Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3139 ggr
rullz
0

OT - Jämnställdhet?

Varför ska tjejer gå på cellprovstagningar och mammografi medans killar inte ens får prostatan eller pungen kollad?

nyttigajag
0

ja det kan man undra..

Maia
0

Kompensation?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

rullz
0

Kompensation för att tjejer är tjejer? Killar är ju tydligen mindre värda på många sätt. Vilka räddas först ifrån en sjunkande båt?

psp04msa
0

Jag kan tänka mig att det beror till stor del på den politiskt korrekta bilden av kvinnor som offer (drabbade av ditten och datten och utom deras kontroll och ansvar) och mannen som drabbar (vållar) andra snarare än blir drabbad (offer). Bröstcancer och prostatacancer har jag för mig är ungefär lika vanligt även om dödligheten är betydligt högre för den förstnämnda. Det finns ett blått(?) band för prostatacancer men det är inte ofta man ser det. Inte heller har jag sett någon stor gala i dess ära (=inte lika gångbart att se män som offer när man ska samla in pengar då det inte bekräftar den politiskt korrekta bilden?).

Micke

Micke

Normal people worry me!

rullz
0

Det kanske är dags att ändra på den synen isåfall. Fram med kontroller på killar med!

magma
0

Får och får? Man kan ju vända på frågan- istället för att fråga sig varför tjejer får gå på kontroller när killar inte får det, så kan man fråga sig varför inte killar får går när tjejer går… Liten skillnad men en skillnad ändå.

Ska vi tjafsa om skillnader i vård så kan man ju dra upp många exempel där män och deras symtom behandlas som viktigare än kvinnor, men vad vinner man på det??? Att arbeta för att höja kvalitén på vården för alla så den blir jämlik, är väl ett sätt att få dessa kontroller även för män? Istället för att klaga på att andra får det inte en själv får.Flört

Maia
0

Klart att killar också ska kontrolleras. Med kompensation menade jag det som Magma skriver, att det finns mycket inom vården där mannen är norm.

Om det finns studier som visar att skanning av en större population ger minskad cancer är det mycket märkligt att det inte sker redan idag. Hoppas bara det inte går ut på att t.ex. stoppa in nötterna mellan två plattor och klämma till tills de blir platta ;-)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

psp04msa
0

Klart vi ska få/behöver/ska begära/har rätt att undersökas (reagerar mot ordet kontrolleras men det ligger nog hos mig) vi med! Tror dock inte vi blir kallade per automatik. Jag ska själv ta upp det med min läkare när vi ses till sensommaren. Hoppas hon är varsam mot både nötter och stolkanal ;).

Vad jag främst reagerar på är när man ser någon som ett offer (oavsett mellanbensutrustning). För mig innebär offerrollen att man anser grupper/någon/något annan/annat vara ansvarig för ett problem och att individen vara ur stånd att göra något åt det (maktlös) och på så sätt önskar uppnå ansvarsfrihet för dess egna situation (att vara drabbad). Det finns människor som är verkliga offer och behöver hjälp för att klara sig (tillfälligt eller långvarit) men offerrollen har har en tendens att användas som maktfaktor för att uppnå ansvarsfrihet. (Jodå, jag kan själv falla in i den ibland. Faran är om jag skulle fastna där.)

Jag tror på människans inneboende möjlighhet att själv ta ansvar och skapa sitt liv. Frågan är om vi vågar?  Däremot tror jag inte på offerrollen. Självklart är jag för jämnställdhet BÅDE när det gäller rättigheter och skyldigheter! Rättigheter är vi oftast bra på att framföra men hur är det med våra medmänskliga skyldigheter? Hur är det med vårt personliga ansvar?

Sen undra jag vad OT står för? Har sett det i flera inläggsrubriker.

Micke

Normal people worry me!

dufva
0

Har också funderat på varför bara tonårsflickor ska vaccineras mot viruset som orsakar livmoderhalscancerObestämd

Resten av befolkningen ska tydligen få fortsätta ha och sprida eländet.

Dessutom orsakar säkert viruset problem även hos män.

Kanske tom ligger bakom prostatacancern som dyker upp årtionden senare.

Aslaug
0

OT- Of Topic!

Bröstcancer-galorna etc måste ju finnas för att de ska komma några pengar till forskningen. Till prostata och andra män-relaterade sjukdomar så får ju forskarna pengar att forska i det och det har ju forskats i det i åratal. Det kan ju ses orättvist i media då insamlingarna syns där. Men det är för att det tidigare forskats så lite om kvinno-relaterade sjukdomar.

Sen varför män inte kollar sig så som kvinnor gör vet jag inte. Får de inga kallelser nångång? Nu är jag såpass ung att jag ännu bara fått för cellprovstagning och inte mammografi. Men prostatan borde man väl ändå kolla för förebyggande… är det ingen här som jobbar inom sjukvården som kan föklara varför de inte får kallelser?

Nåt som jag själv kan bli sur på inom vården är svårigheten att kolla sig. När jag gjorde cellprovstagning sist ville jag passa på att kolla könssjukdomar för det hade jag inte gjort på ett tag men då gick det bara att kolla klamydia för det var den "vanligaste" och det fanns ingen anledning att kolla något annat. Hade jag inte haft sex utomlands med en afrikan så fanns det ju ingen anledning till att oroa sig….

Jennix
0

Vadå få?? Jag har aldrig fått någon gratis undersökning av vare sig underliv eller bröst, så jag förstår inte vad du menar.

Vill du kolla får du betala och ta initiativ själv. Det är väl detsamma för killar, eller hur?

Det är möjligt att jag har missat något men jag har aldrig fått nån gratis undersökning.

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Lena123
0

#11 Gratis är det ju inte…överallt.

Cellprovstagning tar de oftast i samband med annan gynundersökning .Om man inte tagit det på länge (ungefär vart 3:e år)kan man boka in tid med en barnmoska.Vissa landsting tar 150kr och vissa gör det gratis.

Mammografin kostar 150 kr (går inte på frikortet) och de flesta landsting kallar var 3:e år från 40 års ålder,vissa börjar vid 50 år.

Många går ju tyvärr inte på mammografi trots att de blir kallade…och hur många män skulle komma på prostatakontroll om de blev kallade(om de vet hur det går till)??

http://www.winthers-skafferi.se/

Fetrik-Snubbe
0

#12 Räcker väl med blodprov numera tror jag.

Såg annars fram emot gamla test viset… Flört

UBCL
0

#9 det beror på att vacinet bara är verksamt i förebyggande syfte och därför måste ges före sexdebuten. Det blir liksom försent efter typ 15 Oskyldig