Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3983 ggr
Guggelie
0

Hjälp?

Jag har ätit lchf i drygt en månad nu och det funkar jättebra! Dock skulle jag fått min mens förra veckan och den har aldrig förut varit sen. Jag är inte stressad eller liknande, har tagit tre graviditetstest, senaste nu på morgonen, och alla var negativa.

Jag har nästan som mensverk fast lite mildare i nästan en vecka och är trött men det händer ju inget!!

Kan det vara pga jag äter lchf som mensen är försenad??

(låter ju lite konstigt men man vet aldrig)

Någon annan som har en idé? jag börjar bli lite orolig här.

Guggelie
0

Ingen som har någon aning alls?

Monsun
0

Hej Guggelie - jag har hört andra som har haft samma reaktion - och åt andra hållet. Jag tror att LCHF gör att kroppen blir "naturlig" och det påverkar även mensen.

Jag te.x har inte haft mensen på flera år, men när jag började äta LCHF fick jag mens två ggr. Blev också fundersam och orolig och gick och kollade bägge gånger - inget konstigt alls utan av någon anledning så satte det igång igen.

Nu har jag ingen mens igen men jag tror inte at tdu behöver vara orolig över en överhoppning / försening. Framför allt om du inte är gravid - ta det lugnt och ät en god LCHF frukost istället :-)

Guggelie
0

#2 Så det är helt naturligt att menscyklen rubbas lite?

Skönt att får lite svar, men man är ju ändå lite orolig.

dufva
0

Kosten påverkar hormonbalansen rejält i kroppen.

Det är inte så konstigt att det skvalpar omkring rejält bland hormonerna den första tiden men efter ett tag infinner sig balans fast denna gång på en naturlig nivå

I första hand påverkas insulinet och glukagonet men dessa påverkar en hel rad andra system som kroppen måste justera till det nya läget.

Efter ett tag sänker sig nivåerna av stresshormoner och en balans vad gäller könshormonerna kan göra sig gällande.

På sikt brukar de flesta få en mycket stabilare menscykel än tidigare och vi har ju dessutom fått höra flera lyckliga historier från folk som äntligen lyckats bli med barn efter en tid på kostenGlad

Sindri
0

LCHF påverkar hormonerna, eller rättare sagt låter kroppens hormoner styra ifred om jag förstått det rätt. Har hört att just kvinnliga hormoner behöver fett, du har säkert hört att de som har anorexia ofta tappar mensen. Därför är det säkert helt naturligt med rubbningar i cykeln. Det du känner som mensvärk är kanske själva ägglossningen, och det är ju mycket bättre att veta precis när den är, eller hur?

Emea67
0

Min har rubbats också men som sagt åt andra hållet. Jag har hormonspiral och innan dess p-spruta och ingen mens på 4,5 år. Började med LCHF i agusti och hade en liten liten liten blödning i nov  och en liten större blödning förra veckan. Jag vet att det har med kosten och återställandet av hormonbalansen att göra för det har jag läst om här på forumet.

Självklart att du är lite orolig, men ät en god och fet frukost så får vi hoppas att det är fler som svarar dig. Glad

Guggelie
0

Jag vet att jag hade ägglossning runt den 17 mars, jag känner av det ganska väl. Saken är den att jag åt lchf ca ett halvår men trillade tillbaka till den "gamla" livstilen i ca ett år och har nu återupptagit lchf. När jag åt förr så rubbades inte mensen alls, men kan den har gjort det nu? Jag har alltid haft en stabil menscykel och har som max gått en dag över.

Jag har inte ätit p-piller på snart ett år för det ligger stor ärftlighet av bröstcancer i familjen och jag o sambon har väl slarvat lite med kondomen ska erkännas.

calendula
0

Helt klart en förändring som har med omställningen att göra,tror åtminstone jag. Anar att kroppen läker sig på flera vis och därmed även balanserar våra hormoner och så. Har själv hormonspiral och har nu fått mer riklig mens. Känns som kroppen bygger om och helar. Kanske kan du vila i att din kropp vet bäst? *ler*

Calendula.

calendula
0
mumin61
0

När jag började med LCHF hoppade mensen över 1 månad. När den kom varade det i fler dagar än det brukar, däremot blödde jag inte lika häftigt som vanligt (jag brukar få plasta in sängen i vanliga fall). Och jag hade inte mensvärk som jag brukar.

Om detta beror på kosten eller ålder vet jag inte.