör…

Sophiam
0

Nötbrödssmeten? Vilken då? Kan du skriva recept här? Jag tycker att det är lite lättare att variera det man äter om man har någon sorts bröd. Saknar inte brödet i sig (det trodde jag aldrig, jag som älskade bröd!) som smak utan just som hjälp att göra en "smörgås".

Memama
0

Jag gör efter detta recept som jag hittade här på forumet:

Jag gör eget nötmjöl, detta blir inte riktigt samma någon gång tror jag… I min mixer häller jag i alla fall alltid 1 påse sötmandel och 1 påse hasselnötter. Ofta häller jag i en skvätt kokosflingor också ½-1 dl… ibland kan det åka med valnötskärnor (nyttigt) och ibland russin (lite för sött för att vara nyttigt… men gott till jul t ex)

Det blir mycket mjöl och jag sparar detta i en glasburk i kylen.

Brödreceptet då:

1 rågad dl nötmjöl (anpassas efter äggets storlek)
1 ägg
nästan ett krm bakpulver

Blanda nötmjöl och bakpulver i en djuptallrik. Vispa upp ägget, häll det i tallriken och "gegga i hop och platta till". Kör det hela i mikron i 2 minuter, skär ett kryss i brödet när det fortfarande är varmt (så att det blir 4 "kvartar". Lossa bitarna från tallriken och låt dem svalna.

Jag gräddade i våffeljärnet och den blev jättefin.

Sophiam
0

Tusen tack! Ska göra detta ikväll! Ger detta mycket kolhydrater? Går det att varjera nötterna?

[Pennylane1]
0

(jag har mitt nötmjöl framme i en burk med plastfilm på, i kylen tycker jag det möglar alltför lätt det är för fuktigt där, framme på köksbänken håller det sig i månader)

nobban7
0

Här ligger receptet med 100 kommentarer