Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 4593 ggr
toodiloo
0

Är min tårta LCHF godkänd?

Hehe, kom på att den godaste kakan ja vet KAN vara LCHFgodkänd, självklart inge veckosnack, men kanske bättre än en vanlig tårta?

Bottnarna består av malda sötmandlar, äggvitor o socker

fyllningen består av äggulor, mjölk, socker, litelite potatismjöl o 150 g SMÖR

garnering: krokant gjort på mandlar o socker

vad tror ni?

[Pennylane1]
0

socker… på tre ställen… tja vad tror du själv Flört

[Karro]
0

Eftersom många som äter LCHF har ett sockerberoende så blir det nog ett problem för dom. Men de som äter det för hälsans allmäna skull och inte pga beroende är den nog okej, jag skulle tex klara av den men jag vet många som inte skulle göra det så halvt om halvt Cool

toodiloo
0

åh =(

haha, aja, värt ett försök iaf. Om man gör utan socker då?

ingrid-in-sweden
0

Inte i mitt hus..problemet är ju det här med sötsaker som ju för många av oss underhåller ett beteende och ett sug som vi ju faktiskt vill bli av med och int ebehöver.

Det svåraste som finns är ju att ändra sina mönster. Självklart är tårtan godkänd nån enstaka gång - bara det inte drar ner en i sockerträsket igen. Liten tuva stjälper stort lass som det heter….

Monsun
0

Låter god men inget för mig. Jag kan inte äta mandlar i någon större mängd och definitivt inget socker över huvudtaget. Äter inte heller säötningsmedel.

Men alla är vi olika och det finns säkert dem som kan / vill äta denna tårta.

Det finns även recept på andra LCHF tårtor i receptbanken där du kan leta

nyborjare08
0

Det finns sötningsmedlet stevia som är en ört som ger söt smak. Jag har inte provat den men jag vet att flera här använder den.

Om du gillar mörk choklad (minst 70% kakao) så kan du kanske använda det i en tårta som "sötning"?

Titta annars här till vänster under rubriken "Mat - Recept på efterrätter och sötsaker"

mikaelj
0

Tårta är godis.  Godis är inte mat.

Äter du tårta äter du godis och då ska det vara onyttigt.

En nyttig tårta är lika meningsfullt som lättmjölk!

[Pennylane1]
0

stevia fungerar inte i maräng,  men det gör sukrin. Tror inte krokant med stevia blir så lyckat heller, sukrin borde kunna funka, det är ju väldigt likt socker i konsistens och så.

nyborjare08
0

"En nyttig tårta är lika meningsfullt som lättmjölk" - haha, underbart!

Fast jag får hemsk huvudvärk nuförtiden av för mycket socker, så nog vill jag göra min tårta liiite nyttigare i alla fall.

LillaEmma
0

Fast en tårta som iaf är liiite nyttigare gör ju mer för samvetet ;)

mikaelj
0

Nä, jag tycker inte det. Mat är mat, tårta är tårta.

Ta hellre en mindre bit som smakar gott än en jättebit som inte smakar nå't!

nyborjare08
0

Håller med dig till viss del. Men jag gillar inte längre det som för andra är "normalsockrat". För mig smakar det bara sliskigt. Däremot använder jag hellre lite socker/honung än sötningsmedel.

[Pennylane1]
0

Som inte smakar nåt, gör man med sukrin så blir det precis lika gott!

gluffgluff
0

Jag har gjort en liknande tårta, som heter succétårta. Nu när smakökarna är omställda blir det lagom med ca 1/3 av sockret som står i receptet. Det är ju inte LCHF, men ibland kan jag tillåta mig avsteg. Och personligen föredrar jag socker framför sötningsmedel.

mikaelj
0

nyborjare08,

Jo, det var så jag menade.

nyborjare08
0

Ok mikaelj då förstår jag! Glad