Knaprig fläsksvål?
Jag har flera gånger försökt att steka både färsk fläskstek och rimmat stekfläsk i ugnen efter konstens alla regler.
Ibland skall jag lägga svålsidan neråt i vattenbad och sedan vända på den, och enl Airams kokbok, så skall jag lägga köttsidan nedåt (i vatten). MEN varför blir inte svålen knaprig?? Det är ju det jag vill ha. HJÄLP!!
När vi gjort fläsksvål skivar vi den bara i lagom bitar och steker på en plåt i ugnen tills den blir knaprig - that´s it! Rör om några gånger bara. Vet inte hur lång tid, men man får röra om då och då och helt enkelt provsmaka.
Inga vattenbad eller liknande. Men då blir den KNAPRIG så det räcker. Svålen är nästan väl hård tycker jag, men resten av familjen tycker det är bra.

Vet inte riktigt hur du gör. Vattnet, mycket lite vatten, är till för att man ska få bättre värmeöverföring vid låg temperatur, så att processen att lösa ut fettet startar. Man behöver egentligen inget vatten alls.
Det kan vara rätt knepigt att få dem som man vill ha dem. "Chicharrones" som de kallas på spanska är ofta ganska hårda. Om någon har ett knep att få dem lagom knapriga så tar jag gärna emot. Jag gjorde en tråd om chicharrones för en tid sedan.
Gammal klassisk fläskstek har man svålen kvar på. Skär svålen i tunna strimlor eller i fint rutmönster. Skär helt igenom svålen ner till köttet men svålen skall sitta kvar på köttet. In i ugnen men svålen UPP! Inget vatten eller annat jox. Stek till köttet är klart och svålen knaprig. Plättlätt!
Finns i princip i varje receptbok med självaktning eftersom detta är klassisk husmanskost.

Tack för tipsen. Jag får göra ett nytt försök.
Stekpåse! Blir fantastiskt fin svål i den!