vad har du ätit hitills idag?
vad har du ätit hittills idag?
jag har ätit 100g vitkål=4g kolhydrater
30g ost=1 kolhydrat

Två kokta ekologiska ägg
En och en halv lowcabr burgare från max (dom med salldsblad istället för bröd) det var bacon på dem :-)
lite nötter och drygt en liter vatten
# 0 - Glöm bara inte bort att genast äta MER. Det där låter som ett mindre sorts mellanmål. Mer protein och fett!! 
Jag har ätit två ägg, 50 g bacon, 20 g ost och en hel del extra fett!

Detta har jag fått i mej. Ikväll blir det två ägg, 1/2bacon och 20g majjo
Energi kcal:
1219,94
Energi kJ:
6213,02
Proteiner:
76,30
Fiber:
0,10
Kolhydrater:
8,90
Vatten:
88,93
Alkohol:
0,00
Fetter:
Fett:
133,51
Kolesterol:
409,52
E-mättade:
32,93
Mättade:
50,44
F-mättade:
5,72
Vitaminer:
A:
498,47
B1:
0,60
B2:
0,43
B3:
3,74
B6:
0,23
B9:
21,70
B12:
1,94
C:
0,00
D:
1,58
E:
2,96
Mineraler:
Fosfor:
343,34
Järn:
1,79
Kalcium:
118,85
Kalium:
409,98
Magnesium:
34,73
Natrium:
1689,49
Selen:
22,15
Zink:
1,83
35Gram Puck ost
50Gram Prästost mellan
64Gram Bacon coop
200Gram Alaska pollock fisk
31Gram Smör 80% fett
26Gram Smör 80% fett
103Gram Äggröra m mjöl
60Gram Bacon coop
22Gram coop majonnäs

1 ägg med majonäs
Kaffe med mjölk
ca 50 Kesella
150 g varmrökt makrill
Jag har inte ätit lunch än. Men detta till frukost: Tre kokta ekologiska ägg plus två äggulor, två koppar te (på lagerblad och kryddnejlika) med kokosfett samt fiskleverolja, D3-vitamin och vatten.

Frukost: 2 överblivna kesoplättar från igår med en skiva greveost på varje, en liten bit brieost, te och kolsyrat vatten.
Lunch: spenatsoppa (med smör, grädde och CF) och kokta ägg.

Två skivor glutenfritt bröd med Bregott, vanlig ost, marmelad, Brie-ost och paprika, en kopp té, två kopppar cappuccino, en näve blandande nötter, en bit lax med aioli, en proteindrink med låglaktosmjölk.
Ikväll blir det dom vanliga två kokta äggen med några skivor smör och flingsalt, kanske lite mozzarellaost med olivolja, mer nötter och möjligen en rad mörk choklad om jag känner för det
…..
En tallrik turkisk yoghurt 10%, och två lövbiffrullar med gorgonzola i mums. Men nu är jag jättehungrig och får nog gå upp och ta några baby bel.

Äggomelett bestående av ägg,bacon,grädde,ost,lök,peppar.
Tjocka revben 300gr
Två kokta ekologiska ägg
En halv low-carbhamburgare (ost+bacon) i salladsblad på Max
En kycklingsallad med fet-smaskig Sourcreme/Pepper dressing
Div nötter
En liter mineralvatten
kaffe med grädde, några ostskivor med färskost, ett par salamiskivor. Sen några (relativt misslyckade) kex av vispade äggvitor, riven ost och oregano, med solrosfrön på. Och bredda med bregott. Köttfärsbiffar i grädd och trattkantarellsås.
Kaffe med mjölk
En ostgås med baconost
Nu i stekpannan, 6 skivor tjock bacon och äggröra på tre ägg och grädde :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Fjällfil med kanel, ägg med smör, kaffe med grädde, quornbitar med smetig sås bestående av creme fraiced + grädde + paprikapulver + curry, en skiva halloumi.
32 men vad ligger du på i kolhydratkvot7dygn?
jag började igår kl06.00 på morgonen efter att ha läst 11kapitel i atkins..
så nu är jag på inställningsfasen dvs ketos och då får jag bara äta 20g kolhydrater/dygn och de kolhydraterna ska främst komma från sallad och grönsaker.
så utav mina 20g har jag redan ätit 4 idag
nu tog jag en matsked cremefraiche 34% fetthalt
#14 Men du får ju inte hamna i svält bara för att du äter lite kolhydrater. Det finns ju en hel del mat som inte innehåller några kolhydrater alls, och dem kan du ju äta av, eller hur? Ett par goda biffar med vitlökssmör t.ex.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna
#14 Jag vet inte riktigt vem din fråga är ställd till, men jag ligger i stort sett alltid på 0-5 g kolhydrater per dygn.

Hittils idag: Lite fläsk med köttfärslimpa från igår. (Frukost)
Lunch. 400g blandfärs med lite riven ost och kryddor.
#18 åt du 400g färs själv? låter som att du äter för mycket..

Nja jag kan ha överätit lite grann. Men hur som helst äter jag för mycket av det bra tar det längre tid innan jag blir hungrig alltså går det plus minus noll. Jag tror inte på att räkna i mig maten.
Men samanslaget på hela dagen har jag ätit ca två gram kolhydrater så ligger bra till ändå.
#21 ja det är en vanlig missuppfattning att äter man få kolhydrater så måste man äta större portioner-men så är det inte -det är TVÄRTOM.
ju mindre kolhydrater du äter desto mindre portioner kommer du att äta, eftersom maten du äter istället för kolhydrater är så närinsriktig, till skillnad från kolhydraterna som är tomma kalorier(dvs socker och stärkelse)

jo det vet jag.
Äter normalt inte 400g själv. Kanske 200 men har haft en såndär dag idag när man inte blir mätt. (Förutom just nu då)
#23 oj jösses här har vi ätit 75g var när vi åt "inte"lchf,men nu när vi äter lchf och utesluter pasta ris,bröd mm så ökade vi till 100g /person,sen får vi se om det är för mycket eller inte.
LCHF är högfett, inte högprotein.. även om en del ökar.
sitter nu och tuggar på 6skivor ost=30g=1g kolhydrat säger atkins(men paketet säger 1,5g/100g ost???)

Jasså? Hur många ggr per dag äter du då?
Jag äter bara tills jag är ohungrig. Självklart varierar mängden mat ganska mycket. 200g är i överkant.
När vi gör skaldemans wallenbergarbiffar på 800g färs äter vi i regel tre-fyra var. Jag får ut ca 18-20 stycken av en sån smet. Det blir 44g per biff alltså 132g på en måltid om man äter tre biffar.
Fattar inte hur du gör för att äta så lite..

#25 jag har haft i fett i maten så klart. Men det blir lite mycket om man ska hålla på att räkna ut allting.
Tycker kosten är underbar. Men det jobbiga i alltihop är när man som jag har en tendens att äta för mycket och sen blunda för det.
Skulle tametusan behöva ett matschema..
#28 1,5gkolhydrater/100g ost är det på Arlas hushållsost den runda på 2,2kg med 28% fetthalt.

Så finns det en expert där ute så har du en testdocka här:)

Vi köper enbart gräddost. Den fetaste vi hittar på coop. den som har 38% fett o 1g kolhydrater.
#28 jobbigt att räkna? nej inte det minst tycker jag.
du vet att tomat innehåller 4g kolhydrater/100g(kollar livsmedelstabellen)
när du sedan tar en tomat till salladen väger du den först,och jag använder sällan 100g tomat i en sllad,eftersom man ska ha fler grejer i..
just nu äter jag faktiskt en tomat.den väger exakt 99g dvs 4g kolhydrater1 så svårt va det!
sedan måste man ju hålla reda på det TOTALAantalet kolhydrater man får i sig/dygn.
igår fick jag i mig 9g kolhydrater på hela dagen och jagtycker jag åt ganska mycket.
#23 blir du inte mätt äter du fel och för mycket kolhydrater,kollar du varje varas innehåll och ´plussar ihop,då blir det rätt,dvs lite kolhydrater= stor mättnad!??

Jaha.. Då lär jag upp i kilon och räkna. Har bara en personvåg.
nyttigajag, enligt LCHF som de flesta här äter och inte atkins så struntar vi i hur mycket det blir, vi äter tills vi blir mätta, om det råkar bli 400 gram nång gång spelar mindre roll! Det vi kollar är kolhydratsmängden samt att fettet överstiger protein plus kolhydrater! Sen behöver man inte kolla mer. (jo förresten man bör äta tillräckligt med protein också) Många går ner trots mycket mat. (andra går inte ner trots lite det är sant det med, eller kanske pga för lite?)
nyttigajag, Jag måste inte hålla reda på den exakta mängden kolhydrater per dag. För mig funkar det att äta tills jag är ohungrig på tillåtna livsmedel, dvs ungefär en handflata fisk/kött + ev kryddsmör och/eller sås till det och lite grönsaker om jag vill ha det per måltid. Och jag tycker att det är skönt att det kan vara så enkelt! 
Hungern kan variera en del från dag till dag, speciellt i början av kostomställningen, Sebastian. Och då ska man äta tills man är ohungrig. Hungerskänslorna rättar till sig såsmåningom.
#35 köp en hushållsvåg bums,annars kan du INTE hålla koll på om du äter rätt.

Kommer jag över en billg rackare så visst.
vågen användes flitigt när jag var med i Viktklubb men knappt aldrig nu.

Här är en helt vanlig matdag i mitt liv:
Frukost: ca kl 0500 100-140g bacon med två ägg kaffe med cocosa + grädde.
Lunch om jag är hungrig kl 11. Eventuella rester från dagen innan. Säg 100-150g kött samt en 50-75gram smör som jag har till.
Middagen följer lunchen i fotspåren. Dvs lika mycket mat.
Så tre ggr om dagen äter jag. Håller hyffsad koll på grammen men inte så att jag kan rabbla det om någon ringer och frågar kl 4 på morgonen.
Efter en sån här text brukar ett tips om minmat dyka upp. Har provat det men har inte tid att labborera på det viset. Är tvåbarnsfar (Små barn) har ett heltidsjobb är förtroendevald/Skyddsombud/Cirkelledare och mitt uppe i de centrala löneförhandlingarna. Jag är glad att jag hinner åka till jobbet igentligen..

1/2 paket bacon, några oliver och tre-fyra bitar parmesanost med smör på. :)
#37 så du har redan gått ner de kilo du vill?? och är nöjd med vikten du har? vilken kolhydratnivå ligger du på som håler din vikt stabil?
ju mindre kolhydrater du äter-ju mer går du ner i vikt eftersom kroppen då förbränner fettet på kroppen istället för att förbränna glykos.
jag använder Atkins och enligt honom ska man in i ketosen och den hamnar man i på 20g kolhydrater eller mindre/dag=viktnedgång.
sedan när man har gått ner de kilona man vill, kan man lägga till kolhydrater SAKTA för att hitta sin AKJ dvs Aktins kolhydrat jämnvikt,dvs där du varken går upp eller ner i vikt.då har du ett visst antal kolhydrater som du kan äta per dygn för att bibehålla din vikt.

frukost: äggröra på två ägg o ca 30g smör samt kaffe med en tesked cf
lunch: två kokta ägg, ca 40g rökt makrill, en dryg matsked majonnäs och en dryg matsked creme fraiche och några valnötter på slutet
..skall gå å ta mej en kopp rött té me´cf nu….
till middag blir det härlig fisksoppa (o kanske några hallon i creme fraiche..mår bättre av den grädden än visp-dito, är det nån som känner igen sig i det)
ha en fortsatt smakrik dag alla ni därute!
Jag håller på och går ner i vikt i den takt som passar mig
Alla behöver inte vara lika strikta för att gå ner i vikt och må bra.
Man hamnar i ketos om man äter mindre än 100-150 g kolhydrater per dag. Ju mindre kolhydrater man äter desto starkare blir ketosen.
Atkins är ju en form av LC men inte den enda. Här på KiF används även andra metoder/varianter än just Atkins. Det är inte enbart de reglerna som "gäller". Det är det jag vill förmedla.
Om Atkins funkar för dig är det ju jättebra, men det passar inte självklart för alla och det finns andra varianter också 
Solpuss har ätit:
Ett stort glas äggmjölkscappucino (på 3 gulor, 50g osaltat smör, kanel, espressopulver & ca 3 dl vatten) till frukost.
Två kokta ägg, en rejäl bit lagrad gräddost med bregott till, till lunch.
Sedan har jag badat i simhall med min autistiske 9-åring - helt underbart! Blev inte ens hungrig efter det, utan nöjde mig med en kopp kaffe.
Till kvällsmat om tjugo minuter: grillade revbensspjäll med extra smör och cole-slaw med mycket majjo och lite cf i.
Mums! :o)
I love lchf.

Vi åt äggröra(gjord på fyra ägg+2 äggulor) med bacon(eller, sidfläsk, 3 skivor var) och litet ost(typ fyra skivor vitlöksost, fyra skivor annan) till frukost.
nyttigajag,
#49 öö vet du överhuvudtaget va ketos innebär?
KETOS= lågt kolhydratinteg (under 20g/dag) annars kommer inte prosessen igång.
så när du sänker ditt kolhydratintag tillräckligt mycket kommer din kropp att växla från att bänna glukos(som bildas av kolhydraterna) till att bränna fettet på din kropp för att få energi.
eftersom kroppen inte får nångra kolhydrater,går den över till att bränna fett= viktnedgång.
så ketos= viktnedgång.
Frukost med äggröra (2ägg) och bacon (~100g), kaffe med grädde
Lunch : Squashagne.
Mellanmål : Två rutor mörk choklad
Nu är det straxt dags för middagen ; idag blir det pytt-i-panna på oxfilé och rättika, få se om det faller väl ut….
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Idag har jag testat att lägga på lite mer kolhydrater för den sista dagarna har jag varit så aptitlös och illamående och trött. Så idag blev det:
Frukost; Äggröra med smör, en liten bit pumpernickel, lite gurka, kaffe
Lunch; Chili con carne med lite bönor i, en finncrisp med mycket smör och ost
Eftermiddagskaffe på jobbet; Liten bit mörk choklad
Middag; Fisk i ugn, kokt broccoli, en klick skagenröra och lite gurka
Idag känner jag mig mycket piggare. Nu gäller det att hitta en slags balans där jag kan hålla nere kolhydraterna och minska i vikt i lugn takt och undvika sötsuget, samtidigt som jag äter såpass mycket kolhydrater att jag mår ok och kan fungera.
Har för övrigt hållit på med detta i 5 v och tappat 5 kg.
Mvh Iram
#50 / nyttigajag
Jag vet vad ketos betyder, definitionen får du genom att klicka på länken. Du har tydligen läst i en bok av Atkins och fått reda på en del du med. Men tydligen inte tillräckligt eftersom du inte har full koll på varken biokemi eller näringsinnehållet i mat. (både ägg och majonnäs innehåller kolhydrater)
Jag vill inte trycka ned dig, men du borde vara lite mer ödmjuk när du som helt ny dyker upp bland såna som har längre erfarenhet och större kunskap än din egen.
Så till sak: eftersom du alltid har en basalnivå insulin kommer du alltid att kunna lagra in fett. Faktum är att du utan insulin dör av svält (eller förgiftning, vilket som nu kommer först). Protein höjer insulinnivåerna för att lagra in aminosyror i musklerna i form av protein, proteinsyntes. Även där har du möjlighet till energiinlagring genom insulin. Specifikt mjölkprotein (vassle- och kaseinprotein) ger höjningar av insulinnivån liknande glukos.
Vidare lagras fett in när du äter via hormonet ASP, men tack vare de låga nivåerna insulin i blodet förhindras de inte att användas igen som energi. Vissa fetter, t.ex. kokosfett (medellånga kedjor) förbränns nästan direkt - enkelt att testa - så det kan eventuellt vara bättre för viktnedgång (fast jag är osäker på vad det gör för mättnaden).
Vad som händer vid låga nivåer av insulin är att omsättningen av fett ökar, men det säger i sig ingenting eftersom du fyller på med nytt.
Om du vill övertyga mig om att ketos = viktnedgång får du ge bättre argument.
dagens intag:
frukost: 100g vitkål= 4g kolhydrater
30g ost=1g kolhydrat
em: 30g ost+1glas vatten
18.00
1ägg me majonnäs=inga kolhydrater
ikväll: köttfärsoppa med lite grädde i.

#42: jag tycker att det låter toppenbra! Speciellt om du blir mätt på det!
Idag har jag ätit äggröra med massa riven mozzarellaost i, och sen nu till middag så blir det köttfärssoppa med klick i (Klick blir antagligen feta,majo,cf + krydda för fettets skull).

Herregud, är det allt du äter på en dag? Lite vitkål, ost, 1 ägg och köttfärssoppa (som enligt tråden om sopptillbehör inte ens verkade särskilt matig)?

Köttfärssoppa? Det lät gott. Kan du inte skriva ner ett recept på det?
visst här kommer det:
köttfärs 200g
vatten
kryddor
2msk grädde
Fjällfil med hallon, kokt ägg till frukost
baconomelett med fetaost och lite tomat till lunch
snart fläskgryta på grädde med lök och champinjoner och sallad till middag
#53 Tack MikaelJ för att du finns med ditt kunnande.
Som frukost blev det två stekta ägg med skinka och ost som pålägg. En balja kaffe med kokosfett.
Kycklinggryta (med kokosgrädde) samt några rosor broccoli till lunch.
Till kvällen gjorde jag skinkstek och hade fetaoströra till.
(Skinksteken blir nog både frukost o lunch i morgon)

9 kokta ägg, 60g smör, 2 dl äggmjölk, 120g lax. :)
nyttigajag,
Inga kommentarer om ketos och viktnedgång?
#62 nej för jag bad inte om nån föreläsning.
jag gillar inte när folk försöker skriva mig på näsan.
var och en bildar sig sin egen uppfattning,jag går på det Atkins skriver och som är vetenskapligt bevisat!
Bra det, så länge du framställer det som din egen uppfattning och inte som en vetenskapligt bevisad sanning.
nyttigajag du kan läsa på lite mer härinne om LCHF för härinne är inte Atkins den allena saliggörande, och skärp till dig en smula och idiotförklara inte sådana som har ett stort kunnande.
Dagens intag
Frukost 2 stekta ägg 20g smör 75g bacon
Lunch 150g lax 100 g bearnaisesås lite gurka
Middag revbensspläll kryddsmör 1 broccolikvist
Kvällsfika 3 ostrullar med tjockt lager smör
#65 då säger jag tillbak. här inne är inte LCHF det allena saliggörande utan just LÅGKOLHYDRATKOST och det finns flera varianter och man avgör själv på vilken nivå man vill vara.
man ska ju börja nånstans och eftersom jag varit intresserad av stenålderskosten förut ,men inte läst nåt om den och sedan hittade atkins dietens bok+atkinsdietens KOKBOK för 39kr/st på coop så slog jag till.
huvudsaken tycker jag är att vi har samma mål med vårat ätande: lite kolhydrater i kosten!
#67 Jag gissar att alla tycker att det är helt ok att du försöker äta enligt Atkins, kul att det funkar bra för dig.
Dock känns det lite tråkigt och märkligt att du hoppar på andra medlemmar, vad gäller deras kost och kritiserar utan att själv ta till dig kritik. Flera har ju också redan påpekat detta. Av den anledningen hade det säkert underlättat om du läser och lyssnar, frågar om det är något du inte förstår eller vill veta mer om, istället för att angripa.
#68 jag hoppar inte på nån och kritiserar deras val,men med den informationen JAG har så klart jag undrar över nån som äter 400g köttfärs.
Med uttalanden som
#35 köp en hushållsvåg bums,annars kan du INTE hålla koll på om du äter rätt.
är det lätt att tolka det som påhopp och kritik. Som sades tidigare: du är ny och helt oerfaren på lågkolhydratkost. Många här inne har erfarenhet som kan räknas i månader och år.
Tills du fått lite egen erfarenhet -- till skillnad från det du precis läst dig till i din nyinköpta bok -- är det nog en bra idé att vänta innan du säger åt folk vad de skall och inte skall göra.

Det enda jag reagerar på när pojkvännen klämmer i sig 600g+ biff i en sittning är:
Varför tog du inte köttfärs istället för den dyra eko-biffen?
Man äter tills man blir mätt. I början testar man hur man ska äta för att bli nöjdast, och blir kroppen glad av massa protein, och då tillika köttfärs, som är lätt att laga och billigt (dvs toppenbra!!) så är det väl ens högst personliga ensak?
Ursäkta om jag kanske har varit otrevlig idag, jag har ätit på tok för lite smör.
# nej jag är ny här på forumet möjligtvis men jag har läst på Annikas sida i mer än 1års tid.
detta inlägg från dig uppfattar jag som ett påhopp-ett påhopp att jag skulle vara helt novis vad det gäller lågkolhydratskost och det är jag INTE.
ja jag tycker att ska man hålla på med LÅGKOLHYDRATKOST så bör man ju veta hur mycket kolhydrater man får i sig, så man verkligen håller på med lågkolhydratkost.
Mängden kolhydrater i sin mat kan man veta även utan att väga den. Helt enkelt genom att inte äta mat som innehåller några större mängder kolhydrater. Det är så de flesta härinne gör, det blir rätt enkelt att leva då.
Återigen.
Hur mycket du än läst på Annikas sida och i din nya Atkinsbok kvarstår faktum att du inte har någon erfarenhet.
I dina kläder hade jag valt att ägna större tid i början åt att lyssna, tills du har något nytt att tillföra. Börja med att läsa igenom "Vanliga frågor & svar", och sedan trådarna i kategorin "LC-kost för nybörjare".
#72 Du får gärna mäta och väga om du vill!
Ingen missunnar dig det! Och det kan vara ett bra sätt att se så man inte får i sig för lite energi och protein på en dag.
Men du får nog acceptera att Atkins och just din personliga kunskap inte är allenarådande. Det finns många personer här som är mycket pålästa och kunniga och man kan lära sig massor genom att vara ödmjuk och läsa vad de skriver (tips!
).
Om du har läst på Annikas sida så vet du att hon förespråkar en mer liberal lågkolhydratkost. Och det funkar för henne och för många andra.
Du själv ger ju råd, då bör du väl kunna och vilja lyssna på råd från andra också?
#73 jasså? då testar jag dig nu då…
3dl fil med 1knäckebrödsmacka med 3skivor ost? hur många kolhydrater?
Till frukost åt jag 250g sidfläsk + en omelett/äggröra (den höll inte ihop
) gjord på 5 ägg, 25g smör, 1,5 dl grädde, 1 lök, 4 körsbärstomater, 150g riven stureost 38% fetthalt.

#75 För många, nåt sånt skulle ingen vettig LCHF:are sätta i sig.
#74 ja eftersom jag använder annikas siffra max 5g kolhydrater per 100g vara så….
Erfarenhet handlar inte om att veta hur många kolhydrater något innehåller. Det kan man lätt kolla i tabeller om man vill veta det.
Den erfarenhet och kunskap vi pratar om handlar bl a om hur kroppen reagerar på det vi äter. Det är ingen absolut kunskap. Mikaelj tillhör de som är otroligt pålästa här. Han har koll på väldigt mycket inom forskningen.
Som sagt, du kan lära dig ännu mer genom att läsa och ta till dig här och i andra böcker, t ex.
Vad har Annikas riktlinje att maten skall innehålla <5g kolhydrater med något att göra?
Och som Aniara4 sade: jag hade inte ätit det du beskrev (frukost?) till att börja med, så "väga-och-räkna"-problemet uppstår aldrig.
Hemligheten är att bara äta sånt som inte innehåller för mycket sockerarter, och äta det som innehåller sockerarter med måtta. Märker man efter ett tag att man inte når sina mål får man justera hur man äter tills man gör det.
För många innebär det målet gå ned i vikt, men för andra kanske det handlar om magen. Då kanske det handlar om vissa sorters sockerarter snarare än mängden (även om den ändå kommer vara låg).
#77 jasså? men det är ju individuellt hur mycket kolhydrater du tål..
innan jag började med Atkins så bestämde vi oss förmax 100g kolhydrater/dag.det funkade bra.
nu när jag började med atkins och kör inställningsfasen och bara får äta 20g kolhydrater per dag är det en stor omställning,men funkar ganska bra.
men jag måste erkänna att vissa av er här inne verkar har totalfastnat på ägg och det är ju inte det som är meningen med lchf man ska äta normalt men med låga kolhydrater..
men men..
#81 ja annikas siffra är just en riktlinje,sedan avgör man ju själv hur MYCKET av varan du äter ,det är ju så du styr ditt kolhydratintag.
köper du en vara med 3gram kolhydrater/100g och äter 3dl så har du fått i dig 9gram bara där…
jag vill ha varierad mat som innehåller låga kolhydrater eftersom jag är sockerberoende,men vart min gräns ligger per dag vet jag ännu inte.
Ja och det finns olika förklaringsmodeller - därav jakten på kunskap. Och förklaringsmodeller ändras med hjälp av forskningen. Kunskap och vetenskap är inte absolut.
Ja vissa gillar ägg eller "äggdeffar" på olika sätt. Deff är inget jag själv skulle rekommendera men de vill göra det av någon anledning och det funkar för dem.
Jättebra att du provar dig fram! Om man är sockerberoende (som jag var) så tror jag att det kan vara bra att hålla kolhydratintaget riktigt lågt i början. Anna-fd-137-kg gjorde så för att bli av med sitt beroende och har lyckats.
"men jag måste erkänna att du verkar ha totalfastnat på det här med att räkna kolhydrater och det är ju inte det som är meningen med lchf man ska äta normalt men med lite kolhydrater"
Ägg är nära nog den optimala maten, och att försöka driva igenom nåns sorts åsikt om att man inte bör äta det är totalt meningslöst på Kolhydrater.iFokus.se.
Det är inte som att vi åker hem till folk och tvingar i dem ägg…
----
köper du en vara med 3gram kolhydrater/100g och äter 3dl så har du fått i dig 9gram bara där…
Javisst. Enkel matematik. Vad är din poäng?
Du har hittat Atkins. Jättebra. Du berättar om det. För all del. Att sedan klaga på att hur folk äter och att de inte väger sin mat är däremot ohyfsat.
Jag förstår helt inte vad du vill ha sagt.

Förstår inte vad du har emot ägg, och inte heller varifrån du anser dig få mandat att diktera vad som är normalt och inte.
Alla som är här äter efter vad som passar just dem, och det är helt ok att pröva sig fram till sin egen kost, men att komma hit och såga sånt som majoriteten äter verkar inte så konstruktivt.
Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill med att vara här. Om du vill förmå alla andra att äta som du så är det dömt att misslyckas.
(P.S. Under 20g kolhydrater är inte så märkvärdigt, jag skulle tro att majoriteten som skriver härinne håller sig under det eller ännu lägre, och vi planerar inte att öka det heller.)
#83 Det blir bara 9 gram om varan väger 100g per dl med ditt exempel.
mikaelj:
du har alltså ingen koll på hur mycket kolhydrater du äter? jag menar allt innehåller ju kolhydrater: mjölk,grädde,cremefraiche,ost…listan kan göras lång och om du dricker mycket te och kaffe och tar lite grädde varje gång och plötsligt har du fått i dig 1dl grädde på en dag dvs. 4,5g kolhydrater om du använder grädde med 15% fetthalt(hade ingen fetare hemma,håller på att tömma kylskåpet,men vägrar slänga mat)
många bäckar små blir snart en å…
kan du inte ge nåt exempel på hur DIN dag ser ut i matväg…

Jag förstår inte vad som är så onormalt med ägg? Visst äter jag mer ägg nu än jag brukade, men det är för att det är så gott med äggröra, eller kokt ägg med smör/majonnäs, eller stekt ägg som macka.
Typiska frukostar för mig är äggröra med sidfläsk till, eftersom det är snabbt att göra, gott att äta och håller mig mätt länge.
Typisk lunch/middag är kött/fisk/fågel, oftast stekt, ibland i ugn eller liknande, med någon sås eller smör till. Ibland blir det något tillbehör, men oftast är jag för lat för att göra mer än en sak. =)
Typiska snacks är ägg, ost, ibland litet nötter, skinka, annat kött. =)
(jag har namngett frågorna med a, b, … så det blir enklare för dig att se vad jag undrar över)
_du har alltså ingen koll på hur mycket kolhydrater du äter? jag menar allt innehåller ju kolhydrater: mjölk,grädde,cremefraiche,ost…listan kan göras lång och om du dricker mycket te och kaffe och tar lite grädde varje gång och plötsligt har du fått i dig 1dl grädde på en dag dvs. 4,5g kolhydrater om du använder grädde med 15% fetthalt(hade ingen fetare hemma,håller på att tömma kylskåpet,men vägrar slänga mat)
många bäckar små blir snart en å…
_
Jag ser verkligen inte problemet. a) Försöker du övertyga mig om att jag inte äter en lågkolhydratkost? b) Vad skulle det innebära?
Eller menar du att 20g kolhydrater/dygn är en magisk gräns för något? c) Vad?
kan du inte ge nåt exempel på hur DIN dag ser ut i matväg…
Aha, det var det du undrade över! Det kunde du frågat om med en gång…
Varsågod:
Vaknar: 0,25 dl grädde, 0,25 mjölk i kaffe eller té.
Frukost: 2 ägg och en rejäl klick smör och/eller kokosfett
Lunch: en handflata köttfärs stekt i massa smör, 0,5-1 dl creme fraiche, lite paprika, lite tacosås.
Middag: en rökt makrill, lite leverpastej (Ugglarps), majonnäs eller remuladsås
Ev. mellanmål en bit ost.
Min rejäla frukost/lunch innehöll ca 3000 kalorier men endast 13g kolhydrater, så det går utmärkt att äta mycket utan få i sig en massa kolhydrater. Hade jag skippat tomaterna och löken hade blivit ännnu lägre mängd kolhydrater.
Just ja, tråden har kommit från ämnet! 
Min matdag såg ut så här (fakirar denna vecka):
Frukost: 2 ägg och en äggula stekt i smör. Varmrökt lax med pressad citron och en klick majonnäs med citron.
Lunch: Tre skivor ugnsstekt vitlöksspäckad hel fläskkarré, en rejäl klick bearnaisesås.
Kvällsmat: 2 st fakirbiffar och en klick bearnaisesås.
Kvällsfika: rester från frukosten (orkade inte äta upp allt i morse).
Innan LCHF kom jag mig aldrig för att äta ägg, fast jag tycker det är såå gott. Nu äter jag minst 2 om dagen, gärna fler

Min matdag blev såhär (har ju redan skrivit frukost & lunch men skriver igen):
Frukost: 2 överblivna kesoplättar från igår med en skiva greveost på varje, en liten bit brieost, te och kolsyrat vatten.
Lunch: spenatsoppa (med smör, grädde och CF) och 2 kokta ägg. Kolsyrat vatten till det.
Mellanmål: 3 skinkrullar med philadelphiaost, 1 kokt ägg, te.
Middag: Lövbiff med kryddsmör, blomkålsmos, lite grönsallad och en körsbärstomat, kolsyrat vatten (ni kanske ser trenden? Sodastreamern går ganska varm här hemma).
Kvällsmat: Te, lite mörk choklad, 2 finn crisp med bregott & brieost.
Och jag äter massor av ägg, fast inte så mycket som vissa här. =)

Hittills idag har jag bara druckit en jättemugg kaffe med kokosfett och lite vispgrädde i. Men alldeles strax ska jag masa mig iväg från soffan och steka upp lite bacon och äggröra. Hittade Tulips ekologiska bacon som är rökt på riktigt och innehåller ett minimum av gunk, och det luktade otroligt gott när jag tog ut det och la det i blöt! (Tycker det är för salt, och har man tur följer en del av nitritet med också)
två stycken sss köttfärsbiffar än så länge

2 ägg
100 g rökt lax
2 skivor hårdost 28+
smör i pannan och på äggen
kaffe med vispgrädde
2 glas vatten
Mätt som en plätt 
Lev i nuet.

3 små ägg med min special röra som består av 1tsk kaviar, 1msk majonäs o 1msk turkisk yogurt. En stor balja kaffe med mjölk. 
För att hålla mig till topic ; hitintills och totalt idag ; ett kokt ägg med majonäs till frukost, gräddstuvad pytt i panna med stekt ägg till lunch, en bit mörk choklad till dessert och sedan en riktig kolhydratchock (planerat) på eftermiddagen med smörgåstårta och slutligen en liten miniportion tacos till middag…
_För att gå off topic och kanske försöka förklara "nyttigajag":s beteende för övriga här så hänger jag på andra forum där hon också är, och hon är helt enkelt en sån som mer eller mindre idiotförklarar andra som inte tycker likadant som hon, som inte förstår att andra faktiskt kan ha andra åsikter som är lika rätt eller fel som hennes och har en smula svårt för det där med fingertoppskänsla. No offence, "nyttigajag", men det är så du uppfattas och känns igen, och du kan kanske inte helt rå för det…
_
Tjänstehjon åt Bröderna Bus

Lunch: Uppvärmd fläskkotlett med stuvad vitkål
Middag: Fläskfile stroganoff, mumma!
frukost: 1 ägg med majonnäs
3skinkskivor och 4skivor ost
te med grädde
em:
te med grädde(en annan sort)
kväll:te med grädde ostskivor och skinkskivor
natt: tjocka revben med sås gjord på creme fraiche och grädde,kokta morötter och en sallad till det.vatten eller mjölk att dricka.
jag är aldrig hungrig…
Frukost: Ägglatte
Lunch: LCHFpizza gjord på 1 ägg ochlite husk (botten) sen lite paprikapasta, ost, köttfärs och oliver.Samt oregano. Förstås.
MIddag: två ägg med rejäl klick bregott
Kvällsmat: Lite creme fraiche med kanel och vaniljpulver.
Lite lite kanske…
re#101 jag har alltså inte ätit revbenen än,det gör vi när sambon kommer hem..
Jag fakirar så dagen har sett ut så här:
Frukost: ett ägg och en äggula blandat med en skvätt vatten och stekt i smör, ca 40 g stekt bacon
Lunch: Var på möte i Stockholm och lunchen var på en Mongolisk restaurang. Men det var buffé så det gick hyfsat. Mååånga kycklingvingar blev det 
På tåget hem: en räckmacka där jag ratade brödet och salladen och alltså åt räkorna, majonnäsen och ägget.
Kvällsfika: ett kokt ägg, en lite bit varmrökt lax, pressad citron och en klick majonnäs
´#104 får man fråga varför du inte åt salladen?

3 stekta ägg ( i rikligt med smör) och en kopp kaffe med en skvätt grädde i till brunch (sov länge idag) en stor kopp ingefärate med grädde i och ostskivor (en hel drös) med bregott på till mellanmål.
Till middag blev det fläskkarré stekt i massor med smör som sedan användes i en sås med grädde och creme fraiche, kryddad med dragon, ett par broccolibitar till det.
Har visst ätit lite för dåligt idag för jag blev hungrig igen nu, så det blev en liten skål (typ en deciliter) med turkisk fet yoghurt blandat med en liten skvätt grädde (en matsked kanske) och ett par krossade valnötter ovanpå det. Det är lite väl mycket kolhydrater i det men jag är inte så superstrikt, håller på och känner in lite hur mycket mejerivaror och sånt som funkar för mig, för det är ju individuellt hur mkt kolhydrater man kan äta, jag tror inte på några fasta siffror. :)

Frukost 05.20. Äggröra på 2 ägg, CF och smör
Jobbfika 09.30. 1,5 dl filmjölk med kanel. Kaffe med lite helmjölk.
Lunch 13.00. Ugnsbakad lax med gräddsås.
Middag 18.30. Tacosallad.
nyttigajag, denna vecka kör jag en extra strikt kost: "fakir". Då äter man så nära noll kolhydrater man kan för att få igång förbränningen. Jag äter kött, fisk, ägg, smör, kokosfett, majonnäs och smörbaserade såser (som t ex bearnaisesås). Inga mjölkprodukter och inga grönsaker alls.
Jag tar en fakirvecka emellanåt om jag t ex har "slappat till" lite i mathållningen. Jag får lätt sötsug och om jag fakirar försvinner sötsuget fullständigt. Dessutom förbränner jag fett i turbofart!
Det blir en kick för kroppen och knoppen!

Frukost: Äggröra på 2 ägg och en skvätt grädde, 2 skivor sidfläsk (ca 70 g), 1 körsbärstomat, några paprikaringar och en kopp te.
Lunch: Älggryta med rotsaker (palsternacka och morötter) och en bit bröd(!). Tog några extra smörklickar i grytan istället för riset som var till, dock… (Blev bjuden på lunch av en kompis som vi hjälpte att flytta.)
Middag: "Omelett" på 2 ägg och en skvätt grädde, fylld med ½ paket bacon, några champinjoner, 1 msk philadelphiaost och persilja, toppad med lite ruccola.
Förutom detta har jag ätit ganska mycket choklad - mindre bra. Sammanlagt har det nog blivit 50-75 g av olika sorters choklad (mörk och… mindre mörk).

Frukost: elefantöra m en mosad avocado, kaffe (har knappt ätit på två dagar pga illa förkylning)
Lunch: 6 färdiga köttbullar, salladsblad, 6 fetaostfyllda oliver, en soltorkad tomat, vatten. Kaffe.
Middag: Pepparstekt lever, blandade salladsblad, 2 stora kaprisar, surkålsfylld paprika, generöst med majonäs. Ett halvt glas vitt vin utblandat med mineralvatten.
Fabricati diem, pvnc!

Brunch: 2 smörstekta ägg och några skivor bacon, en klutt fet turkisk yoghurt
Fika: Kaffe med grädde
Middag: Tacosallad, med mkt köttfärs, ost och creme fraiche
Kvällsmums: En klutt turkisk yoghurt blandat med lite grädde, en bit fet gräddost med 0 kolhydrater och några nötter
Och massvis med vatten förstås!

Alldeles för lite…
Frukost: Te med vispgrädde och en avocado.
Lunch/middag: Var på kalas där det serverades smörgåstårta. Fick helt enkelt äta pålägget, lite ost, skinka, majonäs, ägg och räkor. Kunde dock inte med att ta massor och sedan slänga så det blev inte så mkt…
Massor med kaffe och bubbelvatten.

Frukost : Omelett på 2 ägg och 50 gr bacon.
Lunch; Nötförs 100 gr och en skiva gräddost, 1 varmkorv.
Mellanmål: 2 skivor goudaost.
Födelseuppvaktning: Lite Annanaspaj, men lite glass. (Helt fel - sött)
Middag: Ugnstekt sidfläsk med kokt vitkål.

Frukost: 5 sk bacon med 2 ägg ovanpå i stekpannan, stekt i en klick smör, fetaost och ytterligare en smörklick.
Lunch: ½ avocado, drygt 1 dl kräftstjärtar samt majonäs
Middag: Kyclkinglever, champinjoner, 1½ skiva bacon stekt. Puttrade sen i cremé fraiche och lite vispgrädde. Till det rött vin.
Under dagen kaffe med vispgrädde samt eget bubbelvatten.
Lev i nuet.
Frukost: Kaffelatte på hälften äggmjölk och hälften starkt kaffe, ett ägg och en äggul stekt i smör, majonnäs.
Fika: ett kokt ägg med majonnäs
Middag: köttfondue med bitar av lövbiff, korv, färska champinjoner, broccoli. Hemmagjord bearnaisesås.
Dagens syndiga njutning: Engelsk cider, 2 bitar Amedei mörk choklad och lite whisky

Det blir lite si och så med maten ibland…
Frukost: Turkisk yoghurt/keso/ovispad vispgrädde/creme fraiche (i princip alla mjölkprodukter i kylskåpet alltså…) blandat i en skål, med lite vaniljpulver och frysta hallon/blåbär. Te till det.
Lunch/middag: Spenatsoppa (redd med grädde och creme fraiche) med två kokta ägg.
Mellanmål: Tre skrattande kon-ostbitar (trianglar på kanske… 20 g styck?) och en bit mörk choklad, mer te.
Kvällsmat: En baguette(!) med bregott, salami, ruccola och brieost.
Jättesent mellanmål, eftersom jag var lite hungrig igen: lite turkisk yoghurt med honung och valnötter.
Trots brödet så har jag varit rätt så ohungrig idag, dvs. inte blivit hungrig snabbare än vanligt.