Försämrtat immunförsvar?
För snart 3 veckor sedan åkte jag på influensan. Hade då ätit enligt LCHF i en halv vecka. Var sjuk i influensan i drygt en vecka. Förra veckan jobbade jag men kände mig aldrig riktigt fit for fight så nån träning var inte att tänka på. I helgen igen kände jag mig trött på nåt konstigt sätt och inatt mellan söndag/måndag har jag åter blivit sjuk med halsont och feber och huvudvärk.
Säg nu inte att man får ett försämrat immunförsvar av lchf, för det vill jag inte höra, men man börjar ju undra. Jag brukar normalt vara förkyld 1-2 ggr per år. Men detta toppar alla tidigare år. Suck! Bara vara hemma och vänta ut det hela igen. Har gått ner från 69 kg till idag 64.5 på tre veckor. Tror ni att viktnedgången kan ha något med försämrat immunförsvar att göra?
D-vitamintillskott (hög dos) förbättrar immunförsvaret! Alla vi här uppe i norden bör ta tillskott den mörka tiden på året, oavsett hur vi äter. www.ortagubben.se har Holistics D-vitamin i hög dos.

Jag har svårt att tro att socker och stärkelse skulle stärka immunförsvaret :):)
Många upplever tom att vi aldrig blir förkylda längre, eller har mycket lindrigare symtom.
Dessutom har du blivit förkyld bara ett par dagar (+inkubationstid) efter kostomställningen. Min gissning att det skulle ha blivit likadant om du har fortsatt med sockerkosten.
fast jag tycker ju förstås synd om dig, krya på dig!

Tack tack, jag känner mig redan stärkt:))

Vill bara berätta att sedan 3,5 år då jag började med LCHF har jag inte varit sjuk en enda dag.
_Jag tar 1-2 kapslar Holistic D-vitamin och 2 kapslar Omega3 om dagen vilket kanske hjälper till.
_
Förr hade jag minst två förkylningar om året, samt en massa andra krämpor, så mitt immunförsvar är på topp numera.
Du har ju nyss börjat så ge det lite tid. Lycka till och krya på Dig.

Kokosfett innehåller mycket fett av den typ som sägs vara antiinflammatorisk. Jag har fått min syster som har väldigt känsliga slemhinnor att börja med kokosfett och fiskolja (omega3). Men akta dig för omega6 som höjer inflammationsrisken!
jag har haft samma funderingar som du. jag har ätit LCHF i ca 7 veckor och efter 4 veckor åkte jag på flunsan för första gången!? brukar aldrig vara sjuk annars, jag var däckad i 2 veckor sen kände jag mig piggare i några dar sen nu har d börjat om igen.
men som ebet sa så har jag svårt att tro att man skulle få sämre immunförsvar utan socker fast å andra sidan så måste man väl få i sig mindre vitaminer när man inte äter så mycket grönsaker o frukt..eller..?
ska satsa på D-vitaminer jag oxå.
ps.jag blev super pigg med LCHF innan jag blev sjuk.

Vi har gjort flera undersökningar om hur vårt immunförsvar påverkas här på sajten.
Dom flesta tycker sig se en markant minskning av antalet infektioner.
En del har varit fria från förkylningar under flera år andra upplever bara "12-timmars" förkylningar numer.
Dvs immunförsvaret knäcker infektionen innan den hunnit komma igång ordentligt.
..
Man blir ju tyvärr inte helt osårbar av kosten
och du kanske bara har haft lite otur på sistone..
Frukt och grönsaker innehåller inte så mycket vitaminer som du tror. Grönsaker innehåller mycket vatten (gurka innehåller mer vatten än havsvatten!) och i fruktens fall mycket socker (100g apelsin=100g cocacola).
Dessutom behövs troligen inte så mycket vitaminer då du inte längre äter mat som oxiderar (rostar) och därför inte behöver lika mycket antioxidanter.
varför skulle du få försämrat imunförsvar utav lchf?
titta bara här så mycket gott man får äta:
http://www.gardens.dinstudio.se
ne3j dåligt imunförsvar det tror jag inte på.

Många av mina kollegor som drabbats av influensan har också en tid efter åkt på huvudvärk, ledvärk och feber.
När man varit ordentligt sjuk är ens immunförsvar försvagat och man drar lättare på sig nya sjukdomar. Så, att det har med lchf-kosten tror jag inte mycket på.
Krya på dig!

Har många omkring mig som haft årets flunsa, den verkar vara extra elak! De har varit sjuka en vecka, mått bättre ett par dagar och sen har det börjat om igen flera gånger.
Jag tycker själv att mitt immunförsvar verkar fungera bättre på LCHF, var en av de få som INTE fick flunsan den här gången. Annars har jag alltid legat utslagen varenda år….
#0 Det är ju ofta en ganska stor omställning att börja äta LCHF-kost. Det låter verkligen deppigt att bli sjuk två gånger på så kort tid. Kanske hann du aldrig bli riktigt frisk från den första influensaturen?
Jag minns också när jag började med LCHF, att jag var enormt trött och att omställningen verkligen kändes i kroppen. Men det kanske inte riktigt är det du menar med försämrat immunförsvar, fast jag tänker ändå att hormonförändringar och annat skulle kunna göra att man under period är lite svagare än man sedan blir.

Min erfarenhet efter 2,5 år är att immunförsvaret blir mycket bättre generellt MEN att man kan ha otur och råka ut för någon elak bakterie/virus som inte ens vanliga "immunstyrkor" rår på.
Fabricati diem, pvnc!

Jag har inte varit förkyld på över ett år, alltså lika länge som jag har ätit LCHF. Min teori är att slemhinnorna har 'läkt' jag har inte lika torra ögon längre och näsan rinner inte för jämnan som förut.
Nu är jag däremot dunderförkyld, och jag är 100 % säker på att jag blev smittad hos tandläkaren. De har ju sönder slemhinnor, så lyckas virus ta sig in.
För min del har immunförsvaret varit toppen sen jag började med LCHF. Årets influensa var däremot rejält hemsk så jag tvivlar på att man lyckas undvika det även med LCHF…
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!
Jag tycker imunförsvaret blivit bättre med lchf. Sen jag började i maj 2008 har jag råkat ut för en omgång halsfluss (hemma 3 dagar) mot ordinarie 3-4 förkylningar mm per år (minst 10 dagar hemma per år).
Det var första gången jag "bara" haft halsfluss och jag hade i princip bett om den genom att jobba för mycket (mest nattskift) och pressa in lite vilt festande på en 24 timmars kryssning också…
Jag har samma jobb som innan när jag började med lchf och jag har inte förändrat min andel fysiskt träning heller.

Jag har inte haft en sjukdag på över ett år och senast jag var hemma var efter att jag gjorde en utstädning efter en misstänkt vinterkräksjuka och fick en lindrig släng av magsjuka, vem vet kan ju ha varit psykosamatiskt.
I julas hade jag feber en kväll när jag kom hem efter jobbet men sen var jag ok dan efter så jag tycker att mitt immunförsvar har blivit mycket bättre.
Peppar Peppar ta i trä för vinterkräksjukan går på bollnäs sjukhus igen för femtielfte gången den här vintern.
Verkar vara ett riktigt aggressivt virus den här vinter för många blir ordentligt sjuka
Folk faller som käglor till både höger o vänster på jobbet. Å dessutom i flera omgångar. Det är bara jag som står opåverkad kvar!
Innan LCHF ramlade jag dit på vart enda virus som ens funderade på att komma i närheten….

Kan det var så att ni som åkte på detta varit i omställningsfasen och därför varit extra känsliga just då?
Jag drog på mig fler förkylningar än vanligt när jag nyss hade börjat med LCHF. Kände mig småkrasslig mest hela tiden den våren.
Men nu har jag banne mig fått det där turbo-immunförsvaret som andra talar om! Jag kan känna mig lite ruggig och ha lite skav i halsen och tänker, attans, nu blir jag sjuk. Men nästa dag är det som bortblåst.
En sån här frisk vinter kan jag inte minnas att jag har upplevt förr. Jag har varit helt fri från den där evighetssnuvan och tillhörande segheten som jag drog på månad efter månad förr om åren.

Tack för alla svar!! Det är härligt att höra att de flesta verkar bli mindre sjuka av lchf.
Peppar peppar …..men nu har jag jobbat i snart 2 veckor och ska börja träna igen imorgon. Har åter börjat cykla till jobbet och det är såååå skönt. Hoppas nu att det håller i sig.. Hej på er.