Hemmagjord glass
Är det någon som provat på att göra egen glass, och vill tipsa om hur. Min tanke är naturligtvis att köra "sockerfritt". Det socker jag får med via smaksättande bär accepterar jag de få gånger om året som jag vill äta. Jag vore mycket tacksam för ideer

Man kan mixa frusna hallon med vispgrädde, det blir nästan som glass. Enkelt och gott. 

Vi brukar göra på vispad grädde och ägg samt smaksätta med bär eller kakao. Om man vill ha mera sötma än ingredienserna ger så sätter man en liten mängd stevia i. sedan smeten i glassmaskin eller bara i frysen om man inte har bråttom.
Vi gör glass på äggulor pyttelitet sötningsmedel, vaniljpulver och vispad grädde. Kör i glassmaskin. Ibland slinker några frusna hallon med och ibland 1 ruta mört choklad hackad.
Vi vispade grädde och hackade i choklad, supergott! och superenkelt
Till 3 ägg, 3 dl vispgrädde, 1 vaniljstång (ev. krm stevia, honung). Dela gulor och vitor, vispa var för sig. Vispa grädden, blanda i urskrapet från vaniljstången, blanda ihop med äggen. Kan kryddas med hackad mandel el. nötter, fint riven mörk choklad, kokos mm mm som man gillar. Allt eller valda delar.
Frys i plastform med lock, eller i en sockerkaksform eller annan fin form. Rör ngn gång med gaffel under första timmen.
En annan variant är att göra enligt ett gammalt recept på vaniljkräm fast utan socker. Man kokar då vaniljstången + urskrapet en stund. Blandar sedan med äggen vispade för sig och ev. lite mer vispad grädde.
Det behövs absolut ingen glassmaskin. Ovanst. sats tar ca 5-6 timmar att frysa.

Min mormor gjorde en vansinnigt god jordgubbsglass. I hennes recept är det (naturligtvis) socker, men om man har en glassmaskin tror jag att det skulle gå utmärkt att göra den antingen väldigt lättsockrad eller helt sockerfri.
Originalreceptet:
1 liter jordgubbar mosas och kokas upp med 2 dl socker. Låt svalna!
3 dl vispgrädde, vispas ganska hårt
3 äggvitor, hårt vispade (bunken ska gå att vända uppochner utan att vitorna far ur)
Blanda grädde och äggvitor med jordgubbsmoset
Frys in i t.ex. avlånga bakformar, rör om ett par gånger under infrysningen.
Jag har provat att göra den med betydligt mindre socker. Den blev mycket kompaktare än den sockrade varianten, men det kan bero på att jag var dålig på att röra om under infrysningen.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
tack så mycket för tipsen… Ni äger!!
Jonas
Gör "Semifreddo" (betyder halvfryst) om du inte har glassmaskin :-)
Grundrecept:
4 ägg.
3 dl. vispgrädde
3 dl. turkisk youghurt 10%
vaniljpulver
Dela gulor och vitor. Vispa gulorna fluffiga (ev. med lite sötningsmedel om du vill) tillsammans med vaniljpulvret.
Vispa äggvitorna till hårt skum i egen bunke och så även grädden i en bunke för sig.
Vänd ihop grädden med yoghurten och sedan i med äggulorna.
Vill du smaksätta så blande in vald smaksättning i äggulevispet innan du vänder ner det i gräddyoughurten.
V Ä N D till sist i de hårdvispade äggvitorna, försiktigt så att mesta möjliga luft bibehålls i glassmeten.
Smaksättning kan förstås vara vad som helst som man gillar, men vårens första rabarber är inte dum. Den kräver dock att man kokar sönder den till en kompott tillsammans med sötningsmedel, annars är det kanske väl så syrligt. Men just rabarber är en underbar vårlik kombination med några färska skivade jordgubbar vid serveringen.
Frys i cirkus 3-4 timmar. Smeten behöver ej röras och ska vara mjuk i mitten 
Lycka Till! /Kricko.
Hej,
Jag upptäckte av en slump att det är riktigt smaskigt att äta krämad kokosmjölk. Den är fetare än vanlig kokosmjölk och innehåller 3% kolhydrat. 20% fett (om jag minns rätt).
Jag använde den i matlagning. Men om man mixar den med frusna hallon blir det säkert riktigt fint.
/ r