Lördag
Jag tänkte unna mig lite godis endast på lördagar. Nu i början iaf men det kommer säkert försvinna med tiden då jag säkert kommer att tappa sugen.
Är det okej att göra så eller förstör man allt som man gjort hela veckan?
Jag tror inte att suget försvinner ifall du underhåller det med godis en gång i veckan. Om du däremot struntar i att ta det där godiset så kommer suget att försvinna rätt snabbt 
Okej… Jag får väl försöka att sluta helt. Jättejobbigt.

Det är väl inte helt bra… Men om du nu känner att du "måste" ha godis är det ju bättre att äta det på en bestämd dag än att käka lite varje dag.
Om du kan, kan du ju försöka att styra över smaklökarna mot LCHF-godis, som smörbollar, chokladtryfflar och liknande istället för lösgodis, chips och ostbågar.
Recept på smörbollar:
100 gram smör
100 gram torkade kokosflingor
1-2 msk kakaopulver
2 msk bryggt kaffe
ev. lite honung (ca 1-2 tsk löses i kaffet) eller punsch (ca 1 msk) om du vill ha lite sött i.
Rör ihop alla ingredienser, rulla till bollar och rulla dem i kakao eller kokosflingor.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Jag har lite svårt att äta rent smör så att säga men jag försöker att ta mera smör i det jag gör. Men tack för tipset.
Har man svårt att motstå godis är det nog för att man är sockerberoende. Då tror JAG att det bästa är att undvika sött tills beroendet är borta. Det handlar ju om att lägga om livsstil, för det är ju den gamla livsstilen som gjort att man gått upp i vikt (ifall man är överviktig)
man får stålsätta sig ibörjan så slipper man suget sen för alltid om man inte underhåller det. jag tog ett glas vatten när suget satte in och om d blev för stort så åt jag vispggrädde. jag tycker d var värst i början o första veckan var jag mest elak hela tiden känns det som =).
nu har jag varit på en hel drös med kalas sen jag började med LCHF i januari o jag har inte ätit en enda tårtbit *stolt* o inte heller kännt något sug.
jag kan ta ett par rutor mörk choklad ibland.
det är väl olika hur sockerkänslig man är oxå, jag är ganska känslig.

Igår smakade jag en ytterst liten bit av en dumlekola. Det smakade konstgjort och ganska äckligt så visst ändrar sig smaklökarna om de får chansen. När jag är "godissugen" brukar jag ta turkisk yoghurt med hallon.
Grattis mejja, du har gjort det kanonbra!
jo, det är olika hur sockerkänslig man är , själv har jag aldrig ens tyckt om godis, och aldrig direkt gillat sött, så jag har inte haft det beroendet att tampas med. Ni gör det bra som bryter ett beroende!

Man kan ju stoppa i sig så himla mycket annat gott som inte innehåller just socker!
Småplock för en lördagskväll är hos oss en god dip, gjord på creme fraich och egna kryddor (inte färdigt dipmix då det är massor av socker i oftast) I detta dipar man ölkorvsbitar eller andra korvar. Gurka, paprika mm. Skinkskivor som man brer färskost på och rullar. ostkuber mm mm
Nötter i rimlig mängd funkar också. Det finns också massor av "snacks" recept i tråden här till vänster.
Sockersuget försvinner om du inte underhåller det, ta smällen som du får de fösta 2-3 veckorna och så snart du känner sötsuget sätt i dig något som innehåller mtcket fett. Själv löste jag sötsuget med kokosfett! ca 1 tsk i en kopp te eller i kaffet, då försvinner det rätt snabbt!
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob

Jag brukar äta lite mörk choklad med minst 70% kakaohalt. Det triggar inte mitt sötsug. Man får prova sig fram och se vad som fungerar, det är ju individuellt. 
#maja2 - tack =)
det är så skönt att inte ha en inre kamp med sig själv varje gång det kommer fram något sött o kolydratrikt.
#raggsockan - håll uuuuut.
Jag tror inte man behöver vara så strikt. En gång i veckan är inte så farligt. Man behöver inte bli fanatisk bara för att man börjar med den här kosten.
Sedan är det ju väldigt individuellt. Hur lätt att en gång i veckan gärna blir fem istället, eller hur svårt man har att nå sina eventuella viktmål.
Själv har jag problem med att jag snarkar, och det verkar som det är lite värre de dagar jag stoppar i mig tex godis, så jag ska nog prova ett tag att vara lite mera strikt av den anledningen. Annars skulle jag nog fortsatt att "fuska" ibland.
#12 det har inget att göra med att bli fanatisk, utan att faktiskt se till att bli av med ett beroende. Så länge man underhåller sockerberoendet, så blir man inte av med det. Så tror jag
#12 min sambo (och jag…) har upptäckt samma sak som du! Hans snarkningar och sömnapné är mycket värre om han har fuskat! Då får en av oss sova på soffan
Han tror att hans hals svullnar av kolhydraterna.
Jag gillar inte uttrycket "fanatisk" i samband med huruvida man äter strikt eller inte. Som om det vore "normalt" och "hälsosamt" att äta onyttigheter som godis? Men du skriver ju också att det är individuellt hur mycket man klarar av. Och det är helt sant. Men jag håller inte med om att det är fanatiskt att välja bort socker!

Jag håller med dig ang detta att så snart någon kommenterar att det är av vikt att man håller kosten sockerfri samt ej äter kolhydrater i överflöd så benämns det som "fanatiskt" och strikt.
Men handen på hjärtat?! OM man nu inte vill sluta äta godis och snacks så väljer man nog knappast en sockerfri kost och ÄR det så att man är medveten om att man har ett sockerberoende så ska man ju INTE uppmuntras att äta snask!
Jag tror att när man startar en kostomläggning som denna så bör man nog till en början följa de generella regler som kosten innebär, dvs dra ner på kolhydrater och utesluta sockerarter. När man sedan stabiliserat sin kost och kroppen ställt om sig så kan man säkert då och då testa att stoppa i sig saker som ej ingår som rekommenderade livsmedel i kosten för att se vad man fortsatt mår bra av och ej.
I flera trådar har det ju frågats om det är ok att en eller flera gånger per vecka göra avsteg och jag anser att det generella rådet är nej, det är inte ok. På ett forum där LCHF som kost diskuteras och många läser så bör ju råden också vara rätt konsekventa, annars så har det ju till slut helt tappat vitsen om råden generellt är att det är ok att äta socker/kolhydrater regelbundet fast man lagt om kosten till LCHF.
//Suss
Medarbetare på sajten irishcob
#13 och #15
Nu angav ju inte #0 att hon led av ett starkt sockerberoende. Tvärtom, om man frågar om man kan äta godis då och då, och samtidig tror att man kommer att trappa ned självmant, så har man nog inte några jätteproblem med den saken. Lite förutsätter jag att man kan tänka själv. Men jag kanske överskattar den förmågan. 
I flera trådar har det ju frågats om det är ok att en eller flera gånger per vecka göra avsteg och jag anser att det generella rådet är nej, det är inte ok. På ett forum där LCHF som kost diskuteras och många läser så bör ju råden också vara rätt konsekventa, annars så har det ju till slut helt tappat vitsen om råden generellt är att det är ok att äta socker/kolhydrater regelbundet fast man lagt om kosten till LCHF.
Som sagt, jag tror att det är individuellt och det inte är så enkelt så att man kan säga att det generellt är "ok" eller "inte ok". Verkligheten ligger oftast någonstans mittemellan.
Man kan jämföra med tex alkoholberoende. En fd alkoholist bör givetvis inte ens tänka tanken att bara ta sig ett glas i veckan. Men det leder inte automatiskt till att man kan säga att alla ska bli absolutister.
#16 Generellt sett är det väldigt dåligt att äta godis om man äter LCHF. Sen om man vill göra det ändå är helt upp till var och en, vi ägnar oss inte åt spioneri utan åt rådgivning. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
#16 ts skrev ju:
"Okej… Jag får väl försöka att sluta helt. Jättejobbigt."
Det tolkar jag som att man har ett sockerberoende.