Första ägget!
Nu på morgonen hittade maken det första ägget som våra höns lagt!
Och igår kom tokstollen hem med sex (6) stycken fler hönor! Så nu har vi 9 stycken!! 
Många ägg blir det…
aswedishsmorgasbord.com
Grattis - smakade det bra? Hur många höns har ni nu då?
Har inte smakat än. Nu har vi nio höns och 1 ägg 
aswedishsmorgasbord.com

Härligt!

Ååå jag vill oxå ha hönor, de låter så roligt!

Wow, härligt med egna ägg! Är det arbetsdrygt med hönor? Vad kräver det hela?

Grattis…vad kul verkligen…ger du dom lite linfrö så får du omega 3 berikade ägg.
Häftigt! Tänk om man kunde ha ett par på balkongen. *längtar till landet*

Grattis till ägget, det smakade säkert himmelskt!
Jag funderar också på att skaffa egna höns, hur mycket jobb är det egentligen med dessa fän? Känns det mycket betungande? Hur funkar det om man far ifrån dom ett par dagar?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Har också funderingar på höns så all praktisk information mottages med tacksamhet

Grattis till höns o äggeriet, finns inget godare o mysigare än att ha egna höns. Tyvärr var jag tvungen o lägga ner att ha höns pg av värk.
Hade lite tur o kunde ge bort mina sötnosar till en som ville fortsätta. Men undrar ni över något så kanske jag kan svara på det.
Kram Luccy

#10 Jepp! Vad matar man dem med på vintern? (de äter inte hö, va?)

Måste man vara hemma dagligen eller kan dom klara sig 1-2 dygn?
Ni är ju roliga!
FFa nobban7-Nä dom äter inte hö, men därimot så måste du mjölka dom varje morgon och kväll!
Så himla jobbigt tycker inte jag att det är med 9 höns, men det kanske beror på att jag inte gör ett skit med dom
Jo, jag ser ju att dom är där, men mer är det nog inte. De är makens hobby och stora intresse (på andra plats efter golfen). Han påstår att det inte är så jobbigt, dom måste ju ha vatten och mat varje dag, men annars så sköter dom sig själva. Ja förutom mjölkningen då. Och dottern funderar på att prova agility med en av dom…det kanske kan funka 
aswedishsmorgasbord.com

Undrar vad mina grannar skulle säga om jag skaffade höns. Hmm. Kanske värt en tanke, jag har ju en drös småhus på tomten.
Agyr07- hör med kommunen. Och ett par tre höns märker inte grannarna. Det är bara om man drar in en tupp i sammanhanget som det låter illa. Ffa på morgonen 
aswedishsmorgasbord.com

Finns det mjölkrobotar eller måste man handmjölka?
jag tror inte frågan om vad dom äter på vintern var menad som ett skämt! Jag undrade detsamma längre upp, när någon sa att hon ville han höns som bara åt gräs och maskar … men hur klarar man det på vintern?

maggot?
ger man det menar du? Blir inte det väldigt dyrt?
du både frågar själv och har svaret?
Man köper hönsfoder i stora säcka och ger dom allt som blir över när man ätit grönsaker. Det älskar dom.
Jag tyckte därimot att det blev lite…hrährm…äckligt när dottern gav dom kokta ägg…
aswedishsmorgasbord.com
Jag har just genomlevt min första vinter med höns. Jag kan verkligen rekomendera alla som kan att skaffa en lite hushållsflock. Det är så roliga att titta på samtidigt som de tar väldigt lite tid att sköta.
Vi har givit dem matrester (har tur och kan få från en skola för hemma blir det liksom inga rester) spannmål (hel havre och krossad korn). Det har de klarat sig bra på! Det finns specialfoder för höns att köpa på Lanmtmännen (Granngården) men det blir ganska dyrt. Jag har köpt en säck (det finns ekologiskt!!) som jag ger dem lite av nu när de börjar värpa och det inte hunnit komma fram så mycket att beta ute.

#19-20 Nej, jag har inte svaret.
Med frågetecknet efter maggot menade jag bara att de kanske äter det istället för mask. Priset har jag ingen aning om eftersom jag inte fiskar själv och inte vet hur mycket höns äter heller.

Djur ska man titta till varje dag, vi bad grannen om vi åkte bort. Hönsfoder, matrester o färskt vatten samt tillgång till snäckskal vill dom ha varje dag.
Handmjölkningen gick bort här 
Jag hade dvärgcockin o dom var så söta så söta så man smalt. Bara lite stödvärme i hönshuset på vintern o sen fick dom gå ute på dagarna i trädgården o pyssla som dom ville.
Tyvärr hade jag en sabla räv här som dödade flera st för mig några ggr o det var så negativt o jobbigt.
Så jag började ha dom inne mera pg av rävfan o då vart det mera o städa o för tungt för mig. Men jag saknar dom sååååååååååååååå

Men ohhh vilken fin bild!!!
Jag har haft funderingar på Hedemorahönor för dom verkar lätthanterade och bra.
Rävar har vi massor av runt knutarna, så då måste man kanske ha dom i en inhängnad för att dom inte ska bli rävföda.
Mjölka höns?? Jag fattar ingenting
!!!

Ajadan8 det är ett skämt!

Man kan ge hönor ensilage på vintern tillsammans med grönsaker..jag letar efter en grossist på mask och jag har hittat en men han svarar on några dagar..han hade själv funderat på hönor och mask om vintern.
läste om fisk, ja det kanske man kan ge dom eller?
#27, ahaaa
. tänkte att det kallades så när man tog ägg från dem. suck, ibland är man så trööög

Har du ingen varmkompost så kan du hålla dig med egen mask om vintern. Jag kan säga att just det tycker jag är lite väl lyxigt för hönsen. Däremot så gjorde jag alltid i ordning lite vintersysselsättning i form av knippen med brännässlor o lite sånt jag tog in till dom för underhållning o pyssel.
Hmmm… menar du har du egen varmkomost?

Mmmm man har ju det, blommorna ska ju ha sitt i sommar. Men jag var fasen aldrig ut o letade maskar till hönsen mitt i vintern, hahaha där går gränsen.

#0 Åh vad kul ,vi hade höns förut, kochin, holländs vithätta o dvärgsilkeshöns. Det e ju så trevliga djur o egna ägg smakar så gott. Lyllo dej….
# 32 jaha för du skrev: Har du ingen varmkompost!

Ja alla tänker inte på att det innebär fria maskar 
det lät alltså i mina öron som att man INTE kan få maskar om man har en varmkompost… tänkte att det kanske är för varmt i den för maskar eller nåt
*förklarar tålmodigt * 

Fniss….det här är ju kul att läsa