Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 4505 ggr
Adora
0

Charkprodukter utan glutamat?

Jag bara undrar om det ens existerar?

Varje skinka, salami och korv jag laser innehallsforteckningen pa innehaller massa tillsatser… och jag som alskar charkprodukter vill inte avsta fran dem! Men jag har markt att min mage reagerat konstigt den senaste tiden… Gråter

Besika
0

lufttorkad skinka brukar ha minst tillsatser och ingen glutamat

Babz
0

Rökt skinka i skivor har vi hittat en som är glutamatfri, det är Scans Gourmet (svart etikett, lite "guldig" text). Det finns påläggskorvar som är utan glutamat, men de är inte så många. Ofta innehåller de andra tillsatser som inte heller är så bra, kanske.

Annars brukar ungersk (eller italiensk) salami och, som Besika säger, lufttorkad skinka vara bra.

Det är bara att beväpna sig med förstoringsglas och lusläsa innehållsförteckingarna…

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

Nickos
0

Jag brukar köpa rökt Mölleskinka. Den har några E nummer och potatis stärkelse. Men inget Socker eller Glutamat…

Ingredienser:
Innanlår av skånsk griskött, vatten, potatisstärkelse, antioxidationsmedel (E331, E300), stabiliseringsmedel E407a, salt, konserveringsmedel E250.

Garlica
0

Bröderna Nilsson har kommit med en hel del kallskuret utan onödiga tillsatser. Handgjort - alltså inte tumlad kött. Bara ett E-nummer i och jag har för mig att det var E250 konserveringmedel, ingen glutamat. På Coop och Hemköp har jag sett rökt skinka, rostbiff och kokt skinka. Har själv provat den rökta och den är riktigt god.

Gå in och läs på deras hemsida

Salami är värre har nog letat ett par månader Nu….

Garlica
0

#3 Stabiliserningsmedel är lurigt… Det betyder att varan innehåller mer vatten än vad som är nödvändigt… Mindre köttråvara!

Garlica
0

Ha ha… kom på en sak till! Hittade på Willys EN korv (stark lite typ salami) som var sockerfri och med en tillsats E250. Har inte provat än men den ser lovande ut, Kolbaz Djävuilkorv. Man får leta bland de utländska korvarna men även dem har en hel del tillsatser. Lycka till i letandet!

fia1
0

Pick salami från Ungern, på tex Citygross för 169-179 kr per kg beroende på längd.

Innehåller griskött, späck, koksalt, socker o kryddor. 45% fett. Suveränt god dessutom.

jan-s
0

På fantastiska butiken Kajsa Warg - i hörnet Renstiernas/Kocksgatan - kan den som bor i Stockholm köpa rökt skinka som innehåller endast skinka, salt och nitrit.

fia1
0

# 8 Har länge varit nyfiken på den butiken. Vad heter skinkan och vad har den för kilopris?

LatMask
0

Jag har hittat Bröderna Carlssons kassler utan glutamat - däremot innehåller den stabiliseringsmedel. Jag blir ju lite full i skratt av det - hur skulle den vara utan sånt? Jag menar, en redigt lång bit kassler, tung och fin, det känns ju som man skulle kunna slå ner en medelstor elefant med den…

jan-s
0

#9 Skinkan kommer från Roslagsgris och jag vet inte vad kilopriset ligger på. Kanske var det socker och nitrit istället för salt och nitrit den innehöll? God är den i alla fall!

Nickos
0

Garlica

Jo jag känner till det ang. stabiliserningsmedel men vissa saker får man ta, bättre med mer vatten än socker och glutamat. Mölle är den bästa jag hittat i min närmaste butik. Kan inte gärna åka ner till stockholm och Kajsa Warg var gång jag är sugen på en skinkskiva kring min smörklick.. Flört

Det finns en som heter Lavrökt skinka som är bättre men den har de sällan hemma.. Natrium är det tyvär svårt att hitta utan eftersom folk verkar tycka ett en skinka måste vara rosa färgad.

Ingredienser:
Griskött, salt, antioxidationsmedel (natriumcitrat, natriumaskorbat), konserveringsmedel (natriumnitrit).

Näringsvärde per 100g:
Energi 478 kj/ 114 kcal
Protein 19,6 g
Kolhydrater 0 g
Fett 3,9 g
Salt 2,4 %
Köttmängd 98 g

Novisan
0

Grilstad salami

magma
0

Denna är jättegod!! Köper den i vår stad på Hemköp.

Innehåll:

Griskött, salt, antioxidationsmedel (natriumcitrat, natriumaskorbat), konserveringsmedel (natriumnitrit).

Helt OK lista.