Lever.
Gjorde ursmaskig levergryta idag a la Sten Sture Skalderman.
Stek bacon och lök och lägg åt sidan
Stek levern (ungnötslever tog jag) så att den blir lite brun på båda sidor
Lägg tillbaka bacon och lök och låt puttra ihop en stund.
Tillsätt senap (fransk) och en skvätt vinäger och lite grädde.
MUMS vad gott det var!!

Låter jättegott. Bokmärker. Jag älskar lever, men tycker att kycklinglever har ganska stark leversmak, så kanske ungnötslever är bättre.

Ungnötslevern var mör och fin och inte alls trådig eller seg. Hade tänkt testa kycklinglever för den innehåller mindre kolhydrater, har aldrig ätit det så jag måste ju testa trots att du säger att den har stark smak av lever.

Kycklinglever är min favorit.. smälter i munnen! 
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Kycklinglever är också min favorit. Jag ska handla snart lever igen.
Vänliga hälsningar Stephan
MEN… jag har ju förstått det som så att vi som inte gillar lever så värst, ska prova kycklinglever för att det är MINDRE leversmak ???? T ex Margaretas kycklinglevermousse har jag blivit rekommenderad. Och har köpt lever för länge sedan, som fortfarande samlar mod i frysen… Den är lite blyg, se, och verkar inte riktigt komma fram i dagsljus.

Jag älskar verligen kycklinglevermoussen, men jag får sådan halsbränna av den! Mår liksom lite lustigt av det. Väldigt dumt! Vad kan det bero på?

Hur nyttig är levern ? Det är ju ett renhållningsorgan som befriar blodet från gifter, t.ex. alkohol. ´
Inälvor innehåller tydligen bra med C-vitamin, som våra urfäder gärna åt . Men hur nyttigt är lever idag med alla gifter?

Jag klarar bara av att äta kycklinglever, men Skaldeman säger också att det är den som innehåller lägst halt av kolhydrater!
Bra tips med fransk senap. Gjorde kycklinglevergryta i går. Bytte min svartröda lever. Den såg inte god ut. Inget problem på Willys.
Det blev jättegott med Tullips bacoon, som är bäst.
Levern är ju ett reningsorgan, men det betyder ju inte att den fungerar som ett filter där all skit fastnar, har jag fått förklarat för mig :)
#7, Lever är bland det absolut nyttigaste vi kan äta. Att vara ett renhållningsorgan är inte leverns främsta uppgift, utan dom flesta gifterna tar njurarna hand om. Det är bara ett par få som levern tar hand om (t.ex. alkohol och mediciner). Och den lagrar inte några gifter på något sätt, utan om det är något levern inte kan ta hand om så skickas det vidare. Så det värsta som kan hända är att man får i sig en del av gifterna djuret har fått i sig 1-2 dagar innan slakt, och det är väl inte så farligt.
Leverns främsta uppgift är att vara kroppens "kemifabrik". Den lagrar en del saker för senare behov i kroppen, bland annat många vitaminer och mineraler, vilket är en av anledningarna till att den är så nyttig att äta. Den har också en hel del att göra med matsmältningen i kroppen, den tillverkar t.ex. galla som behövs för att vi ska kunna tillgodogöra oss fett i maten, och den har en del att göra med förbränning av kolhydrater också. Den tillverkar även en del andra ämnen som behövs i kroppen, t.ex. kolesterol. Det är dom här sakerna som är dess främsta uppgift, att den även kan ta hand om en del gifter är en mindre sak.
Så undvik inte lever på grund av detta, det är ingen risk att få i sig gifter för att man äter lever. Om det finns några gifter kroppen inte kan göra sig av med så lagras det snarare i fettvävnaden, och fettet äter ju dom flesta här ändå. Fast det är ingen större risk det heller.
#2, Nötlever har starkare leversmak än kycklinglever, så klarade du nötlevern så klarar du antagligen kycklinglevern.
---Bokmärker!

andreas0
Tack vilken bra förklaring om leverns funktion och nyttighet!