Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 7326 ggr
Hemulen
0

mandelmjöl

hej

vad kan jag tillaga med mandelmjöl? Recept efterlyses, tack!Tungan ute

Greddelin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag svängde ihop en ostkaka igår!

Jag vispade ihop 1 ägg, 1 dl keso, 1 dl grädde, 0,5 dl mandelmjöl, en knivsudd vanilj och hällde upp i min lilla form. Gräddade i 200 grader, vet inte hur länge, men jag la på lite folie när den fått färg och lät den stå kvar en stund till. Blev två portioner.  Serverades med vispad grädde och tinade bär.

Hemulen
0

Oj vad fin den blev! Ser väldigt gott ut. Tack så mycket! Kan vara ett bra alternativ när man vill fira något…!

Men kan man göra annat förutom "sötsaker"? Bröd t ex?

bullmagen
0

Mandelbröd: vispa ett ägg, blanda i ca 1 dl mandelmjöl och knappt ett krm bakpulver (uppblandat) i en djup tallrik. 2 min i mikron, skär två streck = 4 kvartar bröd

vispa ett ägg, 0.75 dl grädde, 1 dl mandelmjöl. Grädda = pannkakor

Anninni
0

leta i Mat- recept på bröd och brödbaserade rätter

masmo
0

Jag gör också bröd, men blandar 6 äggvitor med 200 gr mandelmjöl plus lite salt, brer ut på bakplåtspapper och in i ugnen i några minuter.

ska kanske testa med lite bakpulver nästa gång.

Vi har också gjort pizza på samma recept, blev riktigt gott!

bullmagen
0

Det går nog att panera fisk med mandelmjöl (och uppvispat ägg)

Hemulen
0

Jag har nu provat att göra bröd på mandelmjöl, men jag tycker det blir lite beskt. Blir era bröd också det eller är det mitt mandelmjöl som är av dålig kvalitet? Köpte mitt på Lidl…

RaggSockan
0

åste få fråga en sak. Finns det färdigt andelmjöl eller gör man sånt själv?

Maja2
0

Jag körde en påse mandel och en påse hasselnötter i matberedaren tills det blev mjöl

Sophiam
0

Mandelmöjl, menar ni finmalda mandlar?

nyborjare08
0

#10 Japp! Glad

Hausswolff
0

Jag kan rekommendera att använda paranötter eller cashwnötter istället för mandel, det blir en mer matig och inte så söt smak - perfekt till bröd, pizzadeg och panering. Jag gör bröd på 50/50 av dessa två nötsorter och det blir såååå gott. Jag köper nötterna på lösvikt och kör i mixer.

Mandel har jag däremot till tårtbotten då man vill ha lite sött. :-)

Sophiam
0

Har inte Cashewnötter ganska stor innehåll av kolhydrater? Köper du saltade eller osaltade? Paranötter låter mumsigt.

Rita-S
0

jag tänkte forsöka makademianötter nån gong faktisk.. dom är ju himla goda!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Pennylane1]
0

cashew har väl det allra högsta kolisinnehållet av alla nötter (eller om de är frön) 18,8 enl. fineli