behöver hjälp
hejsan
jag är ny här. jag har försökt starta ett liv med LCHF, men jag förstår inte riktigt allt ännu, men lär mej varje dag..
Men när man äter fett så blir det ju rätt så mkt calorier per dag. ligger oftast runt 2000 om dagen. om jag ska ner i dessa så måste jag ju dra ner på fettet. sen så har jag läst att man ska äta 1 g protein per önskad vikt i kg. så om jag vill väga runt 60 kg ska jag då äta 60 g proetin… är detta per dag eller?? och sen det är ju jätte lite…
Ja alla råd som ni kan ge mej, är välkommet. för nu måste jag bara ner. har 40 kg övervikt men tror att jag skulle nöja mej att gå ner 30 kg :)

Jag har lärt mig att med lchf ska man inte tänka i kalorier. Det finns något som heter Hälsovakten på nätet där man lägga in allt man äter och man får fram hur mycket man stoppat i sig under en dag i %. Jättebra sida - men tänk bort kalorierna som sagt. Det är viktigt att få i sig mcyket fett och lite kolhydrater. Min fettdel ligger på ca 70%, proteiner ca 30% och kolhydrater ca 10% .
Sten Sture Skalderman har skrivit en jättebra bok som heter GI-noll som jag kan rekommendera, där står det mesta man behöver veta.
Finns också här bredvid i inläggen "Allt om kolhydratkost", bra info.
Jag har också hört det där om 1gr protein/kg önskad vikt och det är per dag som gäller.

Njae.. därom tvistar de lärde.. minst 1 gram per nuvarande kilo per dag anser jag! Och då innehåller kött typiskt cirka 20% protein!
Man kan äta betydligt mer protein men det blir dyrt, fett är billigare, men som sagt MINST 1 gram!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag räknade kcal i början… bara för att få en hum över det… men la ner det rätt snart…. Märkte att jag blev mycket mättare fortare och håller mig även mätt en längre tid efter ett LCHF-mål… och då landade även kcal på bra nivå… så jag litar på att det jag äter håller kcal på vettig nivå, dvs den nivå som min kropp tycker… eller hur jag nu ska säga…. Räknar inte kcal längre i alla fall…. Utan äter max 5% produkter med kolhydrater…. mycket ägg, kött, grädde, creme fraiche, ost, smör, fisk, kyckling etc…. och ner i vikt går jag ju… =)
Oki tack för era svar…
Jag får försöka att inte kolla på det och bara äta så jag blir mätt. Men det är svårt att ställa om allt. Man är så van att man ska ha halva tallriken med grönsaker ju…
Sen om man bara sitter med typ kött och Beasås så tycker ju folk man är knäpp :) fast det får man ju bjuda på!

#4 Halva tallriken med grönsaker är väl en sak, det är om du tar halva tallriken med bukfylla som det börjar bli problem.
Fabricati diem, pvnc!

Ta du gärna grönsaker, det gör jag till nästan alla mina måltider men det är skillnad på hur mycket kolhydrater det är i dom!
Du får en tabell av mig, klicka på kolhydrater så ställer listan om sig!
Spara som favo!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.