Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 2789 ggr
szwed
0

Jan Kwasniewski

Undrar om det är någon som har lite info om den Polske armeläkaren Jan Kwasniewski?????

kaisakavat
0

Puttar upp…

mikaelj brukar skriva om honom.. vi får se om nån nappar..

[Marja-Liisa]
0

Jag har försökt hitta hans böcker på svenska, engelska, finska, polska kan jag tyvärr inte. Du kan hitta en del information på nätet om Du söker efter hans "the optimal diet"

Här en link till infromation om en studie enl. hans metod.

http://www.diabetesincontrol.com/results.php?storyarticle=6365

dufva
0

Han ligger närmare den Svenska LCHF-modellen än Atkins tycker jag det verkar som.

Han förespråkar rena råvaror och gillar inte Atkins "matindustri" speciellt mycket

Kwasniewski tycker att proteinhalten bör hållas lägre än vad Atkins förespråkar dels för att skona njurarna och för att proteinöverskott kan omvandlas till glukos.

Det påstås även att han kan bota diabetes typ 1 med sin kost..

szwed
0

OK!

Det lilla jag har hört om honom, så verkar det att han trots allt är ganska liberal mot kolhydrater???? Och förespråkar mycket fett minst 250gr/dag.  Rätta mig gärna ,då detta är vad jag hört.

finntroll
0

Så här beskrivs förhållandet på hans hemsida optimal diet http://homodiet.netfirms.com/misc/cv_jk.htm

The basic premise is that the dieter should keep the proper proportion among the three fundamental nutrients in food: protein, fat and carbohydrates. He found that the ideal proportion is from 1:2.5:0.5 to 1:3.5:0.5 meaning that with every gram of protein 2.5 to 3.5 grams of fat and half a gram of carbohydrates should be eaten. In another words, optimal nutrition is a high fat, low carbohydrate diet.

finntroll
0

Jag fortsatte läsa på optimal diet sidan om JK och läser detta gällande kolhydrater:

However, a minimum daily intake of carbohydrate (50 g) is recommended in humans to prevent ketosis and loss of muscle protein.

Avses det att undvika ketos?? Eller missuppfattar jag? Undrar om någon har en kommentar gällande detta.

berndt
0

putt

Man, född 1953, 166 cm lång, startvikt 94 kg 

LCHF till och från sedan 2009. Nystart oktober 2017

Sockerberoende.

mikaelj
1

Han anser att man inte skall vara i ketos och har därför ett minimiintag på ~150g kolhydrater/dygn.  Något om att det skulle vara slitsamt mot levern.

Ale wydaje mi sie ze nie jest tak jak on twierdzi…

szwed
0

Dzieki, ale czy warto jest kupic jego (Kwasniewskiego) ksiazki w Polsce i uzywac jego przepisy kulinarne?

mikaelj
0

Napewno! Polska kuchnia przeciesz jest bardzo smaczna.

Tylko uzywaj troche miej tych weglowodanów i mam nadzieje ze przepisy w ksiaszce beda fajne!

Ale to tez nalezy, jak nie jestes gruby(?) lub masz inne problemy napewno mozesz gotowac to co wiecej weglo ma.

…mysli Michal.

kaisakavat
0

Jag vill åxå kunna… Rynkar på näsan

Dossan
0

Fattar inte Finntroll skriver 50g i tråd nr #6 och Mikael ~150g kh

Var går gränsen för ketos, var det inte bra att vara i ketos?

mikaelj
0

Dossan,

Gränsen går kring 130-150g - det är vad man uppskattar hjärnans förbrukning till.

Kwasniewski menar att det inte är nyttigt att låta kroppen förbränna fett för att producera ketonkroppar som används som energi till hjärnan pga den extra belastningen på levern, men det är han tämligen ensam om i lågkolhydratvärlden.

Dossan
0

#13 Ok tack för uträtande av frågetecken. Men jag har hört att ketosgränsen ligger vid 50g kh. för att vara i ketos. Bästa sätt att kolla det själv är väl med ketosstickor då gränsen kanske är väldigt individuell.

mikaelj
0

Gränsen för ketos kan du inte ändra på, men om den är 130g eller 150g är omdiskuterat men någonstans där. Variationen mellan olika individer är troligtvis inte mer än några gram hit eller dit.

Den gränsen är alltså mängden socker hjärnan konsumerar, och allt underskott måste kompenseras med dels egenproduktion av glukos i levern (glukoneogenes), dels med ketonproduktion.

Det enda tillfälle jag fått utslag på U-ketoner var när jag åt 100g kokosfett i ett svep. 4 mmol/L. Annars har jag aldrig haft positivt för U-ketoner, varken i början eller nu.

Att ketoner inte spiller över i urinen är helt enkelt för att min kropp är såpass tillpassad till hur mycket energi som behövs att den inte förbränner mer fett (= bygger ketoner) än vad som behövs, eftersom det är ett onödigt slöseri. Samma med ketoner i andedräkt, svett o dyl.

I blodet kommer du däremot alltid visa positivt på ketoner, högre mängd ju mindre kolhydrater du äter.

Dossan
0

Så då borde kroppen prioritera fett som energi så länge man ligger under ca 150g kh per dag med andra ord, om man inte har allt för störd ämnesomsättning om jag fattat det hela rätt.

mikaelj
0

Det handlar inte så mycket om att prioritera som att vara tvungen att använda fett som energi för att tillfredställa hjärnans behov.

Med det sagt kommer din omsättning av fett öka, vilket inte betyder att du går ned i vikt enbart på grund av den anledningen.