Mår så j-la dåligt!
Hej på er där ute!
Höll på med LCHF i några månader. Av någon anledning har jag gått tillbaka till mina gamla matbeteenden. Kontrollen är som bortblåst.
Mår så himla dåligt. När jag åt LCHF mådde jag så bra. blev piggare, gladare, magen och kroppen mådde bättre. Nu har allt spårat ur igen. Vill vara fin till sommaren och vill att både kropp och själ ska må bra för en gångs skull. Problemet är att jag inte vet hur jag ska börja. Jag föråt mig på ägg vilket är den ultimata frukosten kan jag tycka.
Snälla är det någon som har något tips till mig.
Vill för en gångs skull i mitt liv få kontroll på mina matbeteenden och känna mig lika fin som "alla andra".
Oj vilket snyftigt inlägg det blev, men jag känner verkligen såhär.
Ps. Hur snabbt kan man gå ner ca 10 kg?
Hur man börjar… Hmm.
Antagligen behöver du motivation och inspiration- för mig hjälper det att läsa böcker om LCHF som t.ex GI-NOLL, Ät dig ner i vikt, Fettskrämd, Vägen från 137 kg, Fettskrämd osv. Ibland behöver man ha förebilder som kan ge inspiration!
Du behöver kanske också skaffa dig lite mer variation vad gäller vad du ska äta, så du inte riskerar att falla av banan p.g.a slentrian och tristess.
Skriv gärna någon form av dagbok, det behöver inte vara mer än mycket kort om vad du har ätit eller vad du ska äta nästa dag, hur du mår osv. Detta hjälper mig att behålla kontakten med mina mål.
Lycka till!
Jag kan inte mer än hålla med Magma - man måste ha bestämt sig för att man vill göra det som är bäst för en själv, ha realistiska mål och förbereda sig noga. Släng bort all "otillåten" mat som kan fresta dig, ladda upp med all god mat som är okey att äta och dra fram massor av recept som du tycker du vill prova. Och skippa viktminskningskravet, det ger dig bara stress, som i sig förhindrar viktminskning. Börja registrera i minmat.net och visa oss, så har du sällskap på resan!

Det har blivit precis likadant för mig. trotsatt jag mår dåligt så bara fortsätter jag "misshandla" mig själv och må dåligt… bara äter utsn att reflektera på nåt sätt, svårt att förklara.

Det låter gräsligt präktigt, men att lägga på lite vardagsmotion kan få en massa hormoner på banan och göra det lättare att hålla sig till saker.
Jag menar alltså inte en ambitiös plan med gym 5 gånger i veckan, jag menar att cykla till jobbet eller gå en sväng runt kvarteret efter middagen.
Fabricati diem, pvnc!
Föst och främst tror jag att du ska släppa viktminskningskravet / önskemålet. Vad händer om du börjar äta LCHF igen och inte går ner till sommaren? Det händer ju många att det tar ett tag innan viktminskningen kommer..
Sedan - kan du inte börja som Magma säger med att läsa lite böcker och kanske börja lite långsamt? T.ex. genom att börja äta LCHF till middag bara i 1 vecka eller två. Och sedan ändra lunchen på samma sätt - och sist frukosten eftersom du inte tycker om ägg.
Min dotter äter alltid middagsrester till frukost…
Lycka till och slå inte på dig själv! Vissa av oss är kolhydrats/socker beroende och det är samma beteende som en alkoholist, rökare, sexmissburkare eller vad du nu vill välja - dvs vi har svårt att låta bli det vår hjärna vill ha!
Lycka till än en gång och trevlig helg!

Tyvärr finns det inget snabbt sätt att bli av med 10 kg. LCHF är en normaliseringskost inte en bantningsdiet. När din kropp känner sig trygg om att maten kommer att fortsätta komma då börjar den släppa på de överflödiga kilona om den då tror att de är överflödiga.
Ha tålamod! Ät LCHF-maten och tänk inte så mycket på vikten. Då börjar du må bättre igen. Viktminskningen blir som en bonus.
Vad väger du idag och hur lång är du?
Om det är bara 10 kg övervikt så är det väl inte mycket? Jag menar de kommer att smälta med tiden när man ätit lchf.
För mig funkar bara 1 sak och det är att sluta 'drömma' och tänka åhh jag vill gå ner 25kg till somaren! (det är så jag drömmer - så kommer jag på att det är omöjligt och blir ledsen och sen sitter jag där i skafferiet och trycker i mig allt jag inte behöver)
Det är bara att inse att socker gör oss till knarkare…. En knarkare kan inte knarka litegranna… Sockermissbrukare kan inte ta lite socker på filen…. Gör som AA och TA EN DAG I TAGET! Det är så jag lever mitt liv med maten… En dag i taget!
Om du förätit dig på ägg så strunta i det ett tag! Själv äter jag nästan alltid fil eller turkisk yoghurt med lite fröer och nötter och några blåbär till frulle.. Är jag riktigt hungrig en morron så kan jag göra äggröra som jag lägger på finncrisp!
Lycka till!!
Va fina ni är som peppar mig och kommer med tips!
Jag tror främst att det är stressen som gör att jag ger upp innan jag ens börjat och många tidigare "misslyckanden".
Jag är 172 och väger, vänta ska bara gå och väga mig det var ett tag sen….tydligen 78,2 kg. För mig är det inte trivsamt.
BMI 26,4. Är 25 år gammal, har högt Blodtryck, höga blodfetter och PCO (antagligen pga mina kostvanor).
Det är dags för vardagsmotion, sluta röka, sluta med festande och äta enligt LCHF så kommer jag nog må bättre både fysiskt och psykiskt.
Tack till er alla :)
you go, girl!!!!
håller dock med - vem det nu var - att sätt inte igång med för mkt på en gång - dvs äta LCHF, sluta röka, motiopnera mm för då blir det för mkt och risken för att inte orka blir för stor - en sak i sänder brukar vara det bästa!
lycka till!
ps - vad blev det att äta idag?
#9 Önskar dig lycka till!

Om du måste välja något så är det nog rökningen du skall tampas med först o främst!!!
Sen så är du så ung och har antagligen ingen insulinresisten ännu eller liknande, så du borde kanske bara sluta med elelr dra ner på de där utfyllnadsgrejerna till maten typ potatis,ris, pasta och bröd!
Och även om du inte går ner av träning/motion så får man som regel en mer fit o fast kropp, som man som ung har betydligt roligare med än en trött kropp!!
" En del menar att uttalad kolhydratsrestriktion förbättrar symptomen på PCO, och det finns mindre studier på detta som visat lovande resultat [2] Varianter av sådan kost är Atkins och LCHF."
http://sv.wikipedia.org/wiki/PCOS
Om detta stämmer så har du inget att förlora med att gå över till att äta mer likt LCHF!!!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jag skulle börja med LCHF först, det är viktigare för hälsan än att sluta röka!
När du ätit lågkolhydratkost ett bra tag och fått mer ordning på hormonerna och stabilare humör blir det dessutom enklare att sluta röka.
Om du slutar (eller drar ner rejält på) festandet kommer det bli lättare med det mesta. Alkohol kan göra en hungrig, ångestladdad, öka pulsen och ge en bakfyllehunger. Börja där och ta sedan små steg. En kvällspromenad, bort med spannmål, vatten som dryck.
Gå till bibblan och låna några bra böcker som inspirerar och prova igen. Hitta nya frukosttips i vänsterspalten och njut av vårvädret. Ta det lugnt med dig själv och lycka till!

När jag slutade röka en gång i världen och blev så där våldsamt sugen på en cigg så tänkte jag alltid:
"Jag är en stor flicka med egna pengar och egen bil. Om jag vill ha en cigg så åker jag och köper ett paket. I morgon."
Jag åkte aldrig iväg och köpte det där paketet, men bara att lura bort känslan av "aldrig mer" lättade abstinensen. Kanske kan det tricket funka även på mat och sockerberoende?
Min favoritfrukost är 125 gram Keso med en 1/2 dl vispad grädde smaksatt med 1/2 krm vaniljpulver och 15-20 gram frysta bär (björnbär, hallon, blåbär). Jag köper en 500 gramsburk Keso och gör fyra portioner på en gång som sedan står färdiga i kylen. Gourmetsnabbmat för mig! Står du ut med Keso så testa.
Ägg blir lätt trist, men om man bakar Oopsies! så bllir de godare! Receptet hittar du här på sajten. Jag (som är fiberholic) blandar i 1 msk fiberhusk, en msk krossade linfrö, 1 msk hela linfrö och 1 tsk malda brödkryddor och får mackor med lite tugg och rätt smak. Kanongott med smör och ost!
Jag tycker också att det bästa är att börja med LCHF'andet! För - ju mer balanserad kroppen och dess hormonsystem blir desto mer försvinner även "behov" av "destruktiva substanser". Det är ju bl a p g a obalans som vi har behov av socker, nikotin och allt möjligt… (Vad som orsakat obalanserna är en annan fråga.)
Så många här har ju upptäckt att "sug" efter diverse "substanser" minskar eller försvinner helt. Så, därför tror jag att lchf-ätandet åtminstone underlättar att bli av med andra "laster" på sikt.
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing
Om jag minns rätt så har det diskuterats här på forum hur giftiga linfrön är. Om de är hela så passerar de rätt så harmlöst i tarmen, men krossade ska vara riktigt giftiga. Nån som minns? Eller så kan du prova söka på linfrön.

"Linfrö innehåller även vätecyanidproducerande glykosider (ett gift), så för stor mängd är inte bra. Livsmedelsverket rekommenderar att man intager max 1-2 matskedar linfrö om dagen, vid intag av mer än 10 matskedar om dagen riskerar man att få vissa neurologiska symptom."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B6
Linfröförgiftning är inget okänt tillståd förkommer titt som tätt när folk skall äta hälsosamt och hamnar på sjukhus så småningom!!
Det är därför man alltid kokar linfröerna innan man äter dessa!!

Japp, linfrö innehåller cyanid och om fröna är krossade så frigörs cyanidet. Livsmedelsverket tycker att vi ska hålla oss till 1-2 matskedar om dagen och bara helt.
Jag har ätit linfrö, både helt och krossat, i åratal och aldrig mått dåligt så jag fortsätter med min matsked om dagen…

Jag tror det är viktigt att du släpper viktminskningstanken och låter välmåendet styra. Kanske går du ner, kanske inte. Jag är ungefär lika lång som du, är 174 cm och min vikt har stannat på 83. Visst skulle jag också gärna gå ner mer, men tror inte det är realistiskt att komma till 70 kg för min del i alla fall.

Nu blev jag också peppad av att läsa tråden, fast det inte var min
nu när jag inte har ätit lchf så har jag saknat det på nåt sätt, har saknat känslan av att inte tänka på mat och att vara så oberoende av mat på nåt sätt. nu måste jag hela tiden tänka på om jag är hungrig för mitt blodsocker osv..
LCHF blir det igen nästa måndag. Kanske ska starta en egen tråd då:) Och då blir det förväldigt lång tid framöver, alltid förhoppningsvis. NU har jag ju provat den "nyttiga" kolhydratkosten och jämfört de båda. Jag vet vad jag väljer.

#19 Å herregud, jag som gett hunden krossade linfrön på maten i tron att det var nyttigt!

Man får äta rätt så mycket linfrön varje dag om man skall bli sjuk!
Men de krossade är helller inte speciellt bra för fettet som man vill åt är en av de mest lättoxiderade!!
Så altså krossa fröena själv och koka dessa sedan eller inta dessa hela för tarmfunktionen!!
Senså handlar allt om mängd oxå!
Den undergörande effekten på tarmarna är altså giftet som irriterar tarmen vavid den vill göra sig av med irritationskällan!!
Lika som med Ricinolja.. giftet Ricin irriterar tarmslemhinnan!!