Rapport gör det igen!
Såg precis inslaget om mättat fett där Ulf Bohman oemotsagd fick uttala sig om det mättade fettets farlighet. Det var oerhört vinklat! Kan detta verkligen vara korrekt gjort? Är inte detta något för granskningsnämnden som Doc redan nämnde om det första inslaget? Nu kommer propagandan i serieformat!
Jag har redan mejlat och klagat för söndagens inslag (som så många andra)… men nu jä-lar är det banne mig dags igen!
Förslag: Mejlbomba dem med vad ni/vi tycker om den här saken rejält… igen!
*förbannad*
Men alltså.. Vad är det på gång??? Jag trodde i min enfald att vi hade fri media i Sverige, men man kan ju undra om SVT är köpta. 
Ja det var väldigt konstigt att ingen anhängare från LCHF får försvara sig.
Jag kan ju förstå att de inte lyssnar på oss gräsrötter men vi har ju trots allt en hel del läkare bland oss och någon borde ju kunnat fråga.
http://www.winthers-skafferi.se/

Här är adressen: rapport@svt.se
Otroligt underligt att inte rapport låter någon från andra sidan uttala sig. De har ju fått många förslag på lämpliga namn.
Tycker nog att det hela börjar lukta skunk.
Sanningen kommer dock att segra till slut.
Det är oundvikligt.

#1 Jo, kan så vara. Verkar vara. Men det finns en stor poäng. Public service är det enda programmen som vi kan få granskade avseende opartiskhet genom granskningsnämnden. Nu är ju gårdagens inslag anmälda och troligen blir detta inslag det också. Så det ska bli intressant att se vad som händer med det.

Jag mailade en minut efter inslaget. Denna gång skrev jag i affekt!
Frågade bland annat om de inte läst mailen de fått.
De sa de fått hundra mail! Det gör mig besviken. Jag trodde vi var betydligt fler som mailade. ÖS PÅ NU!

Trodde också att vi var fler som mejlade!
Jag har nu både mejlat och anmält programmet till granskningsnämnden.
Såg ni vad besvärad Ulf B var när reportern frågade om Annika D frikännande av Socialstyrelsen? Han visste inte riktigt hur han skulle tråckla sig ur det hela…"vi måste ju se till alla. Det är ju inget vi kan rekommendera till både barn o vuxna". Nehej? men var det inte SLV som står för diabeteskostråden?
De bidde en tumme…..

Ja maila på för tusan
Upp till kamp!!
Min rare make ropade på mig och sa: Lyssna…. Jag kontrade med "Ja ja ja ja *suck*…."
Inslaget idag var väl inte så mycket bättre än det som var igår. Jag hade nog trott något annat
(Jag är ju en nybörjare inom LCHF, men jag reagerar ändå)
Jag har också mailat nu. (mailade inte igår)
Kom igen nu, nu öser vi på! 
Man blir smalare och lyckligare om man äter mättat fett. Inte ett ord om kolhydrater…
Och inte ett ord om bättre hälsa.
Jag tycker även att vi kan maila Livsmedelsverket.
Dagens inslag var ännu sämre än gårdagens, riktigt bottennapp fullt med rappakalja!
OBS! Över hundra mejl kan betyda allt mellan 101 och 999! Även uttrycket en bråkdel kan vara allt från 1/2 till 1/100000000 osv. Vi alla anväder uttrycket väldigt slarvigt, det är fantastiskt användbart om man vill manipulera eller använda sig som i den gamla läroboken av Erland von Hofsten " Hur man ljuger med statistik". (Vem knyckte mitt ex?)
Vi får fortsätta kampen, vi blir fler och fler, snart måste "våra" professorer och forskare få uttala sig i media.
Smörälskare

Det var ett tråkigt och lätt raljerande inslag i kvällens rapport. Ingen relevans alls.
>>>Malum domesticum<<<

mailat… undrar om dom svarar på alla, nån som vet?
jag har mejlat och skrev att jag vill ha en debatt mellan litsfelt,stensture,annika(nån utav dem) och livmedelsverket.
vi får väl se.
tipsade även svt om att det finns faktiskt program som debatt,uppdrag granskning,kalla fakta….hehe

Nu har jag skrivit till rapport och jag skrev så här:
"Vi är allt fler som börjar ifrågasätta Livsmedelsverkets kostråd.
Vad är naturligast av följande:
Becel pro-activ margarin extra light
Innehåll:
Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, växtsterolestral (12,5%), modifierad stärkelse, gelatin, salt (0,8%), emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat), kärnmjölkspulver, konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.
Smör
Ingredienser: Grädde, salt 1,2 % och mjölksyrakultur.
Jag skulle uppskatta en nyhetsrapportering som tar upp kostrådgivningen ur så många infallsvinklar som möjligt."
Vi får väl se om rapport väljer att visa en mer nyanserad bild.

Jag har också skrivit till Rapport:
Bedrövligt!
Inslaget i går, 090315 visade ensidigt att mättat fett är farligt att förtära.
En påstådd sänkning av kolesterolhalten i blodet under de senaste åren ska enligt reportaget ha minskat antalet döda i hjärtkärlsjukdommar med 5000 personer per år.
Härvid bör man även veta att rökning, som har klart visats ha stor effekt på hjärtkärlsjukdom, har minskat kraftigt under samma tid.
De studier som åberopas har ifrågasatts av flera framstående forskare.
I programmet nämndes att fettförespråkarna hävdar motsatt åsikt.
Tyvärr missade ni att ge fettförespråkarna möjlighet till replik i programmet.
Jag antar att nedanstående citat ur granskningsnämndens regler ger viss möjlighet att göra ett inslag som det här åsyftade:
"Kontroversiella ämnen eller händelser får inte behandlas ensidigt på det sättet att endast en parts version eller synpunkter klart dominerar ett program. Det är dock tillåtet att skildra ett ämne från en speciell utgångspunkt, om detta klart framgår av programmet eller programpresentationen. En ensidig framställning i ett program kan balanseras av ett annat program."
Rapport kan knappast klassas som "ett program" Rapport måste stå över alla anklagelser om partiskhet och förutfattade meningar. Vi som ser nyhetsrapportering måste kunna lita på det som sägs är fritt från personligt tyckande reportrar och ställningstagande i pågående debatter!
Idag var det alltså dags att balansera i ett annat program!
Tyvärr missade ni igen! Ni ställde inte frågan till fettförespråkare utan valde istället att ställa frågan till Livsmedelsverket som ansvarar för just de kostrekommendationer som kritiseras av fettförespråkarna?
Hur smart är det?
Svaret från Livsmedelsverket är givet på förhand. Detta var ett lika ensidigt inslag som gårdagens och med precis samma riktning. Påståendena om det mättade fettets farlighet blir inte mer sanna för att ni väljer att ställa frågan två gånger i samma läger.
Min personliga erfarenhet av att äta enligt lchf, fettförespråkare, är viktminskning med 32 kg på två år, normala blodsockervärden trots diagnosticerad diabetes och mycket bra kolesterolvärden. Helt medicinfri!
mvh
Bertil