Mulliga mammans egen tråd
Nu behöver jag lite stöd känner jag, innan jag halkar av banan som så många gånger förr. Har inte klämt i mig något förbjudet ännu, men tittade lite för djupt i jordnötspåsen alldeles nyss och det är så lätt att släppa efter. Kanske kan det hjälpa att sätta tankarna på pränt här och liksom följa sin egen resa för att kunna se bättre vad man faktiskt åstadkommit.
Jag har gått ner 23 kilo sedan februari med hjälp av först GI, och sedan det tog stopp i viktnedgången: LCHF som jag prövat med bra resultat flera gånger tidigare (med betoning på FLERA GÅNGER). Just nu går det lite trögt i viktnedgången, har tänkt mig att gå ner cirka 20 kilo till så det är ett tag kvar. Jag väger 3,7 kilo mer än när jag blev med vårt senaste barn för drygt ett år sedan.
Egen minnesanteckning: Idag väger jag 82,7 kilo. Kvar till första delmål: 3,7 kilo!

*pepp, pepp*
Tänk på hur mycket du gått ner och känn dig stolt! Nästa gång du blir för sugen på något så kom ihåg den stolta känslan! Den vill man ju inte bli av med
Grattis vad du har varit duktig :) första delmålet snart avklarat. Du fixar det. du kanske bara har hamnat på en liten platå just nu. 23 kg sen februari är ju helt kanon. Ät nåt som du tycker är riktigt smarrigt och fett, så du inte tappar sugen.
Själv har jag nog ätit lite för ensidigt så jag har blvit urless på maten och spårat ut. Samt att jag även tappat motivationen i och med att jag inte gått ner nåt i vikt på nästan 6 månader.
Nu får jag kämpa mig tillbaka igen eftersom suget blivit enormt i och med min ökade kolhydratmängd. Det jag lärt mig nu, är att det inte är värt att tillåta sig själv att spåra ur. Det är faktiskt enklare att stoppa sig själv när man börjar tänka på att unna sig lite mer kolhydrater än när man sitter där i kolhydratträsket med suget som nästan känns övermäktigt. Sen att komma ihåg hur skönt det är att slippa suget och hur bra man faktiskt mår på kolhydratreducerad kost:)
Lycka till!
Bra med en egen tråd! Hoppa upp ur påsen nu så drar vi vidare på den trevliga LCHF-vägen!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Grattis till viktminskningen! har liksom du svårt att äta lite jordnötter, det blir lätt för mycket.
Har du fått andra vinster än viktnedgången av att äta LCHF? Den största vinsten är just att slippa suget, att vara mätt länge och känna sig fri på nåt sätt, fri från att äta hela tiden.
jag har däremot inte gått ner så mycket i vikt men hoppas det ska komma vart det lider.
spännande att följa din tråd och dina framgångar!
maggiL, samma här. Har inte gått ner så mycket men har ännu hoppet att det kommer med tiden. För mig tror jag det beror på för litet fett!!. Ska börja väga smöret som jag sätter i mig för att se om det räcker. Tror nämligen att man har en undermedveten fettskrämdhet i bakhuvudet.
Kul att följa denna tråd!
Lycka till MEME22
#0, Om jordnötterna triggar dig så mycket så ta och släng dom bara. Samma om du upptäcker att det är något annat som lockar, gör dig av med det, så du slipper frestas. Om du ska gå och handla så gör det efter en stor måltid så du inte är hungrig, samma om du ska ut på stan och risken finns att du hamnar inne på något cafe eller liknande.
Det är dom bästa tipsen jag vet mot att hålla sig från avsteg i alla fall.
Nya friska tag! Ner 3 hekto idag vilket var precis vad jag behövde för att få tillbaka lite inspiration. Nästan hela familjen förkyld idag. Typisk första vecka på dagis med andra ord. Lite ruggigt väder ute, passar bra att laga köttgryta i järngrytan ikväll. Mums! Till lunch har jag jag kvar en liten form med moussaka (varianten med keso naturligtvis) sedan i förrgår så ingen matstress idag.
Jag ska be min man att käka upp det som är kvar i jordnötspåsen och jag ska inte köpa några nya. Det är ju faktiskt lättare att inte handla några alls än att låta bli att äta dem när de ligger och ropar på mig i skåpet. Jag storhandlar ungefär en gång i veckan och har inte alls några problem att låta bli onyttiga saker. Jag fyller ju vagnen med delikatesser så det är lätt att gå förbi chipshyllan utan att ens kika lite. Ev småhandling mellan storhandlingarna (sällan) brukar jag uppdra till min man.
Tack för alla uppmuntrande ord!
Till lunch blev det överbliven fläskfilégryta från häromdagen och blomkål. Till middag blir det västerbottengratinerad rödtunga och sparris, till dessert ev en bit cambozola. Inga klagomål här.
Min 5-åring kom just hem från kalas med en stor påse snask, men jag väljer att fokusera på middagen, man vill ju inte förstöra aptiten. Inget större sug under dagen, förutom direkt efter lunchen så en oplanerad bit mörk choklad slank ner.
Man är ju bara människa.
Igår kväll gjorde jag hemgjort äppelmos (inget socker eller sötningsmedel, alltså bara äpplen) som serverades fortfarande lite varmt till turkisk yogert till efterrätt. Åt en liten klick äpplen till en större klick yogert. Kanske inte helt LCHF men väldigt gott.
Oj vad bra det är att sätta på pränt vad man äter under en dag. Är pga tidsbrist sparsam i min användning av minmat, men det går ju bra och skriva här också, kommentarer tas tacksamt emot!
Frukost: Kaffe med mjölkskvätt, två löskokta ägg, en skvätt turkist yogert och mascarpone blandat med linfrön och hackade valnötter (favvo)
Lunch: GI-burgare på MAX med bara ena delen av brödet (en s.k kompromiss, gillar inte burgaren i sallad är så svår att äta)
När jag kom hem var jag lite hungrig, inte förvånande, så det slank ner en Atkins-bar till kaffet.
Middag: Köttgryta med rödvin och squash (innehåller även morot och palsternacka men det överlåter jag till barnen och mannen, hoppas kolhydraterna inte liksom läcker ut och förorenar såsen
. Broccoli till. Efter maten en rejäl bit cambozola för att få upp fetthalten.
Jag hade gått upp en halvt kilo imorse men det hoppas jag bara var något tillfälligt. Är på G känner jag
#9, Mina kommentarer:
Byt ut mjölken i kaffet mot grädde. Helfet vispgrädde ska det vara, den på 40% fett. Mycket godare, och dessutom mindre kolhydrater.
I övrigt ser det väl helt okej ut, förutom den där GI burgaren då, men jag antar att du inte hade så mycket annat att välja på där.
Du äter mycket mer kolhydrater än vad jag gör, men det är såklart olika vilken nivå man väljer att lägga sig på.
1/2 kilo på vågen är ingenting att bry sig om, många varierar upp och ner mer än från dag till dag beroend e på flera saker, t.ex. hur mycket mat dom råkar ha i tarmarna, hur mycket vatten som råkar vara bundit i kroppen, osv.
Mat igår
Frukost: linfrön, valnötter, mascarpone och TY
Lunch: Omelett med tonfiskröra (tonfisk, CF, majo, rödlök) Avokado till.
Middag: Lax och hemgjord rataouille
Kväll: Hallon mascarpone och TY
Det mystiska halvkilot är bortblåst med jag har inte gått ner något på jättelänge. Om det inte släpper snart så måste jag sluta med mjölkprodukter. JAG VILL INTE
Maten funkar så bra när jag kan äta någon mjölkprodukt till frukost. Hoppas det vänder snart.
82,2 på vågen imorse. Några hekto ner kan väl bero på att jag rensade systemet i förrgår inför koloskopin igår, eller så har vikten äntligen vänt nedåt. Har tagit beslutet att minska ner på mjölkprodukterna, på morgonen får det blir "äggsmörgåsar" med ost och smör, ägg o bacon på helgen, nötbröd någon gång osv. Favvon mascarpone med TY o valnötter får bli några gången i veckan max. På kvällen får det istället för TY bli ägg-mjölkchoklad med lite vispad grädde.
Mat idag:
Frukost bacon o äggröra
Lunch: Strutskabanoss (gårdsproducerad och inköpt på Bondens Marknad på Söder, mums") och en avokado, gurka. Atkinsbar o kaffe
Middag: Haricots verts från Bondens marknad, rostbiff som står i ugnen, gräddig sky.
Kväll: Äggmjölkchoklad med grädde
Förresten minns jag nu ifrån min narkosdimma efter koloskopin (ursäkta att jag pratar om den mitt i menyn) att när doktorn berättat hur fin min tarm var så berättade jag för honom att jag åt LCHF och han sa att "jaha, då funkar ju det för dig". Rekommendationen är ju annars fettsnålt för ett Crohn-offer som mig själv.
Oj då, upp ett halvt kilo idag dvs plus minus noll sedan tråden påbörjades 28/8. Känns skakigt och jag vill absolut inte tappa den lilla motivation som jag klamrar mig fast vid. Jag läser ofta i trådarna här att viktminskning hos många är en trevlig bieffekt av LCHF och att den verkliga vinsten är förbättrad hälsa och så vidare. MEN SÅ ÄR DET INTE FÖR MIG! Jag vill gå ner i vikt, allt det andra är för mig trevliga bieffekter. Jag måste gå ner i vikt, om det inte börjar röra sig snart så är motivationen i verklig fara. Låter jag desperat?
Mat idag
Frukost: två stekta ägg med smör, ost och gurka. Kaffe med liten mjölkskvätt.
Lunch: Torsk i currygräddsås, avokado, vaxbönor med smör.
Middag: Färsbiffar på blandfärs i dijongräddsås. Broccoli. En ruta 70% choklad.
Nu: Äggmjölk-choklad.
Totalt 19% protein, 76% fett, 5% kolh, 2100 kalorier. Kommentarer? Jag ammar fortfarande delvis så jag tror inte att jag ligger för högt i kalorier, eller? Gräddsås både till lunch och middag, onödigt mycket grädde kanske?
MEME22! Duär så duktig och motiverad. Låt inte ett eller annat bakslag få dig ur banan. Jag väntar fortfarande på den stora viktnedgången. Men har inte dina förutsättningar. Jag är några år äldre och har antagligen en längre förgiftningstid i mín kropp som måste tas om hand. Njut av din tid som amma!! Den kommer ju inte igen. Hade just mitt lilla barnbarn här på besök. Man får ju inte nog!! Vi som är far-mor-föräldrar njuter ju på ett annat sätt!!
Fortfarande 82,7, men en viktig sak slog mig imorse. Jag har inte gjort nr 2 sedan i torsdags innan koloskopin. Hmmm, det skulle ju kunna förklara en del extra på vågen. Tarmen vilar sig väl efter den omilda behandlingen. Jag fettar på och så får vi se hur det "utvecklar sig".
Tack LenaK63 för uppmuntran. Jag kämpar på och hoppas på att kunna hålla motivationen uppe. Ärligt talat: vad är alternativet?? Nej just det, det finns ju inte något alternativ.
#15 Det där kan göra att man står helt och hållet still på vågen. Hoppas att det "löser sig" ;-)
Upp lite till på vågen, har åstadkommit en nr 2 av modell mindre så jag hoppas det är mer på G. Nog om det.
Har börjat jobba lite försiktigt efter mammaledigheten (varför envisas folk med att kalla det ledighet??), och försöker att ta det lugnt ett tag i början. Ingen tackar mig för att jag stressar på jobbet
. Eftersom i början kommer att äta lunch hemma så har jag inte något problem med den biten ännu, det har varit just lunchen som varit jobbig när jag tidigare försökt äta LC. Vi får ta den sorgen när det är dags (oktober).
Mat idag
Frukost: två stekta ägg utklädda till ost och paprika-mackor, några salamiskivor. En näve sötmandel som mellanmål på jobbet, ("mackorna" mättade inte lika bra som kescarponen, undrar om jag vågar fläska på med tre st nästa gång, gallan har blivit lite mer tolerant men gränsen går någonstans mellan två och tre ägg.)
Lunch: Hastig röra av tonfisk, CF, majo, rödlök, avokado. 1 pkt bacon (förutom några skivor som maken hann snatta åt sig).
MIddag: Stinas kyckling, café de paris-sås, broccoli.
Kväll: Vi får se om det blir någon äggmjölkchoklad eller inte
Helt ok matdag
Äntligen! 81,9 på vågen imorse och alltså ner 8 hekto sedan trådens början. Halleluja vad skönt det är när all strävan får resultat. Åt för första gången tre ägg på raken imorse (som vanligt förklädda till ostmackor) och känner inte något alls i gallan. Underbart!
Mat igår:
Frukost: "ostmackor" av stekta ägg, några salamiskivor, några mandlar.
Lunch: Caesarsallad med kyckling på Hard Rock, sisådär, lite vattnig dressing. Var tvungen att äta lite mandlar på eftermiddagen.
Middag: Ratatouille, fiskburgare med smör på, kall CF-sås.
Kväll: Några salamiskivor med Boursin på. Yumma.
OJdå, 81,2 på vågen. Nu går det snabbt nedåt. Tänk vad mycket det gör för humöret. Den enda förändringen jag gjort är att jag minskat på grädden och yogerten plus att jag inte ätit äggmjölkchoklad på nästan en vecka. Idag äter jag faktiskt keso+mascarpone+klick TY till frukost men annars har jag ju ätit äggfrukostar. Jag får väl fortsätta med det helt enkelt. Det verkar ju som om det funkar. Alltså ner 1,5 kg sedan 28/8.

Grattis vad kul att det verkar ha släppt 
Keep going!
Håller tummarna.
/Emea
Hmm, är verkligen helgen slut redan? Alla min tre barn har i alla fall varit glada och snälla idag, möjligtvis pga att kusinerna varit på besök. Orkade inte laga något avancerat idag utan det blev färdiga fiskbiffar med CF-sås, broccoli och blomkål och potatis till de smala och extra smör till mig
.
Var en sväng i Skärholmen och handlade lite kläder som faktiskt skulle sitta bättre när jag tappat ett par tre kilon till. Inte för att det egentligen finns något alternativ men nu är det fasen bäst att jag fortsätter nedåt.
En vecka kvar till utlandsresan. Håller tummarna för att det kommer gå bra. Vi ska bo på all inclusive-hotell av finare sort så jag hoppas på kvalitetsmat, dvs ägg o bacon till frukost osv. Barnen ser fram emot att få äta glass varje dag
men själv tänker jag faktiskt fortsätta som vanligt om det inte visar sig helt omöjligt. Däremot ser jag fram emot lite vindrickande som inte förekommit alls på senare tid.
Det blir säkert ägg och bacon till frukost, men glöm inte smöret på äggen, jättegott.
Nere på 81,2 igen (jojobantning?), bara 2,2 kilo kvar till första målet. Jag har helt skippat det sena mellanmålet vid 20-21-snåret och jag måste säga att det går bättre än jag trodde. Visst är jag lite småsugen och skulle gärna knapra på något men det är inte så att jag måste. Dock måste jag äta en stadig middag för att inte bryta ihop under kvällen.
Är också mer restriktiv med mjölkprodukter. Grädde använder jag bara i maten, men jag äter keso+mascarpone till frukost ibland. Börjar tröttna på ägg, och om jag inte kan äta det så vete 17 vad det blir. Äter helst frukost på jobbet framför datorn, passar bra när jag läser mailen, så det måste vara något som kan göras iordning kvällen före och som kan ätas kallt. Förslag? Idag blev det både kescarpone och ägg men i mindre mängd. Det kändes ok.
Min största dotter hade en kompis på besök igår så jag lagade fläskfilégryta med grädde, senap och vitlök=familjens favvorätt. Till det hade jag fullkornspasta till de smala och blomkål/broccoli till mig. Alla åt som hästar (även 5-åringarna
) men jag lyckades smussla undan en lagom portion till lunch idag. Ska med mamma och shoppa lite efter lunch och min man ska passa på att spela golf (han är pappaledig
). Livet är tufft
Hurra, ner 2 hekto idag! Dvs ner 1,7 kg sedan 28/8 och ner 24 (!) kg totalt. Jag är duktig! *klappar mig själv på axeln*
Mat igår:
Frulle: 1 stekt ägg med ost och smör, kescarpone med kanel.
Mellis: näve mandel
Lunch: Överbliven fläskfilégryta med blomkål
Middag: Ryggfilé av torsk med currysås av CF, blomkål och gurka. Liten klick TY med liten klick hemgjort (osötat) äppelmos.
Ner 2 hekto igen, det är så SKÖNT! 80.8 på vågen och 1,8 kg kvar till första delmålet (vet inte vad andra delmålet ska bli men får väl börja fundera på det). Det måste vara att jag skippat kvällsmellisen som gjort den stora skillnaden. Kanske fick jag i mig för mycket förut? Eller åt för nära sänggåendet? Hur som helst så gör det ju underverk för motivationen att det går neråt på vågen. Igår var inte en optimal dag, fick äta kescarpone till lunch pga tidsbrist men jag höll mig förvånansvärt mätt på det fram till middag som serverades något försenad kl 18.
OJOJOJ, vilken kolhydratfest det blev. All inclusive på Mallorca och en svag karaktär, ingen bra kombination. Kom hem natten mellan lördag och söndag och satte genast igång med LCHF med en snudd av fakir. Gick bra och det var skönt att vara tillbaka i verkligheten igen. Sedan var jag "tvungen"
att åka till Oslo på måndagen och käka lyxig middag med tillhörande vin. Orkade inte bråka med personalen om menyn som var "färdig" så jag åt och var glad. Började tisdagen med LCHF hotellfrukost (finns det något mer klockrent??) och fortsatte dagen i samma stil. Vägrade envist att köpa baguettmacka på flygplatsen utan klämde istället i mig salami, brie och kokt ägg med majo när jag kom hem på kvällen, var då minst sagt vrålhungrig. Lyckligtvis hade jag en låda i frysen till lunch idag så jag behövde inte fundera något över var/vad jag skulle äta.
Facit av den senast veckans eskapader är ofattbara 3 kilo upp på vågen. OK att jag klämt i mig en del, men hallå?? Jaja, det är väl mest vätska med den tar ju också plats i byxorna som sitter lite väl tajt idag
. Men jag släpper inte taget igen, jag lovar.
Bara ett kilo ner av de tre som jag kom hem med från kolhydratsemestern. Hmm, undrar om det kan vara annat än vatten, för borde inte det försvinna ganska snabbt? Mat igår:
Frukost: stekta ägg med smör och ost
Mellis: Näve nötter
Lunch: Caesarsallad med kyckling
Middag: Köttfärsröra med avokado och cole slaw
Kväll: Några ostskivor medan jag bredde dagens stekta ägg
Nu är det ett kilo kvar av semestervikten, skönt!! Idag har jag varit fasligt hungrig och ätit stooora portioner, inte bra att vara hungrig ju men vill inte heller äta för mycket. Svårt. Har åstadkommit matlådor för både måndag och tisdag i alla fall så jag behöver inte svettas över lunchen på ett par dagar. Jättemycket att göra (bokslut) men försöker att inte stressa för mycket.

Kul att du har gått ner 2 kilo sedan du kom hem från semestern! Det går ju riktigt bra!
Bara fortsätta på LCHF banan och tänka på de roliga minnena från semestern!

Heja på! :D
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
8 envisa hekton kvar av semestervikten. Jobbigt. Men det slår mig hur jag har utvecklats ändå. Förr kunde några dagars slirande få mig att helt tappa motivation och lägga ner alla planer på viktminskning. Nu är jag ju tillbaka och kämpar på! Duktiga mig!!
1/2 kilo kvar av semestervikten, men jag har inte så bråttom längre. Jag mår ju bra! Däremot har jag lärt mig en läxa i veckan som gick. Stressiga dagar så har jag fyllt ut kosten med en och annan Atkins bar. Mumsigt och snabbt och gott till kaffe;-) Men det blev visst lite mycket i veckan, 4 dagar i rad…. Fick kramper i magen och sprang på toa. När jag tänkte över vad jag ätit så bestämde jag mig för att göra ett uppehåll med Barerna, och efter några dagar var jag bra igen. Det kan ju ha varit någon bacill också men kanske bäst att ta det lugnt med Atkins Barer och bara äta i absoluta nödfall.

Vad duktig du är!!! Så himla lätt att "glömma" bort allt när man kommer hem, men du var snabbt tillbaka, då går ju kilorna bort på ett par veckor!
Blir inspirerad av att läsa i din tråd! Tack för att du delar med dig.
# 33 Kul att det går åt rätt håll !!
Atkins bar ? vart hittar man det ?
Jag råkade oxå för bacill det går ju sån't nu :(
Kramper i magen låter inte kul, kan detta vara dessa bar's eller ?
jag vet inte hur / vad det är för några
men det låter som bra proviant. själv kör jag med Babybel, ölkorv :-)
Ha de't bra !
Atkins bars hittar man oftast i hälsokosthyllan, innehåller bara ca 2 kolhydrater per styck och är kanon att ha med på språng. Men som sagt överdosera inte
81,1 idag, dvs 3 hekto semestervikt kvar. Sakta men säkert….
Fortfarande 3 envisa hekton kvar…. Åt lunch med en kompis som jag inte sett på länge, hon lade märke till att jag gått ner en del kilon och reagerade inte alls när jag beställde oxfilé med extra bearnaise men utan potatis (inte personalen heller, Cliff Barnes kan rekommenderas) utan beställde samma sak själv. Hon var redan såld så jag behövde inte hålla på och förklara mig. Lovely!
Något ångestfylld idag. Åker tre dagar till Zurich imorgon och oroar mig lite för maten. Hotellfrukost inga problem, och middagen ordnar sig väl men lunchen är gemensam. Jag drar mig för att kontakta dem i förväg för att ordna någon speciellt till lilla mig. Vill inte vara till besvär och har inte någon lust att krångla med folk "i onödan". Så det får bli som det blir. Fyller väskan med Pauluns nötblandning och några Atkins bars och hoppas på det bästa;-)
Det brukar fungera på restaurang om man kan få grillat kött med vitlökssmör och lite grönsaker
¨Bara man "vill" - största risken är när villet inte vill längre om du förstår - dvs man tar chansen att få äta ngt annat. Då blir det problem.
Numer pensionär i Nynäshamn
Sitter på Arlanda nu och har just ätit upp min frukost, mascarpone+grädde+keso. Hoppas det mättar ett tag. Jag får väl inte lunch förrän om 6-7 timmar. Hoppas på något fett och köttigt.
Mat igår:
Keso+mascarpone
Lax, ratatouille, romsås, avokado
Helstekt kotlettrad med blomkålsmos och broccoli. Sås på marinaden som inte var så LCHF alls, nämligen äppeljuice…. Även soya och kryddor, redde med vispgrädde. Hela familjen inkl farfar åt så det stänkte. Kotlettraden som jag tänkte skulle räcka till en eller ett par luncher till min matlagningsmässigt handikappade man, tog helt slut;-)
Hurra det är lunchbuffé alla dagar! Lunch idag blev alltså kycklingklubba med grönsaker. Har stoppat i mig en del nötter för att hålla mig nöjd, den har dagen blir extremt lång eftersom jag gick upp kl 4 imorse, men det är ok. Räknar inte med att gå ner men lär inte heller gå upp under de här tre dagarna. Middagen blir på hotellet, såg att de hade någon lax med spenat så det får det väl bli. Jag är lättad;-)

Åh låter ju gott, men varför äter du Pauluns nötblandning och några Atkins bars?? Är det inte bättre o ha några ostar eller ägg i väskan. Kanske man inte får föra in i Schwizz……….
Ha det!!!!
Hmmm, helt ärligt så skulle jag föredra ägg och ost, men nackdelen med det är väl att efter en dag i handväskan så börjar det lukta gamla skor;-( Middagen blev i alla fall mkt lyckad. Rätten Lax och spenat var även i orginalutförande utan potatis. LCHF äger även i Zurich?!
Hmmm, buffen var något bekränsad idag. Panerad vegetarisk biff med potatis i eller panerad cordon bleu? Av pest eller kolera…. Det blev cordon bleu, vet inte om det var pga det som coissantstanken i konferensrummet besvärade mig mer i dag än igår men det var ganska jobbigt… Knaprar lite nötter nu innan middagen för jag var ganska hungrig;-)
Uhh! Jag vet hur det är med lukter från bakverk. Kan inte gå in i ett bageri längre. Men vad ska jag göra där? Det var svårt innan LCHF men nu är det outhärdligt.

Annars är dom ju vana vid tåbiralukt där nere för så luktar deras raclette ost………….
Inget ont om osten, ju stinkigare desto bättre;-)
Två otroligt envisa hekton kvar av Mallorcasemestern. I alla fall bra att Zurichresan gick ok och att jag inte lade på mig något. Skönt att vara hemma med hemlagad mat igen. I och för sig inget ont om att äta på restaurang men hemlagat är oftast godast, i alla fall min egen hemlagade mat;-)

Men du köpte väl med dig ost hem? Grattis till att du lyckades hålla dina föresatser under redan!
ALL SEMESTERVIKT BORTA!!! Äntligen nere på 80,8 igen och vara några hekto kvar till ett helt nytt tiotal. Lovely! Har en liten resa igen denna veckan, men bara två dagar så jag hoppas det går bra.
Efter en vecka i Sverige 2 kg upp! Nu blir det bara ägg, bara ägg! Hotell-frukost ok, men hemma hos släktingar bara elände! Man måste ju ta seden dit man kommer. Varför är det så svårt!!!!
Men nu är vi hemma igen och kan leva som vanligt. Gissa om det är skönt i ens egen säng!
Nej fy vad trist, jag har studsat upp ett halvt kilo och ligger och skvalpar. Nu är det bra länge sedan jag gick ner i vikt, ligger ju på ungefär samma som innan semestern 20/9. Jag har egentligen inte något problem med maten, utan äter på och tycker jag äter god och bra mat. Det är ju lite svårare när jag är ute och reser, äter mindre "vanlig" mat, eftersom jag ibland är väldigt osäker på vad den innehåller, kompenserar med nötter eftersom jag då är hungrigare än vanligt. Samtidigt kan jag ju inte gå omkring och vara hungrig, det skulle ju vara jättejobbigt…. Förslag?
Det är nog ingen risk för att jag tappar motivationen än, för jag trivs ju och mår bra. Men jag VILL ju gå ner mer i vikt, har i alla fall 15 kilo kvar. 10 kilo skulle också vara helt ok. Men varför händer det inget?
Ja det är trist när vikten går åt fel håll! Har dessutom blivit sockersugen. Förstår inte hur det kommer sig. Om det inte var för vikten skulle det egentligen inte göra så mycket att man ibland tog en pepparkaka.
Faktiskt hittade jag 85%-ig choklad som smakade gott och det smakade inte MER efter en (rätt så stor) bit, som det brukar. Kan kanske vara något att ha i bakfickan.
Vi kvinnor har det inte så lätt!! Skulle också behöva sisådär 10 kg ner eller kanske 15, men den där vågen är väldigt envis. Kanske skulle köpa en ny!
Hemma igen från resan. Ligger kvar på samma vikt som innan jag åkte dvs 80,9, 1 hg upp från bottennoteringen innan den famösa kolhydratsemestern. Nu är det 1,5 vecka till jag ska iväg igen och på den tiden måste vågen vända ner, jag är trött på att det inte händer något. Är lite rädd för att jag är för stressad, verkligen mycket att göra på jobbet. Å andra sidan är det inte någon risk att jag äter för mycket mat, för jag hinner inte ens tänka på mellanmål osv. Äter nog precis lagom för tillfället. Jaja, kämpar vidare, LCHF rockar fett i alla fall
OJ, imorse visade vågen 80,5 kg, dvs 3 hg ner från bottennoteringen. Har det vänt? Hoppas det. Blev insprierad i alla fall och körde lunch av modell fakir, dvs kött och smör utan grönsaker. Trist? Ja, men jag blev mätt i alla fall. Spännande att se vad vågen visar imorgon.
Ingen tillfällig dipp, utan vågen visade samma imorse. En annan sak som jag lagt märke till är att resten av familjen varit förkylda i omgångar de senaste veckorna. Själv har jag känt mig lite tjock i halsen vid något tillfälle men det har inte blivit någon förkylning av det. Detta trots att jag inte äter några vitaminer alls, bara någon magnesium tablett då och då för att minska kramperna i benen på nätterna. Hmm, nu när jag tänker på det så är det länge sedan jag hade det också.
Undrar om LCHF-kosten skyddar mot magsjuka också…. drömmer….. Vore inte det liksom pricken över i?
Ooops, 2 hekto till har försvunnit
Super !! det går stadigt neråt !!
Hej! Här är en mullig mamma till…
Skummat igenom din tråd, har en undran: har nyss upptäckt äggmjölken. Har ganska liten klick smör i för jag gillar inte lagret fett som ligger och skvalpar ovanpå téet. Upptäckte istället hur vansinnigt gott det var att göra varm choklad på äggmjölken. Har i lite kakao och en knivudd sötningsmedel och tänkte att det är ju rena "hälsomaten". Vad jag förstår så drack du också varm choklad gjord på äggmjölk, varför drog du ner på det? För mycket kolhydrater?
#58 Jag slutade helt med det för jag tyckte nog att det var lite för gott. Kände mig gärna lite sugen framåt kvällen efter som det smakar så gott och jag tror helt enkelt att jag fick i mig för mycket kalorier. Det var lättare för mig att sluta helt än att dricka det ibland;-) Så är det med det mesta för mig faktiskt, lättare att låta bli än att hålla det på en "lagom" nivå.
Är i Schweiz igen. Har helt skippat att försöka hitta bra mat på restaurang (dessutom är prisläget här rent löjligt) utan går till lokala mataffären och handlar hem lite till hotellet. Ikväll har jag ätit en kyckling-curryröra (där fick jag i mig 13 gr kolhydrater, lite mycket men det var väldigt gott), en dl vispgrädde och en liten smaskig brieliknande ost på 50 gr. Till frukost har jag sparat resten av grädden utanför fönstret (lagom kylskåpstemperatur ute, fniss), jag har även en burk makrill i resväskan (smugglad genom säkerhetskontrollen, hmmm), och har även en av de små ostarna kvar. Perfekt!
Till lunch blir det samma varje dag denna gången; plockar ihop grönsaker och kyckling i buffestil som sedan wokas individuellt och såsen väljer man själv. Hoppar riset och strör på lite nötter istället. Perfa!
Vore kul att få veta vad du gör så ofta i Schweiz. Jag älskade Rösti med allehanda tillbehör. Men nu har Rösti blivit omgjort i vårt hem och då med Zuchinni och med ett uppvispat ägg. Kanske man glömmer hur det var med riktig Rösti.
Jag har verkligen snöat in mig på äggmjölkschoklad, men klarar mig från övrigt sug. Tack och lov, för det var därför jag började med LCHF.
HÅller med föregående talare, nyfiken på alla vistelser i Schweiz?
Tack för kul läsning… jag kämpar oxå på!
Flisan

Jag har märkt att ju mer kolhydrater jag äter desto hungrigare blir jag. Försök hitta ost eller korv istället för nötter tex. När jag äter i princip 0 kolhydrater så blir jag aldrig hungrig…
Jag är i Schweiz och jobbar några dagar varannan vecka under hösten, sen är det slut med det (pust!). Det är ganska jobbigt att vara borta så mycket och det är jobbigt för min stackars man som är hemma själv med tre små barn, plågas av mitt dåliga samvete efter att ha sett vilket tillstånd han var i när jag kom hem för ett par timmar sedan (han åkte direkt till gymet för att få lite egen tid)
.
Rösti, hmmmm. Ja det mesta av typ "dagens lunch" i Zurich verkar vara antingen gjort av potatis eller panerat. Jag kan för mitt liv inte förstå hur alla kan hålla sig så smala..? Jag har knappt sett en enda tjockis, eller ens en mullis…. Ett av livets mysterier verkar det som.
Nu är jag i alla fall hemma igen och har full kontroll på maten (och ungarna) igen. Skönt!
Hoppsansa, hade visst lagt på mig 1,3 kilo! Nu förstår jag ingenting, jag vill inte kännas vid att jag gjort något för att förtjäna detta. Ok att jag hoppar upp och ner några hekto, men 1,3 kilo?? Har inte ätit några ovanligt kolhydrater, inte druckit alkohol heller. Vad kan detta vara? Jag kollar vågen igen imorgon och återkommer med rapport.
Hur gick det med vågen idag?
Samma idag, dvs mystiska 1,3 kilo har inte runnit av sedan igår

Tråkigt! Ibland undrar man var de kommer ifrån.
Kan det vara den tiden i månaden? Eller har du ätit värktabletter, då kan jag samla vätska har jag märkt.
Håller i alla fall tummarna för att de snabbt rinner av dig igen!
Håller med glitterfisk, jag samlar också vätska när jag äter värktabletter. Värst är typ Magnecyl och Treo…
Lätt fånget, lätt förgånget…. Nu är de 1,3 kilona plötsligt försvunna igen och jag väger 80,4 (ett hekto mer än bottennoteringen). Men nu tycker jag faktiskt att det är dags att börja gå ner lite i vikt. Har ett projekt för kvällen nämligen att steka köttfärsbiffar att ha till frukost i veckan istället för keso+mascarpone som det blir ofta annars. Kanske funkar det bättre om jag drar ner på mjölkprodukterna. Visserligen tänkte jag mig grädddijonsås till biffarna (den är suverän även kall) men mängden blir ju ändå mindre.
Till lunch blir det Airams kycklingfilé med jordnötssås, slurp
.

Det låter smart. Keso har ganska mycket kolhydrater. Är det 4 per 100g? Och man äter ju lätt 200 g så då är det ju 8 g kolhydrater. Jag äter gärna keso blandat med cf till lunch eller fika, men får undvika det för att gå ned. Tror att man kan använda keso ex i ostkaka, men inte att äta det som huvudelen i en måltid.
Köttfärsbiffar med dijonsås låter som en höjdare. Jag sitter just och äter kyckling med majjo som brunch….
.
Nu har jag ätit köttfärsbiffar (ej fakir utan med ägg och lite grädde i) till frukost i nästan en vecka och det enda som hänt är att jag gått upp några heko. Ingen panik för det, det är ju normalt att man går upp och ner lite hela tiden, men jag ville ju börja gå ner! Väger nu 80,6 och motivationen att äta ickefrukostmat på morgonen börjar tryta. Kör några dagar till, åtminstone till på onsdag. Åker till Z igen på måndag så det blir hotellfrukost tis+ons (på ett bättre hotell denna gången så jag hoppas att frukosten är ok). Om det inte har hänt något när jag kommer hem är jag rädd för att det blir koso+mascarpone igen till frulle.
#71 jag tror att det är 2 g kolhydrater i keso. Men det blir ju en del när man lägger till mascarponen också.
Har biffarna äntligen gett resultat eller är det bara en slump? 80,2 på vågen. Nära det härliga sjuttiotalet nu. Bara 1,2 kilo kvar till samma vikt som innan jag blev med det senast barnet. Härligt. Har blivit sjuk för första gången sedan innan LCHF vilket inte känns lika härligt. Började nästan tro att LCHF gjort mig immun mot alla dagisbaciller. Ont i halsen och helt svettig. Hoppas det inte blir värre för imorgon bär det iväg till Schweiz igen. Känns ju bara lagom roligt när jag är frisk och inte alls roligt när jag är sjuk
.
Hoppsan det blev visst ingen resa. Har istället befunnit mig i sängläge med feber och grymt halsont. Febern är bättre men fortfarande löjligt ont i halsen. Kan knappt dricka ens och saknar aptit, ätit två små mål per dag ungefär. Ett kilo har försvunnit på vågen med det är helt säkert vätska som jag svettats ut i feberfrossorna och inte lyckats ersätta pga svårt att svälja
. Men känns ändå bra på något sätt att befinna sig i sjuttiotalet, även om det är tillfälligt, riktigt bra faktiskt.
Krya på dig! Och glöm inte att dricka mycket vätska!
Jag mår mycket bättre idag! Och jag kom just på vad viktig denna tråden blivit för mig. om jag inte hade startat denna tråd i slutet av augusti när jag vägde 82,7 så hade det nu känts som om jag inte gått ner något alls på hur länge som helst. Nu har jag ju svart på vitt att jag gått ner 3,4 kilo på drygt 3 månader. Och även om ett kilo är vätskeförlust ifrån febern så är det ju jättebra! Utan LCHF hade jag kanske gått upp lika mycket istället (eller mer). *Jag är stolt över mig själv och ger mig själv en klapp på axeln*. Nu ska jag koka några ägg till frukost och kanske äta lite ost till. Aptiten är på väg tillbaka;-)
Fortfarande ett kilo ned på vågen
. Ska jag våga räkna in det som vanlig viktnedgång eller ligger jag lågt i vätska efter det halsonda…? Vem vet. Än så länge befinner jag mig i sjuttiotalet och stannar så gärna där. Faktiskt har jag bara 3 hekto kvar till mitt första delmål, 79 kilo som jag vägde innan min senaste graviditet.
Min lilla projekt kallat inte-äta-frukost-till-frukost fortsätter och kanske är det det som gett resultat, men väldigt plötsligt? Jag äter typiskt köttfärsbiffar med lite ägg och grädde i och bregott på. Lätt att äta med enhandsfattning vid datorn på morgonen. Kollegorna börjar vänja sig vid mina udda matval, de ser ju att jag gått ner mycket i vikt så det är ju svårt att protestera mot dem i alla fall
. Så jag fortsätter på denna banan och väljer bort keson, mascarponen, och TY med grädde. Om det innebär att jag går ner i vikt så är det en uppoffring jag gärna gör. Till frukost imorgon blir det fläskfilegryta och ett kokt ägg!
#77 Du ska vara stolt över dig själv, MEME22! Och jag förstår vad du menar med tråden.
Hoppas kilot fortsätter att hålla sig borta!

Tror att förbränningen kan öka när man har feber. Det går åt mer energi för att hålla en högre temperatur och framförallt för att få den att stiga. Håller tummarna för att kilot beror på det, korppen förbrände det, och att det inte bara är vätskebalans.
På vågen imorse: 79 kilo, dvs ytterligare några hekto ner vilket innebär 26 kilo jämt. Nu tror jag i och för sig att jag drack för lite igår och låg lite lågt i vätskebalansen. Hade otäck huvudvärk när jag vaknade nämligen. Men oavsett så verkar ju kilot från förra veckan inte ha kommit tillbaka och det känns skönt. Som genom ett under har jag i samband med detta ha fått minskat behov av mat, äter mindre portioner och även mindre mellanmål (i och för sig sällan även tidigare). Vad som är hönan och vad som är ägget vet jag inte, men det känns bra i alla fall.
Tvivlen som börjat gro den senaste tiden är helt borta. Det är självklart att min kost får mig att må bra, och att det är så här jag ska (måste) äta framöver. Framtiden ser ljus ut. Mina återstående 15 kilo (cirka) hoppas jag rinner av sakta med säkert. Har funderat mer och mer på vad min målvikt på viktväktarspråk ska vara. 65 kilo till mina 161 cm tror jag är i den övre delen av "normalvikt", men kommer jag någon gång under 70 kilo kommer jag känna mig SMAL. Vi får se vad det blir men det är hur som helst några kilon kvar.
Hmmm, upp ett kilo på vågen. Kan inte direkt se någon anledning till detta så jag fortsätter som vanligt så försvinner det väl om någon vecka. Har en mängd glöggfikor och julkalas framöver, de flesta verkar vara koncentrerade till lördag och söndag som kommer. Ingen omedelbar fara, sammankomster som jag ordnar hemma kommer vara fyllda av fettiga tilltugg och Tindra glögg utan tillsatt socker (som för övrigt fått högt betyg i flera tester). Sammankomster utanför hemmet får grundas hemma med typ smör, så kommer det nog att gå ganska smärtfritt. Ser fram emot julstämningen som jag känner är på G
.
Diverse julkalas i helgen med några glöggmuggar, ett glas vin, EN pepparkaka och tre dadlar visar sig idag på vågen som ett kilo upp. Nåja, det är ju helt normalt och jag är säker på att det är borta om några dagar. Idag såg maten ut så här:
Chilifärsbiffar med smör på, kaffe med lite mjölk
Caesarsallad
Dijonsenapsbiffar med gräddsås och broccoli (gjorde ett gäng till frukostlådor också)
Kaffe med lite mjölk
Inget ökat sug har jag märkt av, så jag lider inte nämnvärt av mitt lilla snedsteg. Snart är det jul och det ser jag fram emot. Ska vara ledig i nästan två veckor så det känns skönt att få lite sovmorgnar framöver;-))
Hmmm, kilot har både försvunnit och kommit tillbaka. Sitter lugnt i båten och väntar ut det.
Nyårsafton:
Frukost: Polarbröd med ost (vilken underbar uppfinning!!)
Lunch: Var tvungen att hoppa över lunchen pga tidsbrist, tvungen att åka och fixa naglarna;-)) Drack lite vispgrädde när jag kom hem.
Middag: Polarbröd med löjrom, CF, rödlök. Lammfilé med ugnsbakade rotfrukter som jag åt sparsamt av. Sås av CF, vitlök, sambal och dijon. Kanon! Vitlökssmör. Chateau Neuf du Pape, present av Farmor och Farfar. Ja nu när jag tänker efter så var det inte en present till mig utan till min man, men han fick också smaka;-)
Julmaten har gått jättefint att hantera, fick lite tokspel häromdagen när jag inte ätit något på en hel dag pga migränliknande anfall och kom ut i köket och fick syn på de hembakta småkakorna som vi fått av Gammelfarmor. Hmmm, nåja. En gång är ingen gång, eller…?

Det verkar gå bra för dig. Härligt att läsa!
God fortsättning på nya året!
Nu är kilot borta igen. Jojobantning?
Stress, stress och åter stress. Helt normalt för första halvan av januari men inte optimalt för viktminskningen vad gäller stresshormoonerna osv. Maten funkar bra, men det får bli nödlösningar av typen keso och grädde med kanel lite oftare än önskvärt. Jaja, det är ju bättre än mjöl i alla fall så det är ju helt ok. Kämpar på. Vikt idag 79,2.
Hejsan!
Kul att läsa om din viktresa, och att du faktiskt tar hekto för hekto, även om det ibland går olovligt långsamt…
Stress är nejmen inte bra för viktminskningen, så om du klarar dig undan det i fortsättningen, så vill jag tro att det vill synas på vikten.
Lycka till!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Hurra! Äntligen lite action på vågen, ner 0,5 kg. Total viktnedgång nu 26,5 kilo. Jag har märkt att det var något extraordinärt på G eftersom jag två kvällar i rad har haft en obehaglig gnagande hunger som jag inte alls är van vid. Jag har stoppat i mig salami, smör med ost, nötter och till och med druckit grädde för att bli av med den. Kanske har förbränningsmotorn kommit igång äntligen och det var därför jag var så hungrig?
En annan sak värt att rapportera är att min man var och handlade på Coop (västberga för alla intresserade Stockholmare) och kom hem med både ekologiskt smör i enkilosförpackning, röd ekologisk mjölk och ekologisk grädde i enlitersförpackning!!! Kanonsortiment, och jag är så glad för att min man engagerar sig i "mitt" projekt. Han läser innehållsförteckningar ännu nitiskare än jag gör, och letar bar produkter. Min älskling.

Härlig läsning MEME22!
Du är så inpirerande när du tar dina hekton med glädje, jag har lite (mycket) mer övervikt än dig men blir glad och peppad av din läsning att man ska ta det sakta men säkert!
Lycka till!
Tack emea67! Det värmer. Jag märker själv att jag ÄNTLIGEN FATTAT(tror jag). Poletten har slutligen ramlat ner. Det är såhär jag MÅSTE äta i resten av mitt liv, och då spelar det ju inte någon roll hur lång tid det tar att gå ner. Till skillnad från bantningar när man ska gå ner X kilo för att sedan, äntligen, börja äta normalt igen.
Konstaterade just att jag endast har 9 hekto kvar för att hamna på ett BMI under 30, dvs överviktig och inte fet. Hurra!
Håller mig kvar på 78,5. Hade igen en obehaglig hunger igår kväll, så smaskade på Brie de Meaux, gör under för både magen och humöret. Idag ska jag (insprierad av entusiastiska äggmjölksfan på denna sida) ta med äggmjölk som frukost till jobbet. Kanske är det precis vad jag behöver för att få igång en stadig viktnedgång. Hoppas att jag äntligen har hittat lösningen…;-) Och så är det ju gott också förstås…
Hoppsan nu har jag gått ner 3 hekto till, ligger nu på 78,2 (!!). I dessa trakter har jag inte befunnit mig sedan jag blev med mitt barn nr 2 och han fyller snart 4 år. När jag blev med barn nr 3 vägde jag 79 kg och hon fyller strax 1 år. Det känns otroligt skönt. Om det beror på min äggmjölksfrukost igår eller inte ska jag låta var osagt men det är ju inte alls omöjligt. Jag svettades i flera timmar efter frukosten vilket jag inte brukar göra. Det förbrändes nog en hel del! Tyvärr så mådde jag illa hela förmiddagen också, så idag är jag tillbaka på keso och vispgrädde med kanel. Men fasen vet om det inte är värt att må lite illa om viktnedgången kommer igång
.
Läst igenom din tråd och skickar dig massa pepp , hoppas du fortsätter på din viktresa=går ner det du vill gå ner. Lycka till
En liten reflektion idag: det är snart 1 år sedan jag lade om min kost till först GI och sedan LCHF (lätt att komma ihåg eftersom det var samma dag jag kom hem från BB och vägde in på 105 kg…). Jag har aldrig tidigare gått ner i vikt ett helt år i sträck (OK, förutom min enveckas kolhydratsemester i höstas
) utan gått ner kanske några månader och sedan upp i ett år innan jag orkat ta tag i det igen. Med följden att jag stadigt ökade i vikt. Nu verkar det ha hänt något, inte bara på vågen utan också i huvudet. Jag fattar att det är så här jag måste äta resten av livet och jag accepterar det! Det känns ju knappast som en uppoffring att äta som jag gör
. Jag är så GLAD och STOLT! Hurra!
Grattis!!!!
Hurra! Idag har jag gått ner 5 hekto till. Nu har det släppt ordentligt. Funderar över om jag ätit annorlunda den senaste veckan (förutom den hittills enda äggmjölken jag druckit häromdagen). Möjligtvis har jag ätit lite mer smör, har fyllt på den lilla smörlådan lite oftare tror jag. Har flera kvällar varit ovanligt hungrig och ätit kvällsmellis typ brie eller avokado. Har alltså inte minskat intaget, tvärtom. 77,7 på vågen idag. Det är helt okända marker. Jag minns inte ens när jag vägde såhär lite. 78 kilo bottnade jag på våren -04, men mindre än så är JÄTTELÄNGE sedan. Jag är SÅ NÖJD!
Godmorgon, MEME22 och lite försenat grattis på ettårsdagen! Visst är det otroligt att man minskat i vikt under ett helt år.
Du har verkligen all rätt att känna dig glad, stolt och nöjd. Vilket tålamod du har att vänta ut viktminskningen trots gupp på vågen! En inspiration för många, det är jag säker på.
Jättegrattis MEME22 !! Du är en förebild och en fantastisk inspirationskälla.

Vad underbart att läsa i din tråd. Man får syn på att tålamod lönar sig. Det gäller att inte ge upp när man kommer hem från semestern med ett par kilon +, eller när man bara tappat ett par hekto på en vecka. Rätt var det är släpper det.
Tack för att du delar med dig, och Grattis!

Härlig läsning o du är så duktig 
Tack för alla uppmuntrande tillrop, det stärker beslutsamheten. Jag ska klara detta, oavsett hur lång tid det tar. Denna veckan bär det av till Zurich igen, men bara 1 natt denna gången. Ett litet gupp på vägen, men ska försöka passera över det så smidigt som möjligt.

Starkt jobbat! Kämpa på för du är och har varit jääätteduktig, verkligen! Kramar från en annan mullig mamma med 30 kilo att kämpa med! PSss. har precis bara börjat än, men känner redan att lchf är helt rätt metod att göra sig av med fetman - permanent!

Snyggt jobbat!!

Jag blir så inspirerad av sån här läsning.
Tack för allt pepp!
Grattis till superfin viktminskning under mer än ett år!
Nu hoppas jag att det har fortsatt nedåt också i februari?
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Oj, nu har det varit stressigt och mycket att göra ett tag. Har bytt tjänst på mitt jobb och det har varit ganska fullt i kalendern. Kanske är det därför jag pendlar mellan +1 och +2 kilo? Maten har jag skött mkt bra om jag får säga det själv;-) men ändå så rör det sig inte nedåt. Jaja, vis av erfarenhet vet jag ju att det kommer förr eller senare.
Nu börjar jag bli lite oroligt faktiskt. Trots att det är den tiden i månaden när jag väger som minst så ligger jag på +2 kilo helt utan att ha ätit något annorlunda än vanligt. Byxorna som började bli för stora är nu plötsligt lagom igen. Vikten rör sig inte en millimeter. Vad göra?
Är inte alls sugen på någon äggmjölksdeff, blir lite illamående när jag dricker den. Men jag måste vända detta innan jag börjar ge upp. Har ju lyckats hålla motivationen uppe trots att det stått stilla eller gått neråt med irriterande långsamhet men nu börjar jag bli otålig. Var 17 kommer dessa 2 kilo ifrån???
Men nu är jag SÅ trött på detta. Ytterligare ett kilo upp, alltså totalt 3 kilo. Var kommer de ifrån?? Kan någon hjälpa mig att förstå vad jag plötsligt gör fel?? Idag har jag ätit:
3 st "polarbröd" med smör och munsökorv (2,5 kolh/100gr).
Sej med dillmajonäs, vitkålssallad och lite rivna morötter.
Asiatiskt kryddad lax i ugn med gräddsås, blomkålsmos med smör i.
2 rutor choklad, men det var bara för att jag var så deppad över viktuppgången (konstruktivt
)
Imorgon blir det TY blandat med vispgrädde, kanel och valnötter till frulle, men det är en nödlösning i brist på bättre. Till lunch blir det en repris av kvällens middag, dvs lax.
Har försökt med äggmjölk som ersättning för någon måltid, men jag klarar inte av det. Blir fasansfullt illamående, sist var jag tvungen att gå och lägga mig……. Så snälla hjälp. Tappar modet snart…. Jag mår ju bra i övrigt, men eftersom jag har minst 15 kg kvar att gå ner i vikt så känns det hopplöst när det går åt motsatt håll.

jag beundrar verkligen ditt tålamod!
Hittade av en tillfällighet din tråd när jag använde sökfunktionen på forumet för att söka på "jordnötter". Åt nämligen lite för många i helgen framför TV:n och schlagerfestivalen…
Hur som helst så förstår jag om det känns hopplöst! Har inget bra svar på varför kilona kommer tillbaka. Kanske är det stress på jobbet? Vet själv att jag lägger på mig runt magen när jag är inne i en stressperiod på jobbet.
Lycka till!
Det där med att må illa har jag erfarit efter en vecka i Sverige när vi (maken och jag) fick med oss kräksjukan. Vi kunde ta oss hem och kurera oss. Efter det har jag inte varit hungrig över huvud taget. Nu har jag tappat 3 kilo. HURRA!!!!
Gjorde 'Nötbröd på 5 minuter' när jag inte kunde äta något annat. Vi köpte faktiskt vitt toast-bröd också och drack utspädd coca-cola när illamåendet var som värst. Men det gick ganska snabbt över så någon störra skada skedde väl inte.
Det är inte roligt att inte vara hungrig, men det hjälper. Jag äter ungefär hälften av vad jag tidigare åt. Efter ca ett år och 4 månder med LCHF (med några inte så strikta perioder) känns det som att vikten börjar ge med sig.
Under denna långa tid har jag inte tvivlat på LCHF eftersom jag har prövat det mesta inom viktminsking och bantning. LCHf känns helt enkelt rätt. Kroppen måste ges en chans att känna att nu är det inte svält som gäller.
För mig och min man är livet med LCHF ett mycket angenämnt liv.
Jag vill inte säga att jag tvivlar på LCHF, jag är i grund och botten övertygad om att det är rätt. Men när vikten går uppåt ner man kämpar på för att det ska gå nedåt så blir man ju inte lika motiverad. Idag är i alla fall vikten 79,2 alltså bara 1,5 kilo upp. Har det vänt månne?
Nej det har tydligen inte vänt. Just nu + 2,5 kilo. Trasslar på, tar med mig mer och mer matlådor till jobbet för att ha koll på vad jag äter. Försöker äta mer smör och har minskat på grönsakerna. Äter mer sällan keso och yougert till frulle. Har slutat med den sista lilla gnuttan sötningsmedel. Äter aldrig vispad grädde till mellis längre, äter faktiskt nästan inga mellis alls. Ändå verkar alla bromsar slagit till. JAG STÅR STILL, eller går upp lite som det verkar. Men ger inte upp. Kanske ska försöka med LCHF med kaloribegränsning som jag läste om i någon tråd. Erfarenheter någon?
Nej nu får det vara nog. Ska köra omstart med start omgående. Imorse visade vågen + 4 kilo. Jag kan inte förstå vad det är som händer. Här är min plan:
Inga nötter eller choklad
Minimera mjölkprodukterna
Ta med matlåda varje dag=full koll på intaget
Fyll i minmat så ofta jag hinner så att jag inte äter för många kalorier.
Slutar denna tråd här, jag blir bara deppad av den. Återkommer i ny tråd.

MEME22 kan du inte länka till din nya tråd?
Jag går ner sakta sakta och upp några hekto sedan ned igen, har bestämt mig för att efter påsk så ska jag mat regga i min mat och kolla hur allt står till på mat fronten för min del.
Jag är himla duktig på att ge alla andra goda råd men förljer dem inte själv så bra, hade hoppats på att slippa mäta och väga men det är nog det enda rätta för att ha lite koll.
Så det blir på tisdag för min de. 
Lycka till!