Fett
Senast igår så läste jag i tidningen om att mejerierna knappt hinner producera smör o grädde för det har blivit så stor efterfrågan på dessa produkter o att light-produkterna håller på att minska rejält. Kan det vara så att vi har bidragit med detta?
jag läste det i vår an lokal tidning också i helgen försökte länka till den men hittade inte länken på nätet sen.
men jag tror faktiskt att all diskussion om detta har gjort att det. har blivit så 
Ja

Köpte för två veckor sedan två-kilos-paket osaltat bacon på Willys, så jag tror att vi bidrar nog på fler än ett sätt.
Det ekologiska smöret var slut i min Ica-butik, så jag fick köpa vanligt….
Har ni kännt skillnaden på vanlig o ekologist?? Helt underbart med ekologiskt!!Speciellt den ekologiska grädden, mumss…
Ja, arriaam, visst är den god? Jag kan inte låta bli att dricka direkt ur förpackningen när det finns hemma. Försöker låta bli det i affären….

Men det är starka krafter igång för att försvara maragarinet. Senast imorse vara det en dam som skrivit en kokbok och prisade fettet, bara det att hon använder flytande Milda och säger att det är bra fett i den produkten. Det var Efter tio med Malu, som jag hörde allt detta trams om att äta rätt och komma iform med få kalorier.
Det var ett konstigt inlägg. Hon höll upp ett paket smör, woh tänkte jag. Men platt fall. Tramsigt rakt igenom. Hon skulle prata fett och jag ville lyssna, men Malou bara ställer sina splittrande frågor om ditt och datt och i slutändan blev det Milda.
Det är inte bara för den som äter smör och grädde detta är bra. Om detta fortsätter så kommer kossorna att må bättre och även deras kött bli nyttigare. Detta på grund av att de måste utfodras med mera hö/ensilage och mindre kraftfoder…. alltså en naturligare foderstat.
Kanske kommer "utrotningshotade" raser som fjällkor, rödkullor och jersey att bli mera attraktiva med tiden.
Jag vet detta då vi hade mjölkkor tidigare. Då fanns ett smörberg som man inte blev av med, eftersom smör och grädde var farligt (trodde man). Råden på foderstaten var att dra ner på hö till det minimala som gick utan kossan blev sjuk. Vi trotsade detta och gav mera hö… det blev lite mindre men fetare mjölk.
Mejerierna kunde heller inte betala för fettet i mjölken, så levererade bonden alltföe fet mjölk så blev det avdrag i betalningen.
Vi slutade med kor 1995 pga av dålig lönsamhet och även andra orsaker.
Men kanske kan framtidens kor få bättre mat. Men jag vill tillägga att dagens kossor ändå mår bra och blir väl omhändertagna… även om det finns undantag.
Ja, hela detta långa inlägg på grund av fett. :-)