Farligast för hälsan?
Vilka punkter nedan anser ni påverkar människors hälsa mest negativt i dagens samhälle? Lägg till punkter om ni tycker det fattas något.
- Vitamin/mineralbrist
- För lite fett i maten
- För mycket kolhydrater i maten
- Flour
- Rökning
- Alkohol
- För lite motion
- E-nummer
- Avgaser
- Miljögifter i maten
Jag tror nog för lite motion påverkar mycket, bara att man är ute o rör sig promenerar så blir man friskare.
Hela kroppen kommer igång, huden blir bättre, magen blir bättre ja det mesta typ immunförsvaret som ska stå emot dom andra gifterna.
Om man ser till dom som är nyopererade så är det ju väldigt viktigt att dom kommer upp o rör på sig så att man inte får några proppar.
Alkohol är väl den som påverkar hälsan negativ, jag allt som har med droger att göra för hela kroppen tar stryk.
Oj vad svårt! Alla punkterna påverkar ju…
Jag tror att E-nummer är bland det värsta, även miljögifter.

Håller med föregående talare. Motion tror jag egentligen inte är så viktigt. Våra förfäder försökte ju röra på sig så lite som möjligt efter som ansträngning slukar energi (vad jag tror, ingen fakta). Hetsen över träning tror jag kommit de senaste tiden då vi blivit tjockare och börjat äta mer. Vet ju hur många i min närhet som träna för att kunna äta eller äter först och sen får dåligt samvete å tränar bort det.
Tänk om alla skulle äta det de behövde och röra på sig normalt. Då kanske maten skulle räcka till hela jordens befolkning. (ett dilemma för mej då jag lider av ätstörningar, men denna tanke har i alla fall fått mej att vakna till)

Jag tror att det farligaste är fettbrist… Fett är essentiellt, utan det kan vi inte få en stark kropp som kan tåla en del påfrestningar.
Men visst är det svårt att välja något i listan, inget är ju direkt toppen för kroppen.

Rökning är nog det absolut sämsta man kan göra mot sin kropp. Sen är väl brist på motion allmänt dåligt, sen kommer en dålig kost med för mycket kolhydrater och därmed för lite fett och ofta för lite vitaminer/mineraler. Kanske kommer kosten före motionen?
Men tror att det är svårt att hitta enskilda syndabockar. Man måste nog se till helheten med bra kost, bra sömn och lagom fysisk aktivitet som en grund till god hälsa.
Ja, alla punkter bör man undvika annars hade jag inte tagit upp dem.
Jag tänkte mer på vilka punkter man borde prioritera mest för folkhälsans skull.
Rökning, för mycket alkohol och kalorier, och för lite motion är kända riskfaktorer för dålig hälsa.

Stress är nog en stor faktor tror jag. Både yttre och inre…

För lite fett i maten är mitt svar. Essentiella fettsyror är som namnet säger livsviktiga för våra celler.
För lite motion. Utöver de direkta fysiska hälsoeffekter som bättre kondis har på hjärta o lungor finns de indirekta effekter som att motion sänker nivån stresshormon i kroppen, minskar risken för Depression, aptitregleringen fungerar bättre. Tror många obalanser som uppstår och blir början på en dålig spiral har att göra med brist på motion.
För lite sömn kanske ska läggas till

Tror motion är våldsamt överreklamerat, att gå till gymmet två-tre gånger i veckan kan aldrig vara naturligt. Har själv en period bakom mig då jag gick till gymmet två gånger i veckan, inte mådde jag bättre för det, var bara besvärligt och stressande, nej en kvarts promenad fram och tillbaka till jobbet räcker gott!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#3 Våra förfäder försökte ju röra på sig så lite som möjligt efter som ansträngning slukar energi (vad jag tror, ingen fakta).
Våra förfäder rörde sig otroligt mycket mer än vad vi gör i dag! Man promenerade, använde handkraft i stället för maskiner, inget sittande vid dator och tv och mycket annat.
Det är inte så länge sedan vi fick resa oss upp ur tv-soffan för att skifta kanal, numera missar vi den motionen… 

#13 Vilka förfäder tänker du på? Jag tänker på våra riktigt gamla förfäder…
I bondesamhället kan jag hålla med om att de säkert rörde sig mer än vad vi gör idag.

- Rökning
- För lite motion
- För lite fett i maten
- Alkohol
- Vitamin/mineralbrist
- Miljögifter i maten
- Avgaser
- E-nummer
- Fluor
Så ser min "rankinglista" ut - i alla fall just nu. (Förutsatt att den fluor man utsätts för är i stort sett den man får i sig via tandkräm, annars kan det bli annorlunda…)
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

#13-14: jägar-samlarsamhällen lägger betydligt mindre tid på födoanskaffning än ett bondesamhälle, och våra bondeförfäder var ganska utslitna i lederna när dom "la hackan på hyllan" så mycket för det röra sig syndromet!

Min rankning
- Rökning
- För lite fett i maten
- E-nummer
- Avgaser
- Miljögifter i maten
- Flour
- Vitamin/mineralbrist
Som synes har jag eliminerat för lite motion eftersom jag inte anser det vara en hälsofara, och alkohol eftersom det inte är en hälsofara för mig, vissa personer verkar ha anlag för alkoholism och för dem är det en hälsofara, men jag är i det närmaste immun.
Ja, sömnbrist och stress är 2 punkter som jag borde tagit med.
Uppdaterad lista:
- Vitamin/mineralbrist
- För lite fett i maten
- Flour
- Rökning
- Alkohol
- För lite motion
- E-nummer
- Avgaser
- Miljögifter i maten
- Sömnlöshet
- Stress

Jag skulle gissa på den här rankingen:
- rökning
- för mycket kolhydrater i allmänhet, och socker och spannmål i synnerhet
- för lite fett och fel fett
- den totala belastningen av miljögifter, avgaser, e-nummer, besprutning, antibiotika och alla möljiga dåliga ämnen vi får i oss - jag vill klumpa ihop dem till en punkt
- sömnbrist
- stress
- alkohol och droger för dem som har problem med det - vilket är många många fler än man tror!
Ja, sådana där E-nummer är verkligen farliga. Ungefär lika farliga som kemikalier. Huva, borde vi inte införa ett total förbjud för E-520 och när vi ändå är i gång varför inte ett globalt förbjud för E-941 och E-948.
1. E-nummer o Miljögifter i maten hamnar på första plats för dom är svåra att styra över för en enskild person och jag tror dessutom att de påverkar oss långt mer än vi kan föreställa oss.
2. För mycket kolhydrater - behöver väl ingen förklaring på det här forumet
3. För lite fett i maten - se tvåan
4. Vitamin/mineralbrist - fast jag tror man måste göra nya undersökningar då jag tror LCHF-kosten gör att kroppen behöver kanske mindre mängd av något då vi äter mat som inte belastar kroppen lika mycket som tidigare
Ej rankat
För lite motion - Motion är bra för kroppen och framför allt styrketräning som verkar vara extra bra för att öka kroppens insulinkänslighet.
Rökning är inte bra för kroppen, men det är något jag själv kan välja och får därför hamna utanför rankinglistan
Flour - har jag läst för lite om ännu för att ha en åsikt om
Avgaser - Kan inte vara bra för någon, men jag tror problemet i Sverige är litet i jämförelse med andra länder.
Alkohol - i måttliga mängder tror jag det är bra för kroppen och kanske till och med kan vara nyttigt. Ska bli mycket intressant att se Fredrik Nyströms kommande studie.

I dagens samhälle? Mord kanske.

Starhawk:
När det gäller motion har man ju gjort undesökningar som visar att en överviktig person som motionerar har mindre risk att bli sjuk (jag tror det handlar om hjärt- och kärlsjukdomar) än en smal person som inte motionerar. (Antar att de ätit på liknande vis) Jag måste erkänna att jag inte minns så exakt hur studien var, men nåt sånt i alla fall. Alltså tror jag att motion är viktigt.
Sen undrar jag en sak. Jag har ofta hört att förr fanns inte hjärt- och kärlsjukdomar, det verkade uppkomma på margarin-tiden. Är det alltså så att förr, när man åt naturligt fett och naturlig mat, inte fick just dessa sjukdomar? Men man måste ju ändå ha ätit potatis och bröd? (Fast det var säkert inte "vitt köpebröd" förstås, och godis och sånt åt man inte heller - kanske lite vetebröd och kakor vid kalas, kan jag tänka mig.) Men ändå - det kanske inte är så himla illa för folkhälsan att äta lite hembakt bröd och lite potatis - om man i övrigt äter mycket naturligt fett och annan nyttig mat. Kanske det också spelar roll att de oftast var fysiskt aktiva - då kan man ju äta mer kolhydrater utan att det skadar.
Sen tänker jag, att samtidigt som vi började äta margarin (och fick fett-fria råd) så uppkom det väl en socker- och godisbomb plus alla kemiska tillsatser. Har inte allt detta kommit ungefär samtidigt? Hur vet man att just margarinet/fettsnål kost är den största boven? (Inte för att jag på något vis vill tala gott om margarin - det är säkerligen ett gift för våra kroppar.)
"Every point of view is a view from a point."
Farligast för hälsan är okunskap om allt dessa du tog upp TS.

#23: Okey min mening gick inte fram ordentligt, jag promenerar till och från jobbet varje vardag totalt minst 30 minuters promenad det händer att jag promenerar till en butik på lunchen även där blir det 30 minuters promenad, detta kallas vardagsmotion och är fullt tillräckligt, vad jag menade är att motion utöver detta är onödigt.
Jag tror på motion iallafall, det stärker hjärtat gör att våra blodådror blir elastiska, gör att musklerna blir mer mottagliga för insulin.
Okej man kanske inte går ner i vikt av motion om man inte ändrar sin kost, men motion stärker kroppen.
Och jag tror även att våra förfäder fick röra sig flera mil för att hitta byte och sen släpa hem det, jag tror inte att dom satt i sin hydda o bytesdjur bara sprang förbi så att dom kunde fånga det.
Men dom kanske fick med sig ett stort bytesdjur så att det räckte några dagar att dom fick sin vila emellanåt.
Människan är till för att röra sig

Helt klart finns det 2 stora orsaker till våra folksjukdomar och ohälsa:
- Intag av icke artriktig föda (inkluderar frön, kemikalier och gifter)
- Ett leverne som inte har med ursprungligt människoliv att göra (skapar stress)
Rökningen verkar t ex inte påverka människor som lever på ursprungskost negativt (Läs vad Ickerökaren Staffan Lindeberg skriver) och kan tom har en del positiva hälsoeffekter som man tyvärr inte är politiskt korrekt att prata om i dessa tider så man söker något att skylla ohälsan på och ogärna vill angripa spannmålsindustrin.
(Dr Douglass har skrivit en bok om de positiva hälsoeffekterna)
#14 Alla ursprungsbefolkningar jag läst om rör sig extremt lite. Varför skulle våra förfäder ha rört sig mer än de ursprungsbefolkningar man studerat i nutid?

#27 Håller med om dina punkter som innefattar det mesta.
Jag har läst Staffan Lindebergs böcker men kommer inte ihåg nåt om rökning. Verkar konstigt/intressant att inga negativa effekter syns. Var kan man läsa om detta?
Om motion så kan man väl säga att det i ett evolutionsperspektiv är onödigt att slösa energi och när människor gick över till jordbruk så blev det mer arbetssamt för att skaffa mat har jag läst nånstans. Så motion kanske inte är en grundpelare för god hälsa men kan däremot förebygga negativa effekter av ett i övrigt felaktigt leverne.

#28 Minns inte var jag läste det (bok eller på nätet)… men han konstaterade att de ursprungskostätande och storrökande kitavaborna inte fick våra, eller grannöns, skador av rökning.
Där håller jag med dig angående motion!:-)

#28 Det var som du skriver jag tänkte gällande motion!!! Inte var väl människan så dum att hon slösade energi genom att ta en löpartur för skojskull ;)

Pasi slår huvudet på spiken som vanligt. Jag tror att e-nummerkemikalier är värst på listan. I alla fall om man äter som jag gjorde ett tag (tack så mycket VV…) med mycket lightprodukter.

Jag tror att vårt sätt att leva på överhuvudtaget inte är speciellt bra. Framförallt stressen tror jag är otroligt skadlig. Stressade människor får väldigt ofta sömnproblem, vilket är rent av farligt. Dessutom tenderar man att äta sämre när man är stressad också.
Jag tror inte heller att våra förfäder motionera för skojs skull men jag tror inte heller att dom var så stillasittande som vi är idag.
Dom rörde på sig nog en hel del eftersom dom måste ut o jaga o samla.
Har sett flera filmer om naturfolk och olika stammar i världen dom sitter inte stilla.
Dom sitter inte framför datorer, tar bilen till allt eller har stillasittande jobb eller trycker med en knapp o zappar med TV:n
Stressen spelar också stor roll och att många mår dåligt idag.
Det är hela vår livsföring som inte är bra, men att försöka röra på sig mer mår ingen dåligt av.
#33 Är helt inne på ditt sätt att tänka. Inte höll man på med gym och styrketräning, men hämta vatten, skaffa mat, praktiska bestyr med taket över huvudet kanske, leka!, så länge man haft husdjur har man gått runt och vallat dessa..(ända fram till taggtråden uppfanns) ingen "powerwalk" i normala fall kanske, men små-gå/vara i rörelse en stor del av dagarna…
"normal" vardagsmotion är räcker nog gott och väl, men det är inte alla som får ens det idag. Att t.ex. cyckla till jobbet varje dag i lagom takt är i mitt tycke vettigare på flera sätt, än gå på spinning ett par gånger i veckan.
Att rökning inte skulle vara skadligt köper jag absolut inte. Dessutom tror jag att många underskattar avgasernas skada på kroppen. Miljögifter är svårt att komma undan. Det man kan göra är använda miljövänliga alternativ för att inte bidra till förgiftningen.
Hur mycket fluor påverkar hälsan tycker jag är svårt att bedömma, men eftersom det är så extremt giftigt tycker jag faktiskt att borde vara 18 års åldersgräns på tandkräm som innhåller det.
E-nummernas farlighet varierar men glutamat borde totalförbjudas enligt mig.
Sömnlöshet och stress är nära sammankopplade och det ena leder lätt till det andra. Det finns de som t.ex. tränar för mycket och som skulle må bättre av mer avkopplande aktiviteter (yoga, fiske, schack, m.m.). Lugn och ro är en bristvara i dagens samhälle.