LCHF - Ett egoistiskt ätande...?
Äter LCHF light och mår kanon men en sak känns inte bra. Att smaska i sig så mycket nötkött/fläskkött tär ju på resurserna som vi alla ska dela på. Om fler och fler skulle börja käka LCHF skulle vi snart börja få problem, eller?
Nån mer som har samma tankegångar?
LCHF uttalas inte "Lite kolhydrater, mycket protein", utan "Lite kolhydrater, mycket fett".
Det är många som har svårt med uttalet.

Jag är vegetarian och äter lchf, går utmärkt med lchf även helt utan nötkött.

Jag har i min blogg fått höra en anklagande ton om att "om hela jordens befolkning skulle äta LCHF så skulle det vara ohållbart" med tanke på miljön och överbefolkning.
Jag mottager tacksam bra motargument!

Att importera ris. frukt och grönsaker från andra sidan världen smutsar ner otroligt, också besprutningsmedel och konstgödning fördärvar mijön.
Att äta närproducerat kött av gräsbetande djur är däremot ekologiskt hållbart.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Med tabnke på att en LCHF:are oftast äter MINDRE mat också så faller det argumentet. Tänk på allt som är producerat i fjärran länder som en LCHF:are inte äter, pasta ris godis mm utan en LCHFare tittar ju mera på närproducerat och ekologisk mat. Så visst får vi äta nötkött vi med. Förstår inte vad bilden av miljöhots LCHF kommer ifrån. Misstänker att om hälften av de som klagade tog bussen på morronen skulle det vara bättre på många sätt :)
#0 Jag tycker att det är jättesvårt att veta vilken kost som är bäst med tanke på miljön. Läste tidigare en artikel på Kostdoktorn, som drivs av läkare Andreas Eenfeldt, där han diskuterar miljöbelastning utifrån kalori och då känns kritiken mot just nötkött inte lika självklar.
Ett bra val är väl annars att äta viltkött och i största möjliga mån välja kravmärkta varor.
Även om det vore så att t.ex. kött belastar miljön mer än säg tomater, så kan ju inte lösningen på problemet vara att alla ska sluta äta kött. Vi måste ju hitta en lösning där det går att leva hälsosamt vad gäller både kost och miljö.
LCHF light som TS besskriver sig äta,vad är det?
För mig så är det light inget som har med LCHF kosten att göra.
http://www.winthers-skafferi.se/

Jag tror bilden av Lchf som miljöhot kommer just från det som Mikaelj tar upp (#1), att folk tror att vi sitter och äter bara en väldig massa kött hela tiden!
#8 Ja, på mig stämmer det i alla fall otroligt bra. Jag äter en väldig massa animaliska produkter jämfört med tidigare.

Ok, men jag tror inte du lyckas proppa i dig sådana VÄLDIGA mängder så det blir ett miljöhot! 
Och många brukar ju till och med säga att de börjar äta mer grönsaker än förut!
Är det inte så att man blandar ihop LCHF med GI för enligt GI äter man betydligt mer kött. Jag äter i alla fall inte mer än förut och dessutom äter jag en hel del kyckling, fläsk och vilt. Och portionerna är de samma som tidigare. Däremot köper jag inte växthusodlade grönsaker eller frukt som fraktats runt halva jordklotet. Tänk på vad all palmolja, bananer, sockerrör osv gör för våra regnskogar.
#10 Nej, kanske inte ensam. Men det är klart att jag ibland äter kost som producerats på ett miljöskadligt sätt. Det kan ju vara ett problem, både för min egen hälsa och för miljön. Ett ännu större problem är det, om även andra gör detta. Att äta fler grönsaker är ju heller ingen garanti, i sig, för att miljöbelastningen ska minska.
Öh, jag är nog rätt ute då som försöker stå för min ekologiska uppfödning av mina "mat-djur" själv…..
Och att de, djuren, skulle släppa ut metangas och förorena natur och atmosfär…fel!
Däremot behöver jag inte gödsla mina beteshagar, alternerar istället mellan dem så gödslas de av djuren själva.
Så de så!

All mat belastar ju miljön på ett eller annat sätt! Självklart är det ju bra att så många som möjligt tänker på att belasta miljön så lite som möjligt.Men någonting måste man ju äta!
Vi har mycket betesmarker i Sverige som växer igen om vi inte äter kött från betesdjur. Det finns stora arealer som håller på att växa igen. I norra Sveriga finns stora arealer som inte lämpar sig för att oldla spannmål och stora frilandsodlingar av grönsaker på, däremot kan man producera ett högkvalitets grovfoder(hö, ensilage) på dessa marker.

Hur många kor, grisar och kycklingar käkar en människa i snitt?
Alltså vad jag menade med light är att jag inte är någon fundamentalist som käkar fakir utan tillåter mig rätt så mycket fetmjölk i kaffet, äter underjordsgrönsaker och kan ta en näve chips på helgen…
Och jag läste nyligen att man borde "räkna ner" tidigare beräkningar av köttproduktionens koldioxidutsläpp med upp till 40%. Anledningen till det är att man upptäckt att betesmark binder stora mängder kol till marken. Men det finns ju så mycket undersökningar….

Är de som äter fakir fundamentalister?
Jag tänkte nog inte på mig själv som en sådan när jag fakirade ett par veckor! 
Kan vi inte sluta använda ordet LCHF och "light" i samma mening
. "Light" medför negativa vibbar…
Jag bara raljerade lite… 

Okidoki!
#21 och #23
Härmed döper jag den till: LCHF liberal
Fint va?

Jag tycker att soya-baserade produkter är egoistiskt. Det skövlas regnskog och soyan prepareras på ett ytterst miljöfarligt sätt. Samt att du troligtvis blir sjukare om du äter soyaprodukter, vilket kräver mer mediciner och de är inte bra för miljön.
Det finns bara ett svar från mig: Jag ÄR egoist. Det finns inget annat val för mig, om jag vill ha ett liv utan att sitta på toaletten hela dagen. Min kost består mest av kött, så är det - inget jag tänker hymla med.
Om folk vill att världen ska överleva utan mig så är det faktiskt inte mitt problem. 
Det kanske faktiskt vore bättre för mig om alla andra blev veganer, så jag kanske ska sluta att "undervisa" om lågkolhydratkost. 
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Jo kor kanske är lite miljö ovänliga.. men det är för att de sätts på kraftfoder :p släpp ut krakarna på bete. Som noterats finns enorm outnjyttjad potential med igenväxande betesmarker. Korna mår bättre, deras ah.. produkter blir bättre och smakar bättre.. och alla blir nöjdare :)

Angående kött och fakir som jag själv gått över till (äntligen). 
Den största miljöbelastningen av att äta 800-1000 g närproducerat kött om dagen, med något paket smör och kockosfett i månaden, samt lite synd med kaffe och te.
Kontra vad folk stoppar i kassarna på ica känns rätt givet.
Om alla de som handlar som medelsvensken, paketerade processade "matliknande produkter" visste hur leverantörskedjan ser ut, så skulle de skämmas över att titta snett på kossorna.
Ett begränsat exempel
När fartygen är nära hamnar och i kontrollerade områden kör de på "rent bränsle", när de är ute i internationellt vatten kör de på det absolut billigaste bränslet de kan utan att motorerna skär ihop. Lågkvalitativ högsvavlig brännolja med stora rester av asfalt och andra metalliska och kemiska föroreningar som måste gå igenom en "kvarn" som krossar klumpar av föroreningar och sedan hettas upp till 110 grader innan det brinner…
Det går åt cirka 35 kubikmeter sån smörja per dygn, från sydamerika tar det nästan en månad innan fartygen är framme, det blir i runda svängar 900 ton för en båtlast bananer, i ett "litet" fartyg…
Men det är ju klart Kossor Pruttar faktiskt! 

Att kalla LCHF för miljöbelastande är ren och skär okunskap.
En kosthållning som däremot är ytters tveksam ur miljösynpunkt och ur privatekonomisk synpunkt är däremot Paulún:s ISO-Diet där man ska smälla i sig 250g rent protein om man behöver 3000 kcal… dvs motsvarande 1.25 kg kött om dan… och författarna påstår tydligen att man ska fortsätta att äta så, långsiktigt, även sedan man nått normalvikt.
Medarbeterare på Kost
Det går inte att komma undan att vi som människor tär på jorden i och med att vi bebor den, och kanske kan det verka som att LCHF ekologiskt betraktat är en särdeles destruktiv kosthållning.
Jag utgår dock personligen från övertygelsen om att jag håller mig mycket friskare genom att äta LCHF och att jag därigenom inte försurar naturen med de läkemedel jag hade måst äta om jag t.ex. hade ätit HCLF. Rester av de läkemedel som är tänkta att göra nytta i kroppen, gör oftast stor skada när de sedan via avföring letar sig ut i naturen.
Dessutom har jag varit vegetarian, på gränsen till vegan, så jag vet vad jag talar om. Så dåligt som jag mådde som vegetarian, både fysiskt och psykiskt, har jag aldrig annars mått i livet. Jag var ofta knäsvag och ledsen och hade tvångstankar som bland annat inbegrep att jag fantiserade om att mörda.
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

#27 Du har helt rätt Jennix! Jag är egoist och en frisk och stolt sådan 

LCHF = miljöbelastning???
Jag anser att kött och fisk (proteindelen) är i det närmaste nödvändigt i en hälsosam människokost oavsett vilken bokstavsbeteckning den har framför. Inte kan vi ersätta nötkött eller skaldjur med strösocker från skandinaviska sockerbetor, eller hur? Jag kommer iallafall aldrig att göra det.
Man måste alltså jämföra energidelen av kosten…det som främst skiljer olika kostmodeller, dvs fett och kolhydrater. Frågan är då om dagsbehovet av svenskt smör och grädde är en större miljöbelastning än dagsbehovet av bröd, ris, frukt, kakor, grönt?

#27: Ha ha! Det var ärligt, det!
Vi har ju alla trott att köttätare belastar naturen mer än vegetarianerna. Men som folk har förklarat: äter djuren bete från sådan mark som inte används till annat är det ju inget resursslöseri. Och om man låter bli att ge korna så mycket onaturligt kraftfoder så blir det inte heller så mycket förorenande metangas. Varför känner inte experterna till det här??? Vet de ingenting, eller?
För varje dag som går tappar jag mer och mer förtroende för de människor som är satta att "leda" oss andra. Var 17 kommer de ifrån? (Kan de vara utomjordingar?) De verkar vara av ett särskilt släkte med många gemensamma egenskaper. (Dollarkromosomen?)
"Every point of view is a view from a point."

#30 va? seriöst?
Frågan för i stort sett alla här är nog inte om animaliska produkter ska ersättas med vegetabiliska, utan hur man själv på bästa sätt kan främja en mer miljövänlig animalisk LCHF-kost.
Det tycker jag egentligen vore mer intressant att diskutera, än huruvida man får eller inte får en hållbar miljö genom att äta kost som man blir sjuk av.
Jag förstår inte frågan, är nog ganska korkad efter några månader på LCHF. MEn jag tänker att vad är skillnaden? Jag äter kött och övrig protein som förut men äter inte margarin vars innehåll fraktats över jorden, utan svensktillverkat smör. Jag ratar industrins godis, potatis, pasta och bröd mm. Visst, ägg äter jag fler av men jag har en äggproducent som arbetskamrat, så snacka om närproducerat??
Jag äter inte mer kött än tidigare, tror på mindre. Äter mer ägg etc.
Om man kunde räkna på hur mycket mindre mediciner vi använder, tex när det gäller insulin etc, så skulle man kanske kunna se vår konsumtion på ett annat sätt, läkemedelproduktion och läkemedelsresterna är väl inte de mest miljövänliga heller. Men att lyfta upp dessa frågor kan slå fel, mot de som verkligen behöver sina mediciner och som inte kan bli hjälpta med hälsosamt mat.

"Jag förstår inte frågeställningen." Jag fick samma typ av frågeställning av en DN journalist som ställde en vegan mot en LCHF-are (mig).
OK, det är kanske eventuellt (och jag vill se det finstilta första innan jag går med på någonting!) egoistiskt, men alternativet är långsam kvävning=självmord, eftersom min astma inte fixar tallriksmodellen.
När någon frågar om man prioriterar djurens eller sin egen överlevnad kräver det självbehärskning för att inte svara med ett enda rakt upprätt långfinger…
Fabricati diem, pvnc!

Jag är egoist, ja. Jag tror att jag kostar samhället, skattebetalarna och miljön mycket mindre än om jag åt "som vanligt". Mina insulinsprutor och min medicin skulle kosta pengar, min dialys, mina glasögon, mina amputationer. Och det är bara min diabetes…..
Dessutom tror jag att vi är en samling människor som tänker oerhört mycket mer på vad vi äter än, återigen, den som äter "som vanligt".
Fundera ett tag på Pringles chips. Inte ens ren friterad potatis, utan chips gjorda av potatismos, bakade och därefter friterade, i USA. Förpackade i ett rör med aluminiumfolie inuti och med aluminiumlock och plastlock ovanpå detta. Därefter transporterat till Sverige och övriga världen. Dvs först fabricerade, sedan förpackade och till sist transporterade. Vad kostar detta i miljöhänseende?
Egentligen är det rent oförskämt att denna produkt får säljas.
Sedan alla regnskogar som skövlas för att man ska odla palmolja som är mera lönsamt till alla snabbrestauranger där man friterar i detta i hela världen. Inte minst en ökande utveckling i Kina, Indien och andra länder där också diabetesen ökar snabbast.
Smör producerat i Sverige, ekomejeriprodukter från Sverige, ägg från närproducent…
Och dessutom, om vi får som vi vill, kött från boskap som fått beta fritt på våra åkrar och ängar.
Observera att en mycket stor del av jordklotet inte är odlingsbar. Havet där vi LCHFare hittar massor av god mat i form av skaldjur och fisk (även där är vi mycket noga). Och platser där det är för kallt eller för bergigt… Där går det alldeles utmärkt att föda upp betande djur.
Ja, jag är egoist, men jag vill inte äta mig sjuk/-are. Det blir ingen annan friskare av.
//Karin
Om man är egoist när man äter LCHF så är jag också egoist.
Jag har haft ont i lederna varje dag i 5 år med diagnosen psoriasisartrit.
Har genom åren prövat en massa smärtmediciner som inte hjälpt och läkarna kommer med kommentarer om att "du får lära dig leva med smärtan" och "du är inte tillräckligt sjuk för att pröva den här medicinen" trots att de sjukskriver mig till 50%.
Efter 1 månad på LCHF var min smärta i lederna borta…egoist,ja kanske det men jag vill hellre vara frisk än sjuk.
http://www.winthers-skafferi.se/
Jag har blivit oerhört noga med kosten sedan jag blivit påläst. Inte bara att LCHF är det enda rätta utan ekologiskt och närproducerat och "ren" mat. Smör, kött och så lite E.medel som möjligt.
Har du läst Äkta vara och Den hemlige kocken av ME Nilsson? Läsvärt och tänkvärt!

De riktiga egoisterna är de som vill föda en industri av livsmedelsjättar, läkemedelsbolag, lobbyister, sjukvårdsbolag och försäkringsbolag på bekostnad av mänskligheten i allmänhet och våra barn i synnerhet!
Jag är mycket miljömedveten, köper endast kravägg och försöker köpa så mycket kravmärkta mejeri- och köttprodukter som möjligt. Tror ärligt att jag har en betydligt lägre miljöbelastning nu än när jag åt ris, exotiska frukter och grönsaker året runt när jag dessutom äter mindre volym totalt. En lastbil full med smör mättar fler än en fylld med frukt.

#44 Och ur miljöaspekten är det väl så att en lastbil närproducerat smör mättar lika mycket som många många lastbilar avlägset producerad frukt.
Fabricati diem, pvnc!

Självklart är det ett egoistiskt ätande. Allt vi gör är egoistiskt. Den som anstränger sig för att försöka äta med så liten miljöpåverkan som möjligt, oavsett vad man tror är rätt, gör väl det av egoistiska skäl också? Man gör det för att man vill, helt enkelt.
Och i DN-Debatt läste jag en intressant artikel som påstod att det till stor del är stoftutsläpp som är den stora klimatboven. Det är stoftmolnen som gör att jorden "isoleras" och ökar temperaturen. Vi kanske har oroat oss i onödan för kornas fisande. 
#47 *vrider mig av skratt* Eller hur!
"kanske har oroat oss i onödan för kornas fisande."
#45 precis det jag syftade på.
raphanus! Sluta inte med lchf för allt i världen
#50 - hahaha. Nej, du, du behöver inte oroa dig!
raphanus
sajtvärd på Språk iFokus
medarbeider på Karbohydrater iFokus

Säger ISO-dieten verkligen 1,25 kg kött om dagen????
//Karin
ISO-dieten verkar inte vara varken hälsosam eller miljövänlig. Har snart tappat all respekt för paulun.
jag använder kostprogrammet "LCHF på tre minuter"
det tycker jag funkar alldeles kanon.
här är det:
http://www.kolhydratiker.se/dokument/LCHF.pdf
det är karin20 här på kolhydrater i fokus som sammanställt det,tack karin!
Karin20,
33E% från protein givet 2500 kcal/dag ger 825 kcal eller ~200g protein, vilket ger drygt 1 kg kött med <10% fetthalt (annars blir det mer än 33E% fett).
Uträknat för en inaktiv man, då…