Anna Skipper i kväll.
Såg på Anna Skippers program i kväll med Jan Bylund
och såg där att han skulle ta Linfröolja varje dag för att det fanns Omega3 fetter där.
Kan vi tillgodogöra oss dessa fetter eller är inte dessa fetter av den kortkedjade varianten som inte vi kan tillgodogöra oss?
Och om vi inte kan tillgodogöra oss dessa, vad gör dessa i vår kropp? och vad blir reaktionen?
Jag tar inte dessa utan tar Omega 3 från fisk men min svägerska är så upprörd varför inte vi 8 jag och min man) använder detta eftersom det är så nyttigt!

Vad jag läst så kan vi bara tillgodogöra oss någon procent upp till 10 procent av vegetabiliskt Omega-3.. altså vi kan bara få några procent från linfröolja!
Och det som kanske är ännu värre är att det ensym som används används till att göra de kortkedjiga till långkedjiga och därmed konkurerar det ut vår förmåga att fölänga EPA till det ännu längre DHA som behövs specefikt för hjärnan och nervcellernas myel!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Enligt de studier jag har läst så lär verkningsgraden vara ännu sämre med siffror mellan 0,2% upp till 1%.
Allt vegetabiliskt måste i princip omvandlas till animaliskt i vår kropp för att kunna användas och vi människor är som köttätande rovdjur inte lika effektiva på det som gräsätarna. Det är väl argument nog för din svägerska!?!
Konverteringen till EPA sker först, ungefär 1% om du är man, lite högre som kvinna. Sedan konverteras det vidare till DHA. I de flesta mätningar har man inte kunnat påvisa någon skillnad på DHA-nivåer före och efter intag av alfa-linolensyra (veg. omega-3, kortkedjigt).
Däremot förhindrar ALA konverteringen från LA (omega-6) till AA (arakidonsyra). Alla tre essentiella, men AA kraftigt inflammatoriskt i för stora mängder. Det är därför det är bättre med rapsolja som åtminstone har 2:1, jämfört med majs- och solrosolja. Så det finns en viss nytta med ALA även om det inte ger något i slutändan.
Där är fisk att föredra, överlägset bättre.

Min svägerska tjatar hela tiden på att vi skall byta för att det är bättre med linfröoljan än fiskoljan och att det är mer inflammationshämmande. Hon tycker att vi fått allt om bakfoten och att vi är helt "hjärntvättade" på helt hel information.
Till saken hör att min svägerska är en kvinna som tränar ofta och har ett kroppsfett% på 14% och är fruktansvärd fettskrämd (ni kan ju bara föreställa er vad hon tycker om vår kost).
Hon äter inga mjölkprodrukter utan soyaprodukter, fullkornsprodukter, magert kött ibland, fisk 1 g/veckan, kyckling och grova grönsaker (morötter, kålrötter, rödbetor etc) mkt potatis, råris.
Det hon äter i form av fett är 1 msk linfröolja på morgonen + olivolja 1 tsk på morgonen + ibland på sallad och sedan använder hon varmpressad rapsolja (ytterst lite) när hon lagar mat.
Hon är ständigt och jämnt sjuk och klagar att hon har några konstiga utslag på kroppen som inte läkarna vet var det är. Hon har så gott som alltid ont i lederna.
Hennes man är oxå lika fettskrämd. Han var in och opererade gallan för några veckor sedan och läkarna sa att de hade inte sett så stora och så många gallstenar förr!!
Och till oss säger dom nu att det beror på att han ätit för mkt fett så de måste dra in på det!!!!!!!
Ja man undrar vilka som är hjärntvättade…….av etablissemanget kanske???!!!!!!!!!
Subsequent studies by Pawlosky et al. (2001) using similar technology and that more recently by Hussein et al. (2005) showed estimated conversions from ALA to DHA of less than 0.1% and a conversion to EPA plus DHA combined of less than 0.4% efficiency overall. The latter study was conducted over a fairly lengthy time period of 12-weeks in duration. Burgee et al. from the U.K. has compared the apparent conversion efficiency of ALA to DHA in young adult men and women. Interestingly, no detectable formation of DHA was found in the men whereas an approximate conversion efficiency from ALA to DHA of 9% was found in women. These authors suggest that the greater fractional conversion in women may be due in part to a significantly lower rate of utilization of dietary ALA for beta-oxidation and/or the influence of estrogen or other hormonal factors on the conversion efficiency. In summary, the conversion efficiency from ALA to DHA is very limited in healthy individuals

Jag vill hävda att linfröoljan i sig ofta är starkt inflammationsframkallande 
Den innehåller stora mängder fleromättade fetter som härsknar väldigt lätt.
Det tar bara några dagar i rumstemperatur innan en fleromättad fettsyra börjar förändras negativt.
Härsket fett är väldigt onyttigt har inga positiva egenskaper kvar och är kanske tom cancerogent.
Det finns ungefär lika mycket ALA (o3) som LA (o6) i linfröolja men eftersom bara nån procent 03 tas upp blir slutresultatet ett stort överskott av inflammationsframkallande o6..
Soja innehåller fytoöstrogener som imiterar våra normala hormoner och därför kan ta över deras funktion men med helt andra och farliga egenskaper än dom rätta hormonerna.
Gallstenar får bara dom som äter för mycket kolhydrater och nekar sig själva fett som spolar rent i systemet.
Tja, vad ska man säga…Det är snudd på tragiskt att höra hur vilseledda en del är på kostfronten..

#6 Ja och tillråga på att så är ju vissa (min svägerska och hennes man t ex ) träningsfreaks och tjatar massor om hur hälsosamma de är och vi får hela tiden höra hur vansinnigt vi äter!!!!!!!och att vi snart kommer att bli jätte sjuka och min man som har en pappa som har typ 2 diab och en farfar som dog ung i hjärtinfarkt, han kommer snart att drabbas av samma ska.
Tillsaken hör ju då att både jag och maken har tappat över 30 kilo tillsammans (han har tappat 15 och jag 18) och vi är båda normalviktiga nu efter att ha ätit LCHF sen 20 November 2008.
Vi väntar med spänning på sjukdommarna nu!!! synd om alla hälsovinster vi fått bara försvinner över en natt!!!!!
(Vilket jag inte håller för troligt)
Sedan har vi naturligtvis alla andra fina studier som visar på att alla hälsoparametrar förbättras av fett.
De verkar missat dem.

#7 Grattis till den viktnedgången!
Har inte så mycket att tillägga mer än att stort intag av lätthärsknande fetter (bla linfröolja, rapsolja) verkar öka cancerfrekvensen ganska kraftigt(metastudier visar detta, vilket är förväntat med enkel logik)..och cancer är inget bra sätt att uppnå hälsa.;-)

Förlåt. jag är lite för trött för att komma med vettiga genomtänkta synpunkter men det verkar ju typ som om allt vi tycker är viktigt tycker hon är dåligt? (kan komma med bättre saker att säga imorn om inte duktigare människor har svarat)

8# Ja de verkar ha missat en hel del, de påstår att man inte kan träna på vår kost heller och det har ju vi också märkt.
Vi tränar nu för tiden efter viktnedgången 3-4 ibland 5 ggr i veckan förutom promenaderna med hundarna innan viktnedgången orkade vi inte träna nåt fast vi åt fettsnålt och med kolhydrater, men det skyller de BARA på övervikten och lathet!
9# Tack så jätte mycket, det känns riktigt bra faktiskt som man har fått ett helt nytt liv. Sista 2 - 3 veckorna har jag träffat flera stycken som inte träffat mig på 2 månader och de tycker att jag ser så mycket smalare ut och att jag har blivit så mycket finare, då sträcker man på sig
Till min man beställde jag lite nya kläder på HM för några veckor sedan och då beställde jag 2 storlekar mindre är vad han hade förr….. och de sat som stora militärtält på honom, snacka om missbedömning, Jag fick skicka tillbaka och byta till 2 storlekar annu mindre!!! Det är hälsovinst om något!!!!
Själv köpte jag en byxa för 3 veckor sedan överlycklig att få köpa i storlek 29 tum i stället för 34 tum som jag haft förr, nu är dessa för stora!!!!
Ja vi får väl se vem av oss vår familj eller svägerskans som har hälsan längst och mår bäst längst, jag håller på oss, för vi har inte haft ens en snuva sen i höstas och de har varit förkylda flera ggr.
Vi tänker då inte ge upp det vi tror på.

10# ja det stämmer väldigt bra in på henne, det måste nog vara jätte jobbigt att vara så fettskrämd och ja jag vet inte hur jag ska säga, indoktrinerad kanske… vet inte.
Det sorgliga är att hon drar med 2 barn i det hela (som givetvis oxå) tycker vi är helt enkelt vansinniga!!!!!!!
Dessa tycker vi mest synd om för de har inget val alls.